rg
door rgij Jun 16, 2017 om 14:42
Garantie & verzekeringen

2x eigenrisico betalen voor 1 behandeling?

Mijn vrouw heeft een zorgverzekering bij FBTO met een verhoogd eigenrisico van 885euro omdat ze eigenlijk nooit ziek is.
Op 28 december 2016 is ze opgenomen in het ziekenhuis met een hersenvliesontsteking. Op 10 januari 2017 mag ze naar huis, maar ze krijgt nog 4 weken lang 2x dagelijks antibiotica toegediend. De antibiotica en infuustoebehoren worden op dat moment door de wijkverpleging besteld en er komt 2x dagelijks iemand van de wijkverpleging helpen. Half februari is ze genezen verklaart en zijn er geen geneesmiddelen en behandelingen meer nodig.

We hebben inmiddels van zorgverzekeraar FBTO een rekening gekregen om het eigenrisico van 2016 te betalen.
Onlangs kwam er weer een rekening van FBTO met het verzoek het eigenrisico van 2017 te betalen. Op deze rekening staan de geneesmiddelen en toebehoren die door de wijkverpleging zijn geleverd (datum 13 januari).
Moeten we nu 2x eigenrisico betalen omdat de timing (dec.-jan.) zo jammerlijk slecht is?
Of zouden deze kosten allemaal onder dezelfde behandeling vallen en dus onder het eigenrisico van 2016?
Als ze in het ziekenhuis was gebleven tot half februari was dan alles op de ziekenhuisrekening gekomen van 2016?

30626 27 Rapporteer

panter22
door panter22 - Jun 16, 2017 om 14:44
6599 Antwoorden / Vragen

Ze is behandeld over 2 jaar, dus 2 keer eigen risico.
https://www.cz.nl/zorgverzekering/basisverzekeringen/eigen-risico/hoe-werkt-het-eigen-risico/rekening-eigen-risico

wi
door willemjohan Jun 19, 2017 om 13:27
7 Antwoorden / 5 Vragen

Wat een dom gelul je bent in 2016 ziek geworden, dan moet de behandeling door lopen tot je helemaal beter ben en dan maakt het niet uit dat je door een ander word geholpen, het hoort nog steeds bij de ziekte van 2016.

kareldoorman
door kareldoorman Jun 19, 2017 om 15:31
2 Antwoorden / 1 Vragen

Helemaal eens met Willemjohan ,
Dit doorgedrukte zorgstelsel door de (VVD Hans Hoogervorst ) 2006 is een grote financiële grabbelton . Waar de zorgvrager direct de dupe van zijn. En dit gaat maar door . Het geld over de ruggen van de zorgvragers klotst inmiddels over de plinten . Totale willekeur van een DBC systeem . Geen hond die zich daar druk over maakt???
inmiddels opweg naar een eigen risico van € 400 per jaar kassa voor de zorgbobo,s
op winstgestuurd zorgsysteem zegt al genoeg .
Ook al 400.000 mensen die de zorgpremie niet of nog nauwelijks meer kunnen betalen .
Wat een geweldig fijn systeem voor de rijke .

panter22
door panter22 Jun 19, 2017 om 16:36
6599 Antwoorden / Vragen

En wat dacht je van de chronisch zieke, die elk jaar naast de maximale zorgpremie het volledige eigen risico moet betalen en een aanvullende verzekering moet nemen. Heb je dan ook nog een uitkering op bijstandsniveau, dan betaal je, na aftrek van de zorgtoeslag, meer dan 1 maand uitkering.
Kun je het financieel niet redden en heb je een achterstand van 6 maanden, dan ben je een wanbetaler en komt daar nog €134,38  p. p. per maand overheen,

tijger1
door tijger1 - Jun 16, 2017 om 14:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

"De timing jammerlijk slecht?"  Dus voortaan pas ziek worden in januari of zo?

Uiteraard komen die medicijnen in 2017 ten laste van het eigen risico van 2017. De ziekenhuisopname en ook dat gedeelte van januari komen ten laste van het eigen risico 2016.

hansje klein
door hansje klein Jun 16, 2017 om 14:58
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Twee zielen, één gedachte ...

overstappen helpt óók niet!

wi
door willemjohan Jun 19, 2017 om 13:29
7 Antwoorden / 5 Vragen

Het is toch van de zotte, je mag dus nooit op het einde van het jaar ziek worden, en dan moet je maar tegen de dokter zeggen ik kan pas in januari volgend jaar komen

kc
door kcdb Jun 19, 2017 om 14:41
113 Antwoorden / 2 Vragen

Het is toch van de zotte dat het jaar vanaf 1 januari t/m 31 december loopt? Nog gekker vindt ik het dat het nieuwe jaar telkens weer op 1 januari ingaat. Sorry mijnheer willemjohan, dan moet u de betekenis van het woordje'"jaarlijks" nog eens goed bestuderen. Dat wil zeggen dat tussen 1 januari van het ene jaar en 1 januari van het volgende jaar dit eigen risico geldt. FBTO heeft dus gelijk dat de o.a. de medicijnkosten die na 1 januari 2017zijn aangeschaft over het jaar 2017 in rekening brengt.

Voor TS is dit zuur, dag geef ik toe. Maar dat is het risico van het aanvullend eigen risico, dat heel bewust zelf genomen is. Voor enkele tientjes voordeel per maand neemt men het risico dat plotseling die extra 500 Euro per persoon, die een plotseling ziekte o.i.d. treft, toch in rekening wordt gebracht. Jarenlang kan het goed gaan met de gezondheid maar iedereen treft een bepaalde ziekte of aandoening een keer. En als je dan te veel op je eeuwige gezondheid hebt vertrouwd, doet dat naast een inbreuk op je lichaam ook nog een flinke aanslag op je beurs.

Cookies
door Cookies - Jun 16, 2017 om 15:01
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Volkomen correct dat FBTO 2x ER is rekening brengt.

Vraag je vrouw om ziek worden in het vervolg wat beter te plannen.

Moeten we nu 2x eigenrisico betalen omdat de timing (dec.-jan.) zo jammerlijk slecht is?

edrick3
door edrick3 - Jun 16, 2017 om 15:11
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Fijn dat vrouwlief weer genezen verklaard is!
Maar jammer genoeg voor jou worden er terecht zorgkosten ten laste van 2016 én 2017 gedeclareerd.
Als ze in het ziekenhuis was gebleven tot half februari was dan alles op de ziekenhuisrekening gekomen van 2016?
Of het antwoord nu positief of negatief is; daar kun je nu toch niets meer aan veranderen.

getty
door getty - Jun 16, 2017 om 15:17
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Dit is, helaas voor u, helemaal correct. Betalen dus.

johanv1100
door johanv1100 - Jun 16, 2017 om 15:23
63 Antwoorden / Vragen

Bij FBTO kan je eigen risico in termijnen betalen.

Gerry1969
door Gerry1969 Jun 16, 2017 om 18:52
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Leuk maar je  moet dan 2x maandenlang je eigen risico gaan betalen. 2016 en 2017.  De vraag was of 2 x correct was en dat is het. Ts vraagt niet om.een betalingsregeling.

johanv1100
door johanv1100 Jun 17, 2017 om 16:10
63 Antwoorden / Vragen

Ik heb de vraag ook gelezen zeurpiet en het juiste antwoord is ook al een paar keer gegeven. Mijn antwoord is bestemd voor TS en is een goede tip  Wat ik antwoord gaat jou niets aan en ik heb ook niet om jouw commentaar gevraagd .

panter22
door panter22 - Jun 16, 2017 om 19:11
6599 Antwoorden / Vragen

Als je uit het ziekenhuis ontslagen wordt, dan houdt de behandeling, behalve controles nadien, op.
Daar krijg je een aparte rekening voor.
De wijkverpleging is weer een andere vorm van zorg.
Voor de wijkverpleging betaal je geen eigen risico, noch een eigen bedrage.
Maar de medicijnen en toebehoren moet je wel betalen. Die vallen wel onder het eigen risico.
In het ziekenhuis blijven totdat je vrouw genezen is verklaard is geen optie. Zodra het kan, wordt ze uit het ziekenhuis ontslagen.
Het ziekenhuis houdt geen rekening met de financien van de patient. Daarvoor heb je een verplichte zorgverzekering.
Het verhogen van het eigen risico met €500 per jaar, is een eigen keus. Soms valt het tegen en moet je betalen.

wi
door willemjohan Jun 19, 2017 om 13:33
7 Antwoorden / 5 Vragen

Je bent nog bezig met de ziekte van 2016 dus daar moet alles bij horen, of nu behandelt word door de ene of de andere het hoord bij 2016

panter22
door panter22 Jun 19, 2017 om 16:38
6599 Antwoorden / Vragen

Was dat maar waar.

ge
door gewicht - Jun 16, 2017 om 19:23
170 Antwoorden / 1 Vragen

De behandeling is begonnen in dec. 2016 en liep door tot in 2017 i.v.m. medicijnen en nazorg. Dus over 2 jaren eigen risico betalen. Wees blij dat het zo goed is afgelopen.

wi
door willemjohan Jun 19, 2017 om 13:30
7 Antwoorden / 5 Vragen

Blij wezen gek door zulke mensen als jij worden de mensen ziek en arm, je zit er zeker warmpjes bij

ge
door gewicht Jun 20, 2017 om 09:12
170 Antwoorden / 1 Vragen

Willemjohan, heb je de topic wel gelezen ?  Hersenvliesonsteking kan vaak heel verkeerd aflopen.

Ge
door Genee - Jun 17, 2017 om 08:38
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben het wel met u eens dat de behandeling van uw vrouw thuis voortgezet is en daarom hoorde bij de DBC van december en dus het eigen risico van 2016.
Neem contact op met het ziekenhuis en FBTO wat hier nog aan te doen is.
De behandeling thuis was niet even medicijnen halen en innemen, nee een daarvoor opgeleide wijkverpleging komt dat dagelijks verzorgen.
Wat ik begrijp is dat er toestemming aangevraagd moet worden voor thuisbehandeling.

Als voorbeeld lees dit http://www.rijnstate.nl/web/file?uuid=c6be4c84-8bc9-4a3b-b8d7-0be32c053f7e&owner=da991043-31fb-4e1e-b113-ae85381212c6&documenttype=pdf&contentid=22358&elementid=84791

tijger1
door tijger1 Jun 17, 2017 om 09:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Niemand blijft opgenomen in het ziekenhuis totdat hij of zij volledig genezen is. Het verdere herstel thuis en die kosten horen niet bij de DBC.

wi
door wilhelmina59 Jun 19, 2017 om 13:34
512 Antwoorden / 0 Vragen

Wijkverpleging valt onder een ander potje. IAK zal dan ook met info komen en inderdaad inkomensafhankelijke eigen bijdrage.

tijger1
door tijger1 Jun 19, 2017 om 13:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wijkverpleging wordt door de zorgverzekeraar vergoed, zonder eigen risico of eigen bijdrage

lo
door lovewinnie Jun 19, 2017 om 15:33
1210 Antwoorden / 1 Vragen

medicijnen oa antibiotica, verbandmiddelen etc etc vallen onder eigen risico 2017 . Deze zijn in 2017 uitgeschreven en gebruikt. logisch ook. de behandeling zelf en eventuele nacontrole zouden horen bij het eigen risico in 2016 zolang de DBC loopt. Wijk verpleging wordt vergoed door verzekeraar en gedeelte vanuit de gemeente. .(sommige aandoeningen is het gronisch en wordt het weer ergens anders uit betaald) wellicht heeft u de goedkoopste verzekering en heeft u een Niet-gecontracteerde zorgaanbieder. dan wordt er maar 75 vergoed

wi
door wilhelmina59 Jun 19, 2017 om 17:25
512 Antwoorden / 0 Vragen

O ja, (brtst) kortdurende Zorg.

ba
door barbara hart - Jun 18, 2017 om 10:06
6 Antwoorden / 1 Vragen

In aanvulling op wat Panter schrijft over de thuiszorg: Het ligt er aan, voor wat voor soort thuiszorg mw. is geindiceerd. Alles dat onder de zorgverzekering valt, zoals verpleging, persoonlijke verzorging en de medicijnen vallen onder de eigen bijdrage en het maximale bedrag hiervoor is waarschijnlijk al behaald. Anders ligt het, als mw ook geindiceerd is voor bijvoorbeeld de huishouding of persoonlijke begeleiding.Dit valt nl onder de gemeente, de WMO. Hiervoor moet, inkomensafhankelijk, apart een eigen bijdrage betaald worden aan het CAK. Dit kan, afhankelijk van uw belastbaar inkome, vermogen en of u meer WMO voorzieningen hebt, nogal eens zodanig tegenvallen, dat het soms 'goedkoper' is zelf voor huishoudelijke hulp te zorgen.

W.b. de toestemmingen: Ja, u moet voor alle vormen van zorg een indicatie van zorgverzekeraar en WMO hebben, dit is waarschijnlijk al geregeld door de thuiszorgorganisatie die u hulp biedt.

De indicatie voor huishoudelijke verzorging wordt tegenwoordig nog maar moeilijk af gegeven, zeker als mevrouw met een gezond familielid in huis woont.

W.b. ieder jaar weer eigen bijdrage betalen aan de zorgverzekeraar, ook al betreft het dezelfde ziekte: Ja, dat is helaas zo. Als je een chronische ziekte hebt en al jaren voor hetzelfde in behandeling bent , betaal je toch ieder jaar weer eigen bijdrage. Bij de zorgverzekeraar kunt u vragen het bedrag in termijnen te betalen. Uit ervaring weet ik inmiddels, hoe duur het is om chronisch ziek dan wel gehandicapt te zijn en wat een administratieve rompslomp en geregel dit kost! Veel beterschap voor mevrouw gewenst!

tijger1
door tijger1 Jun 19, 2017 om 16:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het gaat helemaal niet over de WMO. De wijkverpleegkundige komt de infusen toedienen. En dat valt onder de zorg erzekeraar, zonder eigen risico en zonder eigen bijdrage.

lo
door lovewinnie - Jun 19, 2017 om 12:33
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Helaas ja. Niks aan te doen. Mijn man is nooit ziek, niet eens medicijnen van de huisarts maar ga niet aan het eigen risico knoeien. Vind 385 al veel dus ga geen risico lopen. U had in december beter eigen risico kunnen aanpassen voor 2017. Doordat u dat niet gedaan heeft betaald u nu de volle mep.

U kunt in termijnen betalen. Helaas met eigen risico op de max is dat nog steeds heel veel

Ik ben gronisch ziek en betaal elk jaar in januari 385 Euro.

wong
door wong - Jun 19, 2017 om 13:02
33 Antwoorden / 0 Vragen

Dat is weer typisch vrouwen. Ze kunnen niet plannen. ;-((

gajnieuw
door gajnieuw - Jun 19, 2017 om 13:08
37 Antwoorden / 0 Vragen

Ja dat mag gewoon. Het gaat over de geleverde zorg in welk jaar. Er zijn uitzonderingen bijvoorbeeld bij een nieuwe knie. (Mijn vader heeft dit gehad.) Dat is 1 traject. Dat word onder 1 genoemer neer gezet. Als je dit bijvoorbeeld in december doet dan ben je niet uitbehandeld in januari. Maar komt wel in het jaar dat het begon te boek.
Maar heb je bijvoorbeeld kanker en je krijgt dit in 2015. Dan ga je ook een heel behandel traject in. Maar ben je nog niet klaar met de behandeling in 2016. Dan betaal je over beide jaren je eigen risico. (Mijn zus had dit dus vandaar). Ik heb toen contact opgenomen met haar zorgverzekeraar en die heeft mij toen netjes geholpen en het uitgezocht. Maar een nieuw knie is een soort project en geen ziekte. En kanker is dat wel dus vandaar het verschil.
Anders krijg je bijvoorbeeld iemand die suikerziekte heeft en begint in 2001 met de behandeling hoeft dan ook nooit meer zijn eigen risico te betalen. Na dat ene jaar.
Je kunt altijd contact opnemen met je zorgverzekeraar om het na te vragen. Maar ik denk dat je ze beide gewoon moet betalen.
Succes ermee.

wi
door willemjohan Jun 19, 2017 om 13:36
7 Antwoorden / 5 Vragen

Kijk dit is tenminste een goed antwoord, dus de behandeling moet gewoon bij 2016 want hij was in Februari afgelopen.

tijger1
door tijger1 Jun 19, 2017 om 16:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@willemjohan. De behandeling in het ziekenhuis van januari 2017 valt ook onder het eigen risico van 2016. Maar de medicijnen van 2017 niet. Dat valt weer onder het eigen risico van 2017. Zo moeilijk is dat toch niet te snappen?

ju
door julievv - Jun 19, 2017 om 13:21
8 Antwoorden / 2 Vragen

Jammer genoeg is 2017 een nieuw jaar. Ik maak dit al een aantal jaren mee.
Maar het is terecht dat FBTO 2 x eigen risico in rekening brengt.

wi
door willemjohan Jun 19, 2017 om 13:36
7 Antwoorden / 5 Vragen

niet terecht

sw
door swart260 - Jun 19, 2017 om 13:25
2 Antwoorden / Vragen

ziekenhuizen sturen maar ene rekening naar de verzekeraar. Ik heb het meegemaakt dat dat pas na 8 maanden is, zodat de rekening in een volgend jaar viel en dus dubbele eigen risico moest betalen.....

edrick3
door edrick3 Jun 19, 2017 om 14:32
27632 Antwoorden / 85 Vragen

edit

tijger1
door tijger1 Jun 19, 2017 om 16:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@swart260. U betaalt geen dubbel eigen risico. U betaalde het van het ene jaar gewoon wat later. U kon dat ook reserveren.

ro
door ronsas - Jun 19, 2017 om 13:39
9 Antwoorden / 1 Vragen

Het gevolg zal zijn dat er waanzinnig veel opnames zullen komen in December, die een afhandeling hebben in Januari. Lekker bezig..!!

ho
door honza23 - Jun 19, 2017 om 13:45
261 Antwoorden / 3 Vragen

als het door de behandelende artsen is voorgeschreven als zijnde onderdeel van de behandeling dan mag dit niet: ook als een behandeling zich over 2 verschillende jaren uitspreidt mag er maar 1x eigen risico verhaald worden. Maar dan moeten de kosten die via de wijkverpleegkundigen worden gemaakt wel in het systeem worden gezet als zijnde onderdeel van die oorspronkelijke behandeling. Neem dus contact op met het ziekenhuis om dit kort te sluiten.

nirak888
door nirak888 Jun 19, 2017 om 15:06
4 Antwoorden / 6 Vragen

Wat vreemd dat u dit zegt. In 1975 kreeg ik een chronische aandoening en sinds het eigen risico bestaat, betaal ik toch echt ieder jaar weer mijn eigen risico.
Eigen risico's lopen nu eenmaal per kalenderjaar.

lo
door lovewinnie Jun 19, 2017 om 15:51
1210 Antwoorden / 1 Vragen

indd. klopt niks van. Ziekenhuis opname, hercontrole etc vallen vaak in een DBC. Behandelingen in het ziekenhuis binnen deze datum worden in het jaar de startdatum gedeclareerd. ook de nacontroles etc ook al ga je in 2017. Tenzij de datum verloopt (bijv er staat 6 mnd voor de behandeling en je komt naar 9 mnd terug op controle krijg je nieuwe dbc datum en wordt het opnieuw gedeclareerd
Echter medicatie, verpleging, hulpmiddelen, bloedprikken  etc etc ook al is het uitgeschreven voor deze klacht of behandeling mogen wel gedecareerd worden in 2017 als deze in 2017 uitgeschreven worden. Waarvoor en of dat iets met de lopende klachten te maken heeft maakt niet uit.

zelf gronisch ziek en betaal elk jaar weer

Mo
door Moos59 - Jun 19, 2017 om 14:16
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb mij een keer laten behandelen mbt carpaal  tunnel syndroom. Dat was ergens begin november en eind december moest ik terugkomen voor controle en hechtingen verwijderen. De afspraak werd door het ziekenhuis zelf verzet naar ergens begin januari. Conclusie, moest 2x mijn eigen risico aanspreken.
Boeven zijn het !!!

muis1972
door muis1972 - Jun 19, 2017 om 15:41
24 Antwoorden / 2 Vragen

Helaas is het zo dat het eigen risico per jaar gaat en niet per behandeling. Ook al zou ze tot februari of maart in het ziekehuis hebben gelegen dan nog is het volgende jaar en dus 2x eigen risico.

tijger1
door tijger1 Jun 19, 2017 om 16:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar niet de kosten van de ziekenhuisopname tot maart. Dat zou nog steeds bij 2016 horen en berekend worden.

henkvanstots
door henkvanstots - Jun 19, 2017 om 16:38
24 Antwoorden / 1 Vragen

Bij een solidair premiestelsel kan 2 maal aftrekken van VERHOOGD eigen risico niet voorkomen.
;-)

adjura
door adjura - Jun 19, 2017 om 17:01
17 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, helaas mag dat, ook al gaat het om dezelfde klacht/behandeling. Het heeft alles te maken met die overlap van 2016 naar 2017. Zou dit midden in het jaar gebeurd zijn had je maar 1x eigen risico hoeven betalen.

Ik heb exact hetzelfde gehad met een hernia, ik ben op 28 december 2016 met de ambulance naar het ziekenhuis gebracht en in januari 2017 geopereerd en daarna heb ik nog 6 weken in het revalidatiecentrum doorgebracht.

b.hagoort
door b.hagoort - Jun 19, 2017 om 17:13
6 Antwoorden / 0 Vragen

Verhoogd eigen risico zou verboden moeten zijn!
Is een ondermijning van solidariteit.

In
door Inoka - Jun 19, 2017 om 18:08
5 Antwoorden / Vragen

Als een behandeling al in december is gestart en verder doorloopt voor hetzelfde probleem, geldt alleen het eigen risico van het jaar waarin december viel.
Mijn behandeling voor mijn knie werd begonnen in december en in februari werd ik geopereerd en kreeg een nieuwe knie. Met de verzekering heb ik later contact gehad waarom de operatie niet in het nieuwe jaar werd afgetrokken van het eigen risico. Antwoord: de behandeling was al in het jaar daarvoor begonnen.

Als het dezelfde kwaal betreft met nabehandeling in het erop volgende jaar, dan zou ik toch maar eens nogmaals contact opnemen met de  verzekering

ag
door agapon - Jun 19, 2017 om 20:18
115 Antwoorden / 0 Vragen

raadpleeg een jurist die hierin thuis is, maar denk dat het correct is helaas wordt je constant geplukt

lutgerink
door lutgerink - Jun 20, 2017 om 17:27
8 Antwoorden / 4 Vragen

Waarom geven jullie allemaal je mening, er staan wel 20 dezelfde antwoorden,mis een niet genoeg? Ik neem aan dat deze mevrouw wel kan lezen toch?

tijger1
door tijger1 Jun 20, 2017 om 18:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Volgens mij is de Ts een man.

jpm
door jpm - Jun 20, 2017 om 21:39
820 Antwoorden / 28 Vragen

Naar mijn informatie behoren, gedurende een bepaalde korte periode, mogelijke nacontroles (indien die er zijn) wel tot dezelfde DBC. Het gaat hier om iets heel anders.