Mo
door Monsie Aug 25, 2016 om 19:06
Garantie & verzekeringen

Afgewezen claim HEMA reisverzekering

Ik heb een doorlopende reisverzekring bij de HEMA met Europa dekking. Tijdens de vakantie is er ingebroken in mijn auto terwijl wij bij de balie van een hotel de reservering completeerden. De buit bedroeg de tas van mijn vrouw met o.a. haar mob., paspoort, portemonnee etc, De politie heeft een aangifte opgenomen en verklaring opgesteld. Bij thuiskomst weigert de verzekering/HEMA de claim toe te wijzen omdat er in de polisvoorwaarden, specifiek op pagina 13, artikel 2.3.5, vermeld staat dat een "onbeheerde" tas en de inhoud ervan,  gestolen uit o.a. een auto, niet wordt vergoed!
Uit onderzoek is gebleken dat 95% van de Nederlanders de polisvoorwaaren niet leest bij het afsluiten van een verzekering. Tevens ben ik van mening dat een dergelijke pregnante exclusie bij het afsluiten van een reisverzekering beter gemeld moet worden dan in de kleine lettertjes waarvan men weet heeft dat (bijna)niemand die leest.

Graag hoor ik wat ik hier het beste tegen kan ondernemen en/of bij welke instanties ik mijn bezwaar tegen deze afwijzing kan indienen

4524 17 Rapporteer

jo
door jorisw - Aug 25, 2016 om 19:11
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Zat de tas in een afgesloten kofferbak of stond hij in het zicht? In het laatste geval wordt er inderdaad niets uitgekeerd.

Ik snap overigens niet waarom je een tas met paspoort en portemonnaie in de auto laat staan als je naar een hotelbalie gaat. Kleine moeite om het mee te nemen lijkt me plus dat je wellicht nog spullen uit die tas nodig hebt in het hotel.

ra
door ramanah - Aug 25, 2016 om 19:14
135 Antwoorden / Vragen

Als de tas direct zichtbaar in de auto lag en niet (bij voorbeeld) in de achterbak, of onder een voorstoel, dus niet direct zichtbaar, kan ik de term "Onbeheerd" nog wel snappen. Anderzijds, u bent akkoord gegaan met de verzekering door te betalen enz. dus ook met de voorwaarden. Ik zie niet hoe u deze afwijzing kunt tenietdoen.

Tevens ben ik van mening dat een dergelijke pregnante exclusie bij het afsluiten van een reisverzekering beter gemeld moet worden dan in de kleine lettertjes waarvan men weet heeft dat (bijna)niemand die leest.

Als ze elke uitsluiting met grote letters gaan zetten, wordt de polis gelijk een encyclopedie qua dikte en leest zeker niemand die nog. Daarnaast, u had ook kunnen vragen, vooraf, of dit soort zaken wel of niet vergoed worden.

getty
door getty - Aug 25, 2016 om 19:26
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Terechte afwijzing, niets aan te doen.

het is toch echt algemeen bekend dat dit niet verzekerd is.

tijger1
door tijger1 - Aug 25, 2016 om 19:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Heel vervelend die inbraak in uw auto, maar u moet het me niet kwalijk nemen dat ik vraag welke vrouw laat haar handtas onbeheerd achter in ern auto en al helemaal als ze naar de balie van een hotel gaat.

Afgezien daarvan zijn de polisvoorwaarden compleet duidelijk. En of de rest van Nederland ook de polisvoorwaarden niet leest, is niet relevant. De mensen zouden dat dus wel moeten doen.

U hebt geen grond voor bezwaar.

ha
door halex - Aug 25, 2016 om 20:17
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Kunt u een link plaatsen naar dat onderzoek? Ik ken 't namelijk nog niet.
Naar aanleiding van uw vraag: zelfs zonder polisvoorwaarden had u kunnen bedenken waardevolle zaken die u in uw auto achterlaat niet gedekt worden door een verzekering.

Gerry1969
door Gerry1969 - Aug 25, 2016 om 23:37
3449 Antwoorden / 25 Vragen

U heeft de kans gehad om bij die andere 5%van de Nederlanders te horen maar de voorwaarden interesseerden u gewoonweg niet.
Nu na de schade zielig doen en roepen dat niemand het leest is inderdaad voor 95% van de lezers niet interessant.
Diewilik

marita5
door marita5 - Aug 26, 2016 om 07:31
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Monsie ,

beter gemeld moet worden dan in de kleine lettertjes

Is vervelend dat dit gebeurd is , maar KLEINE LETTERTJES vind ik dit niet , staat duidelijk vermeld in de bijzondere voorwaarden van de doorlopende reisverzekering .

Word niet vergoed :

2.3.4
Als u niet voorzichtig genoeg was en er daardoor iets met uw bagage of reisdocumenten gebeurde, vergoeden
we dat niet. U moet alles doen om te voorkomen dat uw spullen worden gestolen, dat u ze kwijtraakt of dat ze
beschadigd raken.

2.3.5
We vergoeden geen schade, diefstal of verlies als die ontstaan doordat u waardevolle spullen laat liggen
zonder dat iemand erop let. Waardevolle spullen zijn bijvoorbeeld:
∞ Geld en cheques.
∞ Fototoestel, filmcamera en videocamera.
∞ Geluidsapparatuur, beeldapparatuur en computerapparatuur.
∞ Sieraden en horloges.
∞ Bont, leren en suède kleding.

Als u deze spullen laat liggen in een vervoermiddel, een caravan, een kampeerauto, een vouwwagen, een tent of een ruimte die niet
goed is afgesloten, vergoeden wij niets.

HOE KAN IK MIJN VERZEKERING OPZEGGEN ?

Bij HEMA kun je jouw verzekering dagelijks opzeggen. Dit kun je zelf doen in jouw online polismap. Zodra je bent ingelogd klik je op de knop 'inzien & wijzigen' en vervolgens onderaan de pagina op 'opzeggen'. Vervolgens kun je de gewenste einddatum invullen. Door op 'bevestigen' te klikken wordt de verzekering beëindigd op de door jou gekozen datum. Teveel betaalde premie wordt teruggestort op je rekening.

akkerdistel
door akkerdistel - Aug 26, 2016 om 08:02
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Om het iets te verlichten; had je de tas wel meegnomen en was die dan gestolen, zonder geweld, hadden ze ook niets vergoed.

hansje klein
door hansje klein - Aug 26, 2016 om 09:00
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Stel.....een verzekeraar maakt er géén punt van, zoals u eist, en vergoedt gewoon de ontstane schade, dan werkt dit a) - frauderen in de hand en b) - lopen de vergoedingen voor de toename van claims uit de hand. Het gevolg is, dat de verzekeraar de kosten moet doorberekenen en alle verzekerden die wèl goed op hun spullen oppassen en nìet frauderen daarvan de sjaak worden. Verzekeren is nog altijd een kwestie van plotselinge situaties, onvermijdelijk en vaak vette pech, maar niet bedoeld als een pijnverlichtend zalfje voor een (te) laks gedrag.

Jarenlang hebben de verzekeraars de kleine lettertjes vanuit een juristische in een jip- en janneke-taal omgezet en natuurlijk leest ook dàt bijna niemand. Krijgt de consument echter een schade, kan hij/zij tenminste vooraf al in de voorwaarden zien of er een recht op vergoeding is of niet, om wèl dan niet een claim in te sturen. Ondanks de voorwaarden tòch claimen terwijl het wordt uitgesloten is een manier om bewust tegen de wand gaan rennen. Op een forum te gaan klagen is echter tweemaal tegen diezelfde wand aanrennen. Zinloos dus! en ik zou dus ook niet bereid zijn aan uw case te moeten meebetalen. Verzekeringen zonder kostenbeheersing, waarbij meer wordt vergoed, worden uiteindelijk onbetaalbaar.

koekeloer
door koekeloer - Aug 26, 2016 om 12:37
562 Antwoorden / 18 Vragen

Het maakt niet uit of mensen de voorwaarden lezen of niet. U heeft nergens recht op door nalatigheid, niets meer aan te doen.

hansje klein
door hansje klein Aug 26, 2016 om 16:09
3037 Antwoorden / 62 Vragen

PUNT UIT....!!

mo
door mof - Aug 26, 2016 om 12:44
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als dit in de polisvoorwaardn zo letterlijk staat, wat wilt u dan? Dat u de polisvoorwaaren niet leest en u beroept op het grootste deel,van de nederlanders, ja, daarmee heeft de hema toch niets te maken?
u maakt geen kans anders dan op coulance van de hema.

audb
door audb - Aug 26, 2016 om 13:07
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Het komt omdat veel auto verzekeringen goederen wel vergoeden als het uit een afgesloten auto wordt gestolen bv door het inslaan van een ruit.

Stond de auto niet op slot of stond een raam open dan is het zelfs uitlokking can diefstal en kan zelfs als fraude worden aangemerkt.

tijger1
door tijger1 Aug 26, 2016 om 13:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uitlokking en fraude? U bent een beetje abuis.

tijger1
door tijger1 Aug 27, 2016 om 12:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar dan kan men het voor ern tamelijk gering bedrag claimen op de inboedelverzekering. En daar zijn nog de nodige voorwaarden aan verbonden. En in ieder geval geen geld of geldswaardige papieper.

ho
door honza23 - Aug 26, 2016 om 13:08
261 Antwoorden / 3 Vragen

Het is toch al vele jaren bekend dat diefstal van goederen uit een auto niet vergoed wordt als deze open en bloot zichtbaar liggen. Daar heb je zelfs geen kleine of grote letters voor nodig; dat is algemeen bekend.
Dus ja, uw verzekeraar heeft volkomen gelijk, en u kunt procederen wat u wilt. 95% leest de voorwaarden misschien niet, maar dat is een eigen keuze, moet je achteraf dan ook niet miepen.

edrick3
door edrick3 - Aug 26, 2016 om 15:11
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Graag hoor ik wat ik hier het beste tegen kan ondernemen
Niets! Je had de polisvoorwaarden moeten lezen en zorgvuldiger moeten zijn!

en/of bij welke instanties ik mijn bezwaar tegen deze afwijzing kan indienen
Bij geen één. Geen schijn van kans.

waarvan men weet heeft dat (bijna)niemand die leest.
Lariekoek. Dat is je eigen verantwoordelijkheid. Je kunt toch lezen?

1paul
door 1paul - Aug 26, 2016 om 16:03
3134 Antwoorden / 0 Vragen

het beste wat u kunt ondernemen is .......

DE POLISVOORWAARDEN LEZEN!!!

ekiem
door ekiem - Aug 26, 2016 om 19:07
676 Antwoorden / 100 Vragen

Ongeacht wat er in de polis voorwaarden staat ,vind ik het volstrekt logisch dat er niet uit gekeerd wordt. Als een tas onbeheerd, in het zicht , "te kijk " staat, dan vind ik dat je er eerlijk gezegd om vraagt.
Dit snapt iedereen .

Ekiem

ha
door hayke50 - Aug 27, 2016 om 11:51
10 Antwoorden / 0 Vragen

Wie laat nu alles in de auto achter, hier wordt al jaren voor gewaarschuwd, nu men de daad bij het woord voegt worden ze wakker, helaas nu te laat.
Mij zal dit NOOIT gebeuren.