Afgewezen claim HEMA reisverzekering
Ik heb een doorlopende reisverzekring bij de HEMA met Europa dekking. Tijdens de vakantie is er ingebroken in mijn auto terwijl wij bij de balie van een hotel de reservering completeerden. De buit bedroeg de tas van mijn vrouw met o.a. haar mob., paspoort, portemonnee etc, De politie heeft een aangifte opgenomen en verklaring opgesteld. Bij thuiskomst weigert de verzekering/HEMA de claim toe te wijzen omdat er in de polisvoorwaarden, specifiek op pagina 13, artikel 2.3.5, vermeld staat dat een "onbeheerde" tas en de inhoud ervan, gestolen uit o.a. een auto, niet wordt vergoed!
Uit onderzoek is gebleken dat 95% van de Nederlanders de polisvoorwaaren niet leest bij het afsluiten van een verzekering. Tevens ben ik van mening dat een dergelijke pregnante exclusie bij het afsluiten van een reisverzekering beter gemeld moet worden dan in de kleine lettertjes waarvan men weet heeft dat (bijna)niemand die leest.
Graag hoor ik wat ik hier het beste tegen kan ondernemen en/of bij welke instanties ik mijn bezwaar tegen deze afwijzing kan indienen
Zat de tas in een afgesloten kofferbak of stond hij in het zicht? In het laatste geval wordt er inderdaad niets uitgekeerd.
Ik snap overigens niet waarom je een tas met paspoort en portemonnaie in de auto laat staan als je naar een hotelbalie gaat. Kleine moeite om het mee te nemen lijkt me plus dat je wellicht nog spullen uit die tas nodig hebt in het hotel.
Als de tas direct zichtbaar in de auto lag en niet (bij voorbeeld) in de achterbak, of onder een voorstoel, dus niet direct zichtbaar, kan ik de term "Onbeheerd" nog wel snappen. Anderzijds, u bent akkoord gegaan met de verzekering door te betalen enz. dus ook met de voorwaarden. Ik zie niet hoe u deze afwijzing kunt tenietdoen.
Tevens ben ik van mening dat een dergelijke pregnante exclusie bij het afsluiten van een reisverzekering beter gemeld moet worden dan in de kleine lettertjes waarvan men weet heeft dat (bijna)niemand die leest.
Als ze elke uitsluiting met grote letters gaan zetten, wordt de polis gelijk een encyclopedie qua dikte en leest zeker niemand die nog. Daarnaast, u had ook kunnen vragen, vooraf, of dit soort zaken wel of niet vergoed worden.
Heel vervelend die inbraak in uw auto, maar u moet het me niet kwalijk nemen dat ik vraag welke vrouw laat haar handtas onbeheerd achter in ern auto en al helemaal als ze naar de balie van een hotel gaat.
Afgezien daarvan zijn de polisvoorwaarden compleet duidelijk. En of de rest van Nederland ook de polisvoorwaarden niet leest, is niet relevant. De mensen zouden dat dus wel moeten doen.
U hebt geen grond voor bezwaar.
Kunt u een link plaatsen naar dat onderzoek? Ik ken 't namelijk nog niet.
Naar aanleiding van uw vraag: zelfs zonder polisvoorwaarden had u kunnen bedenken waardevolle zaken die u in uw auto achterlaat niet gedekt worden door een verzekering.
U heeft de kans gehad om bij die andere 5%van de Nederlanders te horen maar de voorwaarden interesseerden u gewoonweg niet.
Nu na de schade zielig doen en roepen dat niemand het leest is inderdaad voor 95% van de lezers niet interessant.
Diewilik
beter gemeld moet worden dan in de kleine lettertjes
Is vervelend dat dit gebeurd is , maar KLEINE LETTERTJES vind ik dit niet , staat duidelijk vermeld in de bijzondere voorwaarden van de doorlopende reisverzekering .
Word niet vergoed :
2.3.4
HOE KAN IK MIJN VERZEKERING OPZEGGEN ?
Bij HEMA kun je jouw verzekering dagelijks opzeggen. Dit kun je zelf doen in jouw online polismap. Zodra je bent ingelogd klik je op de knop 'inzien & wijzigen' en vervolgens onderaan de pagina op 'opzeggen'. Vervolgens kun je de gewenste einddatum invullen. Door op 'bevestigen' te klikken wordt de verzekering beëindigd op de door jou gekozen datum. Teveel betaalde premie wordt teruggestort op je rekening.
Om het iets te verlichten; had je de tas wel meegnomen en was die dan gestolen, zonder geweld, hadden ze ook niets vergoed.
Stel.....een verzekeraar maakt er géén punt van, zoals u eist, en vergoedt gewoon de ontstane schade, dan werkt dit a) - frauderen in de hand en b) - lopen de vergoedingen voor de toename van claims uit de hand. Het gevolg is, dat de verzekeraar de kosten moet doorberekenen en alle verzekerden die wèl goed op hun spullen oppassen en nìet frauderen daarvan de sjaak worden. Verzekeren is nog altijd een kwestie van plotselinge situaties, onvermijdelijk en vaak vette pech, maar niet bedoeld als een pijnverlichtend zalfje voor een (te) laks gedrag.
Jarenlang hebben de verzekeraars de kleine lettertjes vanuit een juristische in een jip- en janneke-taal omgezet en natuurlijk leest ook dàt bijna niemand. Krijgt de consument echter een schade, kan hij/zij tenminste vooraf al in de voorwaarden zien of er een recht op vergoeding is of niet, om wèl dan niet een claim in te sturen. Ondanks de voorwaarden tòch claimen terwijl het wordt uitgesloten is een manier om bewust tegen de wand gaan rennen. Op een forum te gaan klagen is echter tweemaal tegen diezelfde wand aanrennen. Zinloos dus! en ik zou dus ook niet bereid zijn aan uw case te moeten meebetalen. Verzekeringen zonder kostenbeheersing, waarbij meer wordt vergoed, worden uiteindelijk onbetaalbaar.
Het maakt niet uit of mensen de voorwaarden lezen of niet. U heeft nergens recht op door nalatigheid, niets meer aan te doen.
PUNT UIT....!!
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Apparatuur tas blijkt niet waterdicht, website zegt het is waterdicht - heb ik recht op geld terug?
Hai. Ik heb bij een winkel voor dj benodigheden [edit-red.] een tas gekocht voor dj apparatuur. Volgens de website is de tas waterdicht.
Dat was ie niet. Ik was voor werk op reis en merkte dat de tas niet water dicht is. Ik heb direct gemaild en de situatie uitgelegd.
Ik wil mijn geld terug, want dat ding functioneert niet zoals beloofd en nu doen ze er alles aan om dat dus n
...
Lees meer
Probleem bij pakket bezorgen door DPD
Ik heb een CDi (brommer onderdeel) besteld en deze zou DPD bezorgen. Echter is de CDi nooit afgelevert alleen de verpakking zat in de brievenbus. En daar gaat het in onze ogen mis, omdat dit geen brievenbus pakket was. De afmetingen van de CDi zie foto zijn groter dan die van onze brievenbus. Wij hebben natuurlijk direct contact gehad met DPD maar zij geven de leverancier de schuld omdat het pakke ... Lees meer
Abonnement Red Together Vodafone
Ik heb een mobiel abonnement bij Vodafone Red Together met mijn vrouw als medegebruiker genomen om buitenshuis wifi te hebben en te gebruiken. Nu kwam ik erachter dat Vodafone mijn thuisgebruik van de wifi (deze gebruik ik overig van Ziggo) de mb"s noteert en aftrekt van mijn afgesloten gb contract bij Vodafone.
Bijvoorbeeld: op 02/03/2024 heb ik om 19.23 0,01 mb gebruikt. Hoe dan? als ik en
...
Lees meer
Populair in Garantie & Verzekeringen
Wel of geen trekhaak
Mijn Ford Fiësta ST van april 2018 heeft een trekkracht van 0 en mag dus niets trekken, maar hoe zit ik met de verzekering als ik er een trekhaak op laat zetten die ik alleen voor het vervoer van de crossfiets van mijn zoontje gebruikt. Zou ik nu een nieuwe kopen mag het wel.
Ook ga hierover nog in kontakt met mijn verzekering, maar misschien is iemand anders ook tegen dit probleem aangelope
...
Lees meer
Hoe komt men van een Ardanta uitvaartpolis af?
In 2004 hadden wij een Nivo uitvaartpolis bij Uzet afgesloten. Dit hadden wij zeer zorgvuldig uitgezocht en besproken. Groot was de verrassing dan ook dat wij in april 2016 een brief kregen met daarin de vermelding 'Zoals u wellicht in de pers heeft gelezen, heeft NIVO uitvaartverzekeringen haar verzekeringsportefeuille overgedragen aan ASR Levensverzekering N.V. in Utrecht. ...Ardanta, onderdeel ... Lees meer
Kruidvat foto cd's niet afleesbaar
De foto's die ik destijds bij KRUIDVAT op cd's heb laten zetten zijn niet of heel moeilijk af te spelen op de pc en volgens kruidvat fotoservice is dat niet hun verandwoordelijkheid en kan het zeker niet afgespeeld worden op DVD.
WIE is hier verandwoordelijk voor???
Lees meer