il
door ilsev May 26, 2009 om 14:37
Garantie & verzekeringen

Autoverzekering en aantal km per jaar

Ik heb 2 jaar geleden via ABN-AMRO een autoverzekering (volledig casco)afgesloten. Het aantal kilometers heb ik toen op 10.000 per jaar gezet. Nu heb ik schade en blijkt dat ik 50.00 km. Heb gereden, ruim meer dan die 10.000 per jaar die ik had opgegeven. Heeft dit consequenties en zo ja, welke?

34814 31 Rapporteer

ve
door verwijderd - May 26, 2009 om 14:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

ligt er aan hewft u de auto 2e hands gekocht dan staan er al wat km op maar als u deze nieuw gekocht heb ja dan kunnen er gevolgen aan zitten omdat de premie is gebaseerd op 10.000 km op jaarbasis is zit er ruim over heen met 15.000 km per jaar want dan had U moeten doorgeven hoeveel u werkelijk heb gereden dat jaar.

hoop voor u dat ze er niet naar kijken maar weet dat de expert de km opschrijft ivm met controle van nap

ve
door verwijderd - May 26, 2009 om 15:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

 Bij de expertise van de schade wordt door de expert de kilometerstand opgenomen en deze komt in het expertiserapport te staan. De schadebehandelaaar hoort de kilometerstand te checken, vooral bij dekking van een beperkt aantal kilometers per jaar.

Meer kilometers betekent meer risico op schade. U krijgt dan in ieder geval een naheffing, want de polis wordt vanaf de begindatum opgewaardeerd naar de werkelijk gemaakte kilometers = is een duurdere dekking.

Of dit gevolgen heeft voor de casco-dekking is afhankelijk van hoe streng de ABN-AMRO dit beoordeelt. Dit kan per maatschappij verschillen.

Iw had schuld an de aanrijding?

Vladja

ve
door verwijderd - May 26, 2009 om 15:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Ilsev,
Als er naar de teller wordt gekeken zal de verzekeraar niet uitkeren. U heeft zo'n 15.000 km per jaar teveel gereden en uw premie is op dit lagere aantal km's gebaseerd.
Ik heb zelf een verzekering voor 20.000plus km's per jaar en dan maakt het niet uit of ik er 15.000, 21.000 of 60.000 rij want ik betaal voor het maximale. Ik vrees dat u een groot probleem heeft.
Ik wens u succes en hoop dat de schade meevalt en vooral de de expert niet je teller checkt.
Mastag

ve
door verwijderd - May 26, 2009 om 21:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

als het een verhaalschade is dan heeft u helemaal geen probleem. in 99 van de 100 gevallen met de rest ook niet. dit word ion de toekomst anders.

ve
door verwijderd - May 26, 2009 om 22:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Op zich vrij duidelijk: u heeft iets anders op gegeven dan de werkelijkheid blijkt te zijn. De verzekeraar zou dat kunnen zien als valsheid in geschrifte en hoeft vervolgens niets uit te keren. Ongeacht bij wie de schuldvraag ligt.
En zal allemaal nog wel meevallen als u iets meer had gereden dan 10000 km maar niet 5 maal zoveel!
Ik hoop het beste maar ik denk iets anders ...

ve
door verwijderd - May 26, 2009 om 22:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Op een ander forum werd zelfs gesproken over oplichting,er is namelijk geprofiteerd van een lagere premie door verkeerde gegevens op te geven. Artikel 326 van wetboek van strafrecht Ook was er een antwoord dat de eigen schade niet vergoed werd maar wel de tegenpartij.

gr Henk

ve
door verwijderd - May 26, 2009 om 22:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

TBB,

De verzekeringsmaatschappij is altijd verplicht om bij een schuldschade het WA-gedeelte uit te keren.

De premie bestaat namelijk uit twee delen: t.w. het WA-deel en het casco-gedeelte. Het WA-gedeelte is wettelijk verplicht en daarvoor moet dekking verleend worden. Hooguit kan er een naheffing premie ge-eist worden.

Vladja

ve
door verwijderd - May 27, 2009 om 00:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

u hebt in strijd gehandeld met artikel 7:928 Burgerlijk Wetboek

waarin gesteld wordt dat u verplicht bent om alle feiten mede te delen die voor de verzekeraar van belang zijn.

u hebt 10000 km per jaar opgegeven terwijl dit werkelijk 25000 km per jaar was

dat hield in bij 10000 km/jaar  dat u gemideld per week iets minder dan 200 kilometer zou rijden

bij 25000 is dat iets minder dan 500 km/per week.

dat is een verschil van 300 kilometer, en het mag dan van u verwacht worden dat u dat al wist voor het afsluiten van de verzekering en had u de verzekeraar in kennis moeten stellen van de hogere kilometrage.

de verzekering kan nu op grond van dit artikel per direct opgezegt worden hierbij hoeven zij niets te betalen

de verzekering kan ook  gehandhaafd blijven onder  andere voorwaarden, zoals onder meer maar niet uitsluitend een (hoger) eigen risico of een uitsluiting dan wel een andere premie had afgesloten is hij gerechtigd:

de verzekering aan te passen per ingangsdatum van de verzekeringovereenkomst

de uitkering te verrichten conform deze andere voorwaarden zoals een (hoger) eigen risico, het uitsluiten van een risico, dan wel de uitkering conform de bepaling in de polis(voorwaarden), naar evenredigheid te verminderen.

ve
door verwijderd - May 27, 2009 om 14:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo allemaal,

Even als toevoeging. Ik heb destijds de auto nieuw gekocht en wist toen niet hoeveel km ik ging rijden. Advies was om op 10.000 pj te zetten en aan te passen als bleek dat ik boven die 10.000 zou komen.

Bij de schade heb ik schuld maar heb zelf geen schade. Ik lees dat het te hopen is dat de expert de teller niet checkt maar dat snap ik niet want op de achterkant van het schadeformulier moet je de km stand invullen.

ve
door verwijderd - May 27, 2009 om 14:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat bedoelt u daarmee?

ve
door verwijderd - May 27, 2009 om 14:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Even als toevoeging. Ik heb destijds de auto nieuw gekocht en wist toen niet hoeveel km ik ging rijden. Advies was om op 10.000 pj te zetten en aan te passen als bleek dat ik boven die 10.000 zou komen.

Bij de schade heb ik schuld maar heb zelf geen schade. Ik lees dat het te hopen is dat de expert de teller niet checkt maar dat snap ik niet want op de achterkant van het schadeformulier moet je de km stand invullen?

ve
door verwijderd - May 27, 2009 om 14:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb de voorwaarden nageken maar daar zie ik nergesn het verschil in premie tussen de verschillende km categorieen...waar kan ik dat nakijken?

En ja, ik had schuld maar heb zelf geen schade..

ve
door verwijderd - May 27, 2009 om 15:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

En ja, ik had schuld maar heb zelf geen schade..

Daar gaat het niet om. Het gaat erom dat u een bepaald aantal kilometers per jaar zegt te rijden. Hoe meer kilometers u op de weg zit, hoe groter het risico dat u bij een ongeval betrokken raakt.

Wanneer u te weinig kilometers heeft opgegeven bij de verzekeraar, is de risicoberekening voor uw premie niet correct geweest. Dus waarschijnlijk zal de verzekeraar dat niet zomaar laten zitten als ze erachter komen.

ve
door verwijderd - May 27, 2009 om 16:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wow, hoe krijg je voor elkaar dat je zelf geen schade hebt maar wel schade door schuld veroorzaakt ?
Je riep "boe" en de tegenligger stuurde van de weg af ???

Enfin:
De km stand notitie is een AFTERCHECK.
(zoiets als de politie die naast alcoholblaastest ook maar gelijk checkt of je verzekerd bent, rijbewijs niet is verlopen, lichtgevende hesjes aanwezig zijn, etc.).
Zoals je zegt; tijdens het opgeven kon je niet inschatten hoeveel je rijdt.dat dat achteraf hoger uitkomt, kan hoogstens een premie naheffing betekenen voor het laatste jaar (immers je kon eerst 10000 km hebben gereden en t 2e jaar 40000 km..andere baan, je liefje opzoeken in het buitenland). Dat valt echt niet onder "bedrog".
Dat mag dus IN GEEN GEVAL een boete opleveren of anderszins nadelig uitpakken over een schade claim.
Dus je verzekeraar mag op DIE grond absoluut geen schade uitbetaling weigeren aan jou of de tegenpartij !

ve
door verwijderd - May 27, 2009 om 23:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

2 Voorbeelden hoe een verzekerings maatschappij om gaat met TE WEINIG PREMIE BETALEN.

1. Als je een snor of bromfiets verzekerd voor een persoon van b.v. 30 jaar betaal je veel minder dan een persoon van 16 jaar. Als nu blijkt, bij een ongeluk, dat er TOCH een jonger persoon op de scooter heeft gereden dan waar voor premie is betaald, dan betaald men NIETS  UIT.

2. Als je een inboedel verzekering hebt voor b.v. 40.000 Euro en bij brand blijkt dat er toch voor 100.000 euro inboeldel is, betaald men maar 40% uit van de schade. Dus 60% te weinig.

In uw geval heeft u maar 20% van de 50.000 KM betaald, dus als u geluk heeft wordt er maar 20% van de schade uit betaald, de rest mag u zelf bij leggen.

Als u Pech heeft betalen ze helemaal niets uit.

Of loopt het met een sisser af als het schade bedrag mee valt (minder dan 500 euro) men kan (mag) hier coullant mee om gaan natuurlijk.

Suc6

Groetjes Keessie

ve
door verwijderd - May 28, 2009 om 01:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens mij vraagt de verzekeringsgever niet naar de km stand. zij weten immers toch ook niet op welke kilomterstand de auto stond bij het afsluiten van een verzekering. niks over zeggen dus. geen slapende honden wakker maken ;)

ve
door verwijderd - May 28, 2009 om 02:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sommige maatschappijen vragen direct na de meld code de kilometer stand.

O.a. RSV doet dit standaard.

Dit ivm met de aantal gereden kilometers per jaar. Tevens kan men e.e.a. opvragen via de nationale autopas, daarin staat de stand bij elke APK vermeld en tevens de stand na elk bezoekje aan de dealer.

Maar inderdaad zelf gewoon niet over een kilometerstand beginnen en als dit "goed" afloopt e.e.a. goed gaan regelen voor de toekomst.

suc6

Groetjes Keessie

ve
door verwijderd - May 28, 2009 om 09:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Patrick
Dat wisten ze wel 0 KM

Even als toevoeging. Ik heb destijds de auto nieuw gekocht en wist toen niet hoeveel km ik ging rijden.

ve
door verwijderd - May 28, 2009 om 11:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tja, bij een bedrag van 500 euro geef ik heb natuurlijk niet op aan de verzekering. Het gaat om een trekhaak die in de grill van een nieuwe Passat is gezet (vandaar dat ik geen schade heb). Dat kost zo een paar duizend euro...

ve
door verwijderd - May 28, 2009 om 11:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja dat klinkt leuk maar op het schadeformulier moet je de km stand invullen

ve
door verwijderd - May 28, 2009 om 11:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

staat er in het contract/voorwaarden dat je de polis moet wijzigen als je meer kilometer rijdt?

En hou er wel rekening mee dat wat je toe hebt ingevuld een momentopname is!!

ve
door verwijderd - May 28, 2009 om 12:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat is de KM stand nu: 50.000 of na 2 jaar 100.000 Km

Als het nu 50.000 is dan kun je die delen door 2 jaar is 25.000 per /jaar. Dat valt dan al iets mee.

Verder kost een gril van een auto en evt een nieuwe radiator als deze geraakt is, geen duizende maar eerder honderde euro's, bel eens de dealer en vraag het even. Misschien valt het je mee en betaal je de reparatie zelf. Je behoud dan ook je No-claim korting en dat scheelt ook weer honderde euro's.(deze korting raak je niet altijd kwijt, maar het kan)

verder HOEF je niet alles in te vullen op het schade formulier, er staan wel meer vragen in die voor u niet van toepassing zijn.

En sommige meldingen worden zo snel af gehandeld dat men nauwlijks de details bekijkt, vooral als het bedrag laag is en de schuld vraag direct duidelijk.

Suc6

groetjes Keessie

ve
door verwijderd - May 28, 2009 om 12:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat is de KM stand nu: 50.000 of na 2 jaar 100.000 Km

Als het nu 50.000 is dan kun je die delen door 2 jaar is 25.000 per /jaar. Dat valt dan al iets mee.

Verder kost een gril van een auto en evt een nieuwe radiator als deze geraakt is, geen duizende maar eerder honderde euro's, bel eens de dealer en vraag het even. Misschien valt het je mee en betaal je de reparatie zelf. Je behoud dan ook je No-claim korting en dat scheelt ook weer honderde euro's.(deze korting raak je niet altijd kwijt, maar het kan)

verder HOEF je niet alles in te vullen op het schade formulier, er staan wel meer vragen in die voor u niet van toepassing zijn.

En sommige meldingen worden zo snel af gehandeld dat men nauwlijks de details bekijkt, vooral als het bedrag laag is en de schuld vraag direct duidelijk.

Suc6

groetjes Keessie

ve
door verwijderd - May 29, 2009 om 13:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik adviseer je over te stappen naar pma autoverzekering, die is zeker 50% goedkoper dan je huidige,kun je daar de evt. boete van betalen. Kijk op www.kiesautoverzekering.nl

succes.

ve
door verwijderd - Jun 7, 2009 om 09:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Even navraag gedaan, maar de ABNAMRO zal waarschijnlijk moeilijk gaan doen over de km. U heeft een begin km stand aangegeven en als u ziet dat u veel boven het opgegeven aantal km uit gaat komen bent u VERPLICHT dit aan te geven. Alle wijzigingen bent u dus verplicht door te geven. Dus geef u weinig kans, tenzij ze coulant zijn.

ve
door verwijderd - Jun 7, 2009 om 13:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ hunk

Ik heb net gekeken bij pma, maar daar kan je je alleen verzekeren als je werkzaam bent bij het onderwijs, de overheid of in de zorg. Dat is dus helaas niet voor iedereen weg gelegd.

Zijn er verder suggesties voor een voordelige autoverzekering? Ik ben ook op zoek naar een goedkopere.

Vriendelijke groet,

Discovery

ve
door verwijderd - Jun 7, 2009 om 18:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Discovery:

Kijk eens bij ZLM deze zijn het goedkoopst, je kunt er je auto ALLEEN WA of ALLRISK verzekeren ongeacht de leefttijd van de auto, maar zelfs Allrisc is er goedkoper dan bij een andere maatschappij b.v. WA-Extra.

Al heb je een "oudere" auto, is All-risc voor deze lage premie toch nog interessant. Ik heb n.l. een Renault Senic van 1999 en had laatst een klein ongelukje door mijn schuld, kreeg zonder problemen bijna 2000 euro voor de reparatie.

Tewijl als ik mijn auto van 1999 alleen WA of WA-Extra had laten verzekeren, voor nagenoeg de zelfde premies als bij ZLM voor de All-Risc dekking, had ik niets gehad en zelf weer even 2000 Euro op kunnen hoesten.

Suc6

P.s. Ik heb zo'n 70% Korting en betaal (uit mijn hoofd) 375 Euro Voor All-Risc, per Jaar. Zit tevens inzittende verzekering bij.

Groetjes Keessie

ve
door verwijderd - Jun 7, 2009 om 20:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Keessie,

Ik heb direct gekeken bij ZLM, maar ook daar helaas voor mij niet mogelijk omdat mijn postcode buiten hun werkgebied ligt. Wel een beetje vreemd vind ik, tegenwoordig werkt bijna iedereen landelijk.

In ieder geval wel heel ergbedankt voor je suggestie.

Groet, Discovery

ve
door verwijderd - Jun 7, 2009 om 21:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

ilsev,

Als je zelf geen schade hebt zal een taxateur jouw auto ook niet zien en zal de verzekeringsmaatschappij dus ook jouw kilometerstand niet weten. Vul dus een kilometerstand in die iets onder het toelaatbare volgens de polis is gelegen.

Wijzig wel de verzekering na korte tijd zodat de kilometerbeperking vervalt, zodat bij een volgende gebeurtenis waar u wel zelf schade hebt dit probleem weer niet optreed.

Met vriendelijke groet,
Willem

ve
door verwijderd - Jun 7, 2009 om 23:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Discovery:

Ja niet aan gedacht, zij werken alleen met zuid Nederland omdat daar de Diefstal- , Ongevallen- en Fraude schade minder zou zijn. En dus kunnen zij voordelig de verzekering aanbieden.

Suc6 met zoeken.

Groetjes Keessie

ve
door verwijderd - Jun 8, 2009 om 00:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Ilse:

De kilometerstand wordt mede gebruikt om de dagwaarde van de auto te bepalen bij schade. Het is daar een wezenlijk, soms substantieel onderdeel van.
bewust foute opgave is fraude, met alle consequenties van dien.

Hardware ERror MAN.