Er
door Erna Reuzel May 17, 2016 om 11:14
Garantie & verzekeringen

Beheerskosten polissen

Jaren geleden sloten mijn man en ik een begrafenispolis af voor onszelf en onze kinderen. Die polissen zijn al lang premievrij. Nu krijgen wij van Reigerdael B.V. uit Emmen een nota ad 12,50 euro die jaarlijks herhaald wordt voor hun dienstverlening t.o.v. die polissen. Mag dat zo maar? Je hebt wel de keuze om niet te betalen maar dan wordt hun dienstverlening gestopt. Hoe erg is dat?
Zij baseren zich op het feit, ik citeer:
Enkele jaren gelden heeft de overheid besloten dat op complexe verzekeringen geen provisie meer mag worden uitgekeerd om de adviseurs een zo neutraal mogelijk standpunt in te kunnen laten nemen in de advisering. Uw belang als consument is daarmee in de basis gediend. Ook heeft de overheid besloten dat advies en distributie niet in één hand mag liggen. Dit houdt in dat een verzekeringsmaatschappij niet zelf mag adviseren, tenzij daarvoor een speciale afdeling is ingericht die de kosten van het advies ook bij de consument in rekening brengt. De meeste verzekeraars beschikken niet over een dergelijke afdeling en hebben daarom samenwerking gezocht met adviseurs zoals Reigerdael en deze voeren dus het beheer op de portefeuille zonder daar provicies voor te ontvangen. Wij zijn dan ook genoodzaakt een deel van de kosten bij u in rekening te brengen. Bij het bepalen van de kostprijs hebben wij de klant centraal gesteld en niet de (hoeveelheid) polissen die hij of zij bij ons heeft ondergebracht. Per verzekeringnemer/adres berekenen wij 12,50 jaarlijkse kosten. Het is een abonnementsvorm, waarmee u onverwachte (extra) kosten voorkomt.

7128 20 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - May 17, 2016 om 11:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Heel "grappig". Ik kreeg zojuist bij de post zo'n zelfde nota. Compleet ongepast.

Voor die polissen is al lang en breed provisie betaald. Die polissen worden steeds van tussenpersoon naar tussenpersoon geschoven. Het staat zo'n tussenpersoon vrij het beheer van die polissen "te kopen". Jammer voor hen dat mensen niets gaan wijzigen, zodat ze verder er niets aan verdienen.

Wat zij stellen dat de overheid eist, is ook compleet onjuist. Dat gaat op voor nieuwe polissen, maar niet voor allang bestaande.

En dan die onzin over hun dienstverlening. Dat zij die polis "beheren", nou en? Als er iemand komt te overlijden, geef je die polis aan de uitvaartondernemer, die stuurt hem naar de verzekeraar, en die keert aan je uit. Simpel.

Als ze nu nog een brief zouden sturen met de inhoud: Wij kunnen meer voor u doen, dan slechts de polis beheren, wenst u dat, dan kunnen wij dat aanbieden in een abonnementsvorm van € 12,50 per jaar, maar nee, gewoon een factuur, waarvan velen wellicht zullen denken dat ze moeten betalen.

Ben dan ook van plan die figuren een pittige mail te sturen over hun beheer en hun onjuiste gedrag.

Het ergste is hier dan ook nog dat de brief gericht is aan een persoon die al jaren geleden overleden is en waarvan de polis uiteraard is uitgekeerd.

Voor zover dus hun beheer.:-((

Ni
door NietGek - May 17, 2016 om 21:41
6 Antwoorden / Vragen

AFM heeft beslist dat vanaf 1 januari 2013 de consument zelf over bepaalde verzekeringen de provisie moet betalen aan de bemiddelaar.
U krijgt daarvoor dan een rekening van de bemiddelaar.
Als uw polis voor 1 januari 2013 is afgesloten, hoeft u niets te betalen. Dat doet uw verzekeraar.

ja
door jackyh - May 17, 2016 om 22:01
953 Antwoorden / 4 Vragen

Wat is er mis met berekenen van adm.kosten. Als het goed is worden de polissen up to date gehouden m.a.w. men zal u op de hoogte houden van eventuele aanpassingen. U heeft zich b.v. voor een bepaald bedrag verzekerd maar dit is na een aantal jaren niet meer voldoende. Zij houden dat dan in de gaten. Adm.kosten zijn iets anders dan poliskosten.

tijger1
door tijger1 - May 17, 2016 om 23:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@jackyh

U weet niet waar u het over heeft. Reigerdael heeft blijkbaar portefeuilles overgenomen van andere tussenpersonen waarin dus die hele oude begrafenispolisjes zitten.

Zoals bijvoorbeeld de mijne. Die zijn al meer dan 25 jaar geleden volbetaald. Dus daar hoeft niets up to date aangehouden worden en er wordt ook niets aan aangepast.

Ook gaat het hier niet over administratiekosten of poliskosten. Die betaal je overigens niet bij een begrafenispolis.

Waar het hier om gaat, is dat Reigerdael ern factuur stuurt voor ern abonnement, om die polissen te "beheren". En dat moeten ze al gewoon doen, zonder daarvoor kosten in rekening te brengen.

Ook beweren ze met zoveel woorden dat de overheid dat voorgeschreven heeft, wat dus grote flauwekul is voor oude bestaande polissen. En dan vermelden ze een lijst van "extra's" die ze na betaling voor je zouden doen, terwijl het grootste deel van die lijst al hun plicht is, en de rest overbodige flauwekul.

Als klap op de vuurpeil sturen ze die brieven aan mensen die al overleden zijn.

ja
door jackyh May 18, 2016 om 17:39
953 Antwoorden / 4 Vragen

Okay, ik heb het niet begrepen maar stuurt men t.z.t. een rekening als er een beroep op de polis wordt gedaan?

tijger1
door tijger1 - May 17, 2016 om 23:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik heb zo-even dan ook een klacht over die handelwijze van Reigerdael ingediend bij Consuwijzer, omdat ongetwijfeld veel mensen zullen denken dat ze moeten betalen.

zoekster1
door zoekster1 May 18, 2016 om 19:34
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Is het niet meer een klacht voor het Kifid?

tijger1
door tijger1 - May 18, 2016 om 17:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@jackyh

Wat bedoelt u met "een beroep op de polis"?

Als een verzekerde komt te overlijden wordt de polis naar de verzekeraar gestuurd, dus niet naar Reigerdael, en de verzekeraar keert uit aan de erfgenamen, niet via Reigerdael. Uiteraard zonder kosten daarvoor in rekening te brengen,

tijger1
door tijger1 - May 18, 2016 om 19:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@zoekster

Ik ging voor die klacht meer uit van het feit dat er zomaar een nota voor een abonnement wordt gestuurd en de onjuiste beweringen in de uitleg. En ze hoeven voor mij niet te bemiddelen, want uiteraard betaal ik niet.

Consuwijzer heeft de ontvangst bevestigd, beantwoording duurt circa een week.

Maar wellicht is het Kifid ook nog een ingang.

Edit:
Ook maar een klacht ingestuurd naar het Kifid.  (Bewerkelijk gedoe, maar het is voor een goede zaak)

zoekster1
door zoekster1 May 20, 2016 om 10:51
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Ik geloof dat jij ook bij het Radarforum bent aangesloten. Zou je  een berichtje naar Radar tv kunnen sturen? Laten we hier even flink wat druk op gaan zetten.

tijger1
door tijger1 May 20, 2016 om 14:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, niet meer. Daar heb ik een ban.:-))

tijger1
door tijger1 - May 20, 2016 om 10:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik ontving een reactie van Consuwijzer, inhoudende dat ik daar aan het verkeerde adres was, zoals Zoekster al opperde. Zij hebben mijn melding doorgestuurd naar de AFM. Dat had ik overigens gisteren ook zelf gedaan, want het Kifid bemiddelt alleen in individuele gevallen, zoals zij mij schreven.

En voor mij hoeft er niet "bemiddeld" te worden met Reigerdael, want ik heb zelf al een mail gezonden naar Reigerdael en ik ga natuurlijk niet betalen en zal die club verder negeren.

Ik maakte mij in het algemeen zorgen, dat wellicht juist veel ouderen wel gaan betalen.

zoekster1
door zoekster1 - May 20, 2016 om 10:40
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Dat denk ik dus ook, dat veel ouderen (en misschien ook ' oudere jongeren') niet zo kien zijn om dit allemaal uit te zoeken en toch gaan betalen. Hier zou veel meer media aandacht voor moeten komen.
Ik ga even een berichtje naar de redactie sturen.

Gedaan.

zoekster1
door zoekster1 - May 20, 2016 om 10:54
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Voor klachten over deze club meld dit bij de AFM

klik HIER

zoekster1
door zoekster1 - May 20, 2016 om 11:39
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Vanuit de andere kant (verzekeringsmaatschappijen) begint er nu ook iets los te komen

klik

https://www.yarden.nl/over-yarden/nieuws/brief-reigerdael-geen-invloed-op-gesloten-polis-yarden.htm

tijger1
door tijger1 - May 20, 2016 om 11:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat een rare summiere reactie van Yarden. Het enige wat zij doen is verwijzen naar Reigerdael, terwijl ze toch eigenlijk inhoudelijk op die kwestie zouden moeten ingaan.

zoekster1
door zoekster1 - May 20, 2016 om 11:49
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Dat is vreemd, ze hebben zojuist hun reactie aangepast. Want toen ik de link neerzette was het nog veel uitgebreider. Onder andere stond erin dat Yarden geen relatie heeft met Reigerdael en dat er geen klantengegevens zijn uitgewisseld, dat is nu ineens weg. Binnen een paar minuten. Heel vreemd!

Jammer dat ik er geen printscreen van heb gemaakt :-(

tijger1
door tijger1 - May 20, 2016 om 11:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik lees nu op de site van Reigerdael dat Reaal al in 2012 een groot aantal verzekerden bij hen heeft ondergebracht en dat de verzekerden daarover zouden zijn geinformeerd.

Nou ik weet van niets.

Dus er valt Reaal meer te verwijten dan ik dacht.

zoekster1
door zoekster1 - May 20, 2016 om 11:56
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Het is toch ook heel vreemd dat zo'n 10 minuten geleden de eerste reactie is weggehaald. Yarden heeft zich eerst gedistantieerd van Reigerdael, maar nu vlug een U bocht gemaakt.

(@tijger1 Valt Yarden onder Reaal of stond je opmerking los van mijn bericht?)

tijger1
door tijger1 - May 20, 2016 om 14:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@zoekster

Ik reageerde op uw bericht met de link naar Yarden. Maar toen ik die link las, was hij al hetzelfde als nu. Dus enkel dat men met vragen over die brief bij Reigerdael moet zijn.

Of Yarden onder Reaal valt, weet ik niet, ging er altijd vanuit dat Yarden een uitvaaronderneming was, die ook eigen sommen en natura uitvaartverzekeringen heeft. Weliswaar met een hele slechte naam, omdat zij in het verleden streken uitgehaald hebben met de naturaverzekeringen. Daar heeft hier op het forum nog een heel interessant topic over gelopen.

Maar ik ga eens verder kijken.

tijger1
door tijger1 - May 20, 2016 om 14:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als ik bij Reigerdael bij hun tarieven kijk voor dienstverlening, staat daar ook een hele lijst van verzekeraars waar zij mee "samenwerken".

Maar als ik bijvoorbeeld in mijn eigen brief kijk, wordt daar geen verzekeraar genoemd en ook geen polisnummers. De boel eens nagekeken en polissen lopen bij Noord-Hollandsche -is Reaal geworden -, maar ook bij Noord-Braband, is Delta Lloyd geworden.

Ik kan mij zo voorstellen, dat iemand iets ouds heeft wat nu onder Reaal valt, maar daarnaast ook Yarden en denkt dat die brief daar (ook) betrekking op heeft.

Cookies
door Cookies - May 20, 2016 om 16:58
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik lees net dat morgen dit onderwerp wordt behandeld in @Kassa:

Onbekend bedrijf stuurt ineens dubieuze facturen
Een brief met dik gedrukt de letters 'Factuur' en de opmerking om €12,50 binnen veertien dagen te betalen. Die brief belandde afgelopen week bij 30.000 mensen op de deurmat. De afzender is tussenpersoon Reigerdael die veel uitvaartverzekeringen in beheer heeft. De meeste ontvangers hebben geen idee van het bestaan van deze tussenpersoon. Moet je nu wel of niet betalen? Reigerdael geeft in de studio toelichting op deze merkwaardige factuur.

tijger1
door tijger1 - May 20, 2016 om 17:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mooi, dan wordt Zoekster op haar wenken bediend. :-))

zoekster1
door zoekster1 - May 20, 2016 om 17:05
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Hartstikke mooi!

Ik werd zeker op mijn wenken bediend :-)