Beheerskosten polissen
Jaren geleden sloten mijn man en ik een begrafenispolis af voor onszelf en onze kinderen. Die polissen zijn al lang premievrij. Nu krijgen wij van Reigerdael B.V. uit Emmen een nota ad 12,50 euro die jaarlijks herhaald wordt voor hun dienstverlening t.o.v. die polissen. Mag dat zo maar? Je hebt wel de keuze om niet te betalen maar dan wordt hun dienstverlening gestopt. Hoe erg is dat?
Zij baseren zich op het feit, ik citeer:
Enkele jaren gelden heeft de overheid besloten dat op complexe verzekeringen geen provisie meer mag worden uitgekeerd om de adviseurs een zo neutraal mogelijk standpunt in te kunnen laten nemen in de advisering. Uw belang als consument is daarmee in de basis gediend. Ook heeft de overheid besloten dat advies en distributie niet in één hand mag liggen. Dit houdt in dat een verzekeringsmaatschappij niet zelf mag adviseren, tenzij daarvoor een speciale afdeling is ingericht die de kosten van het advies ook bij de consument in rekening brengt. De meeste verzekeraars beschikken niet over een dergelijke afdeling en hebben daarom samenwerking gezocht met adviseurs zoals Reigerdael en deze voeren dus het beheer op de portefeuille zonder daar provicies voor te ontvangen. Wij zijn dan ook genoodzaakt een deel van de kosten bij u in rekening te brengen. Bij het bepalen van de kostprijs hebben wij de klant centraal gesteld en niet de (hoeveelheid) polissen die hij of zij bij ons heeft ondergebracht. Per verzekeringnemer/adres berekenen wij 12,50 jaarlijkse kosten. Het is een abonnementsvorm, waarmee u onverwachte (extra) kosten voorkomt.
Heel "grappig". Ik kreeg zojuist bij de post zo'n zelfde nota. Compleet ongepast.
Voor die polissen is al lang en breed provisie betaald. Die polissen worden steeds van tussenpersoon naar tussenpersoon geschoven. Het staat zo'n tussenpersoon vrij het beheer van die polissen "te kopen". Jammer voor hen dat mensen niets gaan wijzigen, zodat ze verder er niets aan verdienen.
Wat zij stellen dat de overheid eist, is ook compleet onjuist. Dat gaat op voor nieuwe polissen, maar niet voor allang bestaande.
En dan die onzin over hun dienstverlening. Dat zij die polis "beheren", nou en? Als er iemand komt te overlijden, geef je die polis aan de uitvaartondernemer, die stuurt hem naar de verzekeraar, en die keert aan je uit. Simpel.
Als ze nu nog een brief zouden sturen met de inhoud: Wij kunnen meer voor u doen, dan slechts de polis beheren, wenst u dat, dan kunnen wij dat aanbieden in een abonnementsvorm van € 12,50 per jaar, maar nee, gewoon een factuur, waarvan velen wellicht zullen denken dat ze moeten betalen.
Ben dan ook van plan die figuren een pittige mail te sturen over hun beheer en hun onjuiste gedrag.
Het ergste is hier dan ook nog dat de brief gericht is aan een persoon die al jaren geleden overleden is en waarvan de polis uiteraard is uitgekeerd.
Voor zover dus hun beheer.:-((
AFM heeft beslist dat vanaf 1 januari 2013 de consument zelf over bepaalde verzekeringen de provisie moet betalen aan de bemiddelaar.
U krijgt daarvoor dan een rekening van de bemiddelaar.
Als uw polis voor 1 januari 2013 is afgesloten, hoeft u niets te betalen. Dat doet uw verzekeraar.
Wat is er mis met berekenen van adm.kosten. Als het goed is worden de polissen up to date gehouden m.a.w. men zal u op de hoogte houden van eventuele aanpassingen. U heeft zich b.v. voor een bepaald bedrag verzekerd maar dit is na een aantal jaren niet meer voldoende. Zij houden dat dan in de gaten. Adm.kosten zijn iets anders dan poliskosten.
@jackyh
U weet niet waar u het over heeft. Reigerdael heeft blijkbaar portefeuilles overgenomen van andere tussenpersonen waarin dus die hele oude begrafenispolisjes zitten.
Zoals bijvoorbeeld de mijne. Die zijn al meer dan 25 jaar geleden volbetaald. Dus daar hoeft niets up to date aangehouden worden en er wordt ook niets aan aangepast.
Ook gaat het hier niet over administratiekosten of poliskosten. Die betaal je overigens niet bij een begrafenispolis.
Waar het hier om gaat, is dat Reigerdael ern factuur stuurt voor ern abonnement, om die polissen te "beheren". En dat moeten ze al gewoon doen, zonder daarvoor kosten in rekening te brengen.
Ook beweren ze met zoveel woorden dat de overheid dat voorgeschreven heeft, wat dus grote flauwekul is voor oude bestaande polissen. En dan vermelden ze een lijst van "extra's" die ze na betaling voor je zouden doen, terwijl het grootste deel van die lijst al hun plicht is, en de rest overbodige flauwekul.
Als klap op de vuurpeil sturen ze die brieven aan mensen die al overleden zijn.
Okay, ik heb het niet begrepen maar stuurt men t.z.t. een rekening als er een beroep op de polis wordt gedaan?
Ik heb zo-even dan ook een klacht over die handelwijze van Reigerdael ingediend bij Consuwijzer, omdat ongetwijfeld veel mensen zullen denken dat ze moeten betalen.
Is het niet meer een klacht voor het Kifid?
@jackyh
Wat bedoelt u met "een beroep op de polis"?
Als een verzekerde komt te overlijden wordt de polis naar de verzekeraar gestuurd, dus niet naar Reigerdael, en de verzekeraar keert uit aan de erfgenamen, niet via Reigerdael. Uiteraard zonder kosten daarvoor in rekening te brengen,
@zoekster
Ik ging voor die klacht meer uit van het feit dat er zomaar een nota voor een abonnement wordt gestuurd en de onjuiste beweringen in de uitleg. En ze hoeven voor mij niet te bemiddelen, want uiteraard betaal ik niet.
Consuwijzer heeft de ontvangst bevestigd, beantwoording duurt circa een week.
Maar wellicht is het Kifid ook nog een ingang.
Edit:
Ook maar een klacht ingestuurd naar het Kifid. (Bewerkelijk gedoe, maar het is voor een goede zaak)
Ik geloof dat jij ook bij het Radarforum bent aangesloten. Zou je een berichtje naar Radar tv kunnen sturen? Laten we hier even flink wat druk op gaan zetten.
Nee, niet meer. Daar heb ik een ban.:-))
Ik ontving een reactie van Consuwijzer, inhoudende dat ik daar aan het verkeerde adres was, zoals Zoekster al opperde. Zij hebben mijn melding doorgestuurd naar de AFM. Dat had ik overigens gisteren ook zelf gedaan, want het Kifid bemiddelt alleen in individuele gevallen, zoals zij mij schreven.
En voor mij hoeft er niet "bemiddeld" te worden met Reigerdael, want ik heb zelf al een mail gezonden naar Reigerdael en ik ga natuurlijk niet betalen en zal die club verder negeren.
Ik maakte mij in het algemeen zorgen, dat wellicht juist veel ouderen wel gaan betalen.
Dat denk ik dus ook, dat veel ouderen (en misschien ook ' oudere jongeren') niet zo kien zijn om dit allemaal uit te zoeken en toch gaan betalen. Hier zou veel meer media aandacht voor moeten komen.
Ik ga even een berichtje naar de redactie sturen.
Gedaan.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Ik ben via internet opgelicht. Hoe krijg ik mijn geld terug?
Op 25 maart j.l. kreeg ik een sms-je van iemand die zich voordeed als medewerker van ICS (International Card Service) met een noodnummer. Er was geprobeerd €899 van mijn rekening te halen. Ik belde dit nummer en was even later €1794 kwijt. Ik heb aangifte gedaan bij de politie en heb mijn rechtbijstandsverzekering ingelicht. Hoe krijg ik mijn geld terug? Lees meer
Klarna, aanmaning niet besteld artikel
Op 6 februari krijg ik een pakket toegestuurd (door de brievenbus) enkel met mijn naam en adres zonder kenmerk door wie het is verstuurd. In het pakket zit een trainingsbroek zonder verzendbrief o.i.d. ik kon het dus ook niet terugsturen aangezien verzender niet bekend was.
Op 3 april krijg ik een brief toegestuurd van Klarna met de kosten van de broek met aanmaningskosten.
Direc
...
Lees meer
Contract youfone ontbinden
sins begin maart heb ik youfone wekelijks gebeld gemailt omdat mijn tv steeds vastliep telefoon niet doet internet slecht.
je mag voor €100 per maand toch wel iets goed verwachten? dus kan ik hierdoor van mijn contract af
Lees meer
Populair in Garantie & Verzekeringen
Wel of geen trekhaak
Mijn Ford Fiësta ST van april 2018 heeft een trekkracht van 0 en mag dus niets trekken, maar hoe zit ik met de verzekering als ik er een trekhaak op laat zetten die ik alleen voor het vervoer van de crossfiets van mijn zoontje gebruikt. Zou ik nu een nieuwe kopen mag het wel.
Ook ga hierover nog in kontakt met mijn verzekering, maar misschien is iemand anders ook tegen dit probleem aangelope
...
Lees meer
Hoe komt men van een Ardanta uitvaartpolis af?
In 2004 hadden wij een Nivo uitvaartpolis bij Uzet afgesloten. Dit hadden wij zeer zorgvuldig uitgezocht en besproken. Groot was de verrassing dan ook dat wij in april 2016 een brief kregen met daarin de vermelding 'Zoals u wellicht in de pers heeft gelezen, heeft NIVO uitvaartverzekeringen haar verzekeringsportefeuille overgedragen aan ASR Levensverzekering N.V. in Utrecht. ...Ardanta, onderdeel ... Lees meer
Kruidvat foto cd's niet afleesbaar
De foto's die ik destijds bij KRUIDVAT op cd's heb laten zetten zijn niet of heel moeilijk af te spelen op de pc en volgens kruidvat fotoservice is dat niet hun verandwoordelijkheid en kan het zeker niet afgespeeld worden op DVD.
WIE is hier verandwoordelijk voor???
Lees meer