Cl
door Clardeij Feb 19, 2017 om 10:26
Garantie & verzekeringen

Beoordeling van remmen met een automaat

Ik heb de ANWB verzekering gekozen veilig rijden .juist omdat  ik altijd rustig rijd .de beoordeling is ook dat alles goed is alleen blijf ik te hard remmen .Nu rijd ik automaat en rem je dus vaker en meer .is de beoordeling dat eerlijk ?

8108 11 Rapporteer

fa
door familyman - Feb 19, 2017 om 10:32
888 Antwoorden / 1 Vragen

Wij kunnen hiervandaan niet beoordelen of uw manier van remmen correct is of niet.
Met een automaat (eigen ervaring) rijden, kan je ook je gas (deels) loslaten ipv remmen, maar het begrip remmen kan ook in gradaties. Ook met 'vooruit kijken' en anticiperen op de rest van het verkeer kan je echt rustig rijden en hoef je minder te remmen.

marita5
door marita5 - Feb 19, 2017 om 10:32
11512 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Clardeij ,

Wij meten elk van deze 4 onderdelen door gebruik te maken van GPS en de gegevens van G-krachtmeter die wij verkrijgen via de stick/dongel.

Voor het meten van de acceleratie gebruiken wij de g-krachtmeter. Acceleratie is een maatstaf om het tempo in verandering van snelheid te meten. Voorbeeld: als jouw snelheid snel toeneemt over een kort tijd, is de acceleratie hoger dan wanneer je langzamer optrekt. Remmen is vergelijkbaar aan acceleratie en meet de mate waarop de auto afremt.

Lees hier bij veelgestelde vragen , klik op de rode regel .

https://www.anwb.nl/verzekeringen/autoverzekering/veilig-rijden/veelgestelde-vragen

sw
door swat1500 - Feb 19, 2017 om 10:35
3778 Antwoorden / 0 Vragen

In een automaat rijden betekent niet automatisch dat er dan ook hard geremd moet worden. Kennelijk remt te vaak abrupt. Remt u met uw linker- of rechter voet? Door te remmen met je linker voet bij een automaat rem je onbedoeld abrupter en harder dan met de rechter voet.

ne
door neodutchio - Feb 19, 2017 om 11:40
5151 Antwoorden / 12 Vragen

Dat u rustig rijdt is goed, maar de rem hoeft alleen maar ingetrapt te worden als u stilstaat. Anticiperen, eerder gas loslaten en bij het rollen zachtjes de rem aangetikt houden. Ook ik rij automaat, maar ik hoef niet hard te remmen. Moet wel zeggen, rij nu 2 jaar automaat, het duurde even voordat ik het anders rijden onder de knie heb. Automaat is anders anticiperen van schakel.

Maar nogmaals, hard remmen heeft niets te maken met het vaker of minder vaak remmen.

emcede
door emcede - Feb 19, 2017 om 11:43
960 Antwoorden / 4 Vragen

Ik rijd ook in een automaat maar rem niet vaker en meer dan in eerdere auto's. Die 'conclusie' lijkt me niet te kloppen. Vooruitkijken is het belangrijkste.

hansje klein
door hansje klein - Feb 19, 2017 om 11:56
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Géén ANWB-verzekering, maar wèl een automaat ...

Mijn Toyota-automaat kan vrij simpel op de moter 'remmen' door handmatig lager te schakelen, waardoor de uitkomst bij 'het geregistreerde gerem' uiteindelijk positiever zou moeten worden. Klopt dat?

VRAAG: Is er (nog) geen extra programma voor auto's met een automaat? Vraag de ANWB eens, want met automaten die niet op de motor kunnen remmen is men t.o.v. een normale versnelling in het nadeel bij het uitlezen en dus ook bij de premie-waardering.

NB. In Duitsland is het 'stekker-rijden' al als te duur voor de verzekeraar negatief beoordeeld en worden al bij nieuwe automodellen via sensoren veel gegevens tijdgelijk naar de producent gestuurd (die dit voor zich gebruikt en mogelijk aan verzekeraars gaat doorgeven/doorverkopen). De ADAC heeft (2016 al) gevraagd of deze nieuwe automodellen ook zonder kastje geleverd kunnen worden ... maar krijgt géén antwoord.

ha
door halex Feb 19, 2017 om 14:57
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Volgens mij geen nadeel, als je maar rustig remt. De ANWB meet niet hoe vaak of hard je het rempedaal gebruikt, maar hoe snel de auto afremt. Ook als je niet op de motor af kunt remmen, kan je heel relaxed vaart minderen bij goed gebruik van het rempedaal.

me
door mein33 - Feb 19, 2017 om 13:49
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@clardeij,

Rij al decennia auto's met een automaat.
Het rijden met een automaat bestaat niet alleen uit "gasgeven" en "remmen". (al was dat in mijn jonge jaren wel het geval)
Tussen "gasgeven" en "remmen" zitten echter vele mogelijkheden om de snelheid van de auto terug te brengen zonder dat het rempedaal behoeft te worden gebruikt.
Als u goed anticipeert op de situatie op de weg dan kunt u, als er afgeremd moet worden, het gas gedeeltelijk of geheel loslaten. De auto zal dan op de motor afremmen en zal tijdens het verminderen van de snelheid ook automatisch terugschakelen zodat er optimaal van het afremmende vermogen van de motor gebruik wordt gemaakt.
Pas op het laatste moment hoeft het rempedaal pas gebruikt te worden om de auto volledig tot stilstand te brengen, maar hiervoor is echt geen krachtige remming noodzakelijk.
Maak gebruik van het gemak welke een automatische versnellinsbak u biedt (kan bieden), gebruik alleen uw rechtervoet en laat de linker altijd buitendienst ;-))
Maak zoveel als mogelijk is gebruik van alleen het gaspedaal door met het gas te spelen bij zowel het optrekken, het rijden en bij het vaart verminderen / afremmen.
Ga het e.e.a. eens oefenen op een rustige weg en (probeer) te voelen hoeveel u met alleen het gebruik van het gaspedaal kunt bereiken.

fa
door familyman - Feb 19, 2017 om 14:20
888 Antwoorden / 1 Vragen

Niet hatelijk bedoeld, maar neem eens één rijles met een instructeur naast u in uw eigen auto, wellicht kan die uw rijstijl beoordelen en tips geven.

Gerry1969
door Gerry1969 Feb 19, 2017 om 23:33
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Prima tip.en zekers de investering van een paar tientjes waard.

br
door bravehenk - Feb 19, 2017 om 14:50
206 Antwoorden / 0 Vragen

Denk dat uw rijstijl niet goed is al denkt u van wel.
Ik heb ook jaren automaat gereden als je genoeg afstand bewaart op de voorligger hoef je niet steeds abrupt te remmen.
Bij een Hybride als je steeds je rem gebruikt laad de accu niet voldoende op en rem je zoveel mogelijk af op de motor.
Hard remmen komt in het verkeer veelal voort uit verkeerde rijstijl door niet goed anticiperen op verkeers situaties.
Zie gevallen genoeg in het verkeer die waarschijnlijk om de 5.000 km nieuwe remblokjes nodig hebben.

groeten Henk

Cl
door Clardeij Feb 20, 2017 om 01:10
Antwoorden / 1 Vragen

Dank  voor het antwoord  als ik abrupt zou remmen wist ik wat er mis was en hoefde ik deze vraag niet te stellen .ik rijd al 20-jaar automaat en linkerbeen werkt niet dus die schakel ik niet in . De onderdelen optrekken bochten en snelheid worden als goed beoordeeld .het remmen blijft verbetering nodig hebben .wel rijd ik de meeste kilometers in de stad .

ha
door halex - Feb 19, 2017 om 14:55
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Met een automaat rem je niet meer af dan met een schakelbak. Alleen gebruik je wel vaker het rempedaal. Echter, de meter van de ANWB meet niet hoe vaak u het rempedaal intrapt, maar hoe sterk de afremming is. Dus als uit de meting blijkt dat u te hard remt, betekent dat niet meer of minder dan dat u te laat -en daarom te snel- de snelheid uit uw auto haalt.

akkerdistel
door akkerdistel - Feb 20, 2017 om 12:54
1790 Antwoorden / 3 Vragen

tl;dr

Je privacy opheffen voor 'n kwansuis kortinkje.. *bonkt hoofd op tobo*