ma
door manus59 Apr 25, 2016 om 14:27
Garantie & verzekeringen

Galerij's van flat zijn veranderd

De hekken die om de galerij's van onze huurflat staan zijn gewijzigd bij een renovatie.
De ruimte tussen de onderkant van het hekwerk en het loopvlak van de galerij is groter geworden waardoor er al meerdere keren wat van de galerij is gevallen en dat komt dan beneden terecht op de galerij van de 1e verdieping en die is juist uitgebreid waardoor er ook spullen op die galerij terecht komen maar kan ook zijn dat er net iemand loopt en het op zijn/haar hoofd krijgt.
Wie is verantwoordelijk als er iets vervelends zou gebeuren? Of is een WA-verzekering voldoende?

3612 15 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Apr 25, 2016 om 14:44
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wordt er dan allerhande bij dat hekwerk en die opening neergezet? Dat zou ik dan maar niet doen.

tijger1
door tijger1 - Apr 25, 2016 om 14:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar wat valt er dan naar beneden? Normaal gesproken mag er op een galerij niets neergezet worden en als iemand per ongeluk iets uit zijn handen last vallen, zou het maar toeval zijn dat het ook nog onder het hekwerk doorrolt. En als er dan eventueel schade wordt veroorzaakt is inderdaad een AVP voldoende.

ma
door manus59 - Apr 25, 2016 om 15:03
61 Antwoorden / 35 Vragen

Het gaat om onze kleinkinderen die met een balletje rollen of met knikkers e.d. Wij wonen op een hoek en niemand komt langs ons

aurora1
door aurora1 - Apr 25, 2016 om 15:08
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dat er niemand bij u langs komt betekent nog niet dat u spullen op de galerij mag zetten.
Wat betreft speelgoed zou ik dan maar met ander speelgoed laten spelen. Rollende knikkers op een galerij zijn overigens doorgaans ook niet zo leuk om te horen voor buren.

ma
door manus59 - Apr 25, 2016 om 15:19
61 Antwoorden / 35 Vragen

Allemaal argumenten waar ik niet om vroeg toch, ? U moet gewoon mijn vraag beter lezen en dan de vraag beantwoorden als u wilt en kan. Verder vraag  ik niet. En anders gewoon niet reageren!

uwjurist
door uwjurist - Apr 25, 2016 om 15:30
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Als u aantoonbaar de verhuurder hebt gesommeerd tot verhelpen van dit gebrek, kunt u uw aansprakelijkheid daarop afwentelen. Nog niet gedaan? Doe dit alsnog.
En een WA verzekering is altijd zeer aan te raden! Er kan nog veel meer gebeuren in een mensenleven...

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Cookies
door Cookies Apr 25, 2016 om 15:57
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Een gebrek? Er zit geen halve meter tussen hoor! Ongetwijfeld heeft de verhuurder de daarvoor geldende regels gehanteerd.

ma
door manus59 Apr 25, 2016 om 16:25
61 Antwoorden / 35 Vragen

Helaas niet schriftelijk gedaan, nadat er wat naar beneden ging heb ik het mondeling doorgegeven, maar ik snap dat dat niet aantoonbaar is. Een WA verzekering heb ik wel.

gerbera
door gerbera Apr 25, 2016 om 22:34
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Beste uwjurist, Welke aansprakelijkheid en wat valt er te sommeren ????? Ik denk dat u de vraag niet helemaal snapt. Er is geen gebrek en dat de kinderen knikkers naar beneden laten vallen, is hier dan de verhuurder voor verantwoordelijk als er ongelukken gebeuren?????? Sorry hoor maar als "echte" jurist moet u toch beter weten. Pas als personen er onderdoor,  tussen de spijlen door of makkelijk over het hekwerk zouden kunnen vallen, dan is er sprake van een gebrek en niet omdat er knikkers e.d. onderdoor kunnen rollen.

Cookies
door Cookies Apr 25, 2016 om 23:02
13336 Antwoorden / 36 Vragen

En WELK gebrek zou het dan moeten zijn???

uwjurist
door uwjurist Apr 26, 2016 om 08:02
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Er is - uitgaande van wat vraagsteller schrijft - wel een gebrek, namelijk te brede openingen waardoor blijkbaar zware dingen kunnen vallen (indien niet alleen sprake is van knikkers en blijkbaar zijn er al meer dingen naar beneden gevallen). Ook dat is juridisch gezien een gebrek.

En waarom worden er onnodig 11 respectievelijk 3 vraagtekens gebruikt? Dat komt nogal schreeuwerig / emotioneel over.

Dat een galerij niet bedoeld is om te spelen / knikkeren is iets anders.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

tijger1
door tijger1 Apr 26, 2016 om 09:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er is helemaal geen sprake van een gebrek. Zware dingen hoeven helemaal niet groot te zijn. Een klein ijzeren autootje wil je ook niet op je hoofd hebben.

uwjurist
door uwjurist Apr 26, 2016 om 10:43
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Wat jij wil tijger1

tijger1
door tijger1 Apr 26, 2016 om 10:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U gaat steeds wonderlijker antwoorden.:-)

hansje klein
door hansje klein - Apr 25, 2016 om 15:45
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Ik denk, dat diegene die iets naar beneden laat vallen verantwoordelijk voor schade gemaakt zal kunnen worden. Bij kleine kinderen dus de oppasser op die kleine kinderen.

Wanneer u structueel iets wilt veranderen zult u de verhuurder hierop moeten aanspreken. U kunt tevens aangeven, dat eventuele calamiteiten zolang het hekwerk niet wordt aangepast de verhuurder aangerekend zullen gaan worden. Schrijf meteen erbij dat u verwacht, dat dit op korte termijn verwacht wordt en/of u tenminste binnen vier weken een antwoord verwacht.

Het antwoord van de verhuurder op dit schrijven is dan ook het juiste antwoord op dit forum. Mogelijk zijn er tòch voorschriften overschreden, mogelijk echter ook aangehouden. Dat zal de verhuurder wel moeten uitleggen.

U kunt bij een afwijzing tot aanpassing voorstellen om min of meer onzichtbaar gaas of folie te (laten) bevestigen op het gedeelte waar uw kleinkinderen spelen. U kunt er overigens van uitgaan, dat dit een tijdelijke (provisorische) oplossing verlangd, want zó lang blijven kinderen niet op galerijen spelen en zoeken al snel zelf de dichtsbijzijnde speelplaats op, waarmee dan ook uw buren van de herrie (roepen, hollen, geluiden op de betonnen vloer) af zijn......!

Een verzekering (uw vraag) helpt natuurlijk niets om te verhinderen dat iemand iets op zijn/haar hoofd krijgt!!

gerbera
door gerbera - Apr 25, 2016 om 15:50
7364 Antwoorden / 14 Vragen

@ manus59 schreef, Allemaal argumenten waar ik niet om vroeg toch, ? U moet gewoon mijn vraag beter lezen.

Jammer u zou de antwoorden gewoon beter moeten lezen. En ja als die niet in uw straatje, of galerijtje, passen is dat dan jammer.
Een galerij is om over te lopen en geen opslag of speelplaats. De kans dat iets onder het hek door rolt is bij normaal gebruik van de galerij erg klein tenzij men iets wat rond is zou laten vallen. Zolang er geen personen onderdoor kunnen voldoet zo'n hek gewoon aan de veiligheidseisen. Een verhuurder sommeren dit te verhelpen, omdat uw kleinkinderen met knikkers spelen, lijkt mij dan ook onzin. Willen de kinderen met knikkers blijven spelen zal u zelf een voorziening moeten treffen. En een WA verzekering is in deze situatie geen overbodig iets.

Cookies
door Cookies - Apr 25, 2016 om 15:53
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Jij bent verantwoordelijk. De verhuurder is ZEKER niet verantwoordelijk. En nee, het is geen antwoord op je vraag, maar een galerij is bedoeld om je huis te bereiken. Het is geen speeltuin. Lekker je kleinkinderen buiten op de stoep laten knikkeren.

sy
door sylvia_71 - Apr 25, 2016 om 16:56
288 Antwoorden / 0 Vragen

Jij bent verantwoordelijk. Ik zou die dan ook maar zo snel mogelijk aanvragen. Een galerij is om naar een woning te lopen en is geen speeltuin.

ma
door manus59 Apr 25, 2016 om 17:08
61 Antwoorden / 35 Vragen

Beste Sylvia.71 Misschien hebt u zelf geen (klein)kinderen en/of woont u niet op een flatje 5 hoog. U snapt er namelijk geen snars van! Als u iedere vraag zo beantwoord als mijn vraag kunt u beter maar uw mond houden!

uwjurist
door uwjurist Apr 25, 2016 om 18:11
1043 Antwoorden / 0 Vragen

@manus59: ik denk dat u met de antwoorden van Hansje Klein en mij beter uit de voeten kunt.

sy
door sylvia_71 Apr 25, 2016 om 20:15
288 Antwoorden / 0 Vragen

@Manus59 waarom stel je die vraag dan hier als je het zo goed weet?Je snapt er zelf helemaal niets van anders open je geen topic hierover! Ik hoop dat je net zo bijdehand bent tegen de verhuurder als dat je hier mensen zit af te snauwen. Jij stelt een vraag en daar krijg je reacties op die je wel kunnen bevallen of niet. En jij bepaalt daarentegen helemaal niet of ik mijn mond wil houden of niet!

sy
door sylvia_71 Apr 25, 2016 om 20:16
288 Antwoorden / 0 Vragen

Je bent gewoon verantwoordelijk. Dus zorg maar voor een goede verzekering, want je weet maar nooit!

ma
door manus59 Apr 25, 2016 om 21:23
61 Antwoorden / 35 Vragen

Ik dank uwjurist en Hansje Klein voor goede antwoorden en beschouw het verder wel als afgelopen met discussies. Vr.groet, Manus59

gerbera
door gerbera Apr 25, 2016 om 22:38
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Zou de antwoorden die de jurist en hansje klein geven maar voorleggen bij de woningbouw, hebben die ook eens wat om te lachen.

Cookies
door Cookies Apr 25, 2016 om 23:08
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@manus: het zijn geen GOEDE antwoorden, ze komen jou goed uit, dat is wat anders. Je hebt geen poot om op te staan. Denk jij dat een wbv balustrades gaat plaatsen die NIET aan de wettelijke voorschriften voldoen????

uwjurist
door uwjurist Apr 26, 2016 om 10:47
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Wat een geschreeuw toch allemaal met al die hoofdletters, uitroeptekens en vraagtekens.

sy
door sylvia_71 - Apr 25, 2016 om 20:22
288 Antwoorden / 0 Vragen

@Manus59 waarom stel je die vraag dan hier als je het zo goed weet?Je snapt er zelf helemaal niets van anders open je geen topic hierover! Ik hoop dat je net zo bijdehand bent tegen de verhuurder als dat je hier bent tegen de mensen die je vraag hier beantwoorden of met je mee willen denken. Jij stelt een vraag en daar krijg je reacties op die je wel kunnen bevallen of niet. En jij bepaalt daarentegen helemaal niet of ik mijn mond houd of niet! Allemaal een grote mond zo van achter je schermpje. Chapeau!

gerbera
door gerbera Apr 25, 2016 om 22:41
7364 Antwoorden / 14 Vragen

goe gedaan, ik geef manus59 het volgende advies; Zou de antwoorden die de jurist en hansje klein geven maar voorleggen bij de woningbouw, hebben die ook eens wat om te lachen.

tijger1
door tijger1 - Apr 25, 2016 om 22:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U bent dan misschien geholpen met de reacties van @uw jurist en @hansje klein, maar helaas voor u hebben die het mis.

Op elke galerij kunnen knikkers en zo onder de balustrade door rollen. Maar een galerij is niet bedoelt om te knikkeren, of om andere spelletjes te spelen, maar slechts bedoelt om naar je woning te gaan en als iemand beneden een knikker op zijn hoofd krijgt, kan dat heel ernstige gevolgen hebben.

Zo'n balustrade moet aan eisen voldoen qua afstand tussen de spijlen en tot de grond, maar die afstand is nooit zodanig dat er geen knikker of balletje of zo doorheen of onderdoor zou kunnen.

Dus als uw kleinkinderen al op die galerij spelen, zou ik ze maar een pop of zo geven.

En u houdt er wel rare manieren op na. U stelt hier een vraag en matigt zich aan wie mag antwoorden. Misschien kunt u beter uw kinderen verzoeken toezicht te houden op hun kinderen om veel ellende te voorkomen.

sy
door sylvia_71 - Apr 25, 2016 om 23:09
288 Antwoorden / 0 Vragen

Kinderen horen niet op een galerij te spelen. Wat voor een verhaal je er ook aan wil hangen en erbij wil halen.

uwjurist
door uwjurist - Apr 26, 2016 om 10:49
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Wat een geschreeuw toch allemaal met al die hoofdletters, uitroeptekens en vraagtekens. Jakkes.

tenormin
door tenormin - Apr 26, 2016 om 22:36
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Dag manus, om ook nog een duit in het zakje te doen, op een galerij, zoals door velen al aangehaald mag niet worden gespeeld. Dus niet knikkeren, skeeleren en wat dies meer zij. En ja, ik heb kleinkinderen en achterkleinkinderen. Dat is gewoon een "pokke herrie" op zo'n betonvloer. Zelfs al woont u op een hoek waar niemand komt, het geluid dringt door in zo'n hele flat. En reken maar dat het gerenoveerde hekwerk aan alle eisen voldoet. Zeker na de laatste jaren ellende met balkons en galerijen van flats.