ro
door rozem175 May 19, 2016 om 20:37
Garantie & verzekeringen

Garantie fiets accu

In 2012 nieuwe gazelle E bike gekocht met Goud accu! In week 11 2013 was de accu kapot en nieuwe gekregen.
In september 2014 weer kapot en weer vervangen, allebei onder garantie. Nu is de accu alweer kapot en nu valt het NIET onder de garantie, terwijl de acu dus nog maar 14 maanden oud is!
Volgens de fietsenmaker is het wettelijk geregeld dat de datum van de eerste accu als garantietermijn geldt, maar daar ben ik het niet mee eens want de accu gaat binnen 2 jaar weer kapot.
Het slaat natuurlijk ook nergens op dat in vier jaar tijd 3 accu's kapot gaan!!

Graag uw antwoord.

9767 14 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - May 19, 2016 om 20:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De garantie schuift niet op, dus de fietsenmaker heeft gelijk. Helaas voor u. Maar het zijn inderdaad slechte accu's.

Ma
door Mat Matheij - May 19, 2016 om 20:51
986 Antwoorden / 3 Vragen

Aangezien de accu is vervangen door een nieuw exemplaar geldt voor het vervangende product vanaf plaatsing opnieuw eenzelfde garantietermijn. Men kan zich niet beroepen op de aanschaf datum van de fiets. Wat U bedoeld met een 'Goud accu' is vooralsnog onduidelijk. Oudere types zijn NiMh nieuwere Lithium Ion. Vreemd dat deze accu telkenmale defect raakt. Neem eens contact op met Gazelle. Mvrgr.

Gerry1969
door Gerry1969 May 19, 2016 om 22:37
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Oei Mat, deze keer zit u er goed naast. De aankoopdatum van de fiets is ook de datum van de accu. Als je in de 23e maand een accu vervangt heeft deze nog maar 1 maand garantie en geen 24 zoals u schetst.
Google er maar even op los.
Mvg Diewilik

ph
door philip36 - May 19, 2016 om 21:36
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Nee, dat is niet normaal, in 4 jaar tijd 3 accu's stuk.
Wat heeft u er mee gedaan?
Neem aan dat u met tegenwind niet constant met de hoogste trapondersteuning en in de hoogste versnelling fietst.
Hoeveel km. kon u op een enkele lading fietsen?
De fietsenmaker moet toch begrijpen dat dit geen normale situatie is, of gaan alle accu's van Gazelle maar ruim een jaar mee?
Garantie geldt inderdaad vanaf aanschaf eerste accu (dus aankoopdatum e-bike)

marita5
door marita5 - May 19, 2016 om 22:20
11506 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Rozem175 ,

  • Dit zijn de Service- & Garantiebepalingen zoals in de algemene Gazelle gebruikershandleiding omschreven. Daarnaast gelden de volgende specifieke garantiebepalingen. Bij normale behandeling, gebruik en onderhoud verleent Gazelle twee jaar garantie op de motor, de display, de rotatiesensor en de fietsbesturing. Slijtage valt buiten de garantie. Op de accu wordt een garantie van twee jaar gegeven.

    Gazelle geeft maar liefst 10 jaar garantie op materiaal- en constructiefouten op het frame en niet-verende voorvorken bij normale behandeling, gebruik en onderhoud. De garantie op verende voorvorken is 5 jaar. Voor lakwerk op het frame en de voorvork geldt een garantieperiode van 5 jaar. Voor onderdelen op jouw fiets geldt een garantie van 2 jaar bij normaal gebruik en onderhoud

         Wat te doen bij een mankement binnen of buiten de garantieperiode .

  • In beide gevallen kun je het beste teruggaan naar je Gazelle - dealer. Hij is de specialist op fietsgebied waar je met al je vragen terecht kunt. In de meeste gevallen kan hij direct een oplossing aandragen. Wanneer dit niet lukt, zal hij contact opnemen met de Afdeling Service en Garantie van Gazelle om tot een oplossing te komen.

         Hoe kan ik contact opnemen met Gazelle .
  • Je kunt contact opnemen met ons via ons contactformulier. Ook zijn wij telefonisch bereikbaar via 0900 7070707 (€ 0,10/min en bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 9.00 tot 12.00 uur en van 13.00 tot 17.00 uur).

Bron: gazelle.nl

holstein
door holstein - May 20, 2016 om 09:11
922 Antwoorden / 16 Vragen

Je zou haast denken dat er iets met de kabels of aandrijving of zoiets is, want die accu's gaan echt niet allemaal zomaar kapot, want meerdere merken gebruiken hetzelfde type accu en als die nu allemaal hopeloos zijn kan je toch haast niet geloven.
Op zich heb je niks aan wat ik nu ga zeggen, maar hier ook een dure E bike en voor 150 euro 3 jaar garantie bijgekocht, dus totaal nu 5 jaar, waarbij een eventuele kapotte accu ook volledig wordt vergoed.
De goud accu heeft een groot vermogen en misschien is dat wel wat te hoog gegrepen voor de fabrikant en is het niet waar te maken.

ri
door riron - May 20, 2016 om 12:15
2 Antwoorden / 1 Vragen

In 2016 twee e-Bikes gekocht van Gazelle. Ik hoop toch echt dat ik niet dezelfde problemen ga ervaren met de accu's.

Ma
door Mat Matheij May 20, 2016 om 15:04
986 Antwoorden / 3 Vragen

Zoals ik dat al eerder stelde zijn in de loop der tijd accu's sterk verbeterd. Wij mogen aannemen dat ook een sterk merk als Gazelle met de tijd meegaat. Ook zij zijn afhankelijk van de producent van de accu's.

edrick3
door edrick3 - May 20, 2016 om 12:36
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@mat matheij,

Aangezien de accu is vervangen door een nieuw exemplaar geldt voor het vervangende product vanaf plaatsing opnieuw eenzelfde garantietermijn.

Dat is onjuist!

@TS,
De fietsenmaker heeft gelijk.

Voor garantie geldt dat als een product tijdens de garantieperiode wordt gerepareerd of vervangen, de garantie niet opnieuw ingaat. Koop je dus een camera met 2 jaar garantie en wordt het toestel na een jaar vervangen omdat het kapot is, dan heb je op je nieuwe nog een jaar garantie.
(Bron: Consumentenbond)

Neemt niet weg dat het een beetje 'raar' is dat in 4 jaar tijd er 3 accu's kapot gaan.

Ma
door Mat Matheij May 20, 2016 om 14:58
986 Antwoorden / 3 Vragen

Ook al zou deze stelling onderbouwd worden door de Consumentenbond twijfel ik sterk aan de juridische ondergrond voor dit gegeven. Het product is immers nieuw en van importeurswege zit op een nieuw artikel -dus niet een gerepareerd exemplaar- weer een standaard garantietermijn. Dat zou ik tot aan de hoge raad uitvechten. Nu nog de stelligheid van onze juridische afdeling. Interessante discussie.

Ma
door Mat Matheij - May 20, 2016 om 14:48
986 Antwoorden / 3 Vragen

@diewilik Ik blijf van mening dat bij vervangIng van een onderdeel door een nieuw exemplaar en dat is toch logisch wederom een garantie geldt overeenkomend met normale garantietermijnen geldend voor een nieuw product. Dat valt buiten de garantie van het samengestelde geheel. Vgl. U koopt bij MM een tv die gaat binnen 15 mnd. stuk. U ontvangt een nieuwe. Dan geldt op deze tv weer de normale volgens europese wetgeving voor huishoudelijke en electronica producten geldende gegarandeerde termijn van 2 jaar. Maar we kunnen het eens zijn over het oneens zijn. Dank voor uw gewaardeerde bijdrage.

marita5
door marita5 - May 20, 2016 om 14:57
11506 Antwoorden / 15 Vragen

@Rozem175 ,

Lees hier wettelijke garantieperiode in Europa , klik op de rode regel

https://www.consuwijzer.nl/elektronica/garantie/wettelijke-garantieperiode-in-europa

wi
door wimwest - May 20, 2016 om 15:00
45 Antwoorden / 1 Vragen

Een garantietermijn moet je eigenlijk zien als een geen-gezeur termijn. De wettelijke termijn is de termijn die conform de algemene verwachtingen is. Dus je mag er bijvoorbeel vanuit gaan dat een accu langer dan vier jaar mee gaat onder normale omstandigheden. Die conformiteit wordt bij deze accu niet ingevuld, dus wettelijk is er wel een nieuwe accu te verwachten, alleen dan zal dat via een civiele procedure moeten.

edrick3
door edrick3 - May 20, 2016 om 16:39
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@mat matheij,

....twijfel ik sterk aan de juridische ondergrond voor dit gegeven....

Wil hier verder niet over in discussie gaan, want dat heeft geen zin.
Zoek eens wat literatuur betreffende dit onderwerp. ;-)

Nog wat leesvoer: garantie op garantie?
Ook hier staat:
De winkelier is zijn verplichting uit de overeenkomst nagekomen en is niet verplicht om ook het vervangende model kosteloos te herstellen of te repareren.

Lees ook eens hier: garantie tot in eeuwigheid?

edrick3
door edrick3 - May 20, 2016 om 16:43
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Waar het dus om gaat is of de verkopende partij aan zijn verplichtingen uit de koopovereenkomst heeft voldaan.
En dat is: dat de klant 2 jaar probleemloos met een accu moet kunnen fietsen.
En daaraan is voldaan.

Ma
door Mat Matheij May 21, 2016 om 03:11
986 Antwoorden / 3 Vragen

Zie hieronder echter daarom kunnen we het nog steeds oneens zijn. Ook een mogelijk op dit gebied niet geheel gespecialiseerde juriste gaf mij volledig gelijk. The Common Sense ook. Die accu's blijven overigens in het geheel ondanks de ontwikkelingen een zwak punt. Het gestelde betekent dat je eens in de twee jaar een nieuwe accu zou moeten kopen ad €400 of zo. Dure grap. Beter gewoon fietsen val je ook nog af. Mvrgr.

frtits22
door frtits22 - May 21, 2016 om 02:14
46 Antwoorden / Vragen

Garantie is louter een toezegging van de leverancier waarbinnen een defect kostenloos wordt opgelost.
Fabrieksgarantie is eenzelfde toezegging door de fabrikant.
U heeft recht op een deugdelijk product.

Voor accu's geldt over het algemeen dat ze na 500 keer volledig opladen nog minimaal 80% van de capaciteit moeten kunnen leveren. Dan hebben we het over lage kwaliteit Li-Ion accu's. Een half-volle accu opladen mag je dan tellen als een half keer laden. De leeftijd van de accu heeft weinig invloed, het gaat erom hoe vaak deze volledig is opgeladen (hoe intensief deze is gebruikt).
Houdt er rekening mee dat accu's bij temperaturen onder de 8 graden Celsius steeds slechter gaan presteren, maar dat trekt weer bij als het warmer wordt.

In mijn ogen is een accu die kapot is amper nog op te laden.
Bij 5x per week volledig laden kom ik dan op minimaal 2 jaar gebruik en daarna wordt de accu wat minder sterk, maar is nog prima bruikbaar. Kortom, als u geen extreem enthousiaste fietser bent blijkt uit uw verhaal juist dat de accu's van Gazelle niet voldoen aan wat u er van had mogen verwachten. Dat zelfs tot 3x toe. Kortom, terug naar de leverancier en een deugdelijk product eisen. U heeft immers recht op een deugdelijk product, ongeacht de toegezegde garantie.

@Edrick3: de verkopende partij voldoet pas aan haar verplichtingen als zij een deugdelijk product levert, niet als zij na 3 vervangingen eindelijk haar eigen gestelde garantietermijn heeft weten vol te maken. Dat het product zelfs de eigen gestelde garantietermijn niet haalt geeft te meer aan dat het product niet deugdelijk is. De eerste 2 jaar was dan ook niet probleemloos te noemen.

marita5
door marita5 - May 21, 2016 om 09:09
11506 Antwoorden / 15 Vragen

@Rozem175 ,

Lees ook hier veelgestelde vragen betreft accu , klik op de rode regel .

https://www.gazelle.nl/service-en-garantie/veelgestelde-vragen/