th
door thomas93 May 26, 2016 om 15:46
Garantie & verzekeringen

Garantie op een product van 1 jaar oud?

In maart 2015 een product besteld en ontvangen. Pakket nu pas open gemaakt en het product blijkt beschadigd. Moet de webshop dit vergoeden/vervangen?

1023 7 Rapporteer

tenormin
door tenormin - May 26, 2016 om 15:51
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Nee, daar bent u werkelijk te laat mee.

gerbera
door gerbera - May 26, 2016 om 16:26
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Helaas u bent daar veel te laat achter gekomen. U had het pakket bij ontvangst moeten controleren. Wie zegt dat u het in die tussentijd niet heeft gebruikt waardoor de schade is ontstaan. Ja u, maar moet de eigenaar van de webshop u op uw blauwe*, bruine* of groene* ogen geloven. *doorstrepen wat niet van toepassing is.

edrick3
door edrick3 - May 26, 2016 om 16:39
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Nee.
Daar ben je te laat mee.
Garantie heeft niets met een beschadiging te maken.

me
door mein33 - May 26, 2016 om 17:49
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@thomas93,

Het is (redelijk) normaal te noemen als een bestelling wordt ontvangen dat deze dan ook gelijk gecontroleerd word.
Voor hetzelfde geld is er een verkeerd product geleverd, ontbreken er onderdelen, is het beschadigd ;-)) of is er sprake van tranportschade.
Nu, 14 mnd. later, vraagt u op dit forum of de webshop het beschadigde apparaat moet vergoeden/vervangen.
Nee, uiteraard niet aangezien u zich destijds niet aan uw onderzoeksplicht heeft gehouden.
Hoe reageerde de betreffende webshop overigens op uw vraag/verzoek ??

zoekster1
door zoekster1 - May 26, 2016 om 18:37
1583 Antwoorden / 3 Vragen

De bewijslast voor de beschadiging ligt bij u. Maar u heeft geen inspectieplicht als consument-koper na de koop. Wel moet u binnen 2 maanden na de ontdekking van het gebrek dit hebben gemeld bij de verkoper.
Kunt u echter bewijzen (zeer aannemelijk maken) dat u een product heeft gekregen dat al was beschadigd bij ontvangst, dan heeft u recht op vervanging of herstel.

Dit komt tot uitdrukking in het volgende wetsartikel 7:23 lid 1

De koper kan er geen beroep meer op doen dat hetgeen is afgeleverd niet aan de overeenkomst beantwoordt, indien hij de verkoper daarvan niet binnen bekwame tijd nadat hij dit heeft ontdekt of redelijkerwijs had behoren te ontdekken, kennis heeft gegeven. Blijkt echter aan de zaak een eigenschap te ontbreken die deze volgens de verkoper bezat, of heeft de afwijking betrekking op feiten die hij kende of behoorde te kennen doch die hij niet heeft meegedeeld, dan moet de kennisgeving binnen bekwame tijd na de ontdekking geschieden. Bij een consumentenkoop moet de kennisgeving binnen bekwame tijd na de ontdekking geschieden, waarbij een kennisgeving binnen een termijn van twee maanden na de ontdekking tijdig is.

Dit wetsartikel wordt vaak verkeerd gelezen. Wat hier wordt bedoeld is dat bij een gewone koop er binnen een redelijke termijn waarbinnen de koper het defect/afwijking had kunnen ontdekken er had moeten worden geklaagd.  Bij een consumentenkoop (wat hier het geval is) vervalt de inspectieplicht van de consument, maar moet de consument moet het wel binnen ongeveer 2 maanden na ontdekking melden.

Een uitleg vind je daarover in Handboek consumentenrecht van Hondius en Rijken, waaruit:

Als gevolg van de Richtlijn consumentenkoop bevat lid 1 van art 7:23 een afwijkende regeling voor de kennisgeving van de consumentenkoop vanaf het moment van ontdekking. Voor de consument-koper is de inspectieplicht dus vervallen.

en

Daarbij moet wel worden bedacht dat bij consumentenkoop de termijn van twee maanden niet een termijn is voor het doen van onderzoek, bij consumentenkoop is er immers geen inspectieplicht, maar enkel als termijn voor kennisgeving geldt.

Dit neemt echter de bewijslast die bij u ligt niet weg. En dat kan in zo'n geval problematisch zijn.

o.t. deze uitleg had ik Hutch nog beloofd. Bij deze.

tijger1
door tijger1 - May 26, 2016 om 18:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar ja, er staat ook: " redelijkerwijs had behoren te ontdekken".

Een pakket pas na 14 maanden openen kan ik echt niet "redelijkerwijs" noemen.

zoekster1
door zoekster1 - May 26, 2016 om 19:12
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Daar gaat het juist om. Dit artikel valt in tweeën uiteen.

Het eerste gedeelte gaat om een gewone koop. Bijv. van bedrijf tot bedrijf. Daar geldt een inspectieplicht voor en daarmee de redelijker wijs van ontdekking.

Bij de consumentenkoop geldt die inspectieplicht na de koop niet, dus ook geen redelijker wijs, maar wel dat het binnen 2 maanden na ontdekking moet worden gemeld.

Er is wel een onderzoeksplicht voor de koop voor de consumentkoper maar gek genoeg niet na de koop.

Wat niet wegneemt dat de bewijslast na 6 maanden de zaak behoorlijk ingewikkeld maakt.