Ro
door Robert.v70 Sep 18, 2016 om 12:21
Garantie & verzekeringen

Garantie Seiko Sucks!

Ik heb in mei 2015 een Seiko horloge gekocht voor 140,- euro. Dit was een nieuw horloge afgeprijst van 185,- euro. Op Internet waren zelfs prijzen tot 235,- euro te vinden. Ik heb deze gekocht bij een erkende Seiko dealer in Roermond. Ik heb er een garantie van 2 jaar op gekregen. Ik ben in juli 2016 op vakantie geweest en heb het horloge om gehad met snorkelen. Lijkt mij dat dit kon omdat het horloge voor 10bar (100 meter diep) water dicht was. En zo diep was ik niet van plan om te gaan snorkelen. Ik zag dezelfde dag dat er vocht in het horloge zat. De binnenzijde van het glas was nat. Ik heb het horloge daarna niet meer omgehad met snorkelen. Ik wilde het na laten kijken als ik weer thuis was. ik was enkele weken thuis (Nog niet na laten kijken) en merkte dat het 2 minuten achterliep. Ik wilde het gelijk zetten door aan het kroontje te trekken en ik had opeens het kroontje in mijn handen. Ik ben de volgende dag gelijk naar een erkende Seiko dealer bij mij in de buurt gegaan (Hoogvliet). Zij vertelde mij dat er geen garantie op het kroontje was en dat het dan ongeveer 40,- euro zou kosten om te maken. Ik vond het al raar dat dit niet onder de garantie viel maar ging akkoord met de 40 euro. Na een week werd ik gebeld met een rpijsopgave. De rekening zou 185,- euro! zijn. Het hele binnenwerk moest vervangen worden. Garantie???? Nee. Het kroontje was kapot en daardoor de rest ook. Colanceregeling ook niet. Wat heb ik dan aan 2 jaar garantie? Voor dat geld heb ik een nieuwe. En dan GEEN Seiko. Ik had hiervoor een Citenzen en die heb ik 15 jaar gehad. Geen problemen. Hoe kan ik SEIKO overhalen om alsnog mijn horloge te laten maken onder de garantie?

4383 8 Rapporteer

gerbera
door gerbera - Sep 18, 2016 om 12:29
7361 Antwoorden / 14 Vragen

Bedrijven verzinnen steeds meer rare dingen om onder de garantie uit te komen. Maar dit slaat toch wel alles. Het kroontje is een onderdeel van het horloge en valt wel degelijk onder de garantie. Dat hierdoor het binnenwerk defect is geraakt bewijst dat er iets niet goed was. Lees hier wat de mogelijkheden zijn; https://www.consuwijzer.nl/thema/garantie

Ma
door Mat Matheij Sep 18, 2016 om 15:41
986 Antwoorden / 3 Vragen

Het kroontje zal wel onderdeel zijn van enige garantie maar kan afbreken bij onzorgvuldige behandeling. Daarnaast worden meerdere problemen tegelijkertijd geschetst. TS heeft gemakshalve de zaak niet voorgelegd aan de leverancier maar een willekeurig 'servicepunt'. Dat mag gelden voor Apple waarbij juist ik adviseer dat voor te leggen aan een gerenommeerd serviceadres en dus niet Mediamarkt maar in het voorkomende geval lijkt mij dat TS dit in eerste instantie had moeten voorleggen bij het aankoopadres.

gerbera
door gerbera Sep 18, 2016 om 22:21
7361 Antwoorden / 14 Vragen

Ook deze reactie staat geheel los van de vraag over de garantie verlening. Dat de Ts naar de verkoper moet gaan staat duidelijk vermeld in de link die ik gegeven heb.

marita5
door marita5 - Sep 18, 2016 om 12:30
11510 Antwoorden / 15 Vragen

Edit .

tijger1
door tijger1 - Sep 18, 2016 om 13:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die dealer in Hoogvliet heeft natuurlijk helemaal niets te maken met uw garantie vanuit Roermond. U had het horloge daar moeten aanbieden ter reparatie.

ja
door jackyh Sep 18, 2016 om 13:15
953 Antwoorden / 4 Vragen

Als beide zaken Seiko dealer zijn hoeft men niet naar Roermond. Ik heb zelf ook een Seiko en hoop nu al dat ik er nooit iets mee krijg. Wat een sof. Als er een Seiko Nederland bestaat, en dat zal toch wel, zou ik zontact met hen opnemen. Succes.

Gerry1969
door Gerry1969 Sep 18, 2016 om 14:02
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Voor garantie moet je altijd naar de verkoper. Stel je koopt een tv van Samsung bij je lokale dealer en je tv gaat stuk.  Dan ga je toch ook niet naar de Media Markt  omdat dat ook een Samsung dealer is.   Hoogvliet heeft in dit topic niets van doen, Roermond is het aangewezen adres.
Diewilik

edrick3
door edrick3 - Sep 18, 2016 om 13:52
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Contact

Seiko Nederland BV
Daniel Pichotstraat 17-31
3115JB Schiedam

Postbus 330
3100AH Schiedam

tel. +31 (0)10 - 400 98 66

Vragen
e-mail: info@seiko.nl

Ma
door Mat Matheij Sep 18, 2016 om 15:46
986 Antwoorden / 3 Vragen

Ik zeg dat zelden maar in dit nogal complexe verhaal (Waterdichtheid versus afbreken van kroontje) begrijp ik niet waarom TS zich NIET heef gewend tot het aanschafpunt in Roermond. Lijkt gemakzucht en het geheel een grote klaagzang. Aardig van u voor de bijdrage maar ik zie nogal wat haken en ogen.

Ro
door Robert.v70 Sep 19, 2016 om 17:11
2 Antwoorden / 2 Vragen

Bedankt voor de contact gegevens. Had ze inmiddels ook gevonden en gemaild!

Ma
door Mat Matheij - Sep 18, 2016 om 15:26
986 Antwoorden / 3 Vragen

U omschrijft meerdere problemen. Allereerst het probleem met de waterdichtheid.

Of 10 bar overeenkomt met 100 meter zou moeten worden opgezocht in enige garantievoorwaarden behorende bij dit type horloge.

Daarna breekt een onderdeel af. Ik ben er zelf voorstander van garanties te claimen bij de importeur. Voorts kan elk horloge (mechanisch) achterlopen.

Een digitaal horloge kan worden bijgesteld met enige atoomklok in Germany. De NS werkt daar niet mee. Elke klok is verbonden met hun centrale systeem. U bent niet geweest bij uw feitelijke leverancier -zo blijkt- had u wel moeten doen. In het 'zonnige zuiden' gaat men anders om met clienten. Die willen zij behouden. Had u met een Kruidvat of AH ticket misschien veel geld kunnen besparen. En hoewel een oud merk is het Citizen.

Gerry1969
door Gerry1969 Sep 18, 2016 om 18:48
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Veel importeurs hebben überhaupt geen technische dienst meer,  Alles wordt uitbesteed.
Diewilik

gerbera
door gerbera Sep 21, 2016 om 12:10
7361 Antwoorden / 14 Vragen

FF ter informatie, NS werkt wel degelijk met de door u genoemde atoomklok. Snap niet wat dit met de vraag te maken heeft.

Ma
door Mat Matheij Sep 21, 2016 om 19:04
986 Antwoorden / 3 Vragen

Is dat zo? Heb voor het NS ingenieursbureau nu Holland Railconsult gewerkt. Alle NS klokken zijn bedraad. Oftewel zelfs -en hoe weet u dat dan- wanneer NS zijn tijd zou hebben aangepast aan deze atoomklok is het netwerk op zijn zachts gezegd verouderd. Het gekochte horloge werkt niet op enige atoomklok en in tegenstelling met wat ik gewoonlijk zeg had de persoon in kwestie ook contact kunnen opnemen met de leverancier. Een beperkt aantal leveranciers hebben wel een eigen servicecentum. Vgl. Asus-Acer (de laatste voorheen ook in Germany). TS heeft geen enkel contact gezocht met de leverancier in deze. En ja daar ging het verhaal ook over.

hansje klein
door hansje klein - Sep 18, 2016 om 16:26
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Beperkende garantievoorwaarden:

"Seiko geeft geen garantie veroorzaakt door ongelukken of natuurrampen als aardbevingen of overstromingen".

U moet dus een ongeluk gemaakt of gehad hebben........waarbij het kroontje is afgebroken en er, mogelijk door een overstroming, water in het horloge kon lopen, waardoor het onherstelbaar is beschadigd.

Echt een ramp. Forget it!

Ro
door Robert.v70 - Sep 19, 2016 om 17:10
2 Antwoorden / 2 Vragen

Bedankt voor alle reacties. En zal aan de hand van de vragen hieronder het eea verduidelijken.

1: Horloge is gekocht bij een Seiko dealer en bij een ander geregistereerd Seiko adres ter reparatie aangeboden. Deze heeft het naar Seiko gestuurd waarna er een prijsopgave kwam. Dit terwijl ik wel de garantie kaart had bijgevoegd. Dit is ook het probleem niet. En werd ook netjes geholpen bij de Juwelier in Hoogvliet.

2: Het gaat er onder andere om dat het gehele binnenwerk vervangen moet worden. Mijns inzien heeft dit niets te maken met het afbreken van het Kroontje. Als het afbreken niet onder de garantie valt dan had ik dat nog wel betaald. Maar tussen 40,- euro (Kroontje) en de 185,- euro (Offerte van Seiko) zit een heel verschil. En dit voor een horloge die ik heb aangeschaft voor 140,- euro denk ik niet dat ik dit ga doen.

3: Volgens de wet behoort een artikel deugelijk te zijn naar de maatstaven die je ervan mag verwachten. Je mag verwachten dat een horloge langer meegaat dan 2 jaar. (Of zelfs 1.4 jaar in mijn geval!). Hierover inmiddels via ACM Autoriteit Consument en Markt een brief op kunnen stellen om het horloge binnen een redelijk termijn te repareren, te vervangen of te vergoeden. Deze is verstuurd en (natuurlijk) nog niets van Seiko gehoord!

hansje klein
door hansje klein Sep 19, 2016 om 17:21
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Succes......en horen we het resultaat nog?

TIP: Zet de topic bij de favorieten om hieraan herinnerd te worden en de topic tevens weer meteen weer terug te kunnen vinden.

Ro
door Robert.v70 Sep 20, 2016 om 16:27
2 Antwoorden / 2 Vragen

Bericht gehad van Seiko.

Zij stellen dat het een ongeluk was. En dat ik daardoor het knopje ben kwijtgeraakt waardoor er vocht naar binnen is gelopen en dat heeft dan weer het uurwerk aangetast.

Jammer dat ze de klacht niet lezen. Want het knopje heb ik nog in het bezit. Dus niet kwijt geraakt. En dus ook geen water via het "verloren" knopje naar binnen. Ze stellen dat ik het via mijn verzekering maar moet claimen. Dacht het niet. hen nogmaals de kans geboden het naar behoren te regelen.

Word vervolgt!

edrick3
door edrick3 Sep 20, 2016 om 18:19
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Als het maar geen 'neverending story' wordt....

Ro
door Robert.v70 Sep 23, 2016 om 10:23
2 Antwoorden / 2 Vragen

Gisteren bericht gekregen van Seiko. mijn verhaal komt niet overeen met het verhaal van de Juwelier. Die stelde dat ik het knopje was kwijtgeraakt. Maar dat knopje wilde de juwelier helemaal niet meesturen.

Na goed overleg word mijn horloge gratis gemaakt. Het is weer terug naar SEIKO en ik krijg een gemaakt horloge terug.

Toch nog een goed einde!

edrick3
door edrick3 - Sep 23, 2016 om 10:28
27632 Antwoorden / 85 Vragen

.Na goed overleg word mijn horloge gratis gemaakt. Het is weer terug naar SEIKO en ik krijg een gemaakt horloge terug. Toch nog een goed einde!

Mooi zo.
Bedankt voor het terugmelden.