si
door siendrella Aug 29, 2016 om 16:32
Garantie & verzekeringen
Gesprongen waterleiding

[Edit internetredactie: geen persoonsgegevens]

Goedemiddag,

Ik heb een koopwoning. Er is nu een warmwaterleiding gesprongen onder het keukenblok. Alle leidingen lopen in de cementvloer via de badkamer. Nu moet mijn bad eruit gehaald worden (volgens de loodgieter) om de leiding te vervangen.Volgens het bedrijf die onze VVE opstalverzekering beheert, moet ik voor alle kosten opdraaien daar het prive gebruik is.
Klopt dit! Kunt u mij advies geven wat ik in zo'n geval kan doen?

Ik hoor graag van u.
Dank voor uw medewerking.

11248 10 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Aug 29, 2016 om 16:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Om te beginnen, per omgaande uw prive gegevens hier weghalen. Dit is een openbaar forum en u wilt toch niet op alle fronten belaagd worden?

edrick3
door edrick3 - Aug 29, 2016 om 16:40
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Klik op de knop 'Bewerk' onder de vraag en verwijder je gegevens vwb telefoon en mail.
Dit is een openbaar forum.

Lees je verzekeringsvoorwaarden er eens op na.

tenormin
door tenormin - Aug 29, 2016 om 16:40
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Om @tijger1 even aan te vullen, mocht u niet weten hoe: @ siendrella: als u in uw bericht nog bewerk zit staan, dan kunt u uw privé gegevens zo verwijderen.

tijger1
door tijger1 - Aug 29, 2016 om 16:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er is een bedrijf dat de opstalverzekering beheert? Raar.

Bij een gewone, normale opstalverzekering, dus voor een op zichzelf staande woning, is over het algemeen het opsporen van een gesprongen leiding gedekt.

Maar als die leiding onder het keukenblok gesprongen is, waarom wordt hij dan niet onder het keukenblok vervangen? Wat heeft de badkamer daarmee van doen?

En dan nog, een leiding die springt? Is het niet gewoon een koppeling die kapot gegaan is?

ph
door philip36 - Aug 29, 2016 om 16:57
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Warmwaterleiding gesprongen onder keukenblok en nu moet uw bad eruit?
Waarom moet uw bad eruit als de gesprongen leiding onder het keukenblok zit?

ha
door halex Aug 29, 2016 om 17:01
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Er staat niet dat de leiding uitsluitend onder het keukenblok ligt. De leiding (die zo lijkt het doorloopt tot in de badkamer) is ter hoogte van het keukenblok gesprongen.

tijger1
door tijger1 Aug 29, 2016 om 17:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En dan kan hij daar afgezaagd en vervangen worden.

ph
door philip36 Aug 29, 2016 om 17:15
2275 Antwoorden / 4 Vragen

@halex
Als het ter hoogte van het keukenblok gesprongen is kap je de vloer daar toch open en vervang je dat stuk waterleiding.
Wat moet je onder het bad als daar geen lek is? Er zal wel een reden voor zijn maar welke? Weet ook niet wat de bedoeling van de foto is?

hansje klein
door hansje klein - Aug 29, 2016 om 17:22
3037 Antwoorden / 62 Vragen

De loodgieter zal het weten hoe je bij de leiding in de muur kan komen. Dus via de badkamer. Neem telefonisch contact op met uw verzekeraar en wacht af of de loodgieter meteen kan beginnen en de schade onder de afgesloten verzekering vergoed zal worden. Soms wordt er eerst nog een expert langsgestuurd om schade en oorzaak te bekijken. E.e.a. staat zo ook in uw polis. Laat u niet afpoeieren door een tussenpersoon? die hier helemaal niet over gaat.

Die leiding op de foto kan ik niet plaatsen, die loopt tenminste niet IN de muur....

sw
door swat1500 - Aug 29, 2016 om 17:24
3763 Antwoorden / 0 Vragen

Kennelijk betreft uw koopwoning feitelijk een appartement en bent u lid van een Vereniging van eigenaren (VVE). In dat geval is de VVE in de regel alleen verantwoordelijk voor de leidingen tot aan uw watermeter. Alle leidingen inclusief de watermeter daarna zijn uw eigen verantwoording. Is er wat mis met die leiding dan zijn de kosten voor herstel voor uw rekening tenzij u zich daartegen hebt verzekerd. Controleer dus goed waartegen u zich hebt verzekerd.
Kennelijk bevindt het lek zich in een leuding die in de betonvloer loopt. De vloer zal dan open gemaakt moeten worden. Staat daar ook een bad dan zal dit ook verwijderd moeten worden.
Een goedkopere oplossing, maar geen mooie, is een bovengrondse bypass leiding. U koppelt de oude leiding af en trekt een nieuwe.

il
door ils Sep 3, 2016 om 01:00
1 Antwoorden / 0 Vragen

Als eigenaar van een appartement ben je verplicht om lid van de VVE te worden. Deze sluit een opstalverzekering af voor het gehele gebouw. Informeer bij uw VVE. Zoals ik hieronder lees wordt dergelijke schade vanuit de opstalverzekering vergoed.
http://financieel.infonu.nl/verzekering/120363-lekkage-en-waterschade-wat-betaalt-de-verzekering.html

ro
door ronny530 - Sep 3, 2016 om 13:13
2752 Antwoorden / 41 Vragen

Waterleidingen in een cementvloer aanbrengen moet wel door de vorige bewoner gedaan zijn want waterleidingen moeten voor eventuele reparaties bereikbaar blijven. Een koud of warmwater leiding in een cementvloer aanbrengen kan wel maar die moeten uit één stuk bestaan en door een kunststof buis beschermd worden waarbij zeker bij een warmwater leiding rekening gehouden wordt met uitzetting van de koperen buis. De koperen leiding zal niet gaan lekken maar de koppelingen zijn de zwakste schakel en aan de foto te zien is de lekkage bij die koppeling ontstaan. Een beetje loodgieter haalt de koppeling weg en vervangt deze door een vast gesoldeerd tussenstuk. Uw opstal verzekering gaat dit niet vergoeden want leidingwerk die niet tot het casco behoort valt buiten de opstalverzekering. Als u een goede inboedel verzekering heeft dekt die de schade dus dien daar uw schade claim in.

tijger1
door tijger1 - Sep 3, 2016 om 14:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat valt dus juist helemaal niet onder de inboedelverzekering. En of de opstalverzekering daar dekking voor biedt, is nog maar de vraag, want je weet niet hoe uitgebreid die is.