hollander johanna
door hollander johanna Sep 15, 2016 om 13:38
Garantie & verzekeringen
Glazen paneel schuifwand

Wij hebben in 2010 een hardglazen TH schuifwand laten plaatsen op ons balkon. Wij wonen in een gehuurd appartement op 10 hoog.
nu is er een van de drie glazen panelen spontaan gesprongen. De schuifwand is gemonteerd en vastgenageld aan de muur van ons appartement. Aangezien wij geen glasverzekering hebben omdat alle beglazing bij het pand behoort vragen wij ons af wie nu verantwoordelijk is voor de kosten van het glas. Bij navraag bij onze inboedelverzekering kregen we te horen dat het moet worden geclaimd bij de opstalverzekering van het pand. De VvE zegt echter dat zij dit niet kunnen aanmelden bij hun opstalverzekering. We wachten nog op de reactie van de leverancier. Op de montage zit 10 jaar garantie en op de profielen ook tien jaar fabrieksgarantie. Over glas wordt niet gesproken. Als wij er een  expert bij willen halen wat voor iemand zou dat moeten zijn? Wie is uiteindelijk verantwoordelijk voor zoiets?

8581 10 Rapporteer

ja
door jackyh - Sep 15, 2016 om 14:10
953 Antwoorden / 4 Vragen

Heeft u destijds aan de eigenaar toestemming gevraagd om deze wand te plaatsen en is er toen ook gesproken over de verzekering. Heeft de verhuurder toestemming gegeven dan zou hij de wand in zijn opstalverzekering hebben opgenomen als het goed is en zou u kunnen claïmen via die verzekering.

ja
door janf43 - Sep 15, 2016 om 14:19
733 Antwoorden / 0 Vragen

U woont op 10 hoog, dus het is niet erg waarschijnlijk dat er een oorzaak van buiten is aan te wijzen. De meest waarschijnlijke oorzaak is dan spanning in het glas door bijvoorbeeld temperatuurverschillen. Dit zou kunnen voorkomen na een foutieve montage waardoor er te weinig ruimte zit tussen het glas en de constructie. Ik ben benieuwd naar de reactie van de leverancier.

tijger1
door tijger1 - Sep 15, 2016 om 15:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar waarom veronderstelt u dat u niet zelf verantwoordelijk bent voor de kosten voor een nieuw paneel? De VvE kan wel een glasverzekering hebben voor het pand, maar die dekt natuurlijk alleen de standaard ruiten.

U had toentertijd ook uw inboedelverzekering kunnen uitbreiden met een dekking voor het zogenaamde huurdersbelang. Of u had zelf voor die wand een glasverzekering kunnen afsluiten.

Ook de leverancier geeft natuurlijk geen 10 jaar garantie op glas.

hansje klein
door hansje klein - Sep 15, 2016 om 15:26
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Het spontaan springen van glas gebeurt niet zelden.

Ook de glazen deuren van douchecabines blijken vaker plotseling met een knal te 'exploderen'. Aan de ligging van de glasscherven, resp. de splinters kan een vakman vaststellen, dat het om deze speciale 'spontane explosie' gaat. De oorzaak wordt door de verzekeringsmaatschappijen vaak verzwegen en afgedaan met stoten of te hoge temeratuursverschillen, maar vakmensen zeggen dat het om een goedkopere kwaliteit glas gaat, meestal uit china, waarbij op een extra verhittings- en afkoelingsdoorgang tijdens het productieproces ter contôle bespaard wordt. Bij deze contrôle worden spanningen in het glas opgespoord en 'fout' glas uit de productie genomen en omgesmolten.

U bent niet juist verzekerd, dus ga verhandelen met het montagebedrijf en kijk vooraf eens in de offerte of er iets over een kwaliteitsnorm m.b.t. de hardglassoort staat, waarmee glas voor buiten normaliter behoort te zijn gecertifceerd.

uwjurist
door uwjurist - Sep 15, 2016 om 16:58
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Het hangt van de desbetreffende polissen af of deze schade gedekt is, dus of of 'nagelvaste' extra zaken in privedelen zoals laminaat, een bad, etc. etc. zijn meeverzekerd of niet. Dat wordt ook het huurdersbelang / eigenaarsbelang genoemd.  Daaronder vallen alle veranderingen, verbeteringen en uitbreidingen van een ruimte die op kosten van de huurder c.q. de eigenaar aangebracht.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

1paul
door 1paul - Sep 16, 2016 om 14:51
3134 Antwoorden / 0 Vragen

als u toestemming had van de VVE en de zaak is nagelvast gemonteerd is de wand vervallen aan de VVE en dus moet deze de zaak vervangen...

ook onderhoud is dan voor de VVE, ik weet niet hoe oud het gebouw is maar er zijn modelreglementen en uitspraken van rechters in deze, zoek die even op...

hollander johanna
door hollander johanna - Sep 17, 2016 om 11:33
2 Antwoorden / 1 Vragen

Iedereen heel hartelijk bedankt voor de beantwoording. Het zal nog een moeilijke zaak worden. Iedereen geeft er zijn/haar eigen draai aan als we hen benaderen. De leverancier gaat a.s. Maandag bericht aan ons doen wat hun beslissing is metbetrekking to vergoeding van het glas. We hebben helaas geen schriftelijke toestemming van de VvE maar het is aan 6 bewoners toegestaan eenzelfde glazen wand te plaatsen. Dit gebouw is 7 jaar oud. Vanaf het begin is hier over alles onduidelijkheid en zowel VvE alsook het woonbedrijf weten vaak niet hoe ze met dit soort zaken moeten omgaan. Zelf hebben wij de indruk dat de montage niet goed is gebeurd. Er zit een rubberen opvulling onder het profiel dat enigszins was verschoven.

opaplop
door opaplop Sep 17, 2016 om 11:43
76 Antwoorden / 12 Vragen

Als je wijs bent probeer er samen met de leverancier uit te komen je zou zelf kunnen voorstellen om de kosten samen te delen,je hebt er ook immers jaren plezier van gehad, en het zou een stuk reklame voor hem zijn bij eventuele andere gevalletjes. Succes ermee.

tijger1
door tijger1 Sep 17, 2016 om 11:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar ook al zou u een schriftelijke toestemming hebben van de VvE, maakt dat nog niet dat zij, of hun verzekering aan te spreken is voor deze schade. En u schuift al zes jaar die wand heen en weer, dus montage niet goed? Zal wel meevallen.

ph
door philip36 Sep 17, 2016 om 11:59
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Maar om na 6 jaar nog te zeggen dat de montage niet goed is gebeurd lijkt me niet haalbaar.

di
door digioma - Sep 17, 2016 om 12:15
646 Antwoorden / 29 Vragen

Heel misschien is het glas onder spanning komen te staan door het extreem warme weer van de afgelopen weken. Kan me zoiets voostellen als er urenlang zon op staat. U schreef niet of het glas is gesprongen toen u het paneel wilde verschuiven of dat het in stilstand gebeurde.Mogelijk gewoon pech.

hollander johanna
door hollander johanna Sep 22, 2016 om 09:25
2 Antwoorden / 1 Vragen

digioma, op dat moment was er nauwelijks
 zon en ook geen wind. De wand zit op het noord/oosten en het gebeurde smorgens om 9 uur terwijl wij binnen zaten te ontbijten.

ro
door ronny530 - Sep 17, 2016 om 12:17
2773 Antwoorden / 41 Vragen

U heeft als huurder eigenlijk niets met de VvE te maken want u bent geen lid van die VvE de verhuurder is voor u het aanspreekpunt omdat die wel lid is van de VvE. Als u de schuifwand op eigen initiatief heeft laten plaatsen dan ligt de verantwoordelijkheid in geval van schade bij u en niet bij de verhuurder danwel VvE. De schuifwand mag dan wel nagelvast aan de muur gemonteerd zijn maar dat wil nog niet zeggen dat die automatisch onder de opstalverzekering van het gebouw valt want dan zou dat met een buitenlamp die aan de muur gemonteerd is ook zo zijn. Ik zie behalve een tegemoetkoming van de leverancier indien van toepassing geen mogelijkheden om de schade te verhalen want de schuifwand maakt geen deel uit van de opstalverzekering.

hollander johanna
door hollander johanna - Oct 2, 2016 om 13:24
2 Antwoorden / 1 Vragen

Inmiddels is er een regeling getroffen met de leverancier waar wij zeer content mee zijn. Iedereen nogmaals bedankt voor zijn/haar reacties en tips.

hansje klein
door hansje klein Oct 2, 2016 om 13:35
3037 Antwoorden / 62 Vragen

U bedankt voor de terugmelding dat u een goede schikking heeft kunnen treffen (waarvan wij hier inhoudelijk niet op de hoogte gebracht mogen worden?).