ha
door harley88 Jul 25, 2016 om 16:03
Garantie & verzekeringen

Hema verzekering eigen risico

Goedendag,

Ik heb schade aan mijn auto. De tegenpartij is verzekerd bij Hema schadeverzekeringen.
Nu heeft de Hema de schade betaald maar niet het volledige bedrag. De eigenrisico van 100,- die de tegenpartij heeft moeten zij zelf aan mij overmaken en heeft de Hema niks mee te maken zeggen ze.
Nu maakt de tegenpartij dus niet de 100,- eigenrisico over.
Ik heb weer met Hema gebeld en de medewerken van de klantenservice zei dus dat, als ik niet betaald krijg ik pech heb.
Dit kan toch niet? En hoe kan ik dit oplossen?
Het is toch niet correct dat ik zelf achter dat geld aan moet?
De Hema moet toch het volledige bedrag betalen en het dan verhalen op de verzekerde?

met vriendelijke groet,

Harley den Boer

17758 29 Rapporteer

da
door datzoekikop - Jul 25, 2016 om 16:06
251 Antwoorden / Vragen

Dan moet u die € 100 bij de schademaker claimen.

uwjurist
door uwjurist - Jul 25, 2016 om 16:06
1043 Antwoorden / 0 Vragen
ha
door harley88 Jul 25, 2016 om 16:10
1 Antwoorden / 1 Vragen

dat heb ik dus inmiddels gedaan. De Hema reageert daarmee dat ik pech heb als ik de 100,- niet betaalt krijg. Ik vind dit nogal bijzonder.
Het is hun verzekerde en hun schuld. Dan hoef ik daar toch niet achteraan.
Mij lijkt het dat de Hema mij het volledige bedrag betaald en de Hema het dat bij hun vezekerde verhaald?

uwjurist
door uwjurist Jul 25, 2016 om 16:15
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Beklaag u ook op andere fora zoals ik hier aangeef en 'dreig' Hema dat u zich tot het KiFid zult wenden.

tijger1
door tijger1 Jul 25, 2016 om 17:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat ligt er dus maar helemaal aan welke verzekering deze schade dekt. Moet wel haast de AVP zijn en dan kan de Hema gelijk hebben.

emcede
door emcede Jul 25, 2016 om 17:23
959 Antwoorden / 4 Vragen

Wat een raar advies, beste jurist!!! Laten we eerst eens vragen om wat voor verzekering het gaat... Als het om AVP/AVB gaat heeft Hema alle recht om het zo te doen. Of het klant/tegenpartij-vriendelijk is, is weer een ander verhaal, maar natuurlijk mag het in dat geval. Sterker nog, Hema had de uit te keren schade ook aan haar eigen klant mogen betalen met het verzoek door te betalen. Doet die klant dat niet, heeft TS niet alleen voor 100 euro een discussie maar voor het hele schadebedrag..........

uwjurist
door uwjurist Jul 25, 2016 om 17:57
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Niets raars aan mijn advies. Ik geef alleen maar aan dat ik het absurd vind, mijn mening dus. Het kan niet door de beugel dat je als schadelijdende partij met dit soort toestanden wordt opgezadeld door de verzekeraar van de schadeveroorzaker, los van de soort verzekering. Dat zou geen verschil horen te maken. Tijd dat iemand dit aankaart bij KiFiD.

uwjurist
door uwjurist Jul 25, 2016 om 17:57
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Niets raars aan mijn advies. Ik geef alleen maar aan dat ik het absurd vind, mijn mening dus. Het kan niet door de beugel dat je als schadelijdende partij met dit soort toestanden wordt opgezadeld door de verzekeraar van de schadeveroorzaker, los van de soort verzekering. Dat zou geen verschil horen te maken. Tijd dat iemand dit aankaart bij KiFiD.

uwjurist
door uwjurist Jul 25, 2016 om 17:58
1043 Antwoorden / 0 Vragen

En, reageer dan ook even op bij de anderen die dit vreemd vinden gezien hun reactie i.p.v. alleen (weer eens) op mij.

emcede
door emcede Jul 25, 2016 om 20:08
959 Antwoorden / 4 Vragen

U was de eerste met deze reactie. Op overige foute antwoorden reageren is dus een herhaling van zetten. 'De anderen' zijn daarnaast geen jurist. U wel, met deze keer helaas de plank mis.

uwjurist
door uwjurist Jul 25, 2016 om 20:50
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Ik sla de plank niet mis, hoe hard u dat ook blijft roepen. Andere antwoorden zijn niet exact het zelfde, dus is geen sprake van herhaling van zetten. Maar misschien moet je jurist zijn om de verschillen te zien.

zoekster1
door zoekster1 Jul 25, 2016 om 22:01
1583 Antwoorden / 3 Vragen

@uwjurist...
Het is logisch dat uw antwoorden met extra aandacht worden bekeken. U bent een professional en aan uw antwoorden zal de vraagsteller meer waarde hechten dan aan de antwoorden van anderen. Als uw antwoord niet (helemaal) correct is dan moet dat wel vermeld worden. Dat kunt u zelf toch ook wel bedenken? Het is niets persoonlijks. Als u hier nog een account aanmaakt onder Pietje Puk dan zult u zien dat u minder kritisch wordt gevolgd. Op fora als deze moet je sowieso flink wat eelt op je ziel hebben, want iedereen krijgt op zijn tijd een veeg uit de pan.

tijger1
door tijger1 Jul 25, 2016 om 22:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@uwjurist. Uw reactie: "En reageer dan even....." Is een beetje kinderachtig. Ten eerste was u echt de eerste met die reactie, en was die reactie ook nog onjuist, want u wist niet over wat voor verzekering het ging. Ik geloof niet dat iemand anders hier met zijn beroep als gebruikersnaam vermeld staat, maar mocht iemand dat doen en hij of zij geeft een verkeerd antwoord op zijn vakgebied, zal hij of zij daar ook eerder op aangesproken worden, dan iemand anders met een antwoord waarvan die persoon veronderstelt dat het juist is.

Juist u als jurist zou dat moeten begrijpen.

uwjurist
door uwjurist Jul 26, 2016 om 07:36
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Uiteraard ga ik geen andere, anonieme, account maken. Daar heb ik geen behoefte aan, ik vind een anonieme account laf (die discussie hebben we al gevoerd) en ik neem aan dat meerdere accounts ook niet mogen (ik ga het niet opzoeken, maar ik zou het mogen voeren van meer accounts [ook] absurd vinden).

Verder, nogmaals, mijn antwoord is niet fout. Ik geef enkel aan het absurd te vinden dat vraagsteller zelf achter betaling van het eigen risico van wederpartij aan moet jagen, niet dat het niet zou toegestaan zijn o.i.d.

En het reageren op andere reacties is wel degelijk zinvol (en mijn opmerking daarover absoluut niet kinderachtig), want deze reacties onder mijn antwoorden zullen die anderen niet snel lezen. U weet toch hoe raar het systeem hier tegenwoordig werkt met deze 'subreacties'?
Wat wel kinderachtig is, is dat bepaalde personen op dit forum het steeds weer op de man spelen.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

ph
door philip36 - Jul 25, 2016 om 16:07
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Een eigen risico wat je zelf moet zien te innen bij de ongevalveroorzaker?
Als er een eigen risico is moet de Hema dat maar zien te innen bij haar klant.

ja
door jackyh - Jul 25, 2016 om 16:08
953 Antwoorden / 4 Vragen

Dat lijkt mij ook. Schrijf een brief of mail waarin u sommeert tot betaling van 100 euro daar hun verzekerde in gebreke blijft. Stel een termijn van b.v. 10 dagen. Vraag om schriftelijk antwoord dus niet telefonisch.

po
door postduif54 - Jul 25, 2016 om 16:13
51 Antwoorden / 3 Vragen

Ik denk dat de HEMA alles eerst afhandeld, om vervolgens bij de betreffende partijen, weer een rekening te sturen om dat ontbrekende bedrag betaald te krijgen.

tijger1
door tijger1 - Jul 25, 2016 om 17:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als ik er van uit ga dat de veroorzaker schade aan u heeft toegebracht met een auto of motor of zo en dat dus de schade geregeld wordt volgens de WAM, kan dit dus niet kloppen, want dan heeft een verzekerde geen eigen risico.

Is het een ander schadegeval, waarbij bijvoorbeeld de AVP van de veroorzaker wordt aangesproken? Dan kan de Hema dus gelijk hebben en moet u het eigen risico bij de veroorzaker halen.

hansje klein
door hansje klein - Jul 25, 2016 om 17:17
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Afkortingen!  :....-((

Aanvullend de verklaringen m.b.t. de inhoudelijk juiste post van Tijger1:

WAM: De Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen (WAM) is een Nederlandse wet. De WAM heeft als doel het beschermen van verkeersslachtoffers. De dader moet dan wel civielrechtelijk aansprakelijk zijn op grond van onrechtmatige daad (art. 6:162 BW). (art. 3 lid 1 WAM) en tevens zijn de bijrijders meeverzekerd.

APV:
Een aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren (AVP) zorgt ervoor dat men gedekt is tegen schade door eigen schuld. Het gaat hierbij om schade waarvoor men zelf verantwoordelijk is en waarvoor men dan ook aansprakelijk kan worden gehouden.

tijger1
door tijger1 Jul 25, 2016 om 17:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik ging er eigenlijk van uit dat iedereen die afkortingen kent, vooral omdat haast iedereen thuis een AVP in de la heeft liggen en als men een auto heeft men zeker moet weten wat WAM betekent. :-)) Afgezien daarvan dekt de AVP de schade als men aansprakelijk is, er hoeft geen sprake te zijn van schuld. En men is ook niet bij elke schuld aansprakelijk.

Cookies
door Cookies Jul 25, 2016 om 17:43
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@tijger1: HK geeft ook antwoord op niet-gestelde vragen;-)

tijger1
door tijger1 Jul 25, 2016 om 17:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@carola83, :-))

hansje klein
door hansje klein Jul 25, 2016 om 18:06
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Het is niet helemaal duidelijk of de vraagsteller @Harley88, zich heeft vertypt, maar i.v.m. de gebruikte naam kreeg ik de indruk nog even ter verduidelijking een voetnoot te kunnen plaatsen. Kom zelf uit het buitenland en moet telkens weer op zoek naar betekenissen voor de veel gebruikte afkortingen. Betracht het als een extra service voor de vraagsteller en niet als kritiek a.u.b. en daarmee spreek ik primair de vraagsteller aan.

tijger1
door tijger1 Jul 25, 2016 om 18:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik vatte het ook niet op als kritiek hoor.:-)) Het kan soms geen kwaad iets extra uit te leggen.

Ma
door Mat Matheij Jul 25, 2016 om 20:14
986 Antwoorden / 3 Vragen

Je had zoals gewoonlijk gelijk. En ook nog de juiste afkortingen. Overigens heb jij bijna altijd gelijk wanneer je iets zegt. Bierkaai is wel op zijn plek.

emcede
door emcede - Jul 25, 2016 om 17:21
959 Antwoorden / 4 Vragen

In uw verhaal ontbreekt 1 belangrijk detail: heeft de tegenpartij de schade veroorzaakt met zijn auto (of ander motorvoertuig) of lopend/met de fiets. Dat maakt nogal een verschil!!!

Met een motorvoertuig: Hema moet gewoon de hele schade aan u betalen. Als de tegenpartij een eigen risico heeft, dan moeten zij dat onderling maar uitzoeken.
Als voetganger/passagier/fietser: de schade wordt afgewikkeld door de AVP (Aansprakelijkheidsverzekering Particulieren). Als die polis een eigen risico heeft, hoeft de verzekeraar dat niet te betalen. Het is gebruikelijk dat zij dan aan hun klant vragen om het eigen risico rechtstreeks aan de tegenpartij (u dus) te betalen. Doet men dat niet, dan heeft u een probleem met de tegenpartij, NIET met Hema!

Eigenlijk ga ik ervan uit dat dit laatste het geval is, want zelfs Hema zal begrijpen dat ze bij een schade door een bij hun verzekerde auto de tegenpartij niet voor het eigen risico naar hun klant kunnen sturen...

Dus nee, Hema hoeft niet aan u te betalen. Stuur een (aangetekende) brief naar de tegenpartij en eis betaling binnen een redelijke termijn. Doet hij dat niet, dan zult u juridische hulp moeten zoeken en een procedure moeten starten. Dat kan, maar zal meer kosten dan € 100,00.

ha
door harley88 - Jul 25, 2016 om 17:58
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de reacties. Het is idd niet door een auto of motor gebeurd maar tijdens oud en nieuw met vuurwerk.

tijger1
door tijger1 - Jul 25, 2016 om 18:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@uw jurist

Maar u begrijpt het blijkbaar niet helemaal. De Ts lijdt schade, waar de tegenpartij blijkbaar voor aansprakelijk is. Dat die tegenpartij een AVP heeft is plezierig voor de tegenpartij, maar de verzekeraar is geen partij voor de Ts. Dat die tegenpartij een deel van de schade vergoed krijgt van zijn verzekeraar, heeft niets met de Ts van doen. En de Hema heeft dus ook niets met de Ts van doen. Heel simpel.

Het is- gelukkig- nog steeds iemands eigen keus om zich te verzekeren.

Dus het zijn geen wantoestanden en hoeft ook zeker niet bij het Kifid te worden aangekaart.

En niet zo Calimero-achtig doen. Van een jurist wordt een correct antwoord verwacht.

ma
door manwijf Jul 26, 2016 om 12:07
574 Antwoorden / 1 Vragen

Denk overigens dat veel mensen dat dus niet weten. Onder het mom van 'hij was niet verzekerd' komt een veroorzaker van schade vaak weg, maar dat is niet terecht. Niet (100%) verzekerd zijn betekent inderdaad heel simpel: zelf betalen. Of betreffende veroorzaker dat ook kan is een tweede.

fl
door flessebon Jul 26, 2016 om 21:38
418 Antwoorden / 7 Vragen

Wat zei Uw eigen verzekeraar of tussenpersoon?

La
door Laelia1955 Nov 2, 2016 om 12:45
21 Antwoorden / Vragen

Onlangs ook iets meegemaakt met verzekering tegenpartij en diens eigen risico. Ik werd toen betaald door de verzekering tegenpartij onder aftrek van (zijn) eigen risico van 500 Euro! Toen ik daarna mijn eigen verzekeraar belde om, advies te vragen,
vertelde deze, dat je het beste altijd eerst je eigen verzekeraar kunt aanspreken. Zij regelen dan de zaken met
de verzekeraar van de tegenpartij. Ik heb van mijn eigen verzekering toen het ontbrekende bedrag gestort gekregen.
Vond het een rare gang van zaken want het was een defect van de buren waardoor ik schade had. Eigenlijk best krom dat
dan mijn verzekering in eerste instantie zou betalen. Maar wel geleerd voor (eventueel) een volgende keer! Dus altijd eerst
ook je eigen verzekeraar bellen!

La
door Laelia1955 Nov 2, 2016 om 12:46
21 Antwoorden / Vragen

Ik zie dat ik vrij laat ben dus dit toppic zal wel gesloten zijn.
Sorry!

tijger1
door tijger1 Nov 2, 2016 om 13:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@laelia1955. Als u een probleem hebt, kunt u beter een eigen topic openen. En de verzekeraar van uw tegenpartij handelde correct. En voor sommige schades is het ook nog maar de vraag of je daar zelf voor verzekerd bent. Dus dan is er geen eigen verzekeraar. Afgezien daarvan hoeft een veroorzaker nooit meer dan de dagwaarde van een schade te vergoeden en soms is men zelf voor nieuwwaarde verzekerd. Dan is inschakelen eigen verzekeraar verstandig.

ph
door philip36 - Jul 25, 2016 om 18:28
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Als het geen auto of motor is geweest zou de verzekeraar dan de gehele schade betalen?
Fietsers o.a. zijn tegenwoordig zo goed beschermd dat je geluk moet hebben als je de helft van de schade vergoed krijgt.

tijger1
door tijger1 Jul 25, 2016 om 19:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De schade ontstond door vuurwerk, schrijft de Ts.
Zou het een fietser of voetganger geweest zijn, die schuldig is, dan krijgt de auto, tenminste als hij aan het verkeer deelneemt, in principe helemaal niets, behalve in een aantal uitzonderingsgevallen. Artikel 185 WVW.

ph
door philip36 Jul 25, 2016 om 19:06
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Die reactie van TS niet gezien.

tijger1
door tijger1 Jul 25, 2016 om 19:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nog even een aanvulling. Over die 50% bestaan veel misverstanden. Als er aan die bv fietsers heel veel te verwijten valt, krijgt hij of zij slechts 50% van zijn schade vergoed. de auto krijgt in principe niets, dan in heel uitzonderlijke gevallen.

ph
door philip36 Jul 25, 2016 om 19:56
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Dat de fietsers ervan uit gaan dat ze in de meeste gevallen hun schade vergoed krijgen is bij veel fietsers wel te merken.

jo
door jorisw Jul 26, 2016 om 11:56
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Dat automobilisten ervan uit gaan dat ze veel sterker zijn en dat fietsers en voetgangers wel uit de weg is wel te merken...

Ma
door Mat Matheij - Jul 25, 2016 om 20:11
986 Antwoorden / 3 Vragen

U heeft gelijk. De wederpartij dient de schade volledig te vergoeden. De Hema kan rekening houden met het eigen risico van de verzekerde waardoor u voor het restant rechtstreeks u moet wenden tot de schadeveroorzaker.  Die overigens al eerder dat heeft gedaan want een goede verzekering kent geen eigen risico bij de eerste schade. Bron Centraal Beheer Achmea.

hansje klein
door hansje klein - Jul 25, 2016 om 23:27
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@uwjurist. U heeft een uitzonderingspositie op dit forum, dat kan/zal hier ook niemand aantwijfelen. Mogelijk verwacht men van u zonder uitzondering correcte antwoorden, vooral wanneer een 'case' erg sponzig beantwoord blijft. Dat heeft uiteindelijk voor iedereen voordelen. Mijn allereerste indruk op dit forum was, dat het een spam-kwestie was, maar merkte, dat u met uw beroepsaanduiding geaccepteerd en niet verwijderd werd door de redactie.

Uw vrijwillige inzet maakt indruk en u heeft ook nog nooit een poging gedaan om hier naar cliëntèle te vissen. Toch zult u ermee moeten leven, dat uw positie hier (zeer) kritisch bekeken wordt.....en dat is ook goed zo!

Uw meer dan tienjarige inzet op dit forum wordt tenminste door mij gewaardeerd en natuurlijk kunt u er ook wel eens naast zitten. Verzekeren is een moeilijk speciaalgebied en enkele deelnemers hebben hieromtrent omvangrijke kennis opgedaan. Meer wil ik hierover niet zeggen.

ph
door philip36 Jul 26, 2016 om 08:16
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Waardering ook van mij.

tijger1
door tijger1 Jul 26, 2016 om 08:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@philip36, U wordt overigens door dat "gewaardeerde" forumlid ook laf gevonden. Ik ga er teminste van uit dat uw achternaam niet "36" is.:-))

hansje klein
door hansje klein Jul 26, 2016 om 09:20
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Dit forum is niet een echt hechte community, maar óók Tijger1 blinkt duidelijk uit door de enorme diversiteit in alle onderwerpen, waarbij geld en recht domineert. Bijna 27.000 is ook geen kattepis...........;-))

ph
door philip36 Jul 26, 2016 om 11:24
2275 Antwoorden / 4 Vragen

@tijger1
Onze Mr. monique Doomenik is duidelijk te vinden op internet.
Ik zou behalve naam ook nog mijn adres erbij moeten zetten om duidelijk te maken wie die philip36 is.
Dat ga ik dus niet doen.

tijger1
door tijger1 Jul 26, 2016 om 11:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@philip36. Uiteraard is zij duidelijk te vinden. Maar dat ook u anoniem wenst te blijven, ben ik het van harte mee eens. Heeft natuurlijk helemaal niets met "laf zijn" van doen.

tijger1
door tijger1 Jul 26, 2016 om 11:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@hansje klein. Bij sommigen is de stand van de antwoorden niet correct. Kwam door de overgang van de site. In ieder geval niet van Zoekster1 en Marita5.

zoekster1
door zoekster1 Jul 26, 2016 om 12:01
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Er is helemaal geen tienjarige inzet op dit forum van uwjurist. Misschien heeft ze zich tien jaar geleden aangemeld, maar ongeveer sinds een jaar of 2 draait ze serieus mee. En ik kan het weten want ik draai al zo'n 4 jaar serieus mee. Als zoekster had ik ook zo'n 10 jaar 'opgebouwd' omdat ik in 2006 een vraag had gesteld. Voordat uwjurist hier haar (overigens meestal gewaardeerde) steentje bijdroeg hadden we een andere huisjuriste Monique Ferwerda die onder de naam vrouwe Elske door het leven ging. Werd hier ook flink aan de tand gevoeld. Die is inmiddels naar rechtswinkel.nl verhuisd, waar toen ook nog uwjurist aan meedeed. Lieve help, vlogen die elkaar in de haren daar, niet te kort. Echte catfights! Als Vrouwe Elske hier weer zou terugkeren dan zou het echt spektakel worden. Je hoeft nooit meer naar de film ;-)

tijger1
door tijger1 - Jul 25, 2016 om 23:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@mat matheij

De Hema kent een eigen risico bij de AVP, ook bij de eerste schade, zoals meerdere verzekeraars hanteren.

Eigen risoco AVP

tijger1
door tijger1 - Jul 26, 2016 om 07:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@uwjurist

U begrijpt blijkbaar niet dat Zoekster1 dat tweede account als Pietje Puk slechts als voorbeeld noemde en u zeker niet adviseerde een tweede account aan te maken.

En bijna iedereen hier laf? Ik vind dat een onbeschofte opmerking.

Het enige waarin u gelijk hebt, is de onwerkzaamheid van reacties in reacties.

marita5
door marita5 Jul 26, 2016 om 08:40
11494 Antwoorden / 15 Vragen

En dan schrijft @zoekster1 , voor deze site moet je flink wat eelt op je ziel hebben , ik heb van nature haren op mijn tanden , maar door dit forum heb ik er inmiddels een pruik op ;-)) fouten accepteren en er iets van leren is voor mij belangrijker .

tijger1
door tijger1 Jul 26, 2016 om 08:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@marita5, +1

zoekster1
door zoekster1 Jul 26, 2016 om 10:49
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Met begrijpend lezen heeft @uwjurist zeker ook moeite.

Redacteur
door Redacteur - Jul 26, 2016 om 11:49
1053 Antwoorden / 62 Vragen

Graag vanaf nu weer ingaan op het aan de orde gestelde en niet meer offtopic reageren.

De redactie

me
door mein33 - Jul 26, 2016 om 18:19
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Na de interventie door de redactie is het ineens hééééél erg stil geworden in de behandeling en onderlinge woordenwisseling in dit topic.
Dat die onderlinge woordenwisseling is gestopt is prima, maar de vraag moet wel beantwoord worden lijkt mij.
Alleen "nieuwkomer" @harley88 blijft nu met honderd verschillende hele of halve waarheden achter.
Als ik het e.e.a. tot mij heb laten doordringen, voor zover dat mogelijk is, komt ik tot de conclusie dat @harley88 de tegenpartij persoonlijk aansprakelijk moet stellen voor de veroorzaakte schade.
De tegenpartij claimt het schade bedrag bij zijn/haar verzekeraar en die verzekeraar keert het schade bedrag uit minus de € 100,00 eigen risico welke de tegenpartij heeft.
@harley88 moet alsnog zelf bij de tegenpartij het niet uitbetaalde deel van het schade bedrag gaan claimen.
Dit moet @harley88 dan schriftelijk doen en afwachten of de tegenpartij is genegen het eigen risico welke hij/zij heeft alsnog te voldoen.
Betaald de tegenpartij niet dan blijft @harley88 niets anders dan een invorderingsprocedure te starten om die € 100,00 alsnog te krijgen.
Heeft @harley88 geen rechtsbijstandverzekering dan wegen de kosten van een dergelijke procedure niet op tegen de te maken kosten en krijgt de hem toekomende € 100,00 nooit.
Vat ik het zo goed samen of zit ik er helemaal naast ???  ;-))

emcede
door emcede Jul 26, 2016 om 19:11
959 Antwoorden / 4 Vragen

Vrij juist, en ongeveer wat ik gisteren om 17:21 uur al postte ;)

zoekster1
door zoekster1 - Jul 26, 2016 om 20:16
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Een alternatief is wellicht een incassobureau op no cure no pay in te schakelen als de tegenpartij blijft volharden in het weigeren de overige 100 euro te betalen. Weinig mensen zijn bestand tegen de niet aflatende druk van een incassobureau.

tijger1
door tijger1 - Jul 26, 2016 om 20:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@mein33

De Ts blijft mijns inziens helemaal niet met vragen achter, want zijn vragen zijn volledig beantwoord.

Dat kan toch niet? Ja dat kan wel.
Hoe kan ik dat oplossen? Zelf claimen bij de veroorzaker.
Het is toch niet correct.....Ja dat is wel correct.
De Hema moet....... Nee dat hoeft de Hema niet.

me
door mein33 Jul 26, 2016 om 21:25
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@tijger1,

Alvorens de redactie ingreep, waren er slechts 49 reacties gegeven die wel en/of niet op het in het topic gestelde ingingen.
Ik benoem dat voor het gemak maar als "hele en halve waarheden" (die afgevinkt kunnen worden tot hetgeen u nu verwoord).
@harley8 heeft nu, kort en bondig, de antwoorden waar hij om vroeg.
Meer kan een topicstarter zich niet wensen.

Vr.gr.  mein33

tijger1
door tijger1 Jul 26, 2016 om 21:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@mein33
Zelfs de eerste reactie vermeld al dat de Ts bij de veroorzaker moet zijn. En ook in mijn reactie, de zesde staat, dat als het over de AVP gaat, het correct is.

fl
door flessebon Jul 27, 2016 om 09:53
418 Antwoorden / 7 Vragen

Waarom zou iemand die schade heeft geleden door een ander extra schade moeten hebben omdat een ander een goedkope verzekering heeft gekozen met een eigen risico? Het lijkt mij logischer dat de verzekeraar die 100 euro verhaalt bij de verzekerde.

fl
door flessebon - Jul 26, 2016 om 22:03
418 Antwoorden / 7 Vragen

Wat zei Uw eigen verzekeraar of tussenpersoon?

uwjurist
door uwjurist - Jul 27, 2016 om 10:16
1043 Antwoorden / 0 Vragen

[edit - off topic]

tijger1
door tijger1 - Jul 27, 2016 om 10:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@flessebon

Iemand lijdt geen schade omdat de veroorzaker een verzekering heeft met een eigen risico, en of die goedkoper is, is nog maar de vraag.

Iemand lijdt schade omdat iemand die schade, al dan niet opzettelijk heeft toegebracht.

De veroorzaker moet de schade betalen. Dat die veroorzaker een verzekering heeft waar hij eventueel (deels) een beroep kan doen voor vergoeding, is voor de schadelijder helemaal niet relevant. Die veroorzaker heeft een overeenkomst mer de verzekeraar, niet de schadelijder. En die schadelijder kan de verzekeraar van de schuldige ook niet rechtstreeks aanspreken.

Bij de WAM is dat dus helemaal anders geregeld, daar kan een schadelijder rechtstreeks de verzekeraar van de schadeveroorzaker aanspreken, zelfs zonder medewerking van die schuldige.

zoekster1
door zoekster1 - Jul 27, 2016 om 10:57
1583 Antwoorden / 3 Vragen

[edit - off topic]

tijger1
door tijger1 Jul 27, 2016 om 12:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[edit - offtopic]

fl
door flessebon - Jul 27, 2016 om 15:25
418 Antwoorden / 7 Vragen

Heb met verbazing het verhaal van Harley gelezen. Zo hoort het niet te gaan. Misschien moet de Belbus maar eens langsgaan, en dan kunnen ze meteen vragen of de Hema haar leven gaat verbeteren.
http://www.ervaringen.nl/hema

tijger1
door tijger1 - Jul 27, 2016 om 15:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@flessebon

De Hema doet helemaal niets fout, dus hoeft ook het leven niet te beteren.

fl
door flessebon - Jul 28, 2016 om 10:40
418 Antwoorden / 7 Vragen

Kijk eens naar de ervaring van de klanten via de link hierboven, na 167 ervaringen een 3.2. En dat terwijl de banken en verzekeraars hun leven zouden beteren.

emcede
door emcede - Jul 28, 2016 om 10:47
959 Antwoorden / 4 Vragen

@Flessebon kun je nu werkelijk zó slecht lezen?! Vraagsteller heeft met een onwillige tegenpartij te doen maar heeft NIETS te maken met Hema. Je kunt nu wel afgeven op de verzekeraar, maar zoals al eerder gezegd is doet die niets verkeerd. Jij kunt wel iets anders vinden, maar dat betekent nog niet dat je gelijk hebt.

tijger1
door tijger1 - Jul 28, 2016 om 10:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@flessebon

Maar hier valt helemaal niets te verbeteren. De Hema doet niets fout en de Hema heeft helemaal niets met de Ts van doen, alleen met hun eigen verzekerde.

Vo
door Voorbogtcpj1959 - Mar 8, 2017 om 11:51
2 Antwoorden / Vragen

Is de auto All riks verzekerd of WA -CASCO? Contact opnemen met de verzekeraar van de tegenpartij en vragen wat het schadebedrag is en je kunt zelf zien wat je ontvangen. Verzekeraar tegenpartij weet ook hoe groot het schadebedrag is door middl van een ota of een schaderapport. Verder heb je geen pech want de tegenpartij moet dat gewoon betalen.  Minder slimme opmerking  van de mederwerker van klantenservice. Als je niet weet wie de verzekeraar is van de tegenpartij dan weet Hema dat wel en die kan je bellen.

Gerry1969
door Gerry1969 Mar 9, 2017 om 01:16
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Onderwerp is van juli 2016, zal vast wel geregeld zijn na 9 maanden.

tijger1
door tijger1 Mar 9, 2017 om 10:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat die oude vragen niet afgesloten worden:-(( Komt er weer een reactie van iemand die niets gelezen heeft.