Sh
door Shamex May 18, 2016 om 14:05
Garantie & verzekeringen

Houten vloer

We hebben vorig jaar januari een houten vloer laten leggen over de breedte van ons huis (9 meter). Vanwege het mogelijke werken van hout is de vloer, op aanraden van de verkoper (om de werking te minimaliseren) door het bedrijf met ondervloer en gelijmd gelegd.
Ongeveer in juli of augustus vorig jaar ontdekten we in 1 van onze binnenmuren (vast aan de buitenmuur) een scheur. Bij nadere inspectie bleek de houten vloer ter plaatse nagenoerg in onze buitenmuur gefreest met als gevolg scheurvorming in onze binnenmuur die daar feitelijk losliet van de buitenmuur. Oplossing was het bijzagen van de plank precies in die hoek. Sindsdien ter plaatse geen last meer gehad. De schade aan muur werd evenwel niet vergoed en er werd en wordt geschemd met 'of we wel de goede luchtvochtigheid hebben', of we een hygrometer hebben ? Dat niemand ons daar ooit iets over gezegd heeft bij de aanschaf is raadselachtig. Maar schade werd niet vergoed.
Nu zijn wij momenteel bezig met het vervangen van onze verwarmingsradiatoren. Bij het verwijderen van 1 van deze radiatoren bleek ook in een andere hoek, diagonaal op de eerste, exact dezelfde scheurvorming te zijn ontstaan. Hierop heb ik direct contact opgenomen met het vloerenbedrijf. Ik heb aangegeven dat ik wens dat ze wederom de vloer, ook in deze hoek, bijzagen zodat verdere schade niet ontstaat. Omdat de radiatoren op zeer korte termijn worden aangebracht moet dat dan snel ingepland worden omdat er nu ruimte is. Het antwoord is dat men dit pas over anderhalve week kan inplannen en dat ik maar moet zorgen dat er geen radiator hangt op dat moment. Mijn vraag, kan ik stappen ondernemen tegen deze vloerenexpert die mijns inziens de vloer niet goed aangelegd heeft, mij verkeerd geadviseerd heeft (dure gelijmde ondervloer toegepast om de werking van het hout tegen te gaan...), kan ik ze aansprakelijk stellen voor de schade aan mijn huis (muren) dat ontvoegd is geraakt als gevolg van de druk van het hout op de buitenmuren ?

Groet Alex

3243 10 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - May 18, 2016 om 14:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het huis is ontvoegd geraakt door druk van het hout op de buitenmuren? Lijkt me sterk, er zit toch een spouw tussen.

En die planken zullen wel afgezaagd worden.

Is het in huis dan zo vochtig dat die vloer zo uitzet? Zet eens een hygrometer neer.

Ik mag toch aannemen dat die planken eerst een tijd in huis gelegen hebben om te acclimatiseren en dat er rondom een strookje is vrijgehouden voor krimp en rek?

Sh
door Shamex - May 18, 2016 om 15:33
2 Antwoorden / 1 Vragen

Beste tijger,
een scheur ontstaat als twee starre objecten van elkaar moeten wijken. Dus is er verplaatsing van 1 van beide muren. Gezien de situering van plank in de binnekant van mijn buitenmuur gok ik dat de buitenmuur (het interne deel) is weggedrukt, dus ontvoegd.
De vochtgheid is niet buitensporig. We hebben het wel eens gemeten maar volgens mij zat dat een paar procent boven de ideale vochtigheid.
En ja de planken hebben geaclimatiseerd. We hebben de vloer gekocht en laten leggen door hetzelfde bedrijf. Ze hebben het hele proces dus zelf geregeld.
Het bedrijf noemt zich professioneel en het vrijgehouden strookje is naar ik aanneem te smal geweest voor zo veel plankbreedtes (ik gok 40-45).

Fijn dat je meedenkt !

tijger1
door tijger1 - May 18, 2016 om 15:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dien een klacht in en zijn ze aangesloten bij een geschillencommissie?

Ma
door Mat Matheij - May 18, 2016 om 15:52
986 Antwoorden / 3 Vragen

Mogelijk iets voor de 'belbus'. Niet U maar de vloerenlegger wordt geacht zelf een hygrometer te hebben gebruikt en op de hoogte te zijn van enige uitzetting bij het gemeten percentage. Het oorzaak en gevolgprincipe is moeilijke materie maar een onafhankelijke schade expert er naar laten kijken lijkt geen overbodige luxe. Hoe zit het met uw opstal verzekeraar. En hoe zo lopen de planken door tot de buitenmuur ipv. zoals ik zou aannemen binnen muur waarbij de benodigde afstand wordt behouden. Zo ontstaat een min of meer zwevende binnenmuur. Mvrgr.

Sh
door Shamex - May 18, 2016 om 18:00
2 Antwoorden / 1 Vragen

Correct de binnenste muur van de buitenmuur ik gok dat er wel afstand was maar dus niet genoeg. Opstal verzekering werkt hier niet voor. Ik zal eens nagaan wat een onafhankelijk expert kan toevoegen.... Hoe breng je dit onder de aandacht van de belbus ?
Dank en groet

zoekster1
door zoekster1 May 18, 2016 om 18:15
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Als de verkoper aangesloten is bij een geschillencommissie dan krijgt u de expert van de geschillencommissie. Wel moet u dan klachtengeld betalen. Maar wint u dit geschil dan krijgt u het klachtengeld terug.

marita5
door marita5 - May 18, 2016 om 18:04
11508 Antwoorden / 15 Vragen

@Shamex ,

Contact belbus :

Heb jij een probleem met een bedrijf of instantie en kom je niet verder? Schrijf naar: Postbus 3000, 1200 CZ in Hilversum Of mail ons: Belbus@vara.nl Tip: stuur een kopie mee van de kassabon, of een filmpje (bijv. van je ondeugdelijke product) om je probleem te verduidelijken.

frtits22
door frtits22 May 21, 2016 om 13:35
46 Antwoorden / Vragen

U overtreedt de forumregels: het is niet toegestaan reclame te maken.
Uit uw reactie maak ik op dat u moeilijk kandidaten voor de belbus kunt vinden. Mijn tip: schaf de belbus maar af en besteedt die uitzendtijd beter. Belbus lijkt mij een zap-momentje, maar daar heeft u zelf vast betere kijkcijfers over.

marita5
door marita5 May 21, 2016 om 19:07
11508 Antwoorden / 15 Vragen

Deze reactie slaat werkelijk nergens op , Ik heb gewoon het  adres van de belbus gemeld., uw reactie is overbodig .
De tip van u kunt u melden bij de redactie , ik heb er niks mee te maken .

tijger1
door tijger1 - May 18, 2016 om 18:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@mat mathije

Een zwevende binnenmuur. :-))

Ma
door Mat Matheij May 18, 2016 om 19:20
986 Antwoorden / 3 Vragen

Afijn de strekking is duidelijk er is een eind in de muur gefreesd en onvoldoende rekening gehouden met de uitzetting zover is wel duidelijk. Waarom er niet tot aan de muur is gelegd met een plint erover is aldus niet duidelijk de diepte van het freeswerk ook niet. De rest is beantwoord door MARITA5 en ZOEKSTER1. Tezamen met uw antwoord alsook vraag is er in ieder geval duidelijk wat er aan de hand is. Effe lachen en dan weer door. Teamwork that is the spirit en U beet weer de spits af . Mvrgr.

tijger1
door tijger1 - May 18, 2016 om 19:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@mat matheij

Ik denk niet dat de Ts echt bedoelt dat er in die muur gefreesd is om daar de vloer in door te laten lopen.

Mocht dat wel het geval zijn, dan is de fout compleet duidelijk.

Ma
door Mat Matheij May 21, 2016 om 16:20
986 Antwoorden / 3 Vragen

Aha.

tijger1
door tijger1 - May 21, 2016 om 13:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@frtits22

Reclame maken? U lijkt wel mal. Ik denk dat Kassa sowieso overspoeld wordt met vragen voor de Belbus.:-))

Ma
door Mat Matheij - May 21, 2016 om 16:26
986 Antwoorden / 3 Vragen

Ook op dit forum horen we graag of een probleem is aangepakt en opgelost. Daar doen we het voor -en daarin hoop ik voor alle forumleden te spreken- dat sterkt ons om toch weer iedere dag achter een pc of anderszins vragen naar beste vermogen te (proberen) te beantwoorden. Mvrgr.