In
door InekevL0 Jun 13, 2017 om 11:39
Garantie & verzekeringen

Huisartskosten

Ik kwam erachter op MijnCZ dat er voor de huisarts een bijdrage wordt betaald, die vervolgens bij de klant in rekening wordt gebracht. Dit wordt niet van de eigen bijdrage gehaald.

Nu vind ik het op zich totaal niet erg dat de huisarts een bijdrage krijgt voor iedere ingeschreven patient. Maar het viel me op omdat ik in geen tijden, zeker vier jaar meer naar de huisarts ben geweest en toch kosten had,

Als deze kosten rechtstreeks, standaard naar de patienten worden gedeclareerd en als die kosten geen invloed hebben op de stand van de eigen bijdrage, dan is er sprake van een verkapte premieverhoging. Er is mij nooit iets verteld over deze betaling. Waardoor ik het nooit heb gemerkt? Mijn man heeft een paar keer iets meegemaakt, een tia, een operatie, waarvoor we nog steeds in een afbetaling van de eigen bijdrage zitten.
 Voorheen heb ik nooit iets gemerkt van extra kosten die we zondermeer moeten betalen. Mijn vragen: - Is de premie niet hoog genoeg? Kunnen de huisartspatientenbijdrage daar niet van betaald worden? - Was de verzekeraar niet verplicht de verzekerden vooraf op de hoogte te stellen?
 Met vriendelijke groet, Ineke van Loon-Zwennes

7763 14 Rapporteer

kc
door kcdb - Jun 13, 2017 om 11:48
113 Antwoorden / 2 Vragen

Iedere huisarts krijgt van de zorgverzekeringen een vast bedrag per jaar voor iedere patient die bij de huisarts ingeschreven staat. Daar komt een klein bedrag bij voor ieder bezoek dat een patient bij een huisarts aflegt. Deze vaste  kosten en de kosten voor een consult bij de huisarts worden middels het verplicht eigen risico niet bij de patient in rekening gebracht. Deze kosten zijn echter wel gemaakt door de zorgverzekering t.b.v. de verzekerden. Daarom zijn deze gemaakte kosten wel zichtbaar op het kostenoverzicht dat de zorgverzekeraar voor haar klanten ter beschikking stelt.

Deze vaste kosten per patient per jaar zijn voor een huisarts een belangrijk inkomensbestanddeel waardoor een huisarts voor de inkomsten van de praktijk niet alleen afhankelijk is van het aantal bezoeken dat patienten bij de huisarts afleggen. Van die kosten moet alles door de huisarts betaald worden zoals (opsomming is niet compleet) zijn eigen salaris, kosten van huisvesting, apparatuur, salarissen huisartsassistentes etc. etc.

Cookies
door Cookies - Jun 13, 2017 om 11:50
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Waarom je het nooit hebt gemerkt, weet ik niet. Vermoed dat je het nieuws hieromtrent niet gevolgd hebt.

Hoezo extra kosten betalen? De bijdrage die de huisarts per kwartaal krijgt van iedere patiënt wordt vergoed uit de basisverzekering en gaat niet ten laste van het Eigen Risico.

De tarieven voor 2017 kun je hier vinden https://www.nza.nl/regelgeving/tarieven-en-prestaties/TB_REG_17621_03__Huisartsenzorg_en_multidisciplinaire_zorg_2017

Ro
door Rob_1000 - Jun 13, 2017 om 11:50
35 Antwoorden / Vragen

Deze kosten worden uit uw premie betaald en vallen niet onder het eigen risico waardoor u deze kosten niet extra hoeft te betalen.

Er is dus geen sprake van een verkapte premie verhoging.

Huisartsen (en ook beperkte andere zorgveleners) brengen periodieke bedragen in rekening als een soort abonnements bedrag. Dat mogen ze voor iedere verzekerde die bij hen is ingeschreven ook doen.

Ook uw consulten bij de huisarts worden door de zorgverzekeraar uit uw premie betaald zonder dat u daarvoor hoeft bij te betalen in verband met het eigen risico.

Kortom: voor u als verzekerde alleen maar voordeliger.

wi
door wilhelmina59 - Jun 13, 2017 om 11:54
512 Antwoorden / 0 Vragen

Ten tijde van het oude Ziekenfonds kreeg een huisarts al een vaste vergoeding per patient en zitten ook sinds die tijd al in het gewone basispakket.
Voor zg achterstandswijken lag de vergoeding zelfs hoger. Deze vergoeding heeft geen invloed op het  Eigen Risico.
Deze kosten zijn gewoon verzekerd uit de door ons te betalen maandelijkse premies.
En een eigen Bijdrage is iets heel anders en staat los van het Eigen Risico.
Bij bv medisch noodzakelijk vervoer is ook een Eigen Bijdrage en moet eerst opgemaakt worden voordat er een vergoeding per km wordt uitbetaald. En had kan zo maar zijn dat eerst het volledige Eigen Risico hier op los wordt gelaten.

Cookies
door Cookies Jun 13, 2017 om 11:55
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.....Voor zg achterstandswijken lag de vergoeding zelfs hoger...... Dat is nog steeds zo.

tijger1
door tijger1 Jun 13, 2017 om 12:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er is ook nog een verschil in vergoeding per leeftijdscategorie.

Cookies
door Cookies Jun 13, 2017 om 12:21
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Klopt helemaal. En verdorie, weer leeftijdsdiscriminatie. Ga jij daar een claimstichting voor oprichten?

costnix
door costnix - Jun 13, 2017 om 12:00
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Edit.

diumenge
door diumenge - Jun 13, 2017 om 12:03
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dan schrijft u zich toch uit, brengen ze ook geen kosten meer in rekening en kan iemand anders op uw plek worden ingeschreven.

kv
door kvjapio - Jun 13, 2017 om 12:12
281 Antwoorden / Vragen

Het gaat om afspraken van de huisartsen met de zorgverzekeraars. De patiënt merkt daar niks van. Behalve een jaarlijkse bijdrage per patiënt gaat het ook om een omslag voor chronische zieken en ggz-kosten. Er is geen sprake van verkapte premieverhogingen.

tijger1
door tijger1 - Jun 13, 2017 om 12:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat u niet weet dat een huisarts per kwartaal een vergoeding krijgt van de zorgverzekeraar, ligt alleen aan u. Dat is al jaren zo en was bijvoorbeeld ook bij het vroegere ziekenfonds het geval.
Deze bedragen worden niet aan de verzekerde in rekening gebracht.
Die betalingen door de zorgverzekeraar komen niet ten laste van het eigen risico. En ook zijn ze geen eigen bijdrage.

Als u naar de hyisarts gaat, of hem belt voor een recept of zo, krijgt hij daarvoor ook nog een (kleine) vergoeding.

Dat u nog steeds aan het betalen bent voor het eigen risico (niet de eigen bijdrage) voor uw man inzake zijn operatie, heeft daar helemaal niets mee van doen.

Dus u betaalt geen extra kosten.

edrick3
door edrick3 - Jun 13, 2017 om 12:57
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Ik kwam erachter op MijnCZ dat er voor de huisarts een bijdrage wordt betaald, die vervolgens bij de klant in rekening wordt gebracht.
Die wordt niet bij de klant in rekening gebracht.
Valt onder de basisdekking.

De basisverzekering dekt de standaard zorg die geleverd wordt door de huisarts, een ziekenhuis of de apotheek. Iedereen in Nederland is verplicht deze verzekering af te sluiten. Uw zorgverzekeraar betaalt de kosten van een bezoek aan de huisarts.

Kosten huisartsEigen bijdrage kosten huisartsenzorg

De huisartsenzorg valt dus in principe niet onder de eigen bijdrage. Het is wel van belang dat uw huisarts een contract heeft met uw zorgverzekeraar. Als dit niet het geval is kan de zorgverzekeraar een eigen bijdrage in rekening brengen.
(Bron)

panter22
door panter22 - Jun 13, 2017 om 13:28
6599 Antwoorden / Vragen

https://www.nza.nl/1048076/1048090/BR_REG_17120__Huisartsenzorg_en_multidisciplinaire_zorg_2017.pdf
https://www.nza.nl/1048076/1048144/TB_REG_17621_01__Tariefbeschikking_huisartsen_en_multidisciplinaire_zorg_2017.pdf

Tarieven per kwartaal:
I
nschrijving verzekerden tot 65 jaar niet woonachtig in een opslagwijk € 14,99 Inschrijving verzekerden van 65 jaar tot 75 jaar niet woonachtig in een opslagwijk € 21,81 Inschrijving verzekerden vanaf 75 jaar niet woonachtig in een opslagwijk € 26,22 Inschrijving verzekerden tot 65 jaar en woonachtig in een opslagwijk € 16,66 Inschrijving verzekerden van 65 jaar tot 75 jaar en woonachtig in een opslagwijk € 23,61 Inschrijving verzekerden vanaf 75 jaar en woonachtig in een opslagwijk € 27,89

De huisarts wordt door de verzekering betaald.
De eigen bijdrage kun je vooraf in 10 maanden betalen. Het teveel betaalde krijg je terug. Hoef je ook geen afbetalingsregeling te treffen. Wees blij dat je gezond bent en je man maar een keer de eigen bijdrage hoefde te betalen. Dat scheelt €385 per persoon per jaar.

tijger1
door tijger1 Jun 13, 2017 om 18:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U bedoelt het eigen risico.

panter22
door panter22 Jun 13, 2017 om 19:17
6599 Antwoorden / Vragen

Bedankt, je hebt al weer gelijk. Het is het eigen rsico. De eigen bijdrage komt daar nog eens bovenop.

marita5
door marita5 - Jun 13, 2017 om 15:16
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo InekeVlo ,

Was de verzekeraar niet verplicht de verzekerden vooraf op de hoogte te stellen?

Nee, het antwoord kunt u vinden op de site van CZ zelf ,

  • Bij Mijn zorgkosten zie ik nota`s van de huisarts , maar daar ben ik niet geweest . Hoe kan dat ?
  • De huisarts ontvangt per ingeschreven patiënt een inschrijftarief. Deze kosten worden per kwartaal gedeclareerd. Ook als u niet bij de huisarts bent geweest. Als u wel bij de huisarts bent geweest, brengt uw huisarts een consulttarief in rekening. Huisartsenzorg valt niet onder uw eigen risico .
Bron : cz.nl

ha
door halex - Jun 13, 2017 om 15:23
1374 Antwoorden / 4 Vragen

U creëert een niet bestaand probleem. De praktijkkosten (of hoe dat ook mag heten) worden uit uw premie betaald. U krijgt hier geen extra rekening voor. Wel ziet u ze terug op het overzicht van uw verzekeraar. Zodat u goed beseft hoe duur zorg is.

me
door mein33 - Jun 13, 2017 om 18:00
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Ik kwam erachter op MijnCZ dat er voor de huisarts een bijdrage wordt betaald, die vervolgens bij de klant in rekening wordt gebracht. Dit wordt niet van de eigen bijdrage gehaald.

Dit huisarts vergoeding is inclusief bij de basisverzekering, dus u betaald het via uw maandelijkse premie van uw zorgverzekering.
De/een huisarts is daarvoor wel 24h per dag bereikbaar !!

jo
door jorisw - Jun 13, 2017 om 18:23
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Je bent dan wel nooit naar de huisarts geweest in de afgelopen jaren, maar ik neem aan dat als je er nu opeens wel naartoe moet je toch wel graag hebt dat er een huisarts is, dat je er terecht kunt, en dat hij/zij jouw dossier heeft.