la
door laurina2 May 30, 2016 om 14:39
Garantie & verzekeringen

Inboedel verzekering

Na mijn verhuizing(  recent ),krijg ik met een premieverhoging van 100% van mijn inboedelverzekering te maken.
Ben gaan Googelen en bij Independer uitgekomen die een redelijke premie vraagt.
Toch vraag ik mij nu oprecht af of zo'n verzekering wel zinnig is.
Ten eerste heb je al eigenrisico minimaal € 75 als je iets claimt.
Komt nog bij dat ik mijn hele volwassen leven een verzekering gehad heb ( heette toen brandverzekering) en nimmer iets heb hoeven claimen(gelukkig).
De WA heb ik daarom al jaren terug eruit gedaan,glasverzekering idem.
Natuurlijk is het verkoop taktiek de mensen ongerust te maken om toch vooral maar alles te verzekeren,ik denk er aan dit nu maar eens niet meer te doen.
Ik hoor graag of er meer mensen zijn die hier ook niet aan meedoen en hun ervaring daarmee.
Of is het echt onverstandig ,het is niet zoveel per maand dat ik er een boterham minder om zal eten maar het gaat mij om het idee ,wel of niet verzekeren.

met groet,Laurina

7934 11 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - May 30, 2016 om 14:44
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Je verzekert je om een bepaald risico af te dekken.
Als je denkt dat je dat risico zónder verzekering kunt dekken .....

Inboedelverzekering kost toch echt niet zoveel.
100% verhoging? Raar. Of heb je het over een véél hogere dekking ivm een nieuwe/meer inboedel.
Dan moet je dat vermelden, anders geef je een onjuist beeld.

Zou zéker niet zonder een WA (Aansprakelijkheidsverzekering Particulieren) verzekering willen.
Dat vind ik inderdaad echt onverstandig!

tijger1
door tijger1 - May 30, 2016 om 14:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een inboedelverzekering is een risicoverzekering en gelukkig niet verplicht. Als u het kunt lijden, en ook niet erg vindt, dat bij een calamiteit u geen cent krijgt en zelf een nieuwe inboedel moet aanschaffen, kunt u rustig verder zonder zo'n verzekering.

Een glasverzekering is vaak als u dubbel glas hebt en niet in een flat woont overbodig. Maar ook daar geldt, gaat er toch een ruit stuk, moet u zelf dokken.

Een AVP, WA is voor gemotoriseerd vervoer, vind ik van een andere orde. U kunt aansprakelijk gesteld worden voor grote schadebedragen. En kunt u die dan ophoesten? Maar ik ken uw persoonlijke omstandigheden niet.

ik zie de verkooptactiek niet zo. Heel veel mensen hebben geen achterdeurtje en zijn ook niet in staat om dat te vormen, dan maar verzekeren.

hansje klein
door hansje klein - May 30, 2016 om 14:53
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Met de kennis van vandaag......

Na vijftig jaren heb ik meer dan een ton aan de inboedelverzekering betaald. (Meegerekend de rente en de rente over de rente). Eén keer geclaimed en die claim werd prompt afgewezen.

Tel uit de winst (voor de verzekeraar). Heb je een claim die niet afgewezen wordt, wordt (slechts) de dagwaarde vergoed!

Afknijpen dus wanneer je zèlf meer dan € 1000,- voor een inboedelvervanging met Ikea-inrichting hebt aangespaard. Een grotere schade kan (tijdelijk) opgevangen worden via spullen van de de kringloopwinkel.

brainless
door brainless May 30, 2016 om 16:00
324 Antwoorden / 0 Vragen

een ton???
Wij betalen 52E per jaar (en dat is vergeleken met 20 jaar terug veel... toen betaalde wij 45 Gulden! per jaar).

Hoe jij dan in vredesnaam aan 100.000E komt wat je in 50 jaar hebt betaald, is voor mij een heel groot raadsel.

hansje klein
door hansje klein May 30, 2016 om 16:26
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Volgens de formule (hier spaarrente.nl)

Inleg: € 50,00 p.A.
Looptijd: 50 jaar
Rente: 5%

Totale inleg + rente en rente over rente € 128.984,00

Leuker kan ik het voor u en de verzekeraar niet maken.

me
door mein33 May 30, 2016 om 18:32
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@hansje klein,

Een ton (honderduizend gulden en/of euro) betaald aan premie voor een inboedelverzekering ??
Gemiddeld minimaal € 2000,00 per jaar incl. rente op rente etc.
Overdrijven is een kunst en die kunst verstaat u klaarblijkelijk ook en dat is, voor mij in iedergeval, zeer verbazingwekkend.

Vr.gr.  mein33 ;-))))))))

pi
door pieterwolters May 30, 2016 om 18:48
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Hier is in ieder geval het bewijs geleverd dat het rekenonderwijs vroeger uiterst belabberd was. Mijn dochter van 13 kan dit zelfs goed uitrekenen.

hansje klein
door hansje klein May 30, 2016 om 18:48
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Ik heb de rente-over-rente via deze formule ingevuld met de eerder aangegeven premie € 50,00, rente 5%en looptijd van 50 jaren....   http://www.spaarrente.nl/spaarrente-berekenen.aspx

hyperlink

brainless
door brainless May 31, 2016 om 15:45
324 Antwoorden / 0 Vragen

Dan ga je uit van 50E per maand!! En niet van 50 per jaar.

50E per jaar = 4E per maand.
Inleg eenmalig 50E.... na 50 jaar met 5% rente (is nu veel te veel... maar oké) = 10.000 Euro.

Maar.... 50 jaar terug betaalde je geen 100 gulden per jaar maar veel minder (lees: 10 gulden per jaar).
Dus met 1/3 (3300) zit je sneller in de buurt van wat je had kunnen verdienen.

marita5
door marita5 - May 30, 2016 om 14:55
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Laurina2

Lees deze informatie eens door , verplichte verzekeringen wat heb je nodig en wat is verstandig , klik op de rode regel .

https://www.independer.nl/verzekeringen/info/verplichte-verzekeringen.aspx

tenormin
door tenormin - May 30, 2016 om 14:59
16817 Antwoorden / 108 Vragen

Nou ja, als je het risico durft te nemen, en als er iets zoals brand uitbreekt, zelf zou kunnen betalen, zou je zoiets kunnen doen. Maar zoals @edrick3 al schrijft, zeker niet de WA overboord gooien. Een verzekering is inderdaad veelal "weggegooid geld", totdat men het nodig heeft. Mijn inboedelverzekering en WA is omgerekend echt niet tranentrekkend hoog plus, mocht er toch iets ernstigs gebeuren: ik zou niet zoveel 'liggende gelden' hebben om klap op te vangen.
(sorry, ik krijg de zwart gedrukte z niet uit, hick-ups van de site, denk ik).

la
door laurina2 - May 30, 2016 om 15:34
142 Antwoorden / 70 Vragen

Beste allemaal,

met WA verz.bedoel ik de verz.als je bij iemand iets onverhoopt stuk maakt,weggedaan alleen maar jaren betaald.
De WA van een auto is wettelijk verplicht,die heb ik dus gewoon ,zelfs uitgebreidt.
De glas verz. zat al jaren bij mijn servicekosten,dubbel betaald dus weg ermee.
Ook heb ik heel veel dubbel betaald voor een reisverz.waarvan later bleek dat al heel veel gedekt was door een ziektekostenverz.
Vandaar dat ik nu even aan het nadenken ben over die inboedelverz.
Het is nog nooit gebeurd en ja het kan natuurlijk, ik zal dan toch maar de keus maken de andere verzekering op te zeggen en een goedkopere bij Independer nemen.
En nee er zijn geen andere duurdere spullen aangeschaft,wat dat betreft is er niets veranderd.
Dat was het eerste wat ik gevraagd heb waarom er zo'n verhoging van premie geeist wordt,er wordt gezegd dat dit de normale gang van zaken is.
Ik heb een kamer meer dan het vorige huis dat is voor SNS de reden de premie met 100% te verhogen.
Gegroet dus SNS, want voor dezelfde aantal kamers bij een andere verzekeraar(goedkoper) heeft dit totaal geen invloed.
Plus dat er geen eigenrisico is.

Dank voor de reacties ik ga nu de verzekering afsluiten:>)

Laurina

pi
door pieterwolters May 30, 2016 om 18:53
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Dan had je af en toe wat kapot moeten maken. Dan had je je geld er uit kunnen halen ;-)

edrick3
door edrick3 - May 30, 2016 om 16:23
27632 Antwoorden / 85 Vragen

....Dank voor de reacties ik ga nu de verzekering afsluiten:>)......

Verstandig. ;-)
Ik wens je een schadevrije toekomst.

tijger1
door tijger1 - May 30, 2016 om 16:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het is altijd verstandig van tijd tot tijd de lopende verzekeringen te bekijken. Over het algemeen zijn Nederlanders oververzekerd en soms voor sommige zaken ook dubbel verzekerd.

Maar ja, een glasverzekering afsluiten, terwijl daarvoor al in de servicekosten betaald wordt? Dat is gewoon dom.

Men kan de dekking van een reisverzekering niet vergelijken met een zorgverzekering. Als men naar het buitenland op vakantie gaat, is het haast altijd aanbevelenswaardig een reisverzekering te hebben, naast de verplichte zorgverzekering. Het is haast onvermijdelijk dat er een stukje overlap is, maar bij voorbeeld bij een overlijden in het buitenland, betaalt de zorgverzekering niets aan het overbrengen van de overledene. Zij betalen ook niets voor het bezoeken van familie bij bijvoorbeeld de opname in een buitenlands ziekenhuis.

En die AVP dekt heel wat meer dan het bij iemand iets stuk maken.

Inboedelverzekeringen baseren tegenwoordig vaak de premie op het aantal kamers, het aantal verzekerden en de leeftijd van de verzekerden. Maar natuurlijk ook op postcode enzovoort.

me
door mein33 - May 30, 2016 om 18:36
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@laurina2,

Verzekeren, verplicht of vrijwillig, doe voor situaties waarvan je hoopt dat ze je nooit en te nimmer zullen treffen.
Maar als ze je treffen dan ben je als een kind zo blij dat je voor die onvoorziene situatie verzekerd bent.

vr.gr.  mein33

ti
door tien - May 31, 2016 om 11:41
32 Antwoorden / 21 Vragen

Hallo Laurina, Nederlanders staan er om bekend dat zij zich voor alles en nog wat verzekeren. Ikzelf heb b.v. nooit een reisannuleringsverzekering afgesloten terwijl ik wel veel reis want als je kijkt naar de voorwaarden voor uitkering dan is dat heel erg beperkt. Ook mijn ziektekostenverzekering is minimaal, alleen een basisverzekering met het hoogste eigen risico, géén aanvull.verzek. en geen tandartsverzekering. Het geld wat ik hierbij uitspaar stort ik automatisch op een aparte rekening en na 5 jaar staat er inmiddels € 3500,00 op ondanks dat ik 1 x de mist in ben gegaan omdat ik in het ziekenhuis belandde en dus ineens € 850,00 moest betalen en ondanks de tandartskosten die ik zelf betaal. Ook gebruik ik medicijnen (ik ben 65 jaar) maar deze moet ik zowiezo zelf betalen vanwege het standaard eigen risico. Elk jaar opnieuw weeg ik af welke de beste keuze is. Verder heb ik geen uitvaartverzekering maar heb er wel geld voor opzij gelegd want dood gaan we allemaal een keer. Je ergens voor verzekeren is alleen noodzakelijk als je de eventuele kosten van een schade niet zelf kunt ophoesten. Heb je b.v. een inboedel die oud is dan is de schadevergoeding óók minimaal dus zou je kunnen overwegen om géén inboedelverzekering te nemen maar denk er wel aan dat bv. alleen al je laptop, mobieltje, TV, geluidsapparatuur een hoop kan kosten als je woning afbrandt dus om die reden zou een inboedelverzekering (brandverzekering) wel verstandig kunnen zijn, tenzij je genoeg spaargeld hebt. Je hebt het over een glasverzekering. Als je in een huurhuis zit, zit dat vaak al bij je huur in d.m.v. een servicekontract. Heb je een koophuis en iemand gooit een steen door je voorraam met dubbelglas en gaat er van door dan moet je wel genoeg op je spaarrek. hebben om meteen een nieuw raam te laten zetten als je er niet voor verzekerd bent. Een W.A. verzekering opzeggen lijkt mij erg onverstandig, niet zo zeer voor de kleine schades maar als er bv. iets uit je raam valt door de wind en het komt op iemands hoofd terecht en die blijft voor zijn leven gehandicapt daardoor dan ben je al gauw aansprakelijk voor héél veel 10duizenden euro's. Of je laat het mobieltje van je vriendin vallen en deze gaat stuk, schade € 600,00. Kun je dat zelf aan haar betalen? Juist voor dit soort zaken is een WA verzekering belangrijk. Kortom, laat je niet gek maken, durf enig risico te lopen en maak de juiste keuzes voor verzekeringen.

ja
door jackyh May 31, 2016 om 12:47
953 Antwoorden / 4 Vragen

De 1 is de ander niet.

akkerdistel
door akkerdistel May 31, 2016 om 18:22
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Al 65 jaar de tijd gehad om 'zowiezo' wel correct te schrijven en nog is het niet gelukt ;-P.

ja
door jackyh - May 31, 2016 om 12:45
953 Antwoorden / 4 Vragen

Gaat men van een flat naar een benedenwoning dan komt er een premieverhoging. Verder is natuurlijk van belang de buurt waar men gaat wonen. Zijn deze zaken niet van toepassing dan zou ik niet weten waarom de verzekering zoveel duurder is geworden.