Fi
door Fietsbel24 Aug 22, 2016 om 18:25
Garantie & verzekeringen

Is Spaarbikes of juist de fabrikant verantwoordelijk voor kapotte fiets?

Op 6 juli 2016 heb ik een vouwfiets (Amiens 20 inch) bij spaarbikes via het internet gekocht. 11 juli had ik deze fiets met een gebogen frame ontvangen, waardoor het onmogelijk was de fiets in elkaar te zetten. Na telefonisch en schriftelijk contact met Spaarbikes.nl is deze fiets omgeruild voor een ander exemplaar.  14 juli heb ik de nieuwe fiets ontvangen. Dit exemplaar had een onbeschadigd frame en het in elkaar zetten ging dan ook probleemloos.

Sindsdien heb ik 5(!!!) dagen op deze fiets kunnen fietsen dit waren ritjes van 10-15min.  Helaas is het fietsen nu onmogelijk geworden door de volgende problemen.

Ten eerste zit een van de trappers scheef gemonteerd, wat erg onplezierig tijdens het fietsen (zie bijlage).

Ten tweede, dit is een groter probleem: Op dag 4 ontdekte ik dat er een lichte slag in het voorwiel ontstond. Op dag 5 was dit zo groot dat de remmen aanliepen en de band leeg liep. Bij nadere inspectie bleek dat een van de spaken is doorgedrukt in de binnenband.

De band is ondertussen geplakt. Helaas kan ik nu nog niet fietsen, omdat het ventiel tijdens het oppompen ook lekkage vertoont.

Hoe dit is kunnen ontstaan vind ik erg vreemd, zeker gezien de korte afstanden die ik tot nu toe heb gefietst. Zoals u kunt begrijpen heb ik geen vertrouwen meer in dit fietsenmerk en stuur ik deze graag retour onder garantie. Echter via e-mail geeft Spaarbikes niet thuis. Na diverse keren proberen te bellen heb ik toch iemand te pakken gekregen.

De klacht was bij hun bekend, en het is een veel voorkomend probleem bij deze fiets. Ze willen de fiets alleen niet omruilen en van geld terug is al helemaal geen sprake, want de 14 dagen herroepingsrecht zou zijn verlopen. De fabrikant, waar het probleem ook bekend is,  moet volgens hun het probleem oplossen. Een schriftelijk antwoord zou volgen, maar ook dit komen ze niet na. Inmiddels verschillende keren gebeld (als je ze aan de telefoon kan krijgen), maar nog geen oplossing.

Vandaar mijn vraag. Naar mijn weten is spaarbikes.nl verantwoordelijk voor het product dat ze aan hun klant verkopen en moeten ze dit oplossen. Maar hoe is dit wettelijk geregeld?

De fiets is nu iets meer dan een maand in bezit, maar heb er nog geen 2uur gebruik van kunnen maken.

8614 5 Rapporteer

ra
door ramanah - Aug 22, 2016 om 18:33
135 Antwoorden / Vragen

Voor garantie moet je als eerste naar de verkoper.

edrick3
door edrick3 - Aug 22, 2016 om 18:35
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Je moet verhaal halen bij de verkopende partij.

Voor info van Consuwijzer: klik hier.

tijger1
door tijger1 - Aug 22, 2016 om 18:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uiteraard is Spaarbikes verantwoordelijk. Niet meer bellen, stuur ze een mail met de klachten en eis dat het in orde gemaakt wordt.

Ze zijn ook aangesloten bij Webwinkel keur. Vraag die te bemiddelen.

Cookies
door Cookies Aug 22, 2016 om 18:43
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Zucht......

tijger1
door tijger1 Aug 22, 2016 om 18:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U slaakt een zucht?:-))

Cookies
door Cookies Aug 23, 2016 om 14:42
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ben ik zo langzaam tegenwoordig of jij zo snel.;-)

tijger1
door tijger1 Aug 23, 2016 om 14:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien allebei een beetje? :-) Ben vandaag in ieder geval niet vooruit te branden door de warmte. Dus houd moed!

Cookies
door Cookies - Aug 22, 2016 om 18:42
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Met de fabrikant heb je niks te maken. De winkel moet het voor je oplossen. Ze moeten zich niet verschuilen als hier de fabrikant. Dat is hun probleem,  niet het jouwe.

Ze zijn aangesloten bij webwinkelkeur,  vraag deze om te bemiddelen bij dit probleem.

ne
door neodutchio - Aug 22, 2016 om 22:05
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Een fiets is niet iets wat online te kopen is. U krijgt het als bouwpakket geleverd, maar na de montage moet de fiets nog compleet nagekeken worden. De website geeft al aan dat de trappers goed gemonteerd moeten worden. Als bij montage al bleek dat 1 van de trappers scheef zat wat niet door een foute montage ontstaan is had u direct aan de bel moeten trekken. Het gebeurd regelmatig dat de schroefdraad van de trapper beschadigd bij montage als die er niet recht ingedraaid word.
Na het monteren van de losse onderdelen moet alles nagelopen worden. Zitten alle schroef/bout verbindingen goed vast, zijn de remmen goed afgesteld en vooral, zitten de spaken vast. Losse spaken geeft op den duur een slag en kan ook inderdaad een lekkage aan de band geven. Een goede 'afmontage' van een fiets kost tijd en is apart gereedschap en kennis voor nodig. Onderdelen aan de fiets zijn nooit afgemonteerd en normaal doet een fietsenmaker dit bij persoonlijke aflevering van de fiets.
Het enige dat u kunt proberen is het melden dat het niet op de site van spaarbikes staat dat de fiets nog afgemonteerd moet worden. U had mogen verwachten dat de wielen in orde zouden zijn.

Fi
door Fietsbel24 Aug 23, 2016 om 06:56
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de antwoorden.

Het betreft een vouwfiets die compleet gemonteerd aangeleverd is. We hebben niets in elkaar hoeven zetten.

jo
door jorisw Aug 23, 2016 om 08:30
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Ik weet niet wanneer je voor het laatst een fiets heb gekocht, maar zoveel hoeft daar veel niet aan gedaan te worden.  In het ergste geval moeten even de pedalen worden vastgeschroefd, maar daar hoef je geen fietsenmaker voor te zijn. Je kunt dus prima via internetwinkels fietsen kopen. Ik heb het zelf al diverse malen gedaan en nog nooit problemen gehad.

Als een fiets die gekocht is via een webwinkel slecht is, dan kan een fietsenmaker er ook niet veel mee. Je kunt hoogstens zeggen dat sommige webwinkels rommel verkopen, maar dat geldt net zo goed voor fietsen die je bij sommige low-cost fietsenwinkels (met "echte" fietsenmakers) koopt.

ne
door neodutchio Aug 23, 2016 om 14:40
5129 Antwoorden / 12 Vragen

ik heb jarenlang fietsen verkocht, zowel in een winkel als via een webshop. Zodra een fiets uit de doos kwam, was er een hoop te doen om een fiets rijdend te krijgen. Alle onderdelen zijn 'vast' gezet, maar moeten altijd nagekeken worden. Onderdelelen van fietsen worden vaak ik sociale werkplaatsen gemonteerd en komen bij elkaar om aan een frame gezet te worden. Er is geen fiets bij ons naar buiten gegaan waar niet naar o.a. de spaken gekeken is. Remmen moeten altijd afgesteld worden, dit gebeurd niet bij fabricage. Daar telt enkel de snelheid, niet de secuurheid. Daarnaast kan er bij transport nog veel gebeuren waardoor onderdelen weer los kunnen trillen.
@jorisw, ik zeg ook niet dat ts naar een fietsenmaker moet gaan met deze fiets, ik zeg dat een fietsenmaker de fiets altijd naloopt voordat deze afgeleverd wordt.