Klachtafhandeling door Electrolux
Wij hebben twee jaar en een paar maanden geleden een Zanussi magnetron gekocht. Na iets meer dan twee jaar gebeurde het weleens dat eten koud uit de magnetron kwam. Een paar maanden verder weigerde het apparaat altijd dienst.
Aangezien de garantie voorbij was zijn we niet naar de winkel gestapt voor reparatie, maar hebben we Electrolux (het bedrijf achter Zanussi) gebeld. De dame aan de telefoon vertelde dat tussen het tweede en derde levensjaar reparatie maximaal €185 ging kosten. Aangezien de magnetron nieuw een boel duurder was en het apparaat nog in een zeer goede staat was klonk dit niet zo gek. We hadden geen zin in worstelen met de winkel over verwachte levensduur etc.
De, overigens zeer correcte en kundige, monteur van Elecrolux had het mankement zeer snel gevonden; een stekkerverbinding op de transformator van de magnetronbuis was ingebrand omdat deze bij fabricage teveel speling had gekregen. De monteur heeft de verbinding schoongemaakt en de steker aangeknepen zodat deze beter contact maakt.
Na het afrekenen van iets meer dan €100,- ging de monteur naar zijn volgende klus.
Naar mijn mening is het defect ontstaan door een fabricagefout. Vroeger of later was de magnetron gestopt met werken. Ik vind het daarom ook niet redelijk dat wij op moeten draaien voor de kosten van het verhelpen van slecht geleverd werk.
Electrolux denkt daar echter anders over. In mijn eerste mail aan Electrolux heb ik uiteengezet wat de klacht precies is. Uiteraard heb ik aangegeven dat er geen sprake meer is van het door Zanussi aangegeven termijn van fabrieksgarantie. De reactie van Electrolux consumer care hield zoveel in als "buiten het garantietermijn, betaal de rekening". Er werd niet inhoudelijk ingegaan op mijn betoog. (Ik had overigens al betaald bij de monteur)
Uiteraard heb ik de moeite genomen om nog een tweede mailtje hieraan te dichten met het verzoek vooral ook inhoudelijk te reageren. Helaas was ook hier de reactie dat het garantietermijn verlopen was en dat hun speet niet anders te kunnen berichten. (Dat kon uiteraard wel, ze wilden het alleen niet. Maar goed, dat klinkt niet zo vriendelijk)
Mijn vraag is dan ook of Electrolux na het leveren van een ondeugdelijk product hiermee weg kan komen. Helaas ben ik niet van de generatie magnetronmaaltijd, anders had de magnetron waarschijnlijk eerder de geest gegeven en was deze kosteloos gerepareerd binnen de garantietermijn.
U hebt in principe de verkeerde weg bewandeld met uw klacht. U had bij de leverancier moeten zijn, maar daar had u geen zin in en u hebt de fabrikant aangesproken. Daarvoor geldt slechts fabrieksgarantie.
De fabrikant heeft keurig en tegen weinig kosten het euvel verholpen, zoals u ook gevraagd hebt. Dus u dient gewoon te betalen.
Is het minder dan 185 euro is het weer niet goed. Als je zo denkt is alles te schuiven op fabricage.
Misschien had de stekker van uw magnetron inderdaad teveel speling. Maar dat wil niet zeggen dat dit bij alle zelfde magnetrons zo is. Dit is een op zichzelf staand incident als ik het zo lees.
Kon ook online geen soortgelijke situatie vinden dus een productiefout is het zeker niet.
Diewilik
Even terzijde, Electrolux handeld geen klachten af, zij horen deze aan, nemen hem in ontvangst en doen er verder niets mee. Ik spreek uit eigen ervaring.
Electrolux heeft exact gedaan wat u vooraf met hen had afgesproken. Als u van mening bent dat er een ondeugdelijk product geleverd is, had u naar de verkoper moeten gaan.
Zoals u zelf schrijft, had u geen zin in allerlei gedoe. Dat is uw keuze (en kan ik begrijpen), maar aan die keuze zit wel een prijskaartje. Overigens een, in mijn ogen, alleszins redelijk prijskaartje.
Wanneer het u NIET om de kosten, maar om het principe gaat, namelijk dat het apparaat al met een (pas later bemerkbaar) mankement uit de productie is gekomen, zult u moeten aantonen, dat meerdere apparaten dit euvel hadden. Een mogelijkheid is uw klacht op Klachtenkompas.nl te zetten en af te wachten hoe vaak diezelfde klacht wordt gemeld. U kunt een hoge klachtenquote dan bij de Consumentenbond melden met een verzoek om behandeling, óók wanneer u niet lid bent. Mogelijk staat er al genoeg klachten om het bedrijf aan te spreken. Monteurs zullen dit allemaal best wel weten, maar die praten niet publiekelijk over interne zaken.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Mag iemand na retour zending en blijkbaar wat stuk gegaan maar eist nu de helft
heb een pakket teruggestuurd binnen 1 uur na levering heb het naar eer en geweten goed verpakt maar tijdens vervoer is er waarschijnlijk een klein haakje waar op een klein pankje moet rusten stuk gegaan ze zeggen dat ze het nu niet meer kunnen verkopen nou nu een nieuw hangertje met 2 kleine spijkertjes erin en hij is als nieuw maar hij eist nu de helft van de aankoop 54 euro vindt het nogal w ... Lees meer
Nationale energie beheer
Heb probleem met nationale energie beheer
Zij hebben me onder valse voorwendselen overgezet van budget energie naar mega energie waar in straf boeten kreeg wat niet beloofd was zij hebben het geprobeerd op te lossen en contract ontbonden met mega en me geplaats bij gewoon energie en me belooft dat ik 250 euro binnen 8 weken terug gestort zou krijgen maar onder tussen al 12 weken niets nu kree
...
Lees meer
Contract youfone ontbinden
sins begin maart heb ik youfone wekelijks gebeld gemailt omdat mijn tv steeds vastliep telefoon niet doet internet slecht.
je mag voor €100 per maand toch wel iets goed verwachten? dus kan ik hierdoor van mijn contract af
Lees meer
Populair in Garantie & Verzekeringen
Wel of geen trekhaak
Mijn Ford Fiësta ST van april 2018 heeft een trekkracht van 0 en mag dus niets trekken, maar hoe zit ik met de verzekering als ik er een trekhaak op laat zetten die ik alleen voor het vervoer van de crossfiets van mijn zoontje gebruikt. Zou ik nu een nieuwe kopen mag het wel.
Ook ga hierover nog in kontakt met mijn verzekering, maar misschien is iemand anders ook tegen dit probleem aangelope
...
Lees meer
Hoe komt men van een Ardanta uitvaartpolis af?
In 2004 hadden wij een Nivo uitvaartpolis bij Uzet afgesloten. Dit hadden wij zeer zorgvuldig uitgezocht en besproken. Groot was de verrassing dan ook dat wij in april 2016 een brief kregen met daarin de vermelding 'Zoals u wellicht in de pers heeft gelezen, heeft NIVO uitvaartverzekeringen haar verzekeringsportefeuille overgedragen aan ASR Levensverzekering N.V. in Utrecht. ...Ardanta, onderdeel ... Lees meer
Kruidvat foto cd's niet afleesbaar
De foto's die ik destijds bij KRUIDVAT op cd's heb laten zetten zijn niet of heel moeilijk af te spelen op de pc en volgens kruidvat fotoservice is dat niet hun verandwoordelijkheid en kan het zeker niet afgespeeld worden op DVD.
WIE is hier verandwoordelijk voor???
Lees meer