Kosten en vergoeding voor het plaatsen een loopzool
onlangs moest op verwijzing van een ortopaedisch chirurg een loopzool worden aangebracht onder mijn rechterschoen.
De orthopaedisch schoenmaker deelde mee dat dit onder de verzekering viel en de loopzool werd geplaatst.
Na enkele weken vervoegde ik mij opnieuw bij dezelfde schoenmakeer om twee andere rechterschoenen eveneens van eenzelfde loopzool te voorzien. Een gemaksschoen en een zwarte schoen voor speciale gelegenheden. Dit maal was er geen sprake van vergoeding door verzekering. De kosten bedroegen 50 Euro per schoen,
Weer na een paar weken ontving ik de zorgkostenfactuur waarui bleek dat 390.73 Euro in rekening was gebracht voor de eerste aanpassing.
Commentaar schoenmaker: in het vervolg moeten we dat beter bespreken, U kunt beter de onverzekerde weg bewandelen indien nog eigen risico uitstaat.
Commentaar zorgverzekeraar: wij houden ons aan het landelijk tarief dat door de overheid gecontroleerd wordt. Wij kunnen U niet van dienst zijn dit verschil op te lossen.
Mijn commentaar: het is volkomen onbegrijpelijk waar dit verschil in kosten voor dezelfde activiteti op berust. Waarom betaalt een verzekerde ca 8x zoveel als een onverzekerde.
Graag verneem ik uw mening.
En was dat bedrag dan werkelijk alleen voor die ene loopzool?
Die schoenmaker had voor die vervolg zolen nu natuurlijk wel alle gegevens van die eerste zool. dat kon hij nu simpel gebruiken voor de volgende.
En u bent bij de chrurg geweest, dus ik neem aan dat uw eigen risico gebruikt is.
Hartelijk dank voor uw reactie. Ja dit bedrag werd gedeclareerd voor een loopzool. De gegevens waren eenvoudig: de verhoging bedroeg 2,5 cm.
Elke volgende zool wordt natuurlijk aangepast aan de aangeboden schoen, de verhoging blijft 2,5 cm.
Mijn eigen risico was nog niet gebruikt, het bezoek aan de chirurg en de heupoperatei vonden in 2015 plaats.
Overigens doet het niet terzake of het eigen risico wel of niet opgebruikt is. De declaratie blijft 390.73 Euro.
Dat zal wel de totaalsom zijn van de Diagnose en Behandeling zijn. De inmiddels zeer gehate DBC.
Hartelijk dank vooe uw reactie.
Mij is niet bekend of DBC's ook voor orthopaedisch schoemakers gelden.
De diagnose is gesteld door de orthopaedisch chirurg: beenlengtekort na heupoperatie.
Door de orthopaedisch schoenmaker is op eenvoudige wijze vastgesteld dat de hoogteaanpassing van de schoen
2,5 cm moest bedragen.
Hoe een DBC tarief tot stand komt blijft voor client een ondoorzichtige zaak.
Bij alle kosten die er gemaakt worden is het verstandig te informeren of een aanpassing valt onder de basis verzekering of de aanvullende. Vanuit de laatste wordt een deel vergoedt het restant betaalt U zelf. Uw rekening is hoger dan het eigen risico 2015. Plus naar het zich laat aanzien uit de basis verzekering afkomstig. Dat volgende zolen goedkoper zijn is wel duidelijk. De gegevens zijn bekend. Het geheel aan kosten betreffen de metingen die niet door de schoenmaker zijn verricht zo neem ik aan en zo ja aan een door verzekeraars gehanteerd tarief. Mvrgr.
Hartelijk dank voor uw reactie.
Het enige gegeven dat voor het maken van de loopzool gebruikt wordt is een vastgestelde hoogte van de zool.
Dit is door de orthopaedisch schoenmaker op eenvoudige wijze vastgesteld door het plaatsen van een of meer plankjes onder de betreffende voet. Het verschil tussen 50 Euro en ruim 390 Euro blijft mij onduidelijk.
Dat landelijke tarief, daar kan wel eens naar gekeken worden.
Zo is ook bijvoorbeeld het tarief voor tandsteen verwijderen bij een mondhygiënist(e) in 5 jaar tijd met 50% gestegen.
Hartelijk dank voor uw reactie.
Er zijn ongetwijfeld nog vele voorbeelden te vinden van ondoorzichtige tariefstructuur.
Het is teleurstellend te moeten vaststellen dat het niet mogelijk blijkt dit bij verzekeraars aan te kaarten, of voor de gemelde problematiek gehoor te vinden.
De ziektekosten blijven stijgen of blijven gelijk, maar dan stijgt het eigen risico!
Dus die schoenmaker heeft moeten vaststellen hoe hoog die zool moest worden? Dan is hij gebonden aan voorgeschreven tarieven.
Bij iets heel gecompliceerds zal hij ook maar dat bedrag mogen rekenen.
weer bedankt voor uw reactie.
Het lijkt erop dat voor deze eenvoudige aanpassing (zie kosten bij aanbieding van de volgende schoenen,o niet gedekt door verzekering) het tarief buitensporig hoog is. Dat is nu juist hetgeen deze groepstarieven zo ondoorzichtig maakt.Hoe gecompliceerd moet een aanpassing zijn om een factor 8 in het prijsniveau te verklaren?
Wijziging van deze structuur zou m.i. gewenst zijn
Politiek gewenst was een 'vrije marktwerking'.....en dit is dan zo'n typisch voorbeeld van theorie en praktijk, waardoor de zorg voor de zorgconsument onnodig duur wordt en men uitendelijk alles liever zelf gaat betalen.
De NPCF verstuurde vandaag een digitale bevraging over de tevredenheid over de zorginformatie.....!
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Parfum over datum
Recent heb ik wat gekocht op parfumerie en ik vond de geur niet lekker ruiken, ik dacht aan over datum. Nadat ik met de klantenservice van deze webshop contact had opgenomen vertelde ze me over de site checkfresh waar je aan de hand van batch codes kunt zien wanneer de productiedatum is van deze parfum. Weten jullie of deze site betrouwbaar is om te kunnen zien wanneer een parfum is gemaakt? ... Lees meer
Post.NL geeft je geen mogelijkheid om je Post.NL afhaalpunt te wijzigen. Dit wor
Wanneer je een pakket ontvangt via Post.NL kun je alleen je afhaalpunt wijziggen bij de bestelling.
Als ontvanger kun je niet via de Post.NL App en de Klantenservice niet je afhaalpunt van Post.NL bepalen.
Post.NL doet dit voor jou en wel via je postcode.
Als ontvanger kun je dat niet zelf bepalen.
Wel bij het plaatsen van je bestelling bij de verzender.
Je mag dus als ont
...
Lees meer
Tussentijds opzeggen autoverzekering
Hoi Ik ben dramatisch ontevreden over FBTO, je "spreekt" daar nog slechts chatbots en beetje contact duurt vele uren. Kan ik voor formele eind datum contract weg? Ik ben daar 36 jaar klant, DEZE autoverzekering loopt formeel tot 30-10-2024 Lees meer
Populair in Garantie & Verzekeringen
Wel of geen trekhaak
Mijn Ford Fiësta ST van april 2018 heeft een trekkracht van 0 en mag dus niets trekken, maar hoe zit ik met de verzekering als ik er een trekhaak op laat zetten die ik alleen voor het vervoer van de crossfiets van mijn zoontje gebruikt. Zou ik nu een nieuwe kopen mag het wel.
Ook ga hierover nog in kontakt met mijn verzekering, maar misschien is iemand anders ook tegen dit probleem aangelope
...
Lees meer
Hoe komt men van een Ardanta uitvaartpolis af?
In 2004 hadden wij een Nivo uitvaartpolis bij Uzet afgesloten. Dit hadden wij zeer zorgvuldig uitgezocht en besproken. Groot was de verrassing dan ook dat wij in april 2016 een brief kregen met daarin de vermelding 'Zoals u wellicht in de pers heeft gelezen, heeft NIVO uitvaartverzekeringen haar verzekeringsportefeuille overgedragen aan ASR Levensverzekering N.V. in Utrecht. ...Ardanta, onderdeel ... Lees meer
Kruidvat foto cd's niet afleesbaar
De foto's die ik destijds bij KRUIDVAT op cd's heb laten zetten zijn niet of heel moeilijk af te spelen op de pc en volgens kruidvat fotoservice is dat niet hun verandwoordelijkheid en kan het zeker niet afgespeeld worden op DVD.
WIE is hier verandwoordelijk voor???
Lees meer