g
door g van waveren Apr 28, 2016 om 20:41
Garantie & verzekeringen

Kosten en vergoeding voor het plaatsen een loopzool

onlangs moest op verwijzing van een ortopaedisch chirurg een loopzool worden aangebracht onder mijn rechterschoen.
De orthopaedisch schoenmaker deelde mee dat dit onder de verzekering viel en de loopzool werd geplaatst.
Na enkele weken vervoegde ik mij opnieuw bij dezelfde schoenmakeer om twee andere rechterschoenen eveneens van eenzelfde loopzool te voorzien. Een gemaksschoen en een zwarte schoen voor speciale gelegenheden. Dit maal was er geen sprake van vergoeding door verzekering. De kosten bedroegen 50 Euro per schoen,
Weer na een paar weken ontving ik de zorgkostenfactuur waarui bleek dat 390.73 Euro in rekening was gebracht voor de eerste aanpassing.
Commentaar schoenmaker: in het vervolg moeten we dat beter bespreken, U kunt beter de onverzekerde weg bewandelen indien nog eigen risico uitstaat.
Commentaar zorgverzekeraar: wij houden ons aan het landelijk tarief dat door de overheid gecontroleerd wordt. Wij kunnen U niet van dienst zijn dit verschil op te lossen.

Mijn commentaar: het is volkomen onbegrijpelijk waar dit verschil in kosten voor dezelfde activiteti op berust. Waarom betaalt een verzekerde ca 8x zoveel als een onverzekerde.

Graag verneem ik uw mening.

1611 5 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Apr 28, 2016 om 20:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En was dat bedrag dan werkelijk alleen voor die ene loopzool?

Die schoenmaker had voor die vervolg zolen nu natuurlijk wel alle gegevens van die eerste zool. dat kon hij nu simpel gebruiken voor de volgende.

En u bent bij de chrurg geweest, dus ik neem aan dat uw eigen risico gebruikt is.

g
door g van waveren Apr 29, 2016 om 14:52
Antwoorden / 1 Vragen

Hartelijk dank voor uw reactie. Ja dit bedrag werd gedeclareerd voor een loopzool. De gegevens waren eenvoudig: de verhoging bedroeg 2,5 cm.
Elke volgende zool wordt natuurlijk aangepast aan de aangeboden schoen, de verhoging blijft 2,5 cm.
Mijn eigen risico was nog niet gebruikt, het bezoek aan de chirurg en de heupoperatei vonden in 2015 plaats.
Overigens doet het niet terzake of het eigen risico wel of niet opgebruikt is. De declaratie blijft 390.73 Euro.

costnix
door costnix - Apr 29, 2016 om 02:35
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Dat zal wel de totaalsom zijn van de Diagnose en Behandeling zijn. De inmiddels zeer gehate DBC.

g
door g van waveren Apr 29, 2016 om 14:57
Antwoorden / 1 Vragen

Hartelijk dank vooe uw reactie.
Mij is niet bekend of DBC's ook voor orthopaedisch schoemakers gelden.

De diagnose is gesteld door de orthopaedisch chirurg: beenlengtekort na heupoperatie.

Door de orthopaedisch schoenmaker is op eenvoudige wijze vastgesteld dat de hoogteaanpassing van de schoen
2,5 cm moest bedragen.

Hoe een DBC tarief tot stand komt blijft voor client een ondoorzichtige zaak.

Ma
door Mat Matheij - Apr 29, 2016 om 03:34
986 Antwoorden / 3 Vragen

Bij alle kosten die er gemaakt worden is het verstandig te informeren of een aanpassing valt onder de basis verzekering of de aanvullende. Vanuit de laatste wordt een deel vergoedt het restant betaalt U zelf. Uw rekening is hoger dan het eigen risico 2015. Plus naar het zich laat aanzien uit de basis verzekering afkomstig. Dat volgende zolen goedkoper zijn is wel duidelijk. De gegevens zijn bekend. Het geheel aan kosten betreffen de metingen die niet door de schoenmaker zijn verricht zo neem ik aan en zo ja aan een door verzekeraars gehanteerd tarief. Mvrgr.

g
door g van waveren Apr 29, 2016 om 15:03
Antwoorden / 1 Vragen

Hartelijk dank voor uw reactie.

Het enige gegeven dat voor het maken van de loopzool gebruikt wordt is een vastgestelde hoogte van de zool.
Dit is door de orthopaedisch schoenmaker op eenvoudige wijze vastgesteld door het plaatsen van een of meer plankjes onder de betreffende voet. Het verschil tussen 50 Euro en ruim 390 Euro blijft mij onduidelijk.

ph
door philip36 - Apr 29, 2016 om 11:29
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Dat landelijke tarief, daar kan wel eens naar gekeken worden.
Zo is ook bijvoorbeeld het tarief voor tandsteen verwijderen bij een mondhygiënist(e) in 5 jaar tijd met 50% gestegen.

g
door g van waveren Apr 29, 2016 om 15:07
Antwoorden / 1 Vragen

Hartelijk dank voor uw reactie.

Er zijn ongetwijfeld nog vele voorbeelden te vinden van ondoorzichtige tariefstructuur.

Het is teleurstellend te moeten vaststellen dat het niet mogelijk blijkt dit bij verzekeraars aan te kaarten, of voor de gemelde problematiek gehoor te vinden.

De ziektekosten blijven stijgen of blijven gelijk, maar dan stijgt het eigen risico!

tijger1
door tijger1 - Apr 29, 2016 om 15:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus die schoenmaker heeft moeten vaststellen hoe hoog die zool moest worden? Dan is hij gebonden aan voorgeschreven tarieven.

Bij iets heel gecompliceerds zal hij ook maar dat bedrag mogen rekenen.

g
door g van waveren Apr 29, 2016 om 16:51
Antwoorden / 1 Vragen

weer bedankt voor uw reactie.

Het lijkt erop dat voor deze eenvoudige aanpassing (zie kosten bij aanbieding van de volgende schoenen,o niet gedekt door verzekering) het tarief buitensporig hoog is. Dat is nu juist hetgeen deze groepstarieven zo ondoorzichtig maakt.Hoe gecompliceerd moet een aanpassing zijn om een factor 8 in het prijsniveau te verklaren?
Wijziging van deze structuur zou m.i. gewenst zijn

hansje klein
door hansje klein Apr 29, 2016 om 17:02
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Politiek gewenst was een 'vrije marktwerking'.....en dit is dan zo'n typisch voorbeeld van theorie en praktijk, waardoor de zorg voor de zorgconsument onnodig duur wordt en men uitendelijk alles liever zelf gaat betalen.

De NPCF verstuurde vandaag een digitale bevraging over de tevredenheid over de zorginformatie.....!