an
door annelies de vries Jun 20, 2017 om 09:05
Garantie & verzekeringen

Mag een zorgverzekering jou aanvullende verzekering stopzetten halverwege het jaar?

mijn zoon zit bij vgz, werkt veel in het buitenland;niet altijd bereikbaar.
heeft een paar betalingen niet op tijd betaald. nu zijn zijn aanvullende verzekering en tandverzekering stopgezet. mag dat?

8064 11 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jun 20, 2017 om 09:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, dat mag. Dan had hij een machtiging tot automatische incasso moeten afgeven, dan was dat niet gebeurd.

audb
door audb Jun 21, 2017 om 17:40
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Er zijn maar weinig verzekeraars die nog een aceptgiro versturen in 99,99% zal het wel gaan om een automatische incasso maar als je geen geld op je rekening hebt staan en je mag niet rood staan dan is het snel gedaan.

ne
door neodutchio - Jun 20, 2017 om 09:10
5147 Antwoorden / 12 Vragen

Waarom zou het niet mogen? Iedereen is verplicht een basisverzekering te hebben, een aanvullend pakket mag. Maar als uw zoon als wanbetaler te boek staat kan een verzekeraar hem gewoon weigeren voor dat deel.

Automatische incassomis veel makkelijker. Alle betalingen op tijd en metvde juiste referentie betaald. En mocht er toch iets verkeerds zijn gegaan ben je beter beschermt als consument aangezien de kan storneren.

Gevalletje eigen schuld van uw zoon.

panter22
door panter22 - Jun 20, 2017 om 09:16
6599 Antwoorden / Vragen

Lees de voorwaarden:
6.5. Wanneer kunnen wij de aanvullende verzekering(en) opzeggen, ontbinden of schorsen? Wij kunnen de aanvullende verzekering(en) schriftelijk opzeggen, ontbinden of schorsen: - als er sprake is van het niet op tijd betalen van de verschuldigde bedragen, zoals vermeld in artikel 3.5;
https://www.vgz.nl/SiteCollectionDocuments/2017/d0132-vgz-voorwaarden-aanvullende-pakketten-2017.pdf

marita5
door marita5 - Jun 20, 2017 om 09:17
11506 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Annelies De Vries ,

heeft een paar betalingen niet op tijd betaald.

Ja dit mag , zie hier de voorwaarden :

3.5. Niet tijdig betalen .

3.5.1. Als u de premie, wettelijke bijdragen, eigen bijdragen, het eigen risico en onterecht aan u uitbetaalde vergoedingen niet op tijd betaalt, dan sturen wij u een aanmaning.
Als u niet betaalt binnen de in de aanmaning genoemde termijn van ten minste 14 dagen, dan kunnen wij de dekking van deze aanvullende verzekering(en)
schorsen. In dat geval bestaat er vanaf de laatste premievervaldag voor de aanmaning geen recht op (vergoeding
van de kosten van) zorg.
U blijft bij schorsing wel verplicht de premie te betalen. Er is weer recht op (vergoeding van de kosten van) zorg vanaf de dag volgend op de dag waarop wij het verschuldigde bedrag en de eventuele kosten hebben ontvangen.
Wij hebben het recht de aanvullende verzekering(en) te beëindigen als u niet op tijd betaalt. In geval van beëindiging van de verzekeringsovereenkomst kan de aanvullende verzekering weer aangevraagd worden na betaling van het verschuldigde bedrag en de eventuele kosten. Als wij u accepteren dan gaat de aanvullende verzekering in per 1 januari van het eerstvolgende kalenderjaar.

3.5.2. Wij brengen de volgende kosten bij u in rekening in geval van niet-tijdig betalen:
- wettelijke rente vanaf de dag na de uiterste betaaldatum van de oorspronkelijke factuur;
- incassokosten vanaf de dag na de uiterste betaaldatum van de aanmaning.

3.5.3. Als u al bent aangemaand voor het niet op tijd betalen van premie, wettelijke bijdragen, eigen risico, eigen
bijdragen, onterecht aan u uitbetaalde vergoedingen of kosten, dan hoeven wij u bij het niet op tijd voldoen van
een hierop volgende factuur niet afzonderlijk schriftelijk aan te manen.

3.5.4. Wij hebben het recht om opeisbare premie, kosten en wettelijke rente te verrekenen met door u gedeclareerde
kosten van zorg of andere bedragen die u van ons moet ontvangen.

3.5.5. Als wij de aanvullende verzekering(en) beëindigen omdat u de premie niet op tijd hebt betaald, dan hebben wij het
recht om gedurende een periode van 5 jaar geen verzekeringsovereenkomst met u te sluiten

Bron : vgz.nl

ma
door manwijf - Jun 20, 2017 om 09:17
574 Antwoorden / 1 Vragen

Het is voor een zorgverzekeraar niet van belang waar een client werkt. De maandelijkse premie hoort gewoon op tijd betaald te worden. Een automatische afschrijving aan het begin van de maand, kan zoiets voorkomen.
Ook al is een zorgverzekering verplicht, er zijn nog steeds mensen die of niet betalen of niet eens ingeschreven zijn helaas. Voorheen werd daar redelijk coulant mee om gegaan. Maar daar is verandering in gekomen kennelijk. En terecht mijn idee. Alle niet betaalde premies moeten opgebracht worden door de andere deelnemers.

edrick3
door edrick3 - Jun 20, 2017 om 10:27
27632 Antwoorden / 85 Vragen

heeft een paar betalingen niet op tijd betaald.
Dat is dus zijn eigen schuld.

nu zijn zijn aanvullende verzekering en tandverzekering stopgezet. mag dat?
Ja. Lees de polisvoorwaarden. Art.3.5

werkt veel in het buitenland;niet altijd bereikbaar.
Daar heeft VGZ natuurlijk niets mee van doen en doet hier niet terzake.

br
door bravehenk - Jun 20, 2017 om 11:17
206 Antwoorden / 0 Vragen

Voor uw zoon is dus automatische incasso de beste oplossing.Voorkomt dit soort situaties mits altijd voldoende saldo natuurlijk.
De meeste problemen ontstaan vaak wanneer mensen zelf de betalingen in eigen hand willen houden krijg je vaak het door schuif systeem resulterend in een betalings achterstand.

groeten Henk

me
door mein33 - Jun 20, 2017 om 11:33
5658 Antwoorden / 28 Vragen

heeft een paar betalingen niet op tijd betaald.

Uw zoon mag wel heel snel zorgen dat de achterstand wordt ingelost, anders kunnen daar nog veel meer problemen van komen.
'Werkt in het buitenland' en 'niet altijd bereikbaar' zijn geen excuses voor het niet tijdig betalen van de premies.

Een 'machtiging tot automatische incasso' afgeven is een mogelijkheid en kan dergelijke problemen voorkomen, maar dan moet er wel altijd voldoende geld op de rekening staan, anders gaat het alsnog mis.

aurora1
door aurora1 - Jun 20, 2017 om 15:33
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ja natuurlijk mag dat. Als uw zoon zijn zaakjes beter geregeld had was dat niet gebeurd.
Verder had hij dit in de voorwaarden kunnen lezen.
Het is ook onverstandig zo gemakkelijk te denken over "een paar betalingen niet op tijd betalen".

audb
door audb - Jun 21, 2017 om 17:39
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Had hij dan niet aan u kunen vragen om zijn verzekering te betalen?

Maar niet optijd betekend in veel gevallen dat er meer dan een maand later is betaald zoniet dan moet u zoon contact opnemen met de verzekeraar en proberen om het uit te leggen en zorgen dat u de verzekering voor hem betaald.

Het is zo dat ze na de betalingtermijn een brief sturen waarna je 14 dagen de tijd hebt om te betalen gebeurt dat niet dan zetten ze de verzekering stop.

Wel vraag ik me af waarom uw zoon dan niet het bedrag wat hij verschuldigt is niet op zijn rekening laat staan.

mo
door mof - Jun 21, 2017 om 19:03