Ma
door Mar123 Oct 24, 2016 om 18:27
Garantie & verzekeringen

Matrassen kapot na garantieperiode door productiefout

In 2010 heb ik twee dure matrassen gekocht (die nu als een van de beste(?) getest is door de consumentenbond) bij Living Comfort. De Energie+ matrassen. Garantie is/was vijf jaar.
In beide matrassen zitten nu twee scheuren van ruim 1 meter. Toen ik de matrassen kocht is mij door de verkoper verzekerd dat deze matrassen min. 10 jaar probleemloos moesten meegaan en dat het ligcomfort min. zou verminderen in deze periode. Deze info stond ook op de website.
Na mailwisseling heeft het bedrijf toegegeven dat ik de pech heb dat ik destijds matrassen heb gekocht met een productiefout.
Volgens mij is het bedrijf (consumentenrecht?) wettelijk verplicht om gratis te repareren of om gratis een nieuw vervangend product te leveren als er sprake is van een productiefout na de garantieperiode.
Het bedrijf wil niet vervangen maar repareren. Hier heb ik geen vertrouwen in want de toplaag van traagschuim lijkt poreus.
Een andere optie is dat ik 300 euro betaal voor andere matrassen wat ik niet terecht vind omdat de matrassen helemaal niet voldoen aan de toegezegde levensverwachting én omdat de matrassen niet door mijn schuld kapot zijn gegaan maar door een productiefout van het bedrijf.
Ik heb nu 'onder protest' ingestemd met reparatie onder voorwaarde dat ik verder ga uitzoeken of er volgens het consumentrecht gehandeld wordt. Vorige week kreeg ik hierop een mail dat de reparateur vorige week zou bellen voor het maken van een afspraak maar helaas....het blijft stil....
Ik zou graag willen weten wat wettelijk gezien mijn rechten zijn.

1203 4 Rapporteer

getty
door getty - Oct 24, 2016 om 18:35
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Repareren is een redelijk aanbod en gaat voor vervanging.  WIlt u dit niet, zal u er geld bij moeten leggen en een nieuwe kopen. U heeft de matrassen 6 jaar kunnen gebruiken, dus u mag niet verlangen dat u compleet kostenloos nieuwe matrassen gaat ontvangen. Lijkt me alleszins redelijk wat de fabrikant aanbiedt.

tenormin
door tenormin - Oct 24, 2016 om 18:50
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Dan zou de garantie nog 4 jaar doorgaan, zo te lezen. En u heeft zwart op wit dat het in 2010 een proctiefout is/was. Al met al: ik zou de optie van €300,00 zeker benutten: heeft u weer voor langere tijd volledig nieuwe matrassen. En niet instemmen met een 'reparatie'; dat is niks. Dan wordt er genaaid om de scheuren weg te werken; helpt niet, want de stof erom heen is ook veel dunner geworden.

tijger1
door tijger1 - Oct 24, 2016 om 19:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik begrijp dat er in de bekleding scheuren zitten en wel in beide matrassen twee scheuren. En zijn het wel scheuren of is de naad los. En ontstonden die scheuren ineens? Hebt u dat verhaal van dat het een productiefout zou zijn zwart op wit?

Traagschuim is uiteraard poreus, daar is het schuim voor.  Kunt u nu voor € 300 twee nieuwe matrassen krijgen of is het € 300 per stuk?

tijger1
door tijger1 - Oct 24, 2016 om 20:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En diezelfde matrassen zijn nu in de aanbieding.:-)) Maar ik lees ook dat die matrassen een afritsbare tijk hebben. Kan er toch simpel een nieuw bovenkantje op gezet worden!