Ro
door Rob Weber May 21, 2016 om 20:08
Garantie & verzekeringen

Menzis wijst aanvraag zittend ziekenvervoer af

Aanvraagformulier zittend ziekenvervoer ingevuld en via de zorginstelling (Da Vinci kliniek te Geldrop) naar Menzis verzonden.

Menzis wijst aanvraag af, omdat ik een zuurstoftank in de buurt moet gaan zoeken. Ik ben woonachtig in Bunschoten-Spakenburg en door mijn vaatchirurg doorverwezen naar de Da Vinci kliniek te Geldrop. De Da Vinci kliniek staat bekend om haar nazorg voor wonden.
Ik heb een wond aan mijn liner voet, die al maanden open is en niet wil dichtgaan.

Mijn vaatchirurg heeft geen contact met andere instellingen, die een zuurstoftank hebben.

Menzis geeft geen adressen e.d.. Zoek het maar zelf uit.

Andere zorgverzekeraars vergoedeb de reiskosten wel. Medepatienten verzekerd bij Achmea krijgen het wel vergoed.
De vergoeding komt uit het basispakket.

Heeft iemand ook deze ervaring?

2177 8 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - May 21, 2016 om 20:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die vergoeding die Achmea verzekerden krijgen volgt dan uit de hardheidsclausule voor vervoer. Maar als u veel dichterbij terecht kunt, gaat de zorgverzekeraar dat natuurlijk niet vergoeden.

Maar hebt u dan zittend vervoer nodig voor een wond aan uw voet?

zoekster1
door zoekster1 May 21, 2016 om 22:13
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Is dat zo gek?

costnix
door costnix May 22, 2016 om 14:53
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Ja zeker. Lopen met een wond aan een voet door vaatlijden zorgt voor nog meer ellende en kosten (voor de verzekering)

me
door mein33 May 22, 2016 om 15:38
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@costnix,

Zeler als je zoals Ts. van Bunschoten naar Geldrop zou moeten lopen. ;-))

aurora1
door aurora1 - May 21, 2016 om 20:42
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Heeft u de voorwaarden voor zittend vervoer wel gelezen?
Lees de brochure onderaan deze pagina eens door: https://www.menzis.nl/klantenservice/formulieren-en-documenten/formulieren/zorg-aanvragen/aanvragen-zittend-ziekenvervoer

Cookies
door Cookies - May 21, 2016 om 20:58
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ach, de specialisten schuiven elkaar gewoon klanten toe. Als je ergens veel dichterbij terecht kunt, vind ik het volkomen begrijpelijk dat je dit niet vergoed krijgt.

tenormin
door tenormin May 21, 2016 om 21:44
16828 Antwoorden / 108 Vragen

De Da Vinci kliniek klinkt wel schilderachtig.

Cookies
door Cookies May 21, 2016 om 21:59
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Da's waar.

tijger1
door tijger1 - May 21, 2016 om 22:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@zoekster

Zittend vervoer bij een wond aan een voet hoeft niet gek te zijn, maar daarom vraag ik er ook naar.

Om voor die hardheidsclausule in aanmerking te komen, moet je haast half dood zijn bij wijze van spreken.

ja
door janf43 - May 21, 2016 om 22:32
733 Antwoorden / 0 Vragen

De behandeling van open wonden heeft vaak baat bij hyperbare zuurstoftherapie. In Geldrop wordt deze gecombineerd met wondverzorging door een gespecialiseerde verpleegkundige. Of de combinatie er ook bij andere centra is, weet ik niet. Centra met zuurstoftanks zijn in ieder geval op kortere afstand wel aanwezig. De zorg daar, zal dan gecombineerd moeten worden met wondverzorging al dan niet op dezelfde locatie.
Voor Menzis telt het kostenplaatje, maar ik begrijp dat de therapie op zich wel wordt vergoed. Sterkte!

tijger1
door tijger1 - May 22, 2016 om 15:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@costnix

Daar wordt toch verschillend over gedacht.

Hoe wordt een open been behandeld?
Een open been op basis van veneus vaatlijden wordt behandeld door middel van ambulante compressie therapie. Dit houdt in dat er speciale drukverbanden worden aangelegd waarbij de druk om de enkels het hoogst is en naar de knie toe geleidelijk afneemt. Op die manier wordt het terugstromen van het bloed in de aderen tegengegaan en wordt tijdens lopen door aanspannen van de kuitspier het bloed richting het hart gepompt. De behandeling werkt het best wanneer de kuitspieren worden gebruikt door bewegingen zoals lopen, vandaar de term ambulant

Heb in 2005 zelf een open been gehad, weliswaar door een ongeluk, maar met flinke schade. Ziekenhuis vakantieadres en ook huisarts zeiden, niet lopen, been hooghouden. Maar later geraadpleegde dermatoloog zei: lopen zoveel als je kan, anders wordt het nog erger. En zij had gelijk.

tijger1
door tijger1 - May 22, 2016 om 15:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@mein33

Het gaat er om of de zorgverzekeraar een ziekentaxi moet vergoeden volgens de hardheidsclausule. Of dat de Ts gewoon met eigen vervoer kan.