Zi
door Zippy1970 Jun 2, 2017 om 10:21
Garantie & verzekeringen

Mijn huisideren veroorzaken schade aan spullen inwonende vriendin. Verzekerd?

Mijn vriendin is onlang bij mij ingetrokken. Zij heeft haar spulletjes, ik de mijne. Nu hebben mijn katten iets van haar kapot gemaakt. Is dit verzekerd onder mijn aansprakelijkheidsverzekering? Overigens hebben we ook allebei onze eigen WA verzekering.

7442 17 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Jun 2, 2017 om 10:28
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Waarom vraag je dat niet even na bij je verzekeringsmaatschappij?

Gerry1969
door Gerry1969 Jun 2, 2017 om 10:33
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Edrick waarschijnlijk omdat ts het antwoord al weet.

Zi
door Zippy1970 Jun 2, 2017 om 23:04
Antwoorden / 1 Vragen

Of omdat ik graag (beter) geInformeerd een gesprek met de verzekeringsmaatschappij aanga. Het is me al eens eerder gebeurd dat ze beweerden dat iets niet gedekt was terwijl het later wel zo bleek te zijn.

Cookies
door Cookies - Jun 2, 2017 om 10:32
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Een WA verzekering is voor auto / motor. Je woont samen, ze was niet op visite. Huisdieren slopen wel meer, hoort er bij.
Wat hebben de katten dan wel kapot gemaakt? Bloempot omgegooid? Nagels gescherpt aan kleding/meubels?

ha
door harryromijn Jun 15, 2017 om 09:42
272 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, een Wetterlijke Aansprakelijkheid is ... een voor de wet afdwingbare aansprakelijkheid. Kan over schade veroorzaakt door een auto of... wat-dan-ook zijn. Graag even de Algemene Voorwaarden lezen. Krijgt u niet voor niets.

Gerry1969
door Gerry1969 - Jun 2, 2017 om 10:32
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Julie wonen samen en de kat maakt deel uit van het gezin.
Dat de spulletjes van haar zijn lijkt me niet relevant. Ik denk niet dat een verzekeraar dit dekt. Het is uw kat en het zijn uw spullen dus gewoon zelf voor opdraaien.
U bent verantwoordelijk voor uw eigen huisdier.

tijger1
door tijger1 - Jun 2, 2017 om 10:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik neem niet aan dat zij een kamer bij u huurt, maar dat u samen één huishouding voert. Dan is die schade niet gedekt.

Het is overigens niet nodig twee AVP's te hebben. U kunt de ene laten omzetten naar meer personen.

Off topic. En dat is natuurlijk ook van toepassing voor de inboedelverzekering.

ne
door neodutchio - Jun 2, 2017 om 11:58
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Simpel, de veroorzaker betaald. De kat is uw eigendom en bent u zelf verantwoordelijk voor. U weet welke verzekeringen u heeft afgesloten, dus u behoort ook te weten wat er wel en niet gedekt is. Ik kan vanaf hier niet zien welke verzekeringen u heeft en wat de voorwaarden zijn.

Gr
door Grunn1 - Jun 3, 2017 om 00:17
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Goh geen wonder dat de verzekeringspremies steeds maar hoger worden.

Zi
door Zippy1970 Jun 3, 2017 om 12:56
Antwoorden / 1 Vragen

Een beetje kort door de bocht. Als je suggereert dat verzekeringspremies omhoog gaan omdat er te pas en te onpas geclaimd wordt, dan wil ik je er fijntjes op wijzen dat ik per jaar ongeveer €2000 aan diverse verzekeringen betaal, en de afgelopen 20 jaar misschien voor €500 heb geclaimd. Het is niet voor niets dat in Nederland de verzekeringsmaatschappijen voor miljarden winst maken.

tijger1
door tijger1 Jun 3, 2017 om 14:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@zippy. U kunt alle premies niet op één hoop gooien. En 20 jaar geleden zult u geen € 2.000 per jaar betaald hebben.

Afgezien daarvan heeft het eventueel langdurig betalen van premie er niets mee van doen. Een verzekering dekt een risico. U had al onverhoopt moeten kunnen claimen ná één betaling.

Zi
door Zippy1970 Jun 3, 2017 om 17:38
Antwoorden / 1 Vragen

Feit blijft dat verzekeringsmaatschappijen miljarden per jaar winst maken. Dus we moeten nu niet net doen alsof ze zo zielig zijn omdat mensen - terecht - zaken claimen die gewoon volgens de verzekering gedekt zijn.

me
door mein33 Jun 3, 2017 om 18:13
5658 Antwoorden / 28 Vragen

dan wil ik je er fijntjes op wijzen dat ik per jaar ongeveer €2000 aan diverse verzekeringen betaal.

@zippy1970,

Maar u bent 'heel fijntjes' vergeten te vermelden dat dit wel exclusief de premie(s) voor de zorgverzekering is, dus "het is wel even schrikken" welk bedrag het wordt als je dat luttele bedragje er bij gaat tellen.
Kunt u eigenlijk ook maar beter niet doen, anders komt ook nog uw eigen risico en een eventuele eigen bijdrage om de hoek kijken en dan is het pas echt schrikken. ;-))
Hopelijk ben ik "fijntjes" genoeg ??

Gr
door Grunn1 Jun 3, 2017 om 19:43
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Feit is dat de premies elk jaar stijgen en de declaraties elk jaar meer en hoger worden. Tegenwoordig denkt men dat ook alles maar is verzekerd en dat men met eigen of andermans spullen maar kan doen wat men wil. Eigen verantwoordelijkheid nemen is er tegenowoordig niet meer bij. In dit geval ook, een eigen huisdier die iets kapot maakt in je eigen huis.

tijger1
door tijger1 - Jun 3, 2017 om 19:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@zippy

Wie heeft het over zielig doen? En uiteraard kunt u claimen, als het een terechte claim is, maar dat is deze schade niet.

En waarom betaalt u dan twee keer de premie voor een alleenstaande? Gooit u liever premie weg?

an
door annakarina - Jun 5, 2017 om 09:33
3 Antwoorden / 1 Vragen

@carola83.  Een WA verzekering is niet alleen voor auto en motor. Die verzekering is er ook voor als je schade bij anderen veroorzaakt in huis bijvoorbeeld.

Mogelijk vergoed de verzekering het wel, gewoon even bellen met de verzekeringsmaatschappij.

Cookies
door Cookies Jun 5, 2017 om 09:46
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@annakarina: nee, je zit er naast.

lottesanne
door lottesanne Jun 5, 2017 om 15:28
438 Antwoorden / 47 Vragen

@annakarina, wat jij bedoelt is een aansprakelijkheidsverzekering. Dit is iets heel anders van een WA verzekering. En volgens mij valt deze schade onder de inboedelverzekering. Haar spulletjes staan bij topic starter in huis.

be
door bejo52 - Jun 5, 2017 om 09:42
10 Antwoorden / 1 Vragen

De w.a verzekering betaald ook schade die huisdieren veroorzaken b.v. als je hond onverwacht oversteekt en schade veroorzaakt aan een auto of fiets van een ander . ( of een andere hond of kleding etc ) heb ik zelf ervaring mee .
Hoe het zit als je samen woont weet ik niet in principe heb je dan een verzekering voor beide dus ik zou het even na vragen bij de verzekering  van u zelf hoever dat strekt als je samen woont .

tijger1
door tijger1 Jun 5, 2017 om 09:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als je samenwoont, moet dat doorgegeven worden aan de verzekeraar, want voor een gezin is de premie hoger.

tijger1
door tijger1 - Jun 5, 2017 om 09:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@annakarina en @ bejo

een verzekering die schade dekt, die u, of uw huisdieren toebrengt aan anderen heet:

Aansprakelijkheidsverzekering particulieren. Oftewel een AVP.

Cookies
door Cookies Jun 5, 2017 om 10:47
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik geef 't op. Valt niet tegen aan te ******.

Zeeg
door Zeeg - Jun 5, 2017 om 10:43
39 Antwoorden / 0 Vragen

WA verzekering alleen voor motorvoertuigen???

Het gaat hier om een WA particulieren!

Cookies
door Cookies Jun 5, 2017 om 10:46
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Dat heet AVP!!!!!! Dat jij of wat anderen het een WA verzekering noemen, mag je zelf weten, maar is niet correct!

Zeeg
door Zeeg Jun 14, 2017 om 14:21
39 Antwoorden / 0 Vragen

Wat een hoop uitroeptekens.
Uit de omschrijving blijkt duidelijk dat de vraagsteller dat bedoelt en hoe hij dat noemt zal me dan een zorg zijn.

PvBaak48
door PvBaak48 - Jun 5, 2017 om 10:45
65 Antwoorden / 1 Vragen

WA verzekering betekent wettelijke aansprakelijkheid en dekt alles wat jij of bij jouw horende gezinsleden dus ook dieren aan schade veroorzaakt.
Je moet dit wel goed kunnen onderbouwen.
Heeft dus niets met auto verzekering te maken.

tijger1
door tijger1 Jun 5, 2017 om 11:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Inderdaad, heeft dus niets met de WAM van doen. En heet dus AVP.

sc
door scorpio69 - Jun 5, 2017 om 11:54
15 Antwoorden / Vragen

Wat een antwoorden (....onzin...) allemaal.
Vroeger heette het een WAP'je (wettelijk aansprakelijkheids verzekering particulieren ook wel WA genoemd in de volksmond, maar deze heeft totaal geen overeenkomst met de verplichte WA-auto-verzekering) en tegenwoordig heet het een AVP (aansprakelijkheidsverzekering particulieren).
Afhankelijk van de voorwaarden van de verzekeringsmaatschappij mag je ervan uitgaan dat dergelijke ongelukjes verzekerd zijn.
Echter hanteren de meeste verzekeringsmaatschappijen tegenwoordig een (verplicht hoog) eigen risico.
Bij mijn verzekering bijvoorbeeld is de eerste 250 euro voor eigen rekenig.
Is het een kleine schade dan heeft een claim natuurlijk géén zin.

Off topic: Ik geloof dat een (overigens aparte) glasverzekeing de enige verzeking is die géén eigen risico kent.

ag
door agapon - Jun 5, 2017 om 15:06
115 Antwoorden / 0 Vragen

WA verzekringen zijn bedoeld voor schade die berokkend wordt aan derden.
Gezinsleden en dieren vallen hieronder. Veroorzaakt een van deze genoemden schade wordt dit afgedekt.
Zie voor verdere toelichtingen bij de diverse verzekeringsmaatschappijen, verschillen onderling dat wel.
M.i.z. valt de genoemde schade onder de inboedelverzekering indien die aanwezig is.
Hierbij geld mogelijk wel een eigen risico, verschild ook van verzekeraar tot verzekeraar.

audb
door audb - Jun 5, 2017 om 15:15
1668 Antwoorden / 5 Vragen

W-A is een term die ook voor de aansprakelijkheids verzekering wordt gebruikt : Met onze aansprakelijkheidsverzekering (AVP) verzeker je schade die je veroorzaakt aan iemand anders of aan de spullen van iemand anders. Je bent verzekerd tot € 1.500.000,-. De aansprakelijkheidsverzekering geldt over de wereld. Dus ook bij schade in het buitenland. En voor schade door gezinsleden, logees of huisdieren.

De vraag is dan ook of ze al bij jou staat ingeschreven zoja dan is het afhankelijk van jou verzekering of het al dan niet gedekt is en daar komt bij hoe oud de spullen zijn.

Kijk maar eens hier naar https://www.fbto.nl/aansprakelijkheidsverzekering/Paginas/vergoedingen.aspx

tijger1
door tijger1 Jun 5, 2017 om 23:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De AVP van de Ts dekt dat natuurlijk niet. Zijn vriendin is een gezinslid en in dit verband geen derde.

audb
door audb Jun 7, 2017 om 17:53
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Mits zij staat ingeschreven anders wordt het gezien als een "buitenstander" maar je krijgt zo en zo nooit het aankoop bedrag terug en als je een slechte verzekering hebt dan zorgen ze er ook nog voor dat de frustraties zo hoog oplopen dat je het maar laat zitten.

Ik heb het zelf mee gemaakt met Ditso dat ik een schade claim indiende en ik 3 maanden lang een vraag kreeg over hoe de schade was onstaan, van wie de tablet was en als laaste brief wat deze gekost had twerwijl ik dat allang op de schade formulier had ingevuld die ik overigens wel eerst telefonisch moest aanvragen in de plaats dat ze er een op de website hadden staan.

ha
door halex Jun 7, 2017 om 18:45
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Ik ben blij dat mijn verzekering claims zeer goed natrekt. Dat maakt de kans klein dat ik premie betaal voor lieden die mijn verzekeraar trachten te tillen. Maar zo snugger had u er nog niet over nagedacht?

mo
door mof - Jun 5, 2017 om 19:31
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als het uw huisdieren zijn bent u aansprakelijk voor de schade die zij veroorzaken aan andermans goederen en zou uw verzekering dit horen te dekken

ha
door halex Jun 5, 2017 om 20:03
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Wederom een dom antwoord. Als u geen verstand hebt van de materie, kunt u zich gewoon onthouden van een reactie. U zou bijvoorbeeld eerst in de polisvoorwaarden kunnen kijken of schade aan gezinsleden, huisgenoten en/of medewoners wel gedekt is.

tijger1
door tijger1 - Jun 5, 2017 om 23:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als men een AVP heeft voor een alleenstaande zijn slechts eventuele logees verzekerd, maar niet andere gezinsleden. Daar heeft men dus een gezinspolis voor nodig.
Maar materiële schade is onderling op een gezinspolis ook niet verzekerd. Wel fysieke schade.

Er zijn overigens genoeg AVP's die geen eigen risico hebben. Op een normale inboedelverzekering is schade door je eigen huisdieren niet gedekt. Daar zul je dus een all-risk dekking voor moeten hebben.