De
door DenKassa Sep 20, 2016 om 10:01
Garantie & verzekeringen

Product met schade geleverd door de DPD maar geen vergoeding en slecht contact

Ik heb een jaar geleden een microfoon versterker gekocht via marktplaats en hem laten verzenden met de DPD maar deze kwam beschadigd aan. Ik ben nu al een jaar aan het stechelen over de schadevergoeding. Ik heb het traject bewandeld van de klachtenafdeling tot de directeur sales Nederland en ben ondertussen zo'n kleine 100 emails verder maar ik word gewoon keihard niet gehoord en vervolgens genegeerd, waarschijnlijk in de hoop dat ik de claim laat vallen. Er is éénmalig een schadevergoeding voorgesteld ter waarde van een fooi waar ik niet mee akkoord ben gegaan en vervolgens word ik weer genegeerd . Ik ben er best wel klaar mee en zit nog steeds met een niet afgehandelde schadeclaim en dus een beschadigde versterker.
Wat ik mij afvraag is wat de kans is dat ik hier een succesvol eind aan kan breien. Is er iemand die hier ervaring mee heeft en succes heeft behaald? En hoe?

1619 2 Rapporteer

Topantwoord

edrick3
door edrick3 - Sep 20, 2016 om 10:36
27632 Antwoorden / 85 Vragen

en hem laten verzenden met de DPD maar deze kwam beschadigd aan.

Neem toch aan dat de verkoper de verzending geregeld heeft.
En die zou als opdrachtgever een klacht moeten indienen.
Met de ontvanger heeft DPD eigenlijk niets te maken.
Je zou je klacht op www.klacht.nl en www.klachtenkompas.nl kunnen plaatsen.

Topantwoord

marita5
door marita5 - Sep 20, 2016 om 10:38
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Denkassa ,

Als u iets koopt via Marktplaats, koopt u dat meestal bij een particulier. Dit betekent dat de regels vanuit de wet, die gelden als u iets koopt bij een bedrijf, niet van toepassing zijn. Dit heeft als gevolg dat u niet dezelfde consumentenbescherming heeft als bij een aankoop bij een bedrijf. De verkoper moet nakomen wat hij heeft beloofd. Dat betekent dat uw aankoop dezelfde moet zijn als die van de advertentie. Is uw aankoop beschadigd, terwijl u dit niet hoefde te verwachten? Dan moet in beginsel de verkoper zorgen voor een onbeschadigd product.

Let op:

Is de beschadiging ontstaan tijdens de verzending? Dan hoeft de verkoper meestal niet te vergoeden. Wie het risico draagt, hangt af van de afspraken die u met de verkoper over de verzending maakt. Als de verkoper bijvoorbeeld in de advertentie vermeldt dat hij het product verzendt of bezorgt, dan is het risico dat het product beschadigd aankomt voor de verkoper en moet hij u het aankoopbedrag teruggeven.

In deze gevallen is het risico voor de koper en heeft u geen recht op teruggave van het aankoopbedrag:

  • Als 'verzending op eigen risico van de koper' in de advertentie staat, dan verschuift het risico dat het product misschien niet aankomt naar u (de koper).
  • Als de verkoper duidelijk aangeeft dat het product opgehaald moet worden en u vraagt achteraf of het toch opgestuurd kan worden, dan verschuift het risico dat het product niet aankomt naar u (de koper).

Wanneer u als koper een product aangetekend laat verzenden, kunt u de schade verhalen op de verzekering.

U heeft als koper een onderzoeksplicht. Dat betekent dat u zelf ook het product moet controleren. U kunt dan zelf zien of het product is zoals u het verwacht. Het kan daarom ook verstandig zijn een product op te halen in plaats van te laten opsturen.

Wat kan ik doen?
U kunt de verkoper aanschrijven dat u alsnog een onbeschadigd product wilt ontvangen, zoals in de advertentie stond aangegeven.  Het wordt een probleem als u niet voldoende gegevens heeft van de verkoper of als de verkoper u het geld niet wil teruggeven.

En dan?
Het hangt van uw situatie af of u hierna nog iets kunt ondernemen. Vaak gaat het om te kleine bedragen om nog iets te kunnen doen of heeft u niet de (juiste) gegevens van de verkoper. Heeft u vragen of u in uw situatie nog iets kunt doen? Neem dan contact op met het Juridisch Loket

Bron : Juridisch loket.nl