ma
door maart2016 Jul 24, 2016 om 20:45
Garantie & verzekeringen

Schade scooter vriendin

Mijn dochter heeft een glijder gemaakt met de scooter van een vriendin, de vriendin vroeg mijn dochter om haar scooter naar huis te rijden en gaf dus toestemming mijn dochter erop te laten rijden. Nu komen de ouders met een schade rekening naar mijn dochter, het ongeluk is niet expres veroorzaakt en mijn dochter heeft ook letsel aan arm,been,hand en haar kleding is stuk. Mijn aansprakelijkheid vergoed dit ongeval niet. Wat moet ik nu? Mijn dochter heeft zelf een WA verzekering op haar naam ze heeft zelf ook een scooter maar ben je dan verzekerd als je op een scooter van een vriendin rijdt? Ik weet dat de scooterverzekering op naam staat van de ouders van het meisje. Ik ben schappelijk en bereidt om de kosten te delen al vind ik het de schuld van de vriendin, zij vroeg mijn dochter haar scooter weg te brengen. Maar haar ouders willen alles op mijn dochter verhalen, staan zij in hun recht?

15023 18 Rapporteer

Ma
door Mat Matheij - Jul 24, 2016 om 20:54
986 Antwoorden / 3 Vragen

Nog onafhankelijk van enige toestemming is de schade veroorzaker aansprakelijk. Sommige WA verzekeraars vergoeden dat maar zo bleek uit een onlangs verschenen rapport van de Consumentenbond is dat allerminst zeker. Uw dochter blijft ongeacht datgene wat verzekerd zou zijn onverminderd aansprakelijk voor door haar veroorzaakte schade. Helaas.

tijger1
door tijger1 Jul 25, 2016 om 00:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Geen een WA verzekeraar vergoedt dat.  Dochter is dus ook niet aansprakelijk.

Ma
door Mat Matheij Jul 25, 2016 om 19:40
986 Antwoorden / 3 Vragen

Nee de eigenaar van de scooter is niet aansprakelijk echter zij heeft om welke reden dan ook haar scooter laten thuisbrengen door een vriendin zijnde de dochter van TS. Die is vervolgens aansprakelijk voor de schade en nee bij 'uitlenen' van goederen zou de WA van zijn dochter dat wel kunnen vergoeden. Bron Consumentenbond. Mogelijk is de zaak niet op enige juiste manier aan verzekeraar medegedeeld

da
door datzoekikop - Jul 24, 2016 om 20:57
251 Antwoorden / Vragen

Lees dit eens, een eerdere/vergeli9jkbare vraag: klik HIER

Maar wel moet de schade officieel bewezen worden qua bedrag.

hansje klein
door hansje klein - Jul 24, 2016 om 21:05
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Op die manier kan iedere brokkenpiloot (ook bij de verzekeraar) wel een uitvlucht verzinnen. Het kan zijn dat het een vriendin van uw dochter is.....maar waarom moeten de ouders van die vriendin de schade betalen die uw (met deze scooter onervaren?) dochter uiteindelijk heeft veroorzaakt. Ik zie eerder wat in een fifty-fifty-afspraak tussen die twee vriendinnen onderling. Probeer als ouders onderling educatief de dames het zèlf eens te laten oplossen en niet verder te blijven pamperen. Misschien een betere verzekering laten afsluiten, of de scooters niet meer aan anderen laten meegeven......en rekeningen niet op de verkeerde bordjes laten leggen.

tijger1
door tijger1 - Jul 24, 2016 om 21:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, uw dochter is niet aansprakelijk voor deze schade. Uiteraard is ook haar eigen WA verzekering daar niet voor van toepassing.  En een aansprakelijkheidsverzekering particulieren vergoed dat al helemaal niet.

De vriendin heeft willens en wetens het risico genomen dat er schade kon ontstaan door uw dochter op haar scooter te laten rijden.

Rare reactie van die ouders, want wie betaalt de schade als dochter een schuiver maakt? Dan is het ook voor eigen rekening, omdat ze geen all-risk dekking heeft.

U bent al heel meegaand om de kosten te delen, maar die ouders hebben geen grond om wat dan ook op uw dochter of u te verhalen.

Ik ga er uiteraard van uit, dat uw dochter netjes heeft gereden en ook de schade niet expres heeft veroorzaakt, of aan het stunten is geweest of zo.

Ma
door Mat Matheij Jul 25, 2016 om 19:46
986 Antwoorden / 3 Vragen

Ik wordt er bij voortduring van beticht niet te lezen hetgeen er staat. Iemand heeft in een kennelijke staat jaar vriendin, dochter van TS verzocht haar scooter naar huis te brengen. Daarbij is de scooter beschadigd. De status is dat nergens vermeld wordt of dochter TS een uitglijder heeft gemaakt in volstrekt nuchtere toestand alsook buiten alle schijn verheven. Met desnoods Politierapport.

marita5
door marita5 - Jul 24, 2016 om 22:04
11512 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Maart2016 ,

Lees deze informatie eens door soortgelijk verhaal  , uw dochter is niet verantwoordelijk voor de schade .  klik op de rode regels ,

http://www.gratisadviseurs.nl/question.php?id=157069

Lees ook de gegeven antwoorden op deze site , waar u dezelfde vraag hebt gesteld .

http://www.startpagina.nl/v/vervoer/bromfietsen-snorfietsen/vraag/594307/verandwoordelijk-scooterschade

Gerry1969
door Gerry1969 - Jul 25, 2016 om 00:45
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Uw dochter zal dus voortaan dit soort goedbedoelde hulp af moeten wijzen, heel triest zo kun je straks nooit meer iemand helpen.
Ik leen mijn auto ook weleens aan een vriend uit vanwege een noodsituatie met zijn moeder, hij heeft geen auto wel een geldig rijbewijs.
Tot nu ging ik er blind vanuit dat hij bij schade verantwoordelijk is.
Diewilik

tenormin
door tenormin Jul 25, 2016 om 06:47
16829 Antwoorden / 108 Vragen

@diewilik, daarom durf ik, ook al "wilikwel" mijn tuut, die doorgaans stilstaat, niet uit te lenen, wetend dat eventuele schade voor mij is. Nu zal men mij dat wel vergoeden, maar toch, zodra er echt geld in het spel is, vrienden of niet: ik doe het niet. Geld en auto lenen: niet doen.

marita5
door marita5 Jul 25, 2016 om 07:00
11512 Antwoorden / 15 Vragen
Gerry1969
door Gerry1969 Jul 25, 2016 om 13:16
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Marita, duidelijk verhaal, ik ben all risc verzekerd dus ik zou alleen terugvallen op de bekende ladder.
@Tenormin, ja eigenlijk best jammer want soms kun je iemand enorm helpen met het even uitlenen van je tuut.

Ik zal voorzichtiger moeten worden met uitlenen.
Diewilik

tijger1
door tijger1 - Jul 25, 2016 om 09:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@diewilik

Als men aan het verkeer deelneemt, kan men zowat op elke straathoek een ongeluk krijgen. Grote financiele schade kan men voorkomen door de auto ook casco te verzekeren. En dat kan alleen de eigenaar.

Ik weer niet hoeveel uw auto nog waard is, maar ging u er dan vanuit dat als uw vriend die auto total loss reed, hij dat zo zou vergoeden?

ma
door maart2016 - Jul 25, 2016 om 09:22
1 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn dochter heeft het natuurlijk niet expres gedaan en zeker niet roekeloos gereden. Je bent juist erg zuinig op andermans eigendom. Het is gewoon vervelend dat het gebeurt is en dat ze is uitgegleden in de bocht op een grindpad. Niemand heeft dit van tevoren zien aankomen en het is ook erg jammer dat de ouders totaal niet willen meewerken. Ik kan er wakker van liggen vind het erg rot voor hun maar doordat hun dochter niet zelf haar scooter naar de bestemming wou rijden zit ik nu ook in deze vervelende situatie. Je probeert behulpzaam te zijn en dan heb je dit. Heb me dochter ook heel erg duidelijk gemaakt nooit maar dan ook nooit meer op andermans scooter te gaan rijden. Al met al weet ik nog niet zeker uit de reacties te lezen of ze schuldig is of niet? Ik hoop dat Tijger het juist heeft dat zou mij een hoop rust geven. Uiteraard blijf ik bereidt om samen met de ouders te kijken hoe we de schade samen kunnen oplossen, maar nog steeds zijn zij niet bereidt mee te werken. Ze hebben zelfs niet een keer gevraagd hoe het met mijn dochter gaat, zij heeft letsel aan haar elleboog het grind moest er bij de ehbo met pincet uitgepullekt worden het is een grote lelijke wond, verder schade aan knie en pink. Spijkerbroek gescheurd en schoenen kapot.

hansje klein
door hansje klein Jul 25, 2016 om 10:16
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Bedankt voor uw verdere uitleg. Ik blijf van mening dat de meiden het onderling moeten proberen op te lossen.......en de ouders hen alleen begeleiden door op een volwassen manier de zaken te bekijken en helpen op te lossen, maar dan wel in goede orde en niet zo prikkebenig zoals u het nu beschrijft.

zoekster1
door zoekster1 Jul 25, 2016 om 15:43
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Vertrouwt u maar op het advies van tijger1, die heeft in het verzekeringswezen gewerkt. Ik vind het nog aardig van u dat u de helft wilt betalen, terwijl er helemaal geen aandacht is voor uw dochter.

Th
door The Red - Jul 25, 2016 om 10:35
2 Antwoorden / Vragen

Beetje raar he, de vriendin de schuld geven van de schade die uw dochter maakt, niets meer dan logisch dat de ouders de schade op u verhalen. Als uw dochter een WA verzekering heeft, dan is ze waarschijnlijk ook voor dit soort zaken verzekerd. Even de polisvoorwaarden doorlezen en eventueel een belletje naar de verzekeringsmaatschappij is aan te raden. Dat het ongeluk niet expres is, en ze zelf ook schade heeft staat volledig buiten de zaak, uw dochter heeft schade veroorzaakt, dus zal zij die ook moeten (laten) vergoeden.

ph
door philip36 - Jul 25, 2016 om 10:59
2275 Antwoorden / 4 Vragen

De vriendin heeft aan uw dochter gevraagd om de scooter naar huis te rijden.
Het verzoek is van de vriendin uitgegaan, uw dochter heeft de scooter dus niet geleend.
Bij lenen kun je stellen dat je er plezier of voordeel aan hebt.
Ook kun je, je afvragen of de schuiver plaats vond op de gebruikelijke weg naar huis of dat uw dochter er meteen een plezierrit van heeft gemaakt.

Als ze de gebruikelijke weg naar huis heeft genomen, is uw aanbod van de schade delen al heel mooi.
In beide gevallen heeft haar vriendin natuurlijk een risico op schade genomen, door uw dochter op haar scooter te laten rijden, vooral als de scooter alleen WA verzekerd is en zelf voor eventuele schade aan de scooter moet opdraaien.

marita5
door marita5 - Jul 25, 2016 om 11:39
11512 Antwoorden / 15 Vragen

@Maart2016 ,

Bij schade veroorzaakt tijdens een vriendendienst bestaat er niettemin vaak een verschil tussen recht en rechtvaardigheid. Er zijn situaties te bedenken waarin je per ongeluk iets stukmaakt en je je moreel geroepen voelt een door jou veroorzaakte schade te vergoeden. Ook al ben je juridisch niet aansprakelijk. Alle verzekeraars hebben hier inmiddels in voorzien door het opnemen van een vriendendienstclausule in de voorwaarden.

Maatstaf voor de verzekeraar is of je wel aansprakelijk zou zijn geweest als je de schade niet in het kader van een vriendendienst zou hebben toegebracht. De schade mag niet (mede) de schuld van je buren of vrienden zijn .

bron : consumentenbond.nl

Neem eens contact op met het Juridisch Loket in uw Gemeente , klik op de rode regel en scroll naar beneden .

https://www.juridischloket.nl/over-het-juridisch-loket/contact

da
door datzoekikop - Jul 25, 2016 om 12:43
251 Antwoorden / Vragen

Heeft uw dochter een brommer rijbewijs? En de juiste leeftijd? Zo nee, wordt het helemaal een probleem. Was er mogelijk sprake van onervarenheid en of alcohol in het spel?

aurora1
door aurora1 - Jul 25, 2016 om 14:23
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Leg het anders nog eens voor aan de rechtsbijstandsverzekering als u die heeft en dan met nadruk vermelden dat hier geen sprake is van lenen, maar dat het een uitdrukkelijk verzoek van de eigenaresse van de scooter was om deze voor haar naar haar huis te rijden.
Ik vind het erg coulant van u dat u bereid bent de helft van de schade te betalen, waarbij ook nog geen enkele belangstelling voor het letsel en de schade van uw dochter is gebleken.

Waarom wilde die vriendin eigenlijk niet zelf haar scooter naar haar huis rijden?

me
door mein33 - Jul 25, 2016 om 14:45
5658 Antwoorden / 28 Vragen
zoekster1
door zoekster1 Jul 25, 2016 om 15:41
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Dank!

tijger1
door tijger1 - Jul 25, 2016 om 14:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@mein33

Zulk soort schaden zijn juist expliciet in elke AVP uitgesloten.

@marita5

 Schade bij een vriendendienst kan verzekerd zijn op de AVP. Bijvoorbeeld bij het helpen van iemand. Vaak met een heel beperkte dekking, maar dus juist niet  met een voertuig en aan dat voertuig wat onder de WAM valt.

Maar het is echt simpel. Als dochter niets geks gedaan heeft, is zij voor die schade niet aansprakelijk, wat die ouders ook willen.

Hetzelfde is van toepassing als je iemands auto leent, veel mensen staan daar niet bij stil.

marita5
door marita5 Jul 25, 2016 om 15:07
11512 Antwoorden / 15 Vragen

@Tijger1 , is dit altijd uitgesloten / of kan er een clausule opgenomen zijn in de polis ? voordat ik de hele polisvoorwaarden ga door lezen . ik leen ook wel eens mijn brommer uit , maar ik heb er nooit bij stil gestaan .

me
door mein33 Jul 25, 2016 om 15:22
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@tijger1,

Na het plaatsen van mijn reactie ging ik aan m'n advies twijfelen en heb de polisvoorwaarden maar eens doorgenomen, dit had ik natuurlijk beter eerst kunnen doen. ;-((
U heeft, zo blijkt maar weer, meer verstand van verzekeren. ;-))

tijger1
door tijger1 Jul 25, 2016 om 15:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat is altijd voor 100% uitgesloten. Hoeft u de polis niet voor door te lezen.:-))

Met die dekking voor een "vriendendienst" in  de AVP wordt het volgende bedoeld.

Stel u helpt iemand met het verhuizen of iets dergelijks. U draagt een doos servies en die glipt uit uw handen. In principe bent u dan niet aansprakelijk voor de schade, maar men voelt zich bezwaard, daarom is er een stukje dekking wegens vriendendienst opgenomen.

tijger1
door tijger1 Jul 25, 2016 om 15:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@mein33,

En ik ben niet eens de Amersfoortse.:-))

marita5
door marita5 Jul 25, 2016 om 16:56
11512 Antwoorden / 15 Vragen

@tijger1 , bedankt voor de informatie , hoef ik tenminste niet de hele rataplan door te lezen ;-))

tijger1
door tijger1 Jul 25, 2016 om 17:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Is toch leuke kost?:-))

marita5
door marita5 Jul 25, 2016 om 18:48
11512 Antwoorden / 15 Vragen

ik hoef niet meer te lezen , de oplossing is gemakkelijker , ik leen mijn brommer niet meer uit .

po
door postduif54 - Jul 25, 2016 om 16:20
51 Antwoorden / 3 Vragen

Normaal gesproken is het VOORBEELD, ik krijg een auto in leen van de garage, omdat mijn auto een grote beurt krijg. Raak ik betrokken met de geleende auto bij een ongeval dan betaald mijn veerzekering de schade, mits ik onschuldig ben aan de aanrijding en dan ligt het er nog aan welke verzekering ik heb afgesloten. Ben ik schuld, dan zal mijn verzekering, de andere partij altijd haar schade betalen tot een bepaald bedrag.

Maar we lezen alleen maar een deel van het verhaal, dus is het nu alleen maar gissen.

tijger1
door tijger1 - Jul 25, 2016 om 16:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@postduif54

Als u een auto te leen hebt van de garage, is de garage zelf verzekerd. En een verzekering betaalt al helemaal nooit als u onschuldig bent aan de aanrijding.

tijger1
door tijger1 - Jul 25, 2016 om 20:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@mat matheij

Het is niet alleen dat u niet leest wat er staat, u leest ook nog zaken die er helemaal niet staan.

Nergens staat dat die vriendin in kennelijke staat verkeerde. Waarom zou er vermeld moeten staan of dochter nuchter was? En een politierapport wordt hooguit opgemaakt bij een aanrijding met een tegenpartij, waarbij ook nog gewonden gevallen zijn.

De dochter is gewond geraakt door die schuiver over het grind.

Dus weer een onzin reactie van u.