Je
door Jeanetjes Feb 25, 2017 om 07:03
Garantie & verzekeringen

Sleutels gestolen na inbraak

Hallo,
Er is bij mij ingebroken en daarbij zijn mijn reservesleutels ook gestolen. De avond van de inbraak heeft mijn inboedel een slotenmaker gebeld. Deze heeft een nieuw slot en penslot geplaatst.
Nu zeggen mijn inboedel en opstalverzekering dat dit niet worst vergoed omdat er geen schade aan het slot was. Valt onder 'schade aan een slot' ook niet de aanwezigheid van sleutels? Je koopt het immers samen. Wat zegt de wet hierover?
Daarbij vraag ik mij af of de prijs van de slotenmaker normaal is: 588 euro wordt er gevraagd: €244 voor arbeidskosten (ze zijn nog geen uur geweest het was ron 19.30) €198 voor de sloten en dan zit er ook nog voorrijkosten en btw bij..

6689 10 Rapporteer

marita5
door marita5 - Feb 25, 2017 om 07:38
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Jeanetjes ,

De avond van de inbraak heeft mijn inboedel een slotenmaker gebeld.

Wie is mijn inboedel ?

Vergoeding sleutel: inboedelverzekering of opstalverzekering?

Gestolen spullen vallen altijd onder je inboedelverzekering. Dat geldt dus ook voor een gestolen of kwtijtgeraakte sleutel. De opstalverzekering, die bedoeld is voor het huis zelf, vergoedt in bijna geen enkel geval diefstal van sleutels .

Sleutel kwijt: wat te doen?

Ben je je sleutels kwijtgeraakt of zijn ze gestolen? Dan is het in eerste instantie belangrijk om aangifte te doen bij de politie. Dit is ook nodig om de schade te kunnen claimen bij je inboedelverzekering. controleer ook voor de zekerheid de polisvoorwaarden van je inboedelverzekering . Daar vind je of en tot welk bedrag je kunt rekenen op een vergoeding voor je sleutels.

Lees ook hier , de kosten van een slotenmaker , klik op de rode regel .

http://www.erkendeslotenmakers.nl/hoeveel-kost-een-slotenmaker/

tijger1
door tijger1 - Feb 25, 2017 om 09:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zijn de inboedel en de opstal bij verschillende verzekeraars verzekerd, dat ze elkaar de zwarte Piet toespelen?

En wat een dwaze redenering "geen schade aan het slot".  Nee, nogal logisch, maar het is ook niet meer te gebruiken. Want ook al zou u uw reservesleutels nog wel hebben, dan zouden er nog nieuwe cilinders en pensloten in moeten, omdat uw sleutels gestolen zijn bij die inbraak.

En werkt die sleutelmaker samen met de verzekeraar, want hij schrijft zijn nota wel met een vork?

Dien een schriftelijke klacht in bij de verzekeraar(s). Gaan zij niet tot vergoeding van die nota over, dien dan een klacht in bij het Kifid.

newmikey
door newmikey - Feb 25, 2017 om 09:30
830 Antwoorden / 0 Vragen

Niet alles is verzekerbaar of te voorkomen/ondervangen. Het lijkt mij logisch dat u de sloten ook wilt vervangen want u wilt uiteraard niet dat de inbreker op z'n gemak binnen kan wandelen de volgende keer.

Een slot is geen inboedel en sleutels zijn geen onderdeel van de opstal - ik denk dat u het die kant moet zoeken.

Extremer voorbeeld: als uw autosleutels uit huis gestolen zijn krijgt u ook niet van de all-risk verzekering op de auto de werkplaatstkosten voor nieuwe sloten/electronica vergoed.

Het wordt zo langzamerhand erg trendy om voor alles maar de verzekering aansprakelijk te houden en boos te worden als dat niet lukt zoals hier.

emcede
door emcede Feb 25, 2017 om 10:56
960 Antwoorden / 4 Vragen

Uw zogenaamde extreme voorbeeld slaat de plank flink mis. Dit valt gewoon onder de cascodekking van de auto.

br
door bravehenk Feb 25, 2017 om 11:41
206 Antwoorden / 0 Vragen

Extreme voorbeeld raakt kant nog wal als je goed verzekerd ben krijg je gewoon nieuwe sloten vergoed van je auto.Natuurlijk niet als je alleen WA hebt.
Mijn zoon kreeg na inbraak nieuwe sloten in de auto vergoed gemonteerd en ingelezen.

groeten Henk

tijger1
door tijger1 - Feb 25, 2017 om 09:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@newmickey

Het is geen kwestie van "willen vervangen" maar van "moeten vervangen", want er zijn geen sleutels meer.

ma
door marnix1 Feb 25, 2017 om 11:51
256 Antwoorden / 22 Vragen

TS heeft zijn eigen sleutels toch nog?

tijger1
door tijger1 Feb 25, 2017 om 11:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De Ts schrijft: "zijn mijn reservesleutels OOK gestolen".

ma
door marnix1 Feb 25, 2017 om 11:59
256 Antwoorden / 22 Vragen

Hmm, ik las dat "ook" als zijnde naast zijn tablet en zijn airfryer. Ik kan fout zitten.

tijger1
door tijger1 Feb 25, 2017 om 12:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik "ook":-))

ma
door marita43 - Feb 25, 2017 om 10:21
15 Antwoorden / 6 Vragen

Mosterd na de maaltijd, maar misschien een tip voor anderen. Van een van onze zoons zijn ooit o.a. sleutels gestolen (opengebroken hokje in zwembad). Wij hebben toen met een van onze buren sloten geruild. Even werk en zonder kosten.

tijger1
door tijger1 Feb 25, 2017 om 10:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De Ts had ook geen reserve sleutels meer.

emcede
door emcede - Feb 25, 2017 om 10:54
960 Antwoorden / 4 Vragen

Sleutels horen bij datgene wat ze afsluiten - uw woning dus. Een nieuwe sleutel zou dus onder de dekking moeten vallen van uw woonhuisverzekering. Deze heeft echter geen enkel belang bij het vervangen van de sloten.

Meestal kent de inboedelverzekering enige coulance hierin. U vervangt de sloten om uw inboedel te beschermen, lees: om te voorkomen dat uw inboedelverzekeraar nóg meer schade te betalen krijgt. Vaak zijn ze bereid de kosten van het vervangen van de cilinders te betalen, meestal tot een maximum bedrag.

Neem contact op met uw tussenpersoon of, als u deze niet heeft, rechtstreeks met uw verzekeraar om hiervoor een verzoek in te dienen.

Welke inboedelverzekeraar heeft u?

Gerry1969
door Gerry1969 - Feb 25, 2017 om 12:00
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Dus na alle ellende belde u de eerste slotenmaker die Google u liet zien. 24 uurs service tegen onbehoorlijke prijzen.
Beter de lokale slotenmaker gebeld, dat had u max € 125 gekost.

tijger1
door tijger1 Feb 25, 2017 om 12:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De inboedelverzekeraar belde de sleutelmaker, en die kwam in zijn Maserati voorrijden, met gouden gereedschap.:-))

Gerry1969
door Gerry1969 Feb 25, 2017 om 16:28
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Maserati? dat is knullig, sturen ze nog een beginner ook :-)

gerbera
door gerbera - Feb 25, 2017 om 12:03
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Vreemde reactie van de verzekering. Er is neem ik aan inbraakschade geweest en door vermissing van de sleutels vervangt u, preventief, de sloten. Dan lijkt het mij logisch dat deze ook onder de inbraakschade vallen dus bij de inboedelverzekering horen.

ma
door malhy2 - Feb 28, 2017 om 16:37
309 Antwoorden / 13 Vragen

Bij ons was de auto gestolen. Autosleutel uit jas gestolen en daar zat o.a. de huissleutel aan.
Gelukkig voor ons reden de dieven een snelheidscontrole van de politie in na ongeveer 500m.
Achtervolging door de politie leverde een verlaten auto met draaiende motor en sleutel op.
Echter toen ik de auto na sporenonderzoek kwam halen waren de huissleutel en de rest verwijderd van de autosleutel en dat had de politie niet gedaan.
Toen heb ik van mijn woonhuis verzekering ( combi inboedel- opstal ) alles netjes vergoed gehad.
Wel kwamen zij in eerste instantie met het verhaal dat de sleutels uit huis gestolen moesten zijn. Toen ik aangaf hier niet op te willen wachten zagen zij dit ook in.

Dit is niet direkt een antwoord op uw vraag maar meer mijn ervaring met het kwijtraken van sleutels door diefstal en het vervangen van sloten.

Ed

A.
door A. de Groot - Mar 2, 2017 om 11:07
1 Antwoorden / Vragen

Hi Jeanetjes,

Er zijn manieren om zonder schade een cilinder te openen. Vooral cilinders die ouder zijn dan 10 jaar.
Zoek maar eens op internet naar "bumpkey".
De prijs van een cilinder is meestal 50 euro voor een SKG*** en voor een penslot van SKG** 20 euro.
Kijk maar eens op de webshop van veiligwonenwinkel daar vindt je alle prijzen.
Dus 70 euro aan materiaal en 80 euro arbeid (s'nachts). =150 euro. Ik denk dat je bent opgelicht,
Ik ben zelf slotenspecialist en verkoop al 30 jaar sloten dus weet wel dat dit niet normaal is.
Kom je nog eens zoiets tegen zoek dan eerst even op je mobiel naar webshops in sloten dan weet je wat normale prijzen zijn.
Slotensloten.nl is zo'n webshop.
De verzekering zou gewoon moeten uitkeren! En tevens die malefide bedrijven op de vingers tikken.
Succes,
A. de Groot