Jo
door Jorinda May 15, 2016 om 11:12
Garantie & verzekeringen

Tand afgebroken tijdens lunch sauna

Afgelopen vrijdag is tijdens het eten van een tosti geitenkaas met walnoten door een stuk bast van de walnoot mijn snijtand afgebroken. Ik heb het nog laten zien aan de medewerker van het restaurant van de sauna en later bij de balie navraag gedaan of ze hier tegen verzekerd zijn, maar mij werd verteld dat dit niet het geval was ik had de tand ook kunnen breken met een snoepje eten o.i.d. Hij zal al wel zwak zijn geweest! Nu ben ik zelf tandartsassistente geweest dus weet zeker dat het niet meer gerepareerd kan worden en er een kroon op moet. Ik heb net dit jaar besloten geen tandartsverzekering af te sluiten omdat ik eigenlijk nooit iets heb. Ik ben niet naar de weekeind tandarts gegaan want dan krijg ik toch een noodoplossing en nu is het 2x zo duur. Maar ik durf me deze dagen nergens te vertonen en moet wachten tot dinsdag. Weet iemand of ik dit toch nog kan verhalen op  het welness resort ?

16348 13 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - May 15, 2016 om 11:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een gezonde snijtand die afbreekt door het bijten in een tosti waaop een stuk bast van een walnoot zou zitten? Beetje ongeloofwaardig.

diandra
door diandra Jun 1, 2016 om 11:39
32 Antwoorden / 24 Vragen

Vind ik niet, als ik een pot ontpitten kersen op siroop koop kan er ook altijd nog een pit inzitten dus waarom geen barstje van een walnoot !

zoekster1
door zoekster1 - May 15, 2016 om 11:39
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Ik denk dat u het restaurant aansprakelijk kunt stellen. Notenbasten zijn keihard. Niet voor niets heb je een notenkraker nodig om een walnoot open te breken. Het is niet hetzelfde als een bijv. een visgraat, die is zachter.

Trek u niets aan van mensen die het over graaien hebben. U bent gewoon gedupeerd door een fout van de kok.

Zou het per aangetekende brief doen. Dien de claim in en verzoek om een schriftelijk antwoord binnen een bepaalde tijd. Zou wel handig zijn als u getuigen had en het liefst ook nog het stuk bast en foto's.

audb
door audb May 15, 2016 om 11:53
1668 Antwoorden / 5 Vragen

En wat zegt de wet er over?

De persoon die schade eist moet kunnen aantonen dat de schade niet eerder is onstaan dan op het moment dat de schade is opgelopen.

En bewijs maar dat deze mevrouw niet in een eerdere periode voorafgaande haar tand heeft beschadigd.

Daar komt bij dat deze mevrouw had moeten kunnen weten dat het eten van walnoten haar gebit kon beschadigen het is immers een natuur product net als b.v een visgraat of een pit van een kers in een kersenvlaai die is blijven zitten.

Alleen bij een grove nalatigheid bv een halve dop van een walnoot zal een rechter in het voordeel van de eiser beslissen.

tenormin
door tenormin May 17, 2016 om 05:03
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Helemaal mee eens met bovenstaand betoog: in het wild seizoen (b.v.) bij de Toekan restaurants staat aangegeven dat er een achtergebleven kogeltje in kan zitten, Goed gedekt. ;-). Denk niet dat @jorinda een schadevergoeding kan verwachten verzilverd te worden, ook al was ze vroeger tandarts-assistente.

sw
door swat1500 - May 15, 2016 om 12:03
3774 Antwoorden / 0 Vragen

Als u al recht op een schadevergoeding hebt zal deze bij weigering om te vergoeden via de rechter afgedwongen moeten worden.
U eist een vergoeding dus u zult het bewijs moeten leveren.

Gerry1969
door Gerry1969 - May 15, 2016 om 14:05
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Dat u in het verleden nooit wat aan uw gebit had blijkt dus geen garantie voor de toekomst.
Een verzekering neem je om dit soort zaken te ondervangen en u heeft achteraf gezien voor dit jaar de verkeerde keuze gemaakt.
Maar dat u zich niet meer durft te vertonen vind ik wat overdreven.
U kunt toch gewoon vertellen wat er is gebeurd.
Ik heb het gevoel dat u verschrikkelijk baalt dat u onverzekerd bent, want een kroon is duur en de kans op claimen is erg klein.
Diewilik

ka
door kassaklets - May 18, 2016 om 12:21
13 Antwoorden / 0 Vragen

Naar een goede tandarts gaan en een kroon willen alle tandartsen wel plaatsen. Ik heb ook een voortand afgebroken gehad en de eerste tandarts sprak ook over kroon voor ongeveer 450 euro maar de andere heeft de tand opgebouwd voor veel minder en dat is nu maanden geleden en zit prima, je bent tandarts ass.geweest dan zeker bij een tandarts die flinke rekeningen stuurde???

ha
door harryromijn - May 18, 2016 om 12:45
272 Antwoorden / 0 Vragen

Een tand gaat niet kapot door de spontane aanraking met iets hards, doch enkel door de druk, die er dmv kaken en kaakspieren op is uitgeoefend. En om een gezonde tand / kies daarmee te breken, moet een enorme kracht uitgeoefend worden. Dat had u als tandartsassistente zeer zeker behoren te weten.
Al die consumentenclaims van afbrekende stukken tand / kies zijn enkel mogelijk geworden door reeds zwaar aangtaste stukken tand/kies, leerde mij een bezoek aan de tandheelkundige faculteit in Utrecht vele jaren geleden.

Dat heel veel bedrijven een claim maar accepteren, wordt beduidend meer gestoeld op voorkomen van gezeur dan op oorzakelijk verband.

In mijn werkzame leven bij een internationale retailer heb ik vele claims gekregen, maar NOG NOOIT een, waarbij de tandarts ondertekende, dat dit NIET door een reeds bestaande breuklijn in de betreffende tand / kies was te wijten.

2e: door het eten van een notenpasta neemt u het risico, dat er een hard stukje in kan zitten, want nooit met 100% volledige zekerheid kan dit risico uitgesloten worden. En enkel daar een tand op breken = erg hard bijten.

3e: voor een goede tandarts is het "weer aanlijmen" van een stuk afgebroken doch wel gezonde tand, een kunstje van niets ( kuntstof ertussen UV uitharden en klaar) . Wel de tand in natuurlijk vocht houden, dus.. waar het altijd al was: in de mond en dan even naar de dienstdoende tandarts gaan. Is bij mij misschien wel 15 jaar geleden ook eens gedaan en later na een bokswedstrijd bij mijn zoon. Zou u als tandartsassistente toch allemaal heel bekend over moeten komen. En anders, als bij/nascholing even op google kijken, met "aanlijmen van afgebroken stuk tand "  3060 hits, alleen al in het Nederlands.

Ik wens u dus heel erg veel succes met uw claim.

Be
door Bella-Rose May 21, 2016 om 07:12
1 Antwoorden / 1 Vragen

Beste HarryRomijn,

Op de eerste schooldag van groep 5 keek mijn zoon achterom terwijl hij huppelde/rende.. en liep met volle vaart tegen de kink van de deur met zijn 2 net nieuwe volwassen tanden.. Resultaat? Beide voortanden waren door de klap afgebroken.

Inmiddels zit hij in eind groep 7 heeft meedere wortelkanaal behandelingen gehad. Bij de eerste wortelkanaalbehandeling kon de ortodontoloog er niet goed bij omdat de verdoving niet werkte. Bij de tweede behandeling is ze tevens eerder gestopt omdat mn zoon verging van de pijn maar niet aangaf dat ze moest stoppen!

Daarna stuurde ze hem door naar Amersfoort om een scan te maken wat bleek? Door de impact van de klap is tevens zijn wortel door midden gebroken.

Onze eigen tandarts heeft zijn voortanden opgevuld en als hij zijn hoektanden heeft gewisseld zullen die waarschijnlijk worden verschoven en de plaats innemen van zijn voortanden of de tandarts had het over kronen maar daar is hij nog veel te jong voor.. Trouwens comsetisch is het opvullen een goede oplossing maar blijft een opvulling. Hij moet nu altijd nadenken of hij nou wel of niet dat koekje kan nuttigen of in een appel kan bijten dat zijn wel consequenties waar je aan verbonden bent.

Wat ik met mijn reactie wil aangeven mijn zoon had zeker wel gezonde voortanden deze waren immers net "nieuw" en zijn toch nog afgebroken.
Vind het alleen raar dat mijn tandarts niet echt een concreet stappenplan heeft voor een eventueel vervolgtraject.

Inmiddels zijn we tich tandarts behandelingen verder. Hij heeft een speciale beugel gekregen die ik iedere dag moest aandraaien om de houding van zijn kaak aan te passen en hij zou een buitenboord beugel krijgen deze zou besteld worden maar inmiddels 6 maanden verder en niets meer gehoord.

Zo'n proces is vermoeiden slopend en onbegrijpelijk het is immers niet mijn vakgebied.

Jorinda heel veel succes met je claim hoop ten harte dat het je lukt weet als geen ander wat het allemaal teweeg kan brengen!
Heel veel succes!

koekeloer
door koekeloer - May 18, 2016 om 12:47
562 Antwoorden / 18 Vragen

Het maakt helemaal niet uit of de Sauna is verzekerd.  U kunt de Sauna gewoon aansprakelijk stellen. Zonder verzekering meten ze het dan zelf betalen (bij aantoonbare schuld).

Tegenwoordig kan een tandarts heel simpel met kunststop een afgebroken tand repareren, een kroon is helemaal niet nodig.

tr
door trofaiac - May 18, 2016 om 12:47
57 Antwoorden / 4 Vragen

In zulke gevallen moet je altijd een bewijs voorleggen. Anders wordt het een welles nietes geval  bij de rechter indien u doorzet tot daar aan toe.

sc
door scorpio69 - May 18, 2016 om 13:28
15 Antwoorden / Vragen

We wonen niet in de USA; dus eigen risico dragen, cq. goed afdekken door een tandartsverzekering.
U heeft echter zelf besloten om géén tandartsverzekering af te sluiten.

mo
door mof - May 18, 2016 om 20:50
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Gaat niet om gezonde tand of niet
gaat om walnootbast in het eten

ik denk dat de sauna niet aansprskelijk is omdat dit een ridico is dat bestaat boj het eten van walnoten
dat is ook xo bijv met graten in de vis

opaplop
door opaplop - May 19, 2016 om 10:28
76 Antwoorden / 12 Vragen

Als tandartsassistente zou je toch beter moeten weten als is het wat langer geleden dat je dat was. maar geen verzekering afsluiten is toch niet zo slim,als alle mensen er zo over denken dan ziet het er slecht uit. En ik denk dat je niets vergoed gaat krijgen het is ook niet te controleren denk ik dan of alles wat je zegt wel klopt?????? En als je het zo zeker weet dat er een kroon op moet,waarom ben je zelf geen tandarts geworden dan???

christin
door christin - May 19, 2016 om 18:58
105 Antwoorden / 4 Vragen

Nee dit valt niet te verhalen. Bij mij brak een stuk kies af door het eten van een krentenbol waar een steentje in zat. Ik denk niet dat de bakker dat ging vergoeden dus had een schade van 100 euro.

wi
door wimwest - May 20, 2016 om 16:02
45 Antwoorden / 1 Vragen

U kunt de sauna aansprakelijk stellen en die kunnen het bij hun aansprakelijkheidsverzekering (die vast zullen hebben) claimen. Het is schade door onzorgvuldigheid bij het bereiden van de tosti. Lijkt me duidelijk, of het nu een stuk schil is of een steentje, het hoort er niet in.