po
door poes32 Jan 30, 2011 om 16:12
Garantie & verzekeringen

Taxatiekosten autoschade verhaalbaar?

Door aanrijding buiten mijn schuld, schade aan voorbumper auto. Deze wil ik laten taxeren maar vooralsnog niet repareren. Mijn verzekering zegt de kosten van het taxatie rapport niet te kunnen claimen bij de tegenpartij terwijl het schadeherstelbedrijf hiervoor 85 euro in rekening brengt en het zij vinden het zeer vreemd dat dit niet te verhalen is. Mijn verzekering zegt dat de kosten taxatie in het taxatierapport zit, terwijl de reparateur deze apart in rekening brengt.
Iemand hier ervaring mee? Mijn verzekering zegt dit niet uit te kunnen leggen!!!!!

61433 15 Rapporteer

vladja
door vladja - Jan 30, 2011 om 16:16
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Wat voor taxatie heeft er plaatsgevonden? Er is een officiële taxateur/expert bij geweest? Of is het een begroting van het reparatiebedrijf?

Vladja

vladja
door vladja - Jan 30, 2011 om 16:19
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Oh, er is nog geen officiële taxatie geweest. Even te vlug met antwoord.

Als er een officiële taxatie van de schade plaatsvindt, zit in het taxatiebedrag van de schade, de kosten voor taxatie opgenomen. Het is dus een totaalbedrag. Dat bedrag kan in z'n geheel geclaimd worden bij de tegenpartij.

Wel is het zaak om te overleggen met het reparatiebedrijf of zij de schade voor het bedrag minus de taxatiekosten kunnen repareren.

Vladja

vladja
door vladja - Jan 30, 2011 om 16:34
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Even opnieuw, want ik maak er een rotzooitje van.

Als er een officiële taxatie van de schade plaatsvindt, wordt er een totaal schadebedrag vastgesteld inclusief taxatiekosten. Laat je de auto niet repareren bij het bedrijf, waar de auto voor taxatie stond, dan zal dat bedrijf de taxatiekosten in rekening brengen. Zij besteden er immers tijd aan en die moet betaald worden.

Het totaal schadebedrag minus de taxatiekosten is vaak niet genoeg om de auto elders alsnog te laten repareren.

Dit merkwaardige verschijnsel is gebaseerd op het feit, dat het reparatiebedrijf de schade zal repareren en daarom de taxatiekosten min of meer "voor eigen rekening" neemt, omdat zij daarmee een reparatie-opdracht (dus werk) binnenhalen.

Laat je de auto binnen een redelijke termijn alsnog repareren bij het reparatiebedrijf, dat de taxatie uitgevoerd heeft, dan wordt het reeds betaalde taxatiebedrag verrekend met de reparatiekosten, waardoor je op nul uitkomt.

Ik hoop dat je de redenatie kunt volgen, vraag anders gerichte vragen.

Vladja

invalide
door invalide - Jan 30, 2011 om 16:48
787 Antwoorden / 5 Vragen

Mijn ervaring;

Ik kreeg ook een rekening, maar een gebruikte bumper in juiste kleur op sloop wilde schade bedrijf niet voor mij monteren.

Daarom moest ik de taxatie betalen en verder niets.
Ik wilde geen nieuwe dure en spuiten maar zij weigerde deze kleine opdracht.

Daarom betaalde ik zowel de Taxateur als de sloperij die vermoedelijk ook stukken goedkoper zijn in uurloon dan een Focwa bedrijf.

Ik moest alleen na afloop de schakelaar betalen want ik had nog geen mistlampen en die andere sloop bumper wel.
Want lampen die niet werken vind ik ook dom.

Dus het mag en het zijn algemeen bekende regels.

po
door poes32 - Jan 30, 2011 om 16:51
3 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi Vladja,
Je antwoord is zeer duidelijk. Dit begreep ik ook al. Nu laat ik mijn schade niet maken. ABS herstelbedrijf zegt dat het heel normaal is dat ik de 85 euro taxatiekosten kan verhalen op de tegenpartij. De kosten van de schade is 750 euro. Hiervan krijg ik 75% omdat ik het niet laat maken. Prima, maar hier gaat ook nog eens 85 euro vanaf voor het taxatierapport. Het herstelbedrijf zegt dus dat de schade 750 euro is en ik denk dan 750 euro schade + 85 taxatiekosten is 835 euro. Maar het herstelbedrijf zegt nee, deze moet je apart claimen bij de tegenpartij en mijn verzekering zegt, nee dit is niet te verhalen omdat het al in het taxatierapport zit. Maar als de schade al 750 euro, zit daar dus niet die 85 euro bij. Nu vind ik dit zelf ook geen punt maar wel dat men elkaar tegen spreekt en ik niet weet wat nu normaal is met dit soort dingen.

vladja
door vladja - Jan 30, 2011 om 16:54
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Schaderapport en (grofweg) de onderdelen waaruit het is opgebouwd. Deze hoeven er niet allemaal in te zitten:

De- en montage onderdelen. ........... € XXX
Bewerken: plamuren, schuren etc. ... € XXX
Spuiten ...................................... € XXX
Onderdelen ................................. € XXX
Klein materiaal ............................. € XXX
Milieukosten ................................ € XXX
.................................................-------
Schadebedrag incl. taxatiekosten .... € XXX

Die taxatiekosten zitten dus verwerkt in het gehele schadebedrag.

Dat is het bedrag dat bij tegenpartij geclaimd kan worden.

Laat je niet repareren, dan krijg je - los van dit rapport - apart een rekening van het bedrijf voor de taxatiekosten. Die zijn dus niet los te claimen van het schadebedrag, omdat die kosten al in het schadebedrag "verwerkt" zitten.

Hopelijk is dit iets duidelijker.

Vladja

po
door poes32 - Jan 30, 2011 om 16:57
3 Antwoorden / 1 Vragen

Top, hier heb ik wat aan. Afspraak maken dus. Dank je wel!

vladja
door vladja - Jan 30, 2011 om 16:59
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Nog even wat anders.

Omdat je een casco-verzekering hebt met reparatieplicht (= dan krijg je 100% vergoed als je daadwerkelijk laat repareren en 75% als je niet laat repareren) is het niet handig dit via de All Risk/casco verzekering te laten lopen.

Als de aansprakelijkheid duidelijk is (tegenpartij is fout en moet betalen), dan kan je beter zelf rechtstreeks bij tegenpartij claimen en wel voor 100%. Je bent niet verplicht om het via jouw casco-verzekering te laten lopen, alhoewel tegenpartij (= verzekeringsmaatschappij) daar natuurlijk wel op aandringt, want dat vinden ze makkelijker.

Hoe denk je daarover?

Vladja

vladja
door vladja - Jan 30, 2011 om 17:10
8293 Antwoorden / 27 Vragen

25% van € 750,-- is € 187,50 is wat je mis loopt door het via de casco-verzekering te claimen. Dat is - voor mij - een te "leuk" bedrag om te laten liggen.

Als de bumper vervangen moet worden, bestaat ook nog de mogelijkheid voor een aantal automerken om dit te doen door een niet-merkgebonden exemplaar, wat goedkoper is. Of, maar die kans is veel kleiner, door een nog goede "tweedehands".

Vladja

grindweg
door grindweg - Jan 30, 2011 om 18:51
2308 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=poes32 schreef op zondag 30 jan 2011, 16:12]Door aanrijding buiten mijn schuld, schade aan voorbumper auto. Deze wil ik laten taxeren maar vooralsnog niet repareren. Mijn verzekering zegt de kosten van het taxatie rapport niet te kunnen claimen bij de tegenpartij terwijl het schadeherstelbedrijf hiervoor 85 euro in rekening brengt en het zij vinden het zeer vreemd dat dit niet te verhalen is. Mijn verzekering zegt dat de kosten taxatie in het taxatierapport zit, terwijl de reparateur deze apart in rekening brengt.
Iemand hier ervaring mee? Mijn verzekering zegt dit niet uit te kunnen leggen!!!!!

als u niet laat repareren dan is het normaal dat u de taxatie betaald aan uw garage.
wat de verzekering betreft klopt het dat zij in de taxatie een bedrag voor expertise opneemt om dat het de kosten zijn van het expertiese berdrijf aan de verzekerings maatschapij.
wij repareren een 30 jaar schades en taxeren dus ook al die tijd al.
het is niet normaal als men laat taxeren en dan niets hoeft tebetalen want de schade hersteller moet ook eten steekt er zijn tijd in.

po
door poes32 - Jan 31, 2011 om 14:03
3 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=vladja schreef op zondag 30 jan 2011, 17:10]25% van € 750,-- is € 187,50 is wat je mis loopt door het via de casco-verzekering te claimen. Dat is - voor mij - een te "leuk" bedrag om te laten liggen.

Als de bumper vervangen moet worden, bestaat ook nog de mogelijkheid voor een aantal automerken om dit te doen door een niet-merkgebonden exemplaar, wat goedkoper is. Of, maar die kans is veel kleiner, door een nog goede "tweedehands".

Vladja

Kijk, hier heb ik nu wat aan. Is allemaal totaal nieuw voor me. Maar ik kan dus zelf contact opnemen met de verzekeringsmij van de tegenpartij. Ik heb namelijk netjes het formulier naar mijn verzekering opgestuurd. Mijn bumper hoeft niet vervangen te worden maar heeft lakschade. Ik ga van de week eens met ze bellen. Bedankt! Het expertisebedrijf zei nl dat de schade rond 750 euro (taxatie met blote oog dus nog niet officieel) is en hiervan dien ik dus zelf die 85 euro nog eens te betalen + zoals jij zegt die 187,50.

vladja
door vladja - Jan 31, 2011 om 14:11
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Poes32,

Je moet formeel de schadeclaim bij je eigen cascoverzekering intrekken. Dat is geen probleem. Meer mensen doen dat als ze bijvoorbeeld een niet verhaalbare schade toch voor eigen rekening nemen., omdat ze teveel no-claim verliezen.

Daarna moet je de verzekeringsmaatschappij van de tegenpartij aansprakelijk stellen voor de schade per brief. Die brief kan ik wel maken voor je en hier neerzetten. Ik moet dan wel even weten hoe de schade precies ontstaan is. Het is allemaal vrij simpel, als je weet hoe dat gaat.

Het is zonde om dat geld te laten liggen als tegenpartij voor 100% aansprakelijk. Wat wel blijft zijn de kosten van taxatie, als de tegenpartij een expert wil sturen. Daar ontkom je dan niet aan.

Vladja

ta
door tamso - May 21, 2014 om 08:34
2 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=vladja schreef op zondag 30 jan 2011, 16:54]Schaderapport en (grofweg) de onderdelen waaruit het is opgebouwd. Deze hoeven er niet allemaal in te zitten:

De- en montage onderdelen. ........... € XXX
Bewerken: plamuren, schuren etc. ... € XXX
Spuiten ...................................... € XXX
Onderdelen ................................. € XXX
Klein materiaal ............................. € XXX
Milieukosten ................................ € XXX
.................................................-------
Schadebedrag incl. taxatiekosten .... € XXX

Die taxatiekosten zitten dus verwerkt in het gehele schadebedrag.

Dat is het bedrag dat bij tegenpartij geclaimd kan worden.

Laat je niet repareren, dan krijg je - los van dit rapport - apart een rekening van het bedrijf voor de taxatiekosten. Die zijn dus niet los te claimen van het schadebedrag, omdat die kosten al in het schadebedrag "verwerkt" zitten.

Hopelijk is dit iets duidelijker.

Vladja

Die stelling klopt niet.
Het is het schadebedrag wat word vastgesteld aan je auto.De taxatiekosten zal de monteur niet in rekening brengen als jij je auto daar laat repareren voor dat bedrag wat is vastgesteld.Als de schade bv 1000 euro is en je krijgt maar 500 euro,jij natuurlijk nooit voor die 500 euro door de garage,de reparatie's van 1000 euro laat uitvoeren.Stel dat je wel het hoognodige laat repareren,omdat het moet,die monteur dat verrekend.En geeft jouw een aparte nota van die taxatiekosten.Dat zijn dan weer aparte kosten die je hebt moeten maken,omdat de auto niet gerepareerd kan worden voor die 500 euro.Kosten die gemaakt worden zijn ook de expertise zelf.Beide kosten zijn te verhalen op de verantwoordelijke bestuurder.

grindweg
door grindweg - May 21, 2014 om 09:55
2308 Antwoorden / 28 Vragen

tamso .
waar slaat deze 3 jaar verlaten actie op.
ts is waarschijnlijk alles al vergeten.

ta
door tamso - May 21, 2014 om 11:00
2 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=grindweg schreef op woensdag 21 mei 2014, 09:55]tamso .
waar slaat deze 3 jaar verlaten actie op.
ts is waarschijnlijk alles al vergeten.

Omdat in dit topic iets word gezegd wat niet klopt.Iedereen die erna zoekt,zal begrijpen dat het dus wel kan.