da
door dalton13 Nov 2, 2007 om 11:16
Garantie & verzekeringen

Uitvaartverzekering in natura

Mijn ouders hebben in een ver verleden de "laatste wens polis" bij de http://www.facultatieve-verzekeringen.nl/ afgesloten. Deze verzekering gaat er prat op de kosten van de geleverde diensten te vergoeden ipv een bedrag uit te keren aan de nabestaanden. Dat leek toen erg handig.

Wat blijkt?

De maatschappij vergoed na het recente overlijden van mijn vader ongeveer de helft van de kosten, terwijl de uitvaart niet meer diensten omvatte dan in de polisvoorwaarden staat aangegeven.

Daarbij komt dat artikel 5 van de algemene voorwaarden, die golden op het moment van afsluiten, luidt:

De Facultatieve zal bij de aanvang van elk verzekeringsjaar, voor het eerste een jaar na de ingangsdatum van de verzekering, de maximaal te vergoeden kosten van het verzekerd dienstenpakket verhogen, ongeacht de gezondheidstoestand van verzekerde op de aanpassingsdatum, met een percentage waarmee het gemiddelde bedrag aan uitvaartkosten in het voorafgaande kalenderjaar is gestegen. Van een zodanige verhoging wordt jaarlijks mededeling gedaan. Voor premiebetalende verzekeringen wordt op de aanpassingsdatum de premie verhoogd met een bedrag waarvoor de stijging van de maximaal te vergoeden kosten van het verzekerd dienstenpakket kan worden verzekerd, uitgaande van het op dat moment geldende tarief.

Ik kan hieruit niets anders concluderen dan dat de maatschappij geen jaarlijkse aanpassing heeft gedaan en in gebreke is gebleven. Ik zie wel dat de huidige algemene voorwaarden er totaal anders uitzien, hiervan is echter GEEN mededeling gedaan.

Conclusie: OPGELICHT

Wat adviseert u mij?

1412 2 Rapporteer

ve
door verwijderd - Nov 2, 2007 om 11:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag dalton13,

Als je er zeker van bent dat je wordt opgelicht, dan kun je dit geschil voorleggen aan de geschillencommissie KIFID.

Adres Kifid:

Klachten Instituut Financiële Dienstverlening

http://www.kifid.nl/consumenten/

Voordat er een klacht bij het Kifid kan worden ingediend, moet men eerst een officiële klacht neerleggen bij de desbetreffende bedrijf. Als die klacht niet naar behoren wordt afgehandeld of helemaal niet wordt behandeld binnen een redelijke termijn van bijvoorbeeld 30 kalenderdagen, dan kun je een klacht indienen bij het Kifid.

Kifid
Postbus 93257
2509 AG DEN HAAG
Telefoon 0900-fklacht ofwel 0900-3552248

Het heeft alleen zin om een klacht in te dienen bij de KIFID als dit bedrijf bij de kifid is aangesloten. Dat moet je dus wel eerst even nakijken op de site van de KIFID.

Vraagje: heb je al een bezwaarschrift ingediend bij deze natura verzekeraar?

Sukses, groeten, Read2.

ve
door verwijderd - Nov 4, 2007 om 13:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vraagje:

is de uitvaart geregeld door een aangesloten partner van facultatieve verzekeringen?

Want vaak wil hier ook nog wel een verschil in zitten. Verder de vraag: is de premie in de afgelopen jaren nooit verhoogt?