mi
door mir1980 Feb 21, 2017 om 19:22
Garantie & verzekeringen

Verhoging premie verzekering bij contract van 4 jaar

Vorig jaar heb ik een huisdierenverzekering afgesloten bij Ohra voor mijn hond met een contract voor 4 jaar, zodat de premie acceptabel is. Nu krijg ik een schrijven dat ze de premie met 10% gaan verhogen. Bij een looptijd van een jaar kan ik me iets bij een verhoging voorstellen, maar mag dat zomaar bij een contract van 4 jaar?

2817 15 Rapporteer

sy
door sylvia_71 - Feb 21, 2017 om 19:26
288 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, dit mag. Tussentijdse wijzigingen mogen gewoon plaatsvinden, ook al heb jij een contract. Dit betekent dat jij je huidige contract hoe dan ook mag ontbinden.

tenormin
door tenormin - Feb 21, 2017 om 19:40
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Edit*

tijger1
door tijger1 Feb 21, 2017 om 19:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het contract loopt pas een jaar.

tenormin
door tenormin Feb 21, 2017 om 19:55
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Vreselijk, gaat toch iets danig mis hier bovenin. Sorry.

tijger1
door tijger1 - Feb 21, 2017 om 19:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat staat daar over in de polisvoorwaarden? Ik vind een tussentijdse verhoging met 10% nogal flink.

tenormin
door tenormin Feb 21, 2017 om 19:50
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Edit*

tijger1
door tijger1 Feb 21, 2017 om 19:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ u schrijft: Contract afgelopen. En het is niet afgelopen.

marita5
door marita5 - Feb 21, 2017 om 20:32
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Mir1980 ,

De voorwaarden :

Wanneer kunnen wij de premie of de voorwaarden aanpassen? Het kan voor ons nodig zijn dat wij de premie en/of de voorwaarden van uw verzekering veranderen.
Bijvoorbeeld door de premie te verhogen of de vergoeding aan te passen of te beperken. Dat doen we dan bij alle verzekeringen van eenzelfde soort. We kunnen de premie en/of voorwaarden veranderen bij verlenging of tussentijds. Wanneer we dat doen, sturen we u daarover van tevoren een brief of een e-mail.
Aanpassing bij verlenging van uw verzekering Wanneer uw verzekering verlengd wordt, kunnen wij de premie en/of voorwaarden veranderen. Wij houden hierbij rekening met de actuele leeftijd, soort, het ras en het volgroeide gewicht van uw huisdier.
De veranderingen gaan dan in op de eerste dag van het nieuwe verzekeringsjaar.
Index
Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) berekent ieder jaar voor consumenten een prijsindexcijfer.
Dit cijfer kunnen wij gebruiken om uw premie voor het jaar daarna te berekenen.

Aanpassing tijdens de loop van de verzekering .

1. Het is in ieders belang dat wij onze verplichtingen uit deze verzekering in de toekomst ook kunnen (blijven)
nakomen. In bijzondere gevallen kan het nodig zijn dat wij tussentijds de premie en/of voorwaarden voor al onze verzekerden van deze verzekering veranderen.
Soms kan een verandering namelijk niet wachten tot de verzekering verlengd wordt. Bijvoorbeeld omdat dat zeer ernstige financiële gevolgen voor ons zou hebben of omdat wetgeving ons daartoe verplicht.
Dat zijn situaties waarvan wij nu nog niet kunnen inschatten of ze zich voordoen. Wij zorgen ervoor dat we de verandering in de premies en/of de voorwaarden zo beperkt mogelijk houden.

2. Wij kunnen ook alleen bij uw verzekering tussentijds de premie en/of voorwaarden veranderen. Dit doen wij als u (te) veel schade meldt of als de risico’s die u loopt, veranderen.

3. Wanneer we tussentijds de premies en/of voorwaarden aanpassen, dan laten wij u dat vanzelfsprekend altijd van tevoren weten.Per brief of e-mail leggen we u dan precies uit waarom we de tussentijdse verandering nodig vinden , wat we veranderen en wanneer die verandering ingaat
Bent u het niet eens met de veranderingen? Dan kunt u de verzekering stoppen. Dat doet u door ons een brief of e-mail te sturen waarin u zegt dat u de verzekering wilt stoppen. U moet dit doen binnen dertig dagen na de datum waarop de veranderingen zouden ingaan. Uw verzekering stopt dan op die datum. Stuurt u ons geen brief of e-mail binnen deze termijn van dertig dagen? Dan gelden de veranderingen ook voor u.

U kunt uw verzekering niet altijd stoppen als er iets verandert .

U kunt uw verzekering niet stoppen als:
1. wij de premie en/of de voorwaarden moeten veranderen omdat er iets verandert in de wet of rechtspraak;
2. de verandering een wijziging van de premie en/of uitbreiding van de dekking inhoudt;
3. de verandering veroorzaakt wordt door het jaarlijks aanpassen van de leeftijd (bij honden en katten) en het
volgroeid gewicht bij honden;
4. de verandering het gevolg is van de jaarlijkse indexering.

mi
door mir1980 - Feb 21, 2017 om 21:02
4 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor alle reacties. Toch vind ik het gewoon stom, kan er geen ander woord voor bedenken. Bij een jaarcontract oké, dan kies je voor een jaar en weet je dat na dat jaar eea aangepast kan worden, maar ik kies bewust voor een looptijd van 4 jaar. Dat heeft dus totaal geen meerwaarde als dat alsnog elk jaar opengebroken kan worden. En ja, ik mag van het contract af, dat stond ook in de mail, maar dan nog.

jo
door jorisw Feb 21, 2017 om 21:44
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Dat je het stom vindt komt omdat jij aannames hebt gedaan die niet kloppen (zoals bij heel veel klachten op dit forum voorkomt). En andersom: als jij een contract voor 4 jaar bij je werkgever zou hebben, vind je dan de jaarlijkse CAO loonsverhoging ook stom?

marita5
door marita5 - Feb 21, 2017 om 21:07
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@Mir1980 ,

Maar dan staat toch ook in de mail waarom de premie word verhoogd .

mi
door mir1980 Feb 21, 2017 om 21:15
4 Antwoorden / 1 Vragen

Zie hieronder. Tuurlijk is alles duurder geworden, dat geldt voor alles en iedereen. En nogmaals, bij een jaarlijkse verlenging kan ik me daar iets bij voorstellen, maar waarom biedt men dan een 4-jarig contract aan?

marita5
door marita5 Feb 21, 2017 om 21:16
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Ik zie hieronder alleen 2 blauwe vierkantjes .

mi
door mir1980 - Feb 21, 2017 om 21:10
4 Antwoorden / 1 Vragen
marita5
door marita5 Feb 21, 2017 om 21:14
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@mir1980 , ik zie alleen 2 blauwe vierkantjes .

mi
door mir1980 Feb 21, 2017 om 21:16
4 Antwoorden / 1 Vragen

Vreemd, bij mij staan er wel twee afbeeldingen

mi
door mir1980 - Feb 21, 2017 om 21:16
4 Antwoorden / 1 Vragen

Nogmaals...

mi
door mir1980 - Feb 21, 2017 om 21:17
4 Antwoorden / 1 Vragen

En de tweede...

Cookies
door Cookies - Feb 21, 2017 om 21:22
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik snap de vraag niet, want de voorwaarden had je kunnen lezen voordat je de verzekering afsloot. En ook nu nog had je zelf even in de voorwaarden kunnen kijken, daar staat het duidelijk in.

Wat je nu allemaal aan het doen bent, is meer werk dan even in de AV kijken.

mi
door mir1980 Feb 21, 2017 om 21:23
4 Antwoorden / 1 Vragen

Er staat niet in dat het ook geldt als een tussentijds contract wordt opengebroken. Dus

Cookies
door Cookies Feb 21, 2017 om 21:27
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Heeft je huisdier een bepaalde leeftijd bereikt? Heb je veel geclaimd?

tijger1
door tijger1 Feb 21, 2017 om 21:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@mir1980. Het staat toch onder: "aanpassing tijdens de loop ....... onder punt 1?".

mi
door mir1980 Feb 21, 2017 om 21:35
4 Antwoorden / 1 Vragen

Als je geen zinnige antwoorden geeft kun je beter niet reageren.

costnix
door costnix Feb 21, 2017 om 21:40
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@mir1980: we houden het wel beleefd!

tijger1
door tijger1 - Feb 21, 2017 om 21:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar hebt u de voorwaarden wel bestudeert voordat u dat contract voor vier jaar aanging?

marita5
door marita5 Feb 21, 2017 om 21:34
11495 Antwoorden / 15 Vragen

De looptijd kies jezelf :

Bij OHRA kies je zelf de looptijd van je huisdierenverzekering: 1 jaar of 4 jaar. Kies je een looptijd van 4 jaar? Dan krijg je korting op je premie. Daarnaast is er de Dekking aanvullend en die heeft altijd een looptijd van 4 jaar. Als je die wilt, hoort daar automatisch ook een huisdierenverzekering van 4 jaar bij.

tijger1
door tijger1 Feb 21, 2017 om 21:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@marita5. Natuurlijk kies je zelf. Maar de Ts heeft blijkbaar de voorwaarden niet bestudeerd of snapt ze niet helemaal.

marita5
door marita5 Feb 21, 2017 om 21:53
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Ja , de voorwaarden voor 1 of 4 jarig contract is hetzelfde .

marita5
door marita5 - Feb 21, 2017 om 21:28
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@Mir1980 ,

Exact zoals de voorwaarden beschrijven :

1) Er zijn betere behandelingen voor de gezondheid van uw viervoeter bijgekomen .
2) Behandelingen zijn duurder geworden .
3) Er zijn meer rekeningen gedeclareerd en waren de bedragen hoger.

U kunt opzeggen / 10% meer betalen, / of een lagere dekking nemen .

mi
door mir1980 Feb 21, 2017 om 21:31
4 Antwoorden / 1 Vragen

En er zijn dus geen vergoedingen bijgekomen, das een beetje jammer.
En in mijn specifieke geval (want ze kunnen ook per 'geval' de premie verhogen) heb ik niet dusdanig veel gedeclareerd dat dat de reden voor mij individueel is. Ik baal er gewoon een beetje van. Je zoekt alles zorgvuldig uit (welkom in huisdierenverzekeringsland, das een studie op zich) en je denkt een goede keus gemaakt te hebben en er voor 4 jaar vanaf te zijn.

tijger1
door tijger1 Feb 21, 2017 om 21:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@mir1980. Zo zorgvuldig was u dus niet, anders had u verleden jaar al kunnen lezen dat die premie in een heleboel gevallen verhoogd kan en mag worden.

marita5
door marita5 Feb 21, 2017 om 21:42
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@Mir1980 , De keuze is nu aan u zelf wat u doet , opzeggen > 10% meer betalen > of een lagere dekking nemen , het is niet anders .

zoekster1
door zoekster1 - Feb 21, 2017 om 23:00
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Ik kan me uw frustratie goed voorstellen. U gaat een contract voor 4 jaar aan en in ruil voor die lange periode betaalt u een lager bedrag. Nu ineens kan Ohra dit 'commitment' van u niet zoveel meer schelen en schroeven ze de prijs op. Terwijl de wereld te klein zou zijn als bij een gelijkblijvende premie u na 2 jaar zou zeggen tegen Ohra, 'nou mensen ik heb het wel gehad met deze verzekering, ik ga ergens anders shoppen waar ik beter af ben.' Dan zou Ohra u mooi aan uw contract houden. (en ongetwijfeld zouden veel forumleden dan zeggen: ja je hebt voor een goedkopere premie gekozen, dan moet je wel die 4 jaar uitzitten, gelardeerd met de nodige verontwaardiging).

Als ik u was zou ik nu meteen de overeenkomst ontbinden en ergens anders gaan kijken waar een betere deal is te halen.

tijger1
door tijger1 - Feb 21, 2017 om 23:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@zoekster

Dat het niet plezierig is, oke, maar het staat dus wel in de voorwaarden waar men mee akkoord gaat als men die verzekering afsluit.

En niemand is verplicht zo'n verzekering af te sluiten.

zoekster1
door zoekster1 Feb 22, 2017 om 00:00
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Dat soort voorwaarden zijn er altijd, dus je hebt in feite geen keus.

tijger1
door tijger1 Feb 22, 2017 om 09:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar u adviseert zelf om nu elders te gaan kijken voor een "betere" deal.
Ik heb zelf geen verzekering voor mijn hond, maar lees en hoor vaak dat Ohra juist goed is en er boven uitspringt.

hansje klein
door hansje klein - Feb 21, 2017 om 23:16
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Waarom heeft u een vier-jaarscontract afgesloten ... ?

Waarschijnlijk omdat dit een gunstiger tarief was dan voor een één-jaarscontract. En deze conclusie/beslissing blijft onveranderd wanneer beide looptijden met 10% verhoogd worden. U wordt dan niet benadeeld. Verzekeringen kunnen maximaal tot en met 10% verhoogd worden met een aankondiging en uitleg. BRON: Kifid.