lu
door lukole Aug 22, 2016 om 10:21
Garantie & verzekeringen

Verhoging WA autoverzekering met 40%

Ben al tijd verzekerd bij Nationale Nederlanden (daarvoor bij RVS) . In nieuwe polisblad kreeg ik te maken met een verhoging  van mijn WA premie. De premie stijgt met 40%. Van 25,41 naar 35,72 euro. Zonder dat er schade was of een wijziging in WA verzekering.

In de brief staat dat de stijging afhankelijk kan zijn van;

  • Stijging van letselschade in Nederland.

  • Een andere kortingsprecentage voor aantal schadevrije jaren

  • Alcohol clausule geldt nu ook voor de WA dekking

  • Inflatie

  • Hogere schadelast

  • Verandering in de voorwaarden

Bij nader toelichting bij NN bleek dat er geen duidelijke reden was voor deze premie verhoging is.

Enige antwoord was dat de “verzekeringen duurder worden”

Rij al 12 jaar schadevrij nooit met alcohol achter de stuur. Hoe is het mogelijk om de verzekering met 40% te verhogen????

1740 7 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Aug 22, 2016 om 10:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Allemaal "geldige" redenen voor een premieverhoging.

Dat staat de verzekeringsmaatschappijen vrij. Kijk eens op een vergelijkingssite, Independer of zo, of u elders goedkoper terecht kunt.

Oude verzekering niet eerder opzeggen dan dat u door de nieuwe geaccepteerd bent.

ra
door ramanah - Aug 22, 2016 om 10:59
135 Antwoorden / Vragen

Bent u wellicht ouder geworden waardoor "uw risico" qua leeftijd groter geworden is?
Anderzijds, u kunt per datum wijziging probleemloos opzeggen/einde contract.

me
door mein33 - Aug 22, 2016 om 11:07
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@lukole,

De premie verhoging heeft niets van doen met uw schadevrije jaren en dat u altijd "nuchter" achter het stuur zit en dat laatste is u maar aan te raden ook :-))
Verzekeraars geven al een tijdje aan dat de premies voor alle vormen van verzekeringen zullen worden verhoogd.
Eén van de redenen is dat hun "buffer" onvoldoende is en dat kwam ook duidelijk naar voren bij de stormschade van een paar weken geleden in Brabant en omgeving.
Ook de AFM heeft een tijd geleden al aangegeven dat de buffers omhoog moeten om het risico verantwoord te kunnen dragen.
Vandaar de premieverhoging waarschijnlijk.

Vreemd, maar wel prettig, vond ik het dan ook toen ik de afgelopen week het "prolongatie" overzicht per 1 sept. as. van mijn verzekeringen kreeg, waarbij bleek dat de autoverzekering (all-risk bij ASR) geen cent in premie bleek te zijn gestegen, tegen dezelfde voorwaarden.

U zult de premie verhoging kunnen accepteren of moeten gaan shoppen om een goedkopere verzekeraar te vinden.
Let daarbij wel heel erg goed op de (algemene) voorwaarden die van toepassing zijn, want daar kan nog wel eens een addertje onder het gras zitten alsmede ook op het eigenrisico dat geldt.

hansje klein
door hansje klein - Aug 22, 2016 om 11:09
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Actie.

Sinds de Nederlandse Bank heeft vastgesteld, dat de autopremies ophoog MOETEN, na de jarenlange stunts om elkaar's klanten af te pikken, zijn de sluizen klaarblijkelijk opengezet. Een reden voor premieverhogingen is altijd wel te verzinnen. Dat het de buffers zijn waag ik te betwijfelen, want buffers is niets anders dan spaargeld dat wij klanten moeten ophoesten en de verzekeraars kunnen beleggen met extra winst. Daardoor zou de premie juist omlaag kunnen!

Ikzelf was ooit een INEAS-slachtoffer, de verzekeraar die van vandaag op morgen verboden werd door DNB en heb altijd véél sympatie en loyaliteit opgebracht voor de enige autoverzekeraar die spontaan alle Ineasklanten overnam. Maar ook ZELF stuurt de klanten lapidaar een brief met een aankondiging van 40% premieverhoging helemaal zonder verdere uitleg.

Ik ben meteen via Independer overgestapt (met een gratis Pluspakket) naar een verzekeraar, die nieuw, net zoveel kost als ZELF vóór de prijsverhoging. Mooi meegenomen en ik ben toch niet gèk? Oók loyaliteit kent zijn grenzen.

Actie mensen!!

tijger1
door tijger1 - Aug 22, 2016 om 11:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@mein33

Bij een WA verzekering is geen eigen risico van toepassing en ook de voorwaarden zijn aan elkaar gelijk, want wettelijk voorgeschreven.

me
door mein33 Aug 22, 2016 om 14:30
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@tijger1,

Ik had Wa over het hoofd gezien, vandaar mijn waarschuwing.
Bedankt voor de correctie.

Vr.gr.  mein33

tijger1
door tijger1 Aug 22, 2016 om 14:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@mein33:  :))

marita5
door marita5 - Aug 22, 2016 om 11:57
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Lukole ,

Autoverzekeringen snel duurder .

De premies van autoverzekeringen stijgen snel. In een half jaar tijd ging het bedrag voor een nieuwe polis met gemiddeld 12 procent omhoog. EenVandaag meldt dat na een onderzoek van vergelijkingssite Independer. Die keek naar de tien grootste verzekeraars.

Zowel nieuw als bestaand
Independer verwacht dat de stijging nog wel even doorgaat. Niet alleen de premies voor nieuwe polissen gaan omhoog, bestaande klanten moeten ook meer betalen.

Prijzenoorlog
De premiestijging is een gevolg van een prijzenoorlog in de afgelopen jaren. Verzekeraars hielden de prijzen laag om marktaandeel te winnen en leden daardoor veel verlies. De Nederlandsche Bank wil dat de verzekeraars daar iets aan doen.

Bron: Independer

hansje klein
door hansje klein - Aug 22, 2016 om 12:50
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Apropos Independer als onafhankelijke vergelijkingssite.....

Independer is een dochter van de grote verzekeraar Achmea en dat heeft bij de overname ooit tot véél discussies gevoerd vanwegen de beloofde onafhankelijkheid. Nu, jaren later, is het de andere verzekeraars niet één keer gelukt om de eerlijkheid bij vergelijkingen ook maar te kunnen aantwijfelen en ik heb mijn scepcis ad acta gelegd. Met de wetenschap, dat ook maar één klein foutje Independer kan vernietigen, denk ik, dat Independer/Achmea géén voordelen kan/zal halen via een achterdeurtje of gekleurd advies t.b.v. één van de bij Achmea behorende verzekeraars. Mijn aangegeven favorieten in de top drie behoorden overigens alle drie NIET tot het Achmea-concern!

Dat Achmea nu over een schat aan altijd actuele informatie beschikt door Independer en ervaringen te hebben overgenomen zal wel de werkelijke reden geweest zijn Independer 'tot zich te nemen'. Independer niet als Achmea-geldmachine, maar als kostengunstige organisatie voor uitgebreid marktonderzoek.