Verzekering automatisch omgezet met hoofdzakelijk nadelen
Bij het Nationaal Spaarfonds heb ik al jaren een doorlopende reisverzekering. In een recente brief van hen staat dat ze de doorlopende reisverzekering voor me hebben overgesloten naar een Ohra Schadeverzekering.
Als ik niet reageer wordt de verzekering automatisch overgezet.
Wat daarbij vermeldt staat is dat de dekking minder wordt. Onder andere de aaneengesloten reisdagen gaan van 365 naar 45 en de wintersportdekking komt volledig te vervallen.
Wat hierbij niet wordt vermeldt is dat het als nieuw contract wordt gezien (met een minimale duur van 12 maanden!) en dat de premie flink omhoog gaat.
Is dit wettelijk wel toegestaan, een automatische overzetting met minder dekking maar meer premie, zonder dat ik daar expliciet toestemming voor geef?
Volgens mij is het Nationaal Spaarfonds in ieder geval gestopt met alle schadeverzekering en zijn zij onderdeel (geworden) van Ohra/Delta Lloyd.
Zij mogen uiteraard een verzekering opzeggen en/of die ook omzetten in een andere vorm tegen een andere premie. Dit om te voorkomen dat u ongewild en onwetend zonder dekking zit.
Maar u hoeft dat nieuwe voorstel natuurlijk ook niet te accepteren.
U kunt op het internet, bijvoorbeeld bij Independer, reisverzekeringen vergelijken op dekking en prijs en daar een verzekering uitzoeken die u beter bevalt.
Dus zeg die nieuwe verzekering bij Ohra schriftelijk of per mail op, vraag een bevestiging van de opzegging en ga shoppen.
Zo'n soort brief kreeg ook ik. Weliswaar had ik bij het Nationaal Spaarfonds een autoverzekering, werd ook bij OHRA ondergebracht onder minder gunstige omstandigheden. Heb opgezegd en een andere verzekeraar gevonden. Ik snap werkelijk niet dat een doorlopende reisverzekering een geldigheidsduur van maar 45 dagen kan hebben. Waar blijft het woord "doorlopend" dan? Zou dus inderdaad maar gaan shoppen. Heb zelf de Europeesche waar ik wel tevreden mee ben (en anderen waarschijnlijk niet). Dat is natuurlijk logisch, ervaringen verschillen. Succes.
Die geldigheidsduur heeft betrekking op een aaneengesloten periode dat men op vakantie gaat. Die periode is overigens heel gebruikelijk. Dus men kan meerdere keren per jaar.
Bij mij staat duidelijk in de voorwaarden dat ik 365 dagen verzekerd ben, waar ik, ook in Nederland, naar toe ga. Als ik in de USA ben, maximaal 90 dagen, ga ik 1 dag naar Canada, weer terug: blijf verzekerd. Gelukkig maar, ben daar in ziekenhuis terechtgekomen. Is allemaal keurig, en snel, geregeld door hen.
Dan nog maar de polis eens doorlezen. U bent in Nederland niet 365 dagen verzekerd, waar u ook naar toe gaat. U moet officeel een overnachting boeken. En als u 90 dagen naar Amerika gaat en dan één dag vandaar naar Canada, dan weer terugkomt in Amerika, bent u niet meer verzekerd. Binnen onze Doorlopende Verzekering voor Reizen kunt u kiezen voor 3 verschillende pakketten. Met een Basisverzekering kunt u 60 dagen aaneengesloten op reis, met een Comfortverzekering is dat 90 dagen en met een Optimaal verzekering zelfs 180 dagen. Bron Europesche
Ik vind dit vreemd, vooral die minimale duur van 12 maanden waarbij de consument maar zo alert moet zijn, om dat allemaal tijdig op te zeggen. Een automatische overgang, daar kan ik me nog iets bij voorstellen, maar naar een heel nieuw contract met een minimale duur van een jaar niet. Het lijkt mij dat u daar expliciet toestemming voor moet geven. En ook de verhoging van de premie zou vermeld moeten worden in de brief.
Dien hier een klacht over in bij de ACM, dit kan via consuwijzer
klik HIER
Het is geen automatische overzetting want u wordt toch van te voren geïnformeerd. U kunt de verzekering gewoon opzeggen en naar een alternatief op zoek gaan.
Alle verzekeringen worden duurder, ik kreeg begin september een brief dat mijn autoverzekering duurder werd vanwege het hoge aantal schades.
En verzekeraars betalen zich ook scheel aan het aantal gevallen en gestolen mobieltjes. Dus die zullen binnenkort ook wel als uitzondering vermeld worden.
Diewilik
En hoe weet u dan dat het als een nieuw contract van 12 maanden wordt gezien, als dat niet vermeld staat? En/of dat de premie flink hoger wordt?
Hier is volgens mij sprake van de omgekeerde wereld. Je moet dus reageren en zo je dat niet doet wordt deze automatisch omgezet. Dit kan en mag volgens mij niet, je zal in die periode maar weg zijn of de brief niet ontvangen hebben. Zit je er 12 maanden aan vast. Zou het advies van @zoekster1 maar volgen en daar melding van maken. Zeg de verzekering op en ga op zoek naar een andere. Overigens die 45 aaneengesloten dagen komt bij meerdere verzekeringen voor. o.a. ING
Aha, dus u zag liever dat als een verzekering zijn diensten stopt de verzekering niet aan een andere partij doorverkocht wordt, maar gewoon gestopt wordt. Da's lekker, ben je net op wereldreis, blijkt je verzekeraar halverwege je reis de boel opgedoekt te hebben en ben je niet meer verzekerd. Of moet een verzekeraar eerst nagaan of al zijn klanten terug zijn van vakantie om zijn dienstverlening te stoppen? Zie het als service, waarbij je ook nog het recht hebt om per direct de overeenkomst te ontbinden.
Halex, jammer dat u zo slecht leest. Dat een verzekeraar mensen informeerd is niet meer dan zijn plicht. Maar dat bij NIET reageren deze automatisch wordt omgezet en er dan 12 maanden aan vast zit is niet correct. Dus zou je op wereldreis zijn dan wacht de verzekering maar totdat je akkoord bent gegaan. En tot die tijd loopt jouw bestaande verzekering gewoon door onder dezelfde voorwaarden en premie. Dat is service, wat hun doen is je gewoon voor het blok zetten. Zij doeken niet op zij (verkopen) de boel gewoon aan een ander.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
De lekkerste whisky
Hoi,
Ik ben op zoek naar de lekkerste whisky.
Ik en mijn maten doen volgende week een mannenavond, hiervoor wil ik graag een lekkere fles whisky halen. Ik heb online gezocht naar verschillende soorten, alleen heb ik geen idee welke lekker is.
Heeft er iemand tips??
...
Lees meer
Meer gas "gebruikt" op dag van vervanging gasleiding
Onlangs heeft netbeheerder Enexis in onze straat alle gasleidingen naar de meter toe vervangen. Hiervoor kregen alle bewoners een brief en er werd een afspraak gemaakt zodat ze middels een schema verdeeld over meerdere dagen alle aansluitigen af konden gaan.
Op de dag dat wij aan de beurt waren zie ik in de app van mijn energieprovider dat ons verbruik juist op die betreffende dag een stuk h
...
Lees meer
Vriendenloterij stoppen lukt niet
Al 2 keer een telefonsch gesprek gehad met een zeer irritante dame. Maar krijg het niet voor elkaar om op te bzeggen. Lees meer
Populair in Garantie & Verzekeringen
Wel of geen trekhaak
Mijn Ford Fiësta ST van april 2018 heeft een trekkracht van 0 en mag dus niets trekken, maar hoe zit ik met de verzekering als ik er een trekhaak op laat zetten die ik alleen voor het vervoer van de crossfiets van mijn zoontje gebruikt. Zou ik nu een nieuwe kopen mag het wel.
Ook ga hierover nog in kontakt met mijn verzekering, maar misschien is iemand anders ook tegen dit probleem aangelope
...
Lees meer
Hoe komt men van een Ardanta uitvaartpolis af?
In 2004 hadden wij een Nivo uitvaartpolis bij Uzet afgesloten. Dit hadden wij zeer zorgvuldig uitgezocht en besproken. Groot was de verrassing dan ook dat wij in april 2016 een brief kregen met daarin de vermelding 'Zoals u wellicht in de pers heeft gelezen, heeft NIVO uitvaartverzekeringen haar verzekeringsportefeuille overgedragen aan ASR Levensverzekering N.V. in Utrecht. ...Ardanta, onderdeel ... Lees meer
Kruidvat foto cd's niet afleesbaar
De foto's die ik destijds bij KRUIDVAT op cd's heb laten zetten zijn niet of heel moeilijk af te spelen op de pc en volgens kruidvat fotoservice is dat niet hun verandwoordelijkheid en kan het zeker niet afgespeeld worden op DVD.
WIE is hier verandwoordelijk voor???
Lees meer