RK
door RKoster Sep 22, 2016 om 09:02
Garantie & verzekeringen

Verzekering automatisch omgezet met hoofdzakelijk nadelen

Bij het Nationaal Spaarfonds heb ik al jaren een doorlopende reisverzekering. In een recente brief van hen staat dat ze de doorlopende reisverzekering voor me hebben overgesloten naar een Ohra Schadeverzekering.
Als ik niet reageer wordt de verzekering automatisch overgezet.

Wat daarbij vermeldt staat is dat de dekking minder wordt. Onder andere de aaneengesloten reisdagen gaan van 365 naar 45 en de wintersportdekking komt volledig te vervallen.
Wat hierbij niet wordt vermeldt is dat het als nieuw contract wordt gezien (met een minimale duur van 12 maanden!) en dat de premie flink omhoog gaat.

Is dit wettelijk wel toegestaan, een automatische overzetting met minder dekking maar meer premie, zonder dat ik daar expliciet toestemming voor geef?

1529 9 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Sep 22, 2016 om 09:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Volgens mij is het Nationaal Spaarfonds in ieder geval gestopt met alle schadeverzekering en zijn zij onderdeel (geworden) van Ohra/Delta Lloyd.

Zij mogen uiteraard een verzekering opzeggen en/of die ook omzetten in een andere vorm tegen een andere premie. Dit om te voorkomen dat u ongewild en onwetend zonder dekking zit.

Maar u hoeft dat nieuwe voorstel natuurlijk ook niet te accepteren.

U kunt op het internet, bijvoorbeeld bij Independer, reisverzekeringen vergelijken op dekking en prijs en daar een verzekering uitzoeken die u beter bevalt.

Dus zeg die nieuwe verzekering bij Ohra schriftelijk of per mail op, vraag een bevestiging van de opzegging en ga shoppen.

sjjoppy
door sjjoppy - Sep 22, 2016 om 09:25
7156 Antwoorden / 3 Vragen

U geeft pas toestemming als u niet reageert.

tenormin
door tenormin - Sep 22, 2016 om 10:23
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Zo'n soort brief kreeg ook ik. Weliswaar had ik bij het Nationaal Spaarfonds een autoverzekering, werd ook bij OHRA ondergebracht onder minder gunstige omstandigheden. Heb opgezegd en een andere verzekeraar gevonden. Ik snap werkelijk niet dat een doorlopende reisverzekering een geldigheidsduur van maar 45 dagen kan hebben. Waar blijft het woord "doorlopend" dan? Zou dus inderdaad maar gaan shoppen. Heb zelf de Europeesche waar ik wel tevreden mee ben (en anderen waarschijnlijk niet). Dat is natuurlijk logisch, ervaringen verschillen. Succes.

tijger1
door tijger1 Sep 22, 2016 om 10:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die geldigheidsduur heeft betrekking op een aaneengesloten periode dat men op vakantie gaat. Die periode is overigens heel gebruikelijk. Dus men kan meerdere keren per jaar.

tenormin
door tenormin Sep 22, 2016 om 11:38
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Bij mij staat duidelijk in de voorwaarden dat ik 365 dagen verzekerd ben, waar ik, ook in Nederland, naar toe ga. Als ik in de USA ben, maximaal 90 dagen, ga ik 1 dag naar Canada, weer terug: blijf verzekerd. Gelukkig maar, ben daar in ziekenhuis terechtgekomen. Is allemaal keurig, en snel, geregeld door hen.

tijger1
door tijger1 Sep 22, 2016 om 23:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan nog maar de polis eens doorlezen. U bent in Nederland niet 365 dagen verzekerd, waar u ook naar toe gaat. U moet officeel een overnachting boeken. En als u 90 dagen naar Amerika gaat en dan één dag vandaar naar Canada, dan weer terugkomt in Amerika, bent u niet meer verzekerd. Binnen onze Doorlopende Verzekering voor Reizen kunt u kiezen voor 3 verschillende pakketten. Met een Basisverzekering kunt u 60 dagen aaneengesloten op reis, met een Comfortverzekering is dat 90 dagen en met een Optimaal verzekering zelfs 180 dagen. Bron Europesche

zoekster1
door zoekster1 - Sep 22, 2016 om 10:34
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Ik vind dit vreemd, vooral die minimale duur van 12 maanden waarbij de consument maar zo alert moet zijn, om dat allemaal tijdig op te zeggen. Een automatische overgang, daar kan ik me nog iets bij voorstellen, maar naar een heel nieuw contract met een minimale duur van een jaar niet. Het lijkt mij dat u daar expliciet toestemming voor moet geven. En ook de verhoging van de premie zou vermeld moeten worden in de brief.

Dien hier een klacht over in bij de ACM, dit kan via consuwijzer
klik HIER

Gerry1969
door Gerry1969 - Sep 22, 2016 om 10:35
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Het is geen automatische overzetting want u wordt toch van te voren geïnformeerd. U kunt de verzekering gewoon opzeggen en naar een alternatief op zoek gaan.
Alle verzekeringen worden duurder, ik kreeg begin september een brief dat mijn autoverzekering duurder werd vanwege het hoge aantal schades.
En verzekeraars betalen zich ook scheel aan het aantal gevallen en gestolen mobieltjes.  Dus die zullen binnenkort ook wel als uitzondering vermeld worden.
Diewilik

zoekster1
door zoekster1 - Sep 22, 2016 om 10:39
1583 Antwoorden / 3 Vragen

U kunt ook een melding hiervan maken bij de AFM

klik  HIER

tijger1
door tijger1 - Sep 22, 2016 om 10:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En hoe weet u dan dat het als een nieuw contract van 12 maanden wordt gezien, als dat niet vermeld staat? En/of dat de premie flink hoger wordt?

gerbera
door gerbera - Sep 22, 2016 om 10:58
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Hier is volgens mij sprake van de omgekeerde wereld. Je moet dus reageren en zo je dat niet doet wordt deze automatisch omgezet. Dit kan en mag volgens mij niet, je zal in die periode maar weg zijn of de brief niet ontvangen hebben. Zit je er 12 maanden aan vast. Zou het advies van @zoekster1 maar volgen en daar melding van maken. Zeg de verzekering op en ga op zoek naar een andere. Overigens die 45 aaneengesloten dagen komt bij meerdere verzekeringen voor. o.a. ING

ha
door halex Sep 22, 2016 om 21:37
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Aha, dus u zag liever dat als een verzekering zijn diensten stopt de verzekering niet aan een andere partij doorverkocht wordt, maar gewoon gestopt wordt. Da's lekker, ben je net op wereldreis, blijkt je verzekeraar halverwege je reis de boel opgedoekt te hebben en ben je niet meer verzekerd. Of moet een verzekeraar eerst nagaan of al zijn klanten terug zijn van vakantie om zijn dienstverlening te stoppen? Zie het als service, waarbij je ook nog het recht hebt om per direct de overeenkomst te ontbinden.

gerbera
door gerbera Sep 23, 2016 om 15:27
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Halex, jammer dat u zo slecht leest. Dat een verzekeraar mensen informeerd is niet meer dan zijn plicht. Maar dat bij NIET reageren deze automatisch wordt omgezet en er dan 12 maanden aan vast zit is niet correct. Dus zou je op wereldreis zijn dan wacht de verzekering maar totdat je akkoord bent gegaan. En tot die tijd loopt jouw bestaande verzekering gewoon door onder dezelfde voorwaarden en premie. Dat is service,  wat hun doen is je gewoon voor het blok zetten. Zij doeken niet op zij (verkopen) de boel gewoon aan een ander.