fa
door fastlane300 Mar 29, 2017 om 13:06
Garantie & verzekeringen

WA verzekering

Ik heb een tweetal vragen, is een kind van 6 jaar verantwoordelijk voor zijn daden ( toebrengen van schade aan een auto)?
Mij staat voor dat hij niet verantwoordelijk kan worden gehouden, maar zijn de ouders ten alle tijden aansprakelijk.
Kan een verzekering de schadeclaim weigeren?
De verzekering stelt dat het met opzet is gedaan.

7276 15 Rapporteer

hutch
door hutch - Mar 29, 2017 om 13:10
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Een kind van 6 jaar kan uiteraard zelf niet verantwoordelijk gesteld worden voor zijn/haar daden.
Wel de ouders / verzorgenden e.d. Zij dienen de schade te (laten) herstellen / vergoeden. Vaak d.m.v. een verzekeringsmaatschappij, maar als deze niet in het spel is, moeten zij zelf de schade vergoeden.

Strafrechtelijk van een kind onder de 12 jaar niet vervolgd worden.

jvberkel
door jvberkel - Mar 29, 2017 om 13:24
41 Antwoorden / 7 Vragen

In hun enthousiasme kunnen kinderen zomaar schade veroorzaken. Door een ongelukje of gewoon ontzettend veel pech. Gelukkig komt het niet vaak voor, maar kinderen kunnen ook expres schade veroorzaken. Vandalisme, brandstichting of joyriding bijvoorbeeld. Zijn de kinderen jonger dan 14 jaar, dan zijn de ouders aansprakelijk. In die gevallen keert een aansprakelijkheidsverzekering meestal wel uit.

tijger1
door tijger1 - Mar 29, 2017 om 14:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ook opzet van een kind van zes jaar is op de aansprakelijkheidsverzekering particulieren (WA is wat anders) gedekt.

marita5
door marita5 - Mar 29, 2017 om 14:10
11510 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Fastlane300 ,

De gezinsaansprakelijkheid

Dan de gezinsaansprakelijkheid. Ouders kunnen de aansprakelijkheid voor schades dekken via de aansprakelijkheidsverzekering particulieren, AVP. Afhankelijk van de verzekeraar is de maximale uitkering van de verzekering 1 miljoen euro of meer. De aansprakelijkheidsverzekering zal niet uitkeren, wanneer een schade met opzet is aangericht, zoals bij vandalisme of brandstichting. Wanneer een kind van 12 jaar bijvoorbeeld een tram vernielt en de vervoerder wil vervolgens de schade verhalen, dan zullen de ouders en voogd aansprakelijk worden gesteld en de rekening moeten betalen. Hoe en of de ouders dit op hun kind zullen verhalen, is vervolgens aan de ouders zelf. Zo is opzettelijk verrichte schade niet alleen slecht, maar vaak ook zeer kostbaar, zodra men gesnapt wordt.

Voor verdere informatie klik op de rode regel .

http://financieel.infonu.nl/verzekering/13772-aansprakelijkheid-wie-betaalt-schade-veroorzaakt-door-kind.html

edrick3
door edrick3 - Mar 29, 2017 om 14:43
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Kan een verzekering de schadeclaim weigeren?
Met een gegronde reden wel.
De verzekering stelt dat het met opzet is gedaan.
Dat is m.i. géén gegronde reden daar waar het een kind van 6 betreft.
Wat staat er in de polisvoorwaarden?
Waar verwijzen ze naar?

lo
door lovewinnie - Mar 29, 2017 om 15:04
1210 Antwoorden / 1 Vragen

De ouders van een kind ( onder de 12) wordt verantwoordelijk gesteld voor de schade. Deze moeten dit clame bij de aansprakelijkheid verzekering. Wel of niet perongeluk maakt niet uit bij jonge kinderen aangezien ze oorzaak en gevolg nog niet kunnen redeneren.
Zijn de ouders niet verzekerd moeten ze uit eigen portemonnee betalen

tijger1
door tijger1 Mar 29, 2017 om 20:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De leeftijd is 14 jaar

emcede
door emcede - Mar 29, 2017 om 17:17
960 Antwoorden / 4 Vragen

Echt duidelijk is je verhaal niet, dus een heel duidelijk antwoord kun je nog niet verwachten. Wat is er gebeurd? Waarom wordt er precies afgewezen? Om welk soort verzekering gaat het?

Aansprakelijkheid wordt meestal gebaseerd op artikel 6:162 Burgerlijk Wetboek: onrechtmatige daad. Artikel 6:169 BW regelt echter dat als een kind nog geen 14 is, de ouders aansprakelijk zijn. Dit is zeker niet "ten allen tijden". Maar opzet kan een kind van 6 niet worden aangerekend. Als men afwijst o.b.v. opzet, dan zou dat moeten zijn omdat de ouders opzettelijk iets gedaan of nagelaten hebben.

Voorbeeld: kind van 6 bekrast de auto van de buurman. Ouders aansprakelijk, AVP betaalt. TENZIJ pa zoonlief staat aan te moedigen. Dan wordt het verhaal heel anders...

Vertel dus eens wat er precies is gebeurd, bij welke verzekeraar en soort verzekering de schade gemeld is en wat nu precies de afwijzing geweest is.

ha
door halex - Mar 29, 2017 om 19:10
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Voor maakt dat niets uit, nu moeten de ouders gewoon uit eigen zak betalen. Dat de verzekering niet betaalt, is het probleem van de ouders.

emcede
door emcede Mar 29, 2017 om 23:26
960 Antwoorden / 4 Vragen

Min 1 voor Halex. Wat een rare reactie. Je weet niet eens wat er gebeurd is...

ha
door halex Mar 30, 2017 om 07:26
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Kunt u dat toelichten? Een kind veroorzaakt, mogelijk opzettelijk, schade aan TS zijn auto. Een kind van zes kan je niet aanspreken, maar de ouders wel. De verzekering betaalt niet, want zegt dat het opzet is. Dan blijft het zo dat je de ouders aan kunt spreken. Voor TS is het totaal irrelevant of de verzekeraar van de ouders wel of niet betaalt, TS moet gewoon zijn schade vergoed krijgen. Maar wellicht kunt u een andere inkleuring aan het verhaal geven. Ik ben erg benieuwd.

tijger1
door tijger1 Mar 30, 2017 om 08:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het kan ook nog zo zijn dat het kind van de Ts van zes jaar elders schade toe heeft gebracht en dat de Ts denkt, omdat zijn verzekeraar de claim afwijst, hij als ouder niet aansprakelijk is. :-))

Misschien zijn er nog meer versies mogelijk.

emcede
door emcede Mar 30, 2017 om 09:29
960 Antwoorden / 4 Vragen

Ik ga geen 'inkleuring aan het verhaal' geven. We weten niet wat er gebeurd is. Het woord opzet is genoemd maar of dat terecht is, is onduidelijk. En wie de opzet gepleegd heeft (misschien de eigenaar van de auto wel) weten we ook niet. Je weet ook niet of het om de auto van TS gaat. Allemaal aannames.

ha
door halex Mar 30, 2017 om 21:39
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Ach op die manier. Op zich maakt dat 't verhaal niet anders. Als TS de ouder is, dan weet TS nu dat hij zelf opdraait voor de schade als de verzekeraar niet uitkeert. Je kunt mijn antwoord dus ook a contrario gebruiken.

aurora1
door aurora1 - Mar 29, 2017 om 21:14
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Waarom vertelt u niet gewoon wat er gebeurd is en wat het probleem is?

Ge
door Genee - Mar 30, 2017 om 08:38
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Uw klacht indienen bij het Kifid of op verzekeraarklachten.nl zetten.

http://www.verzekeraarklachten.nl

1paul
door 1paul - Mar 31, 2017 om 15:14
3143 Antwoorden / 0 Vragen

simpel, ouders aansprakelijk stellen voor het schade bedrag, zij moeten het maar regelen met de verzekering...

ge
door geensaus - Mar 31, 2017 om 15:52
12 Antwoorden / 1 Vragen

Op grond waarvan stelt de verzekering dat er sprake is van opzet? Overigens weet een kind van 6 heus wel dat opzettelijk iets beschadigen niet mag.

tijger1
door tijger1 Mar 31, 2017 om 16:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Natuurlijk weet een kind dat, maar daar gaat het niet over. Het is wel gedekt onder de AVP.

mo
door mof - Mar 31, 2017 om 22:22
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Tot 12 jaar zijn de ouders aansprakelijk voor het gedrag van hun kind.
of de verzekering betaalt heeft wel te maken met de situatie: als de ouders het kind hadden kunnen
tegenhouden, of niet voldoende opgelet hebben op het kind, onvoldoende gezien de lergtijd van het kind dus,
op welke manier hoeft de verzekering niet uit te keren.

marita5
door marita5 Mar 31, 2017 om 22:29
11510 Antwoorden / 15 Vragen

@mof , is niet tot 12 jaar maar tot 14 jaar

fa
door fastlane300 - Mar 31, 2017 om 22:49
19 Antwoorden / 18 Vragen

Ik wil iedereen bedanken voor de reacties. Het betrof mijn kleinkind de verzekering heeft inmiddels de claim in behandelijng genoemen.

marita5
door marita5 - Mar 31, 2017 om 23:07
11510 Antwoorden / 15 Vragen

@fastlane300 ,

Bedankt voor het terugmelden .