Ta
door Tajin Feb 4, 2016 om 21:04
Garantie & verzekeringen

Wel of geen garantie wasmachine

Ik belde vandaag met de fabrikant van mijn wasmachine omdat mijn wasmachine kuren heeft. Gelukkig kan deze gerepareerd worden binnen de garantie van 2 jaar. Althans dat dacht ik.....Later werd ik gebeld door het bedrijf dat de reparaties doet voor de fabrikant: blijkt deze wasmachine al eerder te zijn verkocht en te zijn gerepareerd (voor andere kuren). Wij hebben dus zonder het te weten een tweedehands wasmachine gekocht, terwijl ons in de winkel was verteld dat het een showmodel was! De meneer van het reparatiebedrijf gaf aan dat de reparatie niet binnen de garantie valt, want het toestel is in 2013 al een keer verkocht geweest. Bij wijze van coulance wil het reparatiebedrijf wel enkel de arbeidskosten en voorrijkosten rekenen van Eur 126. Is dat redelijk? Of heb ik gewoon garantie vanaf mijn aankoopdatum? Helaas, de winkel waar we deze machine hadden gekocht is failliet. Ik heb zojuist via via begrepen dat een andere winkel de garantie van mijn wasmachine heeft overgenomen en ik ga deze morgen bellen. Kan ik deze andere winkel verplichten om de de arbeidskosten en voorrijkosten voor mij te betalen?

3934 8 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Feb 4, 2016 om 21:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als die andere winkel de garantie claims heeft overgenomen, moet u de reparatie via hen laten lopen. Als u zelf iemand laat komen van die fabriek, heeft u geen recht op garantie meer.

staat het zwart op wit dat u twee jaar garantie hebt? Fabrieksgarantie is meestal slechts één jaar.

capteam
door capteam - Feb 5, 2016 om 13:13
43 Antwoorden / 0 Vragen

Als u een bon heeft waarop staat dat u twee jaar garantie heeft vanaf aankoop, lijkt me dat de winkel, niet de fabrikant, voor twee jaar garantie moet zorgen.

mo
door mof - Feb 5, 2016 om 18:43
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als u de aankoopbon heeft die aangeeft dat u het bij een bonafide bedrijf heeft gekocht en er is nergens vermeld dat het een tweedehands product is, wat bijv blijkt uit het garamtiecertificaat dat u hoort te krijgen bij aankoop, bent u gewoon eerste koper

door 1953 - Feb 6, 2016 om 01:47
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Uw garantieaanspraak had u moeten doen bij de verkopende partij die de wasmachine heeft geleverd en waaraan is betaald.

Zo'n herstelde wasmahine wordt ook wel 'refurbished' genoemd, een opgekalefaterde defecte wasmachine. En ook niet alleen de wasmachine, de mobiele telefoons ook en andere producten.

besseldekker
door besseldekker - Feb 6, 2016 om 03:05
123 Antwoorden / 0 Vragen

U zult dus inmiddels dat andere bedrijf gebeld hebben. Daar zou u inderdaad uw garantieaanspraak moeten neerleggen: het lijkt erop dat het de positie van de oorspronkelijke verkoper heeft ingenomen. Wat de garantietermijn betreft, kijk zo nodig eens hier: https://www.consuwijzer.nl/elektronica/garantie/wettelijke-garantieperiode-in-europa

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 6, 2016 om 20:43
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Daar gaan we weer. Volgens de consumentenwetgeving is de verkoper van uw machine degene die u moet aan
aanspreken. NU u van de fabrikant heeft gehoord dat aan u een oudere machine, eerder verkocht en dus mogelijk ook gebruikt, is verkocht ligt het doen van aangifte meer in de rede en begin er maar mee om dat te noemen. Bij de leverancier verkoper

gerbera
door gerbera - Feb 6, 2016 om 22:37
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Dit staat toch echt in het schrijven van TS. Helaas, de winkel waar we deze machine hadden gekocht is failliet.
Lijkt mij sterk dat de andere winkel een nieuwe machine gaat leveren omdat het een 2e hands blijkt te zijn.

tijger1
door tijger1 - Feb 6, 2016 om 22:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gerbera

Er wordt helemaal niet om een nieuwe machine gevraagd. Het gaat erom of het nieuwe bedrijf de garantieaanspraken heeft overgenomen. En als dat het geval is telt dat ook voor een "showmodel".

gerbera
door gerbera Feb 7, 2016 om 11:52
7348 Antwoorden / 14 Vragen

@tijger1; Ik kan heel goed tussen de regels door lezen als het gaat om reacties van enkele waarin de suggestie wordt gewekt dat Ts belazerd is en daardoor recht op een andere (lees nieuwe) machine heeft.

tijger1
door tijger1 Feb 7, 2016 om 11:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat staat bij mij nergens, zelfs niet tussen de regels.