oene de vegt
door oene de vegt Oct 18, 2016 om 17:37
Garantie & verzekeringen

Zorgverzekering upgrade voor volgend jaar wordt geweigerd.

Ik moet volgend jaar zowiezo 4 tanden laten trekken en daar moet dan een brug of stellage geplaatst worden. Nu wilde ik mijn Tand Extra upgraden zodat ik meer vergoed krijg. Heb hiervoor een formulier in moeten vullen en omdat ik eerlijk ben heb ik bij de vraag of ik verwacht een ingreep te moeten ondergaan is mij dit door mijn zorgverzekeraar geweigerd. Het gaat tegen mijn gevoel in maar had ik hier beter de boel kunnen bedonderen en dit moeten verzwijgen? Ik betaal me elke maand al blauw aan m'n zorgverzekering en nu ben ik een keer iets van hen nodig en wil dat verzekeren en ze weigeren heel simpel. Zijn er Zorgverzekeraars die dit wel accepteren? En mag dit zomaar? Soms heb ik het gevoel dat ik net zo goed niet bij een Zorgverzekeraar kan zitten. Maak er al weinig gebruik van dus ze hebben zo door de jaren genoeg aan me verdiend. Nu wil ik eens iets terug en dan dit.

6487 21 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Oct 18, 2016 om 17:44
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Het is heel logisch dat u uw tandverzekering nu niet kan ophogen. Het heeft ook niet zozeer met "uw eerlijkheid" te maken, ook uw tandarts moet bevestigen dat hij/zij de eerste twee jaar geen hogere kosten zal verwachten. Dus nee, er is geen Zorgverzekeraar die uw upgrade, wil honoreren/verzekeren. Dit uit eigen ervaring, hoor.

Cookies
door Cookies - Oct 18, 2016 om 17:51
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Dus jij denkt een brandend huis nog te kunnen verzekeren? Een verzekering sluit je af 'voor het geval dat' en niet pas als je al weet dat je er een beroep op moet doen.

Cookies
door Cookies - Oct 18, 2016 om 17:55
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Voor hogere tandartsvergoedingen, vragen verzekeraars toch om een ondertekende  tandartsverklaring. Dus met verzwijgen was je ook niet ver gekomen.

tenormin
door tenormin Oct 18, 2016 om 18:25
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Nou schrijf ik alles, net zoals tijger en jij, en ik krijg geen 1-tje, huilie huilie. ;-)

tijger1
door tijger1 Oct 18, 2016 om 19:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tenormin. Misschien omdat er, volgens mij, geen verzekering is, die twee jaar wachttijd kent voor dure behandelingen.

Cookies
door Cookies Oct 18, 2016 om 19:47
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Meteen goedgemaakt.;-)) Overigens zie ik hetzelfde regelmatig bij mij ook.

tenormin
door tenormin Oct 18, 2016 om 20:21
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Jawel tijger, bij de OHRA was het twee jaar. Ik had toen kronen te komen, dus 'probeerde' ik dat brandende huis ook qua verzekering wat op te hogen.
Dank je wel hoor, carola

tijger1
door tijger1 Oct 18, 2016 om 20:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De duurste tandartsverzekering bij Ohra vergoedt maximasl € 500 per jaar. Dus in principe ern onzinnige verzekering als je kronen nodig hebt. Er is geen wachttijd.

Wellicht had Ohra die vroeger wel.

Cookies
door Cookies Oct 18, 2016 om 21:02
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ohra had in eerdere jaren veel hogere vergoedingen.

tenormin
door tenormin Oct 18, 2016 om 21:15
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Dat wist ik niet @tijger1, alleen wat @carola.83 schrijft: toen kon men 'gewoon' voor €1.500,00 p.j. verzekeren. Heb inderdaad al die jaren een €500,00 vergoeding en ik zorg er voor dat die ook schoon opgaan. ;-) Betaal ervoor dus....
En achteraf, de tandarts had het toen fout: is 3 jaar geleden en nog geen kronen die hij voorzag, nodig gehad. Gelukkig.

tijger1
door tijger1 Oct 18, 2016 om 22:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mooi toch, dat u nog zonder die dure kronen toe kan?

tijger1
door tijger1 - Oct 18, 2016 om 17:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als uw huis in de fik staat en u belt een verzekeraar met het verzoek dat huis tegen brand te verzekeren, wat denkt u dat die verzekeraar zegt? Natuurlijk? Of denkt u dat hij zegt: natuurlijk niet.

En mag dat? Ja dat mag. U hebt het over een aanvullende tandartsdekking, dat heeft natuurlijk al helemaal niets met verzekeren van doen, maar bij u is het al 100% zeker dat u uw tegoed gaat gebruiken.

En u moet wel de meest uitgebreide hebben gekozen, dat u een vragenlijst moet invullen.

lo
door lovewinnie - Oct 18, 2016 om 18:05
1210 Antwoorden / 1 Vragen

vaak zit er minimaal een jaar wachtijd op grote behandelingen. Dit omdat vele anders ophogen voor 1 jaar, flink wat kosten maken en jaar er op weer de aanvulling eruit gooien. wijgeren mag als de kosten volgend jaar gemaakt zullen worden . En terecht ook. anders zou de premie nog duurder worden

ja
door jackyh - Oct 18, 2016 om 18:11
953 Antwoorden / 4 Vragen

Wat gaat dit kosten en bereken dan eens de premie die u heeft bespaard. De premie van een tandartsenverzekering is behoorlijk hoog dus het is de overweging waard om een en ander tegen welkaar af te wegen. Ik heb geen verzekering tegen tandartskosten maar als ik mijn kosten bereken ben ik zonder verzekering goedkoper uit.

diumenge
door diumenge - Oct 18, 2016 om 18:12
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Een verzekering is geen spaarpotje. Als je er toch weinig gebruik van maakt, dan had je beter je eigen risico kunnen ophogen en de uitgespaarde premie opzij zetten. Dan heb je wél een spaarpotje.

tijger1
door tijger1 - Oct 18, 2016 om 18:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar u had dus de afgelopen jaren wel wat beter gebruik moeten maken van uw tandartsverzekering, want nu vier tanden die eruit moeten, is geen teken van goed onderhoud.

Ik heb geen idee wat die renovatie van uw gebit gaat kosten, ook weet ik niet wat u per maand aan die tandartsdekking betaalt en gaat betalen. Misschien is het een aanbeveling die hele tandartsdekking te schrappen en volgend jaar zelf de kosten te dragen en op te voeren bij de aangifte over 2017.

me
door mek1967 Oct 19, 2016 om 12:14
10 Antwoorden / 2 Vragen

wat een onzin over dat er geen goed onderhoud is geweest! sommige mensen kunnen door zwangerschap, medicijnen etc ineens een slecht gebit krijgen. Maar daar heb jij waarschijnlijk geen last van! Je hebt zeker een gebit whahahhaha

Cookies
door Cookies Oct 19, 2016 om 12:17
13336 Antwoorden / 36 Vragen

....whahahhaha.... Duidelijk een FB freak.

me
door mein33 Oct 19, 2016 om 12:41
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@mek1967,

Natuurlijk heeft @tijger1 een gebit, het is alleen de vraag "is het echt of is het kunst" , maar hopelijk blijft dit raadsel onopgelost.  ;-((
....whohohoho....   (net de kerstman )

Cookies
door Cookies Oct 19, 2016 om 12:48
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Beetje vroeg die kerstman;-)

ja
door jackyh Oct 19, 2016 om 13:37
953 Antwoorden / 4 Vragen

TIJGER1, Je kunt geen tandartskosten aftrekken bij de aangifte IB.

Cookies
door Cookies Oct 19, 2016 om 13:41
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Jackyh: je kunt WEL tandartskosten (het niet-vergoede deel) aftrekken bij de aangifte!

tijger1
door tijger1 Oct 19, 2016 om 15:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@jackyh. En waarom denkt u dat dat niet kan? En zijn nog heel veel medische kosten die je kunt opvoeren bij je aangifte. Vooropgesteld dat je ze zelf hebt betaald.

ekiem
door ekiem - Oct 18, 2016 om 19:25
676 Antwoorden / 100 Vragen

Dit mag inderdaad. Doorgaans is het zo dat je meestal ,toch zeker ruim één of twee jaar, die hogere "verzekering " moet hebben alvorens iets vergoed te krijgen.
Anders zou je de boel op kunnen hogen om veel te gaan claimen . Vandaar dus die "wacht tijd ".

ekiem

Gerry1969
door Gerry1969 - Oct 18, 2016 om 23:42
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Dan wordt 2017 een duur jaar voor u! Troost u,  u heeft jarenlang minder betaald.
Even de kiezen op elkaar en een tandje bijzetten. Dan is het zo achter de rug.
Diewilik

aurora1
door aurora1 - Oct 19, 2016 om 00:02
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dat is volkomen terecht en dat mag. Zou u gelogen hebben dan was u alsnog achteraf door de mand gevallen wegens de declaraties en toch zelf moeten betalen.
Vervolgens kan dan om de hoek komen kijken dat u problemen met verzekeren krijgt.
Misschien had u uw gebit beter moeten onderhouden?
Er zal met uw huidige tandverzekering toch al het e.e.a. vergoed worden? En verder zult u ruim de tijd hebben om voor de behandeling te sparen.
U kunt ook alvast uitzoeken met die tandcodes wat dit alles gaat kosten, dan heeft u een idee en inzicht wat uw huidige soort verzekering daarvan vergoedt en of het zin heeft deze verzekering door te laten lopen.

ha
door halex - Oct 19, 2016 om 00:48
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Een verzekering is om onkosten te dekken waar u niet op kon rekenen en die u niet zomaar kunt dragen. In uw geval weet u dat er wat aan staat te komen, dus daar hebt u geen verzekering voor nodig. Enkel enige discipline om maandelijks een bedrag opzij te zetten (ook wel sparen genoemd) om in de loop van volgend jaar de rekening, waarvan u nu al weet dat die komt, te betalen.
Een verzekering is geen spaarinstelling die u ongeveer evenveel vergoedt als uw inleg hoog is. Een verzekering is een manier om samen met elkaar en voor elkaar kosten te kunnen dekken die een individu niet zelf kan dragen. Met als gevolg dat de één wminder uitgekeerd krijgt dan de inleg en een ander meer uitgekeerd krijgt dan hij bijgedragen heeft. Wees blij dat u een zogenaamde 'netto-betaler' bent, wat dat betekent dat het u qua gezondheid voor de wind gaat!

me
door mein33 - Oct 19, 2016 om 11:19
5658 Antwoorden / 28 Vragen

en omdat ik eerlijk ben

@Oene de Vegt,

Het is niet meer dan normaal en gerespecteerd dat u eerlijk bent.
Als u incorrecte informatie had verstrekt en na uw behandeling de nota's voor de behandelingen zou hebben ingediend dan had u echt een probleem met uw zorgverzekeraar gekregen.
De vergoeding voor de behandelingen was u alsnog geweigerd en u zou ook nog eens de (extra) premie die u zou hebben betaald kwijt geweest. De zorgverzekeraar zou u dan zelfs hebben kunnen beschuldigen van malversatie, met alle gevolgen vandien.

Misschien is het voor u een (schrale) troost voor u om te weten dat elke Nederlander van 18 jaar en ouder zich (blauw) scheel betaald aan z'n zorgverzekering en mag u zich gelukkig prijzen dat u er geen gebruik van hoeft te maken omdat u (verder) gezond van lijf en leden bent.

koekeloer
door koekeloer - Oct 19, 2016 om 12:44
562 Antwoorden / 18 Vragen

Als U had gelogen had U de kans gehad dat de verzekering helemaal niets uitkeert.

Johkwe
door Johkwe - Oct 19, 2016 om 12:47
44 Antwoorden / Vragen

Niet erg sociaal om je voor een grote ingreep snel even te upgraden om daarna weer te downgraden.
Daar heeft de zorgverzekeraar zich voor ingedekt.
Gelukkig maar anders werden de premies nog hoger.

ha
door hanneke - Oct 19, 2016 om 12:48
321 Antwoorden / 1 Vragen

Hoe vervelend ook: ze mogen u dit inderdaad weigeren. Een verzekering gaat om 'onzekere voorvallen', en in uw geval is er helaas weinig onzekers meer aan.

Het niet opgeven had u ook niet geholpen, want zelfs al zouden ze geen verklaring van uw tandarts vragen, dan nog waren ze er natuurlijk bij de eerste declaratie al achter gekomen dat u dit al wist. En dan was u nog veel verder van huis geweest, want dan was u geregistreerd voor verzekeringsfraude.

Houd er overigens wel rekening mee dat doordat u nu een weigering van een verzekering heeft ontvangen, u de komende jaren bij elke verzekering die u aanvraagt (niet alleen voor een zorgverzekering, maar ook bijvoorbeeld een auto-, inboedel- of zelfs levensverzekering) de vraag "Is u ooit een verzekering opgezegd, geweigerd of aangeboden onder beperkende voorwaarden?" met 'Ja' moet beantwoorden. Doet u dat niet, dan is de kans zeer groot dat de verzekeraar er toch achterkomt, en ook dan komt u alsnog als fraudeur te boek te staan. De vraag gewoon netjes met 'Ja' beantwoorden en uitleggen dat het om een geweigerde aanvullende zorgverzekering gaat, is dan veel slimmer, want daar zal een gemiddelde verzekeraar echt niet moeilijk over gaan doen. Ik snap dat dat nu tegen uw gevoel zal ingaan (immers, nu heeft die eerlijkheid u juist tegengewerkt) maar de risico's zijn nu heel anders.

Sterkte met uw gebit!

mo
door mof - Oct 19, 2016 om 13:17
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, dat is normaal en mag. Het gaat om de aanvullende verzekering dus niet om het basispakket.
Dit doen verzekeraars altijd: ook bij een rechtsbijstandsverzekering bijv. dan valt een zaak die al bestond voor het aangaan van de verzekering niet
meeverzekerd. En dat is logisch natuurlijk! Andere mensen die dit wel hebben meeverzekerd hebben nog meer premie betaald dan u, omdat ze
verzekerd willen zijn voor "in het geval dat er ooit iets gebeurd". U draait de zaak om: u wacht eerst af totdat er wat moet gebeuren en probeert uwzelf dan alsnog te verzekeren. Volgens de manier waarop u handelt parasiteert u op de bijdragen die de andere mensen hebben betaald.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 19, 2016 om 17:07
16843 Antwoorden / 202 Vragen

Zie zo ongeveer alle andere al gegeven antwoorden. Kort samengevat: Men mag weigeren en er zal waarschijnlijk geen enkele verzekering zijn die een upgrade accepteert.

Ma
door Mat Matheij - Oct 19, 2016 om 17:16
986 Antwoorden / 3 Vragen

U kunt beter alle behandelingen die er nog moeten geschieden dit jaar (gedeeltelijk) laten uitvoeren tot het door uw zorgverzekeraar te vergoeden maximum en het vervolg begin volgend jaar. Bij het aangaan van een tandartsverzekering maar ook het verhogen ervan geldt meestal een wachttijd en heeft u hiervan pas het daarop volgende jaar profijt. Het overstappen naar een andere verzekeraar biedt daarin ook geen soelaas omdat zij dezlfde regels hanteren.

ri
door richard berendsen - Oct 19, 2016 om 17:39
1 Antwoorden / Vragen

Ik moest in het jaar 2016 een brug hebben om nog enigszins goed te kunnen kauwen. Ik had in 2015 geen tandartsverzekering en heb toen eind 2015 mijn zorgverzekeraar gevraagd of ik een tandartsverzekering kon afsluiten voor de genoemde brug in 2016. Dat was geen enkel probleem.
Ik had ook al geinformeerd bij andere zorgverzekeraars en liep tegen dezelfde problemen aan als de vragensteller Oende de Vegt. Op mijn vraag aan de zorgverzekeraar waarom zij wel een verzekering wilden afsluiten voor deze tandartsbehandeling was hun uitleg dat zij vergoeden tot maximaal

500,00  en/of  75 % van de werkelijke gemaakte kosten van de behandeling.  Je moet dus een rekensommetje maken of je hier voordeel bij hebt.

Een brug en vier tanden trekken kost ca. 1600,00. Je neemt een verzekering met de hoogste premie, b.v. 22,50./mnd
Het sommetje is dan als volgt: 12 x 22,50 = 270,00. Je krijgt vergoed 500,00. Je moet uiteindelijk betalen 1600,00 + 270,00 - € 500,00 = 1370,00
Zonder verzekering betaal je 1600,00. Je voordeel is dus 1600,00 - 1370,00 = 230,00
De naam van de zorgverzekeraar is DITZO.

diumenge
door diumenge Oct 19, 2016 om 17:51
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Prettig voor u, maar uitermate stom van Ditzo om deze 'verzekering' te verkopen. Want dit heeft niets meer met verzekeren te maken natuurlijk.

tenormin
door tenormin Oct 20, 2016 om 00:29
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Geloof je dit dan @diumenge? Ik n.l. niet. In ieder geval niet tussentijds in een lopend jaar verzekering.

tijger1
door tijger1 Oct 20, 2016 om 16:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tenormin. Het was niet lopende het jaar. En iedereen kan bij Ditzo een tandartsverzekering afsluiten met een vergoeding tot € 500,00. En dat kan ook bij Ohra en veel anderen.  Zonder aanvullende voorwaarden.

ro
door roelfien 65 - Oct 20, 2016 om 16:05
29 Antwoorden / 0 Vragen

Logisch je kan je Tandverzekering wijzigen,bijwijze van tandverzorgd 2 naar 3 maar dan moet je daar het eerste jaar in blijven zitten en dan kom je pas voor de vergoeding in aanmerking.