De
door Devz Mar 27, 2017 om 16:42
Geldzaken & recht

Aannemer past plannen aan zonder overleg

Beste,

Vorig jaar heb ik een nieuwbouw appartement gekocht en aanpassingen aan de tekening laten maken.
Ik heb onder andere wat muren, WC en de badkamer verplaatst. Dit is allemaal uitgetekend ver voordat het beton is gestort.

Ben al een paar keer langs geweest, nadat het beton was gestort, en het viel me op dat de elektra uit het plafond stak.
Laatst ben ik weer langs geweest en waren er bouwvakkers een verlaagd plafond in mijn appartement aan het aanbrengen.

De aannemer gebeld voor meer informatie maar hij was niet eens op de hoogte van deze aanpassing!
Hij zou hier achter aan gaan, de voorman op bellen en later een mail sturen.
Later die week een mail gekregen(Nadat ik een telefonisch herinnering heb achter gelaten) dat ze dit hebben gedaan omdat de aangepaste tekeningen alleen aan de waterleiding installateur was doorgegeven, maar niet de elektro installateur. Hierdoor komen de elektro leidingen op de verkeerde plek uit het plafond.(Hier stonden eerst muren) Geen eens excuses gekregen voor de fouten en ik heb het hier mee te doen.

Hierop heb ik een mail gestuurd dat ik het hier niet mee eens ben, dat ik excuses en een compensatie verwacht voor de schade/ontstane situatie. De aannemers neemt in 1 keer zijn telefoon niet meer op en reageert ook niet meer op mijn mail.(Week geleden 2de mail al gestuurd, normaal reageerde hij binnen 2 dagen) Het project loopt al niet zo lekker want het bedrijf heeft 2 andere bouwprojecten nog aangenomen en ze hebben te weinig mensen. Hierdoor is het project ook al bijna 5 maanden uitgelopen. Helaas gaan ze het net halen voordat de boete inwerking gaat.

Ik ben sowieso van plan om de 5% in te houden bij de laatste termijn omdat ik geen verlaagd plafond wil, tenzij de aannemer mij compenseert.

Zijn er nog andere mogelijkheden om actie te ondernemen tegen de aannemer? Alle tips zijn welkom.

4980 7 Rapporteer

uwjurist
door uwjurist - Mar 27, 2017 om 16:47
1043 Antwoorden / 0 Vragen

U moet de aannemer per aangetekende brief en mail in gebreke stellen en sommeren alsnog conform de afspraken e.e.a. uit te (laten) voeren. Stel ook een termijn voor het herstel. Hoe hij dat oplost is zijn probleem.
Schakel zo nodig juridische hulp in.

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

marita5
door marita5 - Mar 27, 2017 om 18:05
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Devz ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel ( lees rechterkolom voorbeeldbrief )

https://www.consuwijzer.nl/huis-tuin/werkzaamheden/niet-tevreden-met-resultaat

ja
door jan4073 - Mar 29, 2017 om 12:47
83 Antwoorden / 3 Vragen

Ik neem aan dat u lid bent geworden van Vereniging Eigen Huis voordat u met de bouw begon? Neem kontakt op met VEH en dan wordt het probleem meestal binnen de korste keren opgelost of op zijn minst wordt er een oplossing voor jouw gezocht. Voor leden is dit gratis.

1paul
door 1paul - Mar 29, 2017 om 14:42
3134 Antwoorden / 0 Vragen

sommeer de aannemer dat hij de bouw volgens jullie overeengekomen afspraken uitvoert en doe dit vooral via een aangetekend schrijven, ik neem aan dat hij en u een getekende overeenkomst hebben?

geef de aannemer in deze brief 14 dagen de tijd om alsnog de veranderingen door te voeren en ook en vooral als hij weigert dat u achteraf deze wijzigingen op zijn kosten uit zult laten voeren na oplevering en dat daarmee de opleveringstermijn over gegaan word en dat u dan dus ook de boete zult claimen bij hem, immers u kunt nog niet van de woning gebruik maken totdat de veranderingen zijn gedaan...

neem ook een jurist in handen of steek uw licht op bij juridisch loket...

avhelvoort
door avhelvoort - Mar 30, 2017 om 19:43
82 Antwoorden / 1 Vragen

Spijtig dat het zo loopt.

Wat ik me wel afvraag zijn de volgende punten.
a. zo ver ik weet mag je niet zomaar op een bouwplaats komen zonder toestemming van de aannemer, dus mijn vraag is, had u toestemming om het appartement te bezichtigen?
b. de aannemere heeft u inderdaad niet geinformeerd over dit voorval, had hij misschien wel moeten doen, maar hij probeert alsnog ondanks de extra kosten die het voor hem met zich mee brengt de overeenkomst kwa indeling van de ruimte, toch te realiseren.
c. mag ik vragen wat voor u de reden is dat u geen verlaagd plafond wilt? stel hier komt een zaak van kunnen deze punten best een grote rol gaan spelen.

Wel is er een hele grote fout van de aannemer dat hij u dus niet informeerde en ook niet eens meer reageert op uw mailtjes/telefoontjes.
Ik zou inderdaad ook een aangetekende brief versturen, alleen alleen nog maar contact met hem op nemen op een manier die u kunt bewijzen, zoals mail en nog beter aangetekende brieven.

pino123
door pino123 Mar 31, 2017 om 09:09
2763 Antwoorden / 14 Vragen

A) Doet niet ter zake, is niet van belang bij deze vraag

B) misschien wel moeten doen, niet misschien.... Dat had hij moeten doen. maar hij probeert alsnog ondanks de extra kosten die het voor hem met zich mee brengt de overeenkomst kwa indeling van de ruimte, toch te realiseren. Hoekomt u daarbij?

C)
c. mag ik vragen wat voor u de reden is dat u geen verlaagd plafond wilt? stel hier komt een zaak van kunnen deze punten best een grote rol gaan spelen. Waarom wilt u dat weten? Gaat helemaal geen punt spelen, er wordt niet conform de afspraken gewerkt, waarom TS dat niet wil doet niet ter zake.

1paul
door 1paul - Mar 31, 2017 om 08:51
3134 Antwoorden / 0 Vragen

Denk zomaar dat het verlaagde plafond werd aangebracht om de electraleidingen te verbergen simpel omdat deze op de verkeerde plek uit het plafond kwamen, dit hoef je niet te pikken...

je hebt een opdracht gegeven, schriftelijk uiteraard en getekend door beidden, en daar heeft de aannemer zich maar aan te houden, dat hij/zij iets niet doorgeeft is uiteindelijk zijn probleem.

Verlaagd plafond aanbrengen is dna de makkelijkste klap voor hem om zo de omgelegde electraleidingen aan het zicht te onttrekken, deze leidingen alsnog IN het plafond infrezen duurt langer en is ingewikkelder en is dus duurder...

als de aannemer na aandringen van uw kant dit alsnog laat uitvoeren let er dan op dat er geen scherpe bochten in deze electraleidingen komen, dit zorgt ervoor dat mochten er aanp[assingen in de installatie moeten komen, bijvoorbeeld bijtrekken draad, dit onmogelijk word...

De
door Devz - Apr 11, 2017 om 22:05
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ten eerste bedankt voor jullie reacties.
Ben langs geweest en het verlaagde plafond af gezien en valt me niet mee.

Ik ben zelf bijna 2 meter en het is erg storend. Hoge plafonds zijn voor mij een dikke plus. Ga binnenkort langs een jurist en wil aansturen op ontbinding koopcontract, want herstel is niet mogelijk en heb geen zin 10 jaar van me leven hierdoor te brengen.

Misschien voor sommige mensen mee te leven, maar voor mij niet.

P.s. Ja uiteraard vraag ik toestemming om op de bouw te komen kijken. Verder irrelevante opmerking.