Sjak Janssen
door Sjak Janssen Apr 26, 2016 om 20:11
Geldzaken & recht
Aanvraag herziening keuring UWV

Door een fatale fietsval raakte ik jaren geleden 9 dagen in coma. Weer bij bewustzijn was ik helemaal de weg kwijt. Het heeft me al bij al 3 jaar gekost om mezelf weer te ontdekken en er achter te komen wat ik wel en wat ik niet kan. Echter een jaar na het ongeval werd ik door het UWV/GAK al voor 80 % goed bevonden. Inmiddels werkte ik wekelijks 3 dagen van 5 uur. Het kostte me veel kracht, maar ik had hoop niet opgegeven dat ik verder zou kunnen komen. Kortom; ik hoopte mijn oude niveau te weer te halen.
Snel daarna bleek dat ik mijn oude werk niet aankon en kreeg ik mijn ontslag. Omdat ik slechts voor 20 % afgekeurd was, werd mijn pensioenopbouw stil gelegd. Je hebt daar recht op als je voor 25 % of meer bent afgekeurd. Het heeft me 5 jaar gekost om weer werk te vinden.

Inmiddels ben ik voor 65 tot 80 % afgekeurd. Nog steeds ben ik snel afgeleid, heb ik moeite om me te concentreren, kan ik me maar op 1 ding tegelijk focussen en ben ik snel moe. Wat ik ook doe; ik loop altijd op mijn tenen.

Doordat ik me in een vroegtijdig stadium voor een te hoog percentage heb laten goedkeuren, hebben we het financieel niet zo breed.

Een jaar na het ongeval was ik er veel slechter aan toe dan nu. Alleen zag ik dat zelf toen niet, met als gevolg dat ik door het UWV voor 80 % werd bevonden. Hoe kun je voor 80 % goed gekeurd worden terwijl je jezelf nog volop aan het ontwikkelen bent? Ik wil dan ook een herziening aanvragen. Hoe kan ik dat het best aanpakken zodat ik een kans van slagen heb?

7394 12 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Apr 26, 2016 om 20:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als ik het goed begrijp, zou u met terugwerkende kracht die oude keuring willen laten herzien?

Dat kunt u wel vergeten.

U schrijft: "Doordat ik me in een vroegtijdig stadium voor een te hoog percentage heb laten goedkeuren ...,"

Dus u hebt zich blijkbaar beter voorgedaan, dan dat u zich voelde. Maar het UWV komt daar niet op terug.

Sjak Janssen
door Sjak Janssen Apr 27, 2016 om 20:34
Antwoorden / 1 Vragen

Het was geen kwestie van mezelf beter voordoen. Ik kende mezelf niet en heb me laten meesleuren door het UWV en het bedrijf waar ik toen werkzaam was. Nu zou zoiets me niet meer overkomen, maar destijds was ik maar met één ding bezig. En dat was mijn grenzen ontdekken.

hu
door huubk68 May 6, 2016 om 12:00
20 Antwoorden / 5 Vragen

ja dat is slim dat is nu de truuk die ze hebben de mensen erin laten tuinen zodat ze eronder uit kunnen maak zelf zoiets mee

zoekster1
door zoekster1 - Apr 26, 2016 om 20:28
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Ga met een advocaat praten. Ik ga ervan uit dat u op dit moment een vrij laag inkomen heeft en dan kunt u in aanmerking komen voor gesubsidieerde rechtsbijstand. Dan hoeft u alleen een eigen bijdrage te betalen. Verder krijgt u ook nog eens een korting op de eigen bijdrage als u aan een advocaat komt via het juridisch loket. Dus dat is de eerste halte. Vervolgens naar een advocaat gespecialiseerd in sociale zekerheid. Meestal is een eerste gesprek gratis, dan kan die u vertellen of u nog kans maakt op een herziening.

Persoonlijk geef ik u weinig kans omdat u in bezwaar had moeten gaan toen u de eerste keer voor 20% werd afgekeurd. Meestal krijg je daar 6 weken de tijd voor. En het geheel is ook erg lang geleden om nog iets aan te kunnen tonen van een eventuele verkeerde inschatting door de keuringsarts/uwv. Misschien kunt u het er nog op gooien dat u toen niet capabel was om te ageren. In ieder geval heeft u geen enkele kans als u er alleen tegenaan gaat. Dus schakel een professional in en als die er geen gat in ziet, dan zou ik dat geloven, als ik u was.

hu
door huubk68 May 6, 2016 om 12:03
20 Antwoorden / 5 Vragen

met een advocaat praten haalt niks uit ben 2 keer met ze bezig geweest en ja ook via juridisch loket ze hebben eigen bijdrage betaald gekregen en dat was het weekje erna kunnen ze ineens niets meer voor je betekenen en ja van de uwv win je niet hebben teveel macht

Cookies
door Cookies - Apr 26, 2016 om 20:42
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Je hebt geen enkele kans van slagen op herziening.

tijger1
door tijger1 - Apr 26, 2016 om 22:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hoeveel jaar geleden was dat ongeval? Begrijp ik het goed dat dat in ieder geval acht á negen jaar geleden was?

ed
door edwin1210 - Apr 27, 2016 om 02:21
1 Antwoorden / Vragen

Beste Sjak,

Stap gewoon naar het UWV toe en vraag om een herziening van je wao. Dat is de beste kans van slagen, alleen je moet het nog wel even doen.. Heel herkenbaar om zelf niet in actie te komen, het hoort allemaal bij het opgelopen hersenletsel wat een coma met zich mee brengt, en een verzekeringsarts zal dit beamen. Dus die heb je in feite al mee!
Ik spreek uit ervaring, 11 dagen coma, en dezelfde 'eigenschappen' meegekregen als waar jij nu mee zit. Het wao traject is in de loop der jaren ook herzien, en herzien, en uiteindelijk ben ik beland bij waar ik het best mee gebaat ben, volledig afgekeurd.

Je zult zelf even de eerste stap moeten zetten, een telefoontje kan al genoeg zijn. In tegenstelling tot wat mijn voorgangers schrijven is een herziening altijd mogelijk.

En oja, als je schrijfvaardig bent wil nog niet gelijk zeggen dat de rest koek en ei is, JACKYH...., en gelukkig zijn er bij het UWV wel wijze mensen aanwezig,wijzer dan jou in ieder geval...

ja
door jackyh Apr 27, 2016 om 08:57
953 Antwoorden / 4 Vragen

Laten we dat dan maar hopen. Blijft het feit, dat iemand die zo goed kan verwoorden, niet thuis hoort in een uitkering. Deze man is een verrijking en er zijn volgens mij echt wel banen voor hem. Zonde als hij buiten het arbeidsproces zou moeten staan. Een uitkering is toch wel het laatste wat je wilt.

marita5
door marita5 Apr 27, 2016 om 09:32
11507 Antwoorden / 15 Vragen

@jackyh , uw antwoorden verbazen me iedere keer weer , waar is dit nu weer op gebaseerd ?
Gaat u in de schoenen staan van een arts ? u kent de lichamelijke klachten van Ts niet om een oordeel te vellen en heeft niks te maken met goed verwoorden, iemand in uw ogen die goed kan verwoorden heeft niks . ook dit antwoord slaat nergens op .

ja
door jackyh Apr 27, 2016 om 09:45
953 Antwoorden / 4 Vragen

Zo te zien kan hij goed schrijf/bureauwerk verrichten. Laat hem a.u.b. niet verpieteren in een uitkering.

marita5
door marita5 Apr 27, 2016 om 09:49
11507 Antwoorden / 15 Vragen

dat is niet aan u om te bepalen .

Sjak Janssen
door Sjak Janssen Apr 27, 2016 om 11:33
Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben niet iemand die zich achter de geraniums wil verstoppen. Ik weet wel dat ik heel veel moeite heb om te werken als er op mijn vingers gekeken word, als ik onder druk moet werken. Het liefst zou ik op vrijwillige basis werken als ervaringsdeskundige. Om dat voor elkaar te krijgen en niet verder in de financiele problemen te komen, is het belangrijk om volledig afgekeurd te zijn. Momenteel moet je eerst 2 jaar ziek zijn om gekeurd te kunnen worden. Vandaar dat ik me in november 2015 ziek gemeld heb en sindsdien op therapeutische basis wekelijks 3 halve dagen werkzaam ben.

Na een halve dag werken kom ik gebroken thuis. Het enige wat ik dan nog kan is op de bank ploffen de lege accu bij te laden. Voor mij is 3 halve dagen werken net zo veel als iemand die wekelijks 60 tot 80 uur werk zonder een Niet Aangeboren Hersenletsel. Voor te veel mensen is dat nog steeds erg onzichtbaar. Daarom ben ik heel blij met het advies van Edwin. Blijkbaar moet je eerst NAH hebben om te kunnen begrijpen wat het inhoud. Het is me wel duidelijk dat ik zeker contact op moet gaan nemen met het UWV. Niet geschoten is altijd mis.

marita5
door marita5 Apr 27, 2016 om 11:50
11507 Antwoorden / 15 Vragen

@Sjak Janssen , zo is het maar net , iemand die zo iets niet heeft mee gemaakt kan hier zeker geen oordeel over vellen .
Ik heb ook ongevallen gehad waarbij aan de buitenkant niks te zien is , om dan begrip te krijgen van mensen in de omgeving is zeer moeilijk.
Een tip ga nooit vechten om erkenning te krijgen bij mensen in uw omgeving die u niet willen begrijpen kost alleen maar energie en levert niks op .
Neem contact op met Uwv moet u gaan op gesprek neem altijd iemand mee , zoals u al schrijft niet geschoten is altijd mis . veel succes .

ed
door edwin1210 Apr 27, 2016 om 16:16
1 Antwoorden / Vragen

Bij sommige mensen mag je hopen dat ze zelf ook eens iets krijgen, piepen ze wel anders. Maar zo is onze samenleving waarschijnlijk, te walgelijk voor woorden.

Dankje, Sjak, wij begrijpen elkaar. Nu de rest van Nederland nog....

sa
door saint - Apr 27, 2016 om 09:16
28 Antwoorden / 1 Vragen

Bij het UWV maak je geen enkele kans.
Mijn vrouw is 3 jaar geleden betrokken bij een ongeval. Loopt nog steeds bij de pijn poli, zit onder de medicijnen en is niet zo hoog opgeleid.
Toch vind het UWV dat ze gewoon aangepast werk kan doen, en is volledig afgekeurt.
De verzekeringsartsen hebben opdracht om zoveel mogelijk mensen, zoveel mogelijk uit de ZW te houden.
Gewoon kansloos, dus.

ma
door marnix1 Apr 27, 2016 om 10:23
256 Antwoorden / 22 Vragen

of goed gekeurd?

sa
door saint May 6, 2016 om 11:54
28 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, dat bedoel ik eigenlijk, sorry voor het misverstand wat ik hiermee creeer.

hu
door huubk68 May 6, 2016 om 12:04
20 Antwoorden / 5 Vragen

ja dat is het hem nu hoe meer hun mensen aan het werk zetten hoe beter hun loon word van min.75000 tot 88000 per jaar

testcase
door testcase - Apr 28, 2016 om 00:11
189 Antwoorden / 1 Vragen

Ik begrijp dat u met terugwerkende kracht een herziening wilt. Dat is niet mogelijk. Na een beslissing van het UWV heeft u 6 weken de tijd om bezwaar aan te tekenen, daarna is deze onherroepelijk.
Dat is ook wel logisch want er is geen arts in Nederland die kan beoordelen wat uw medische situatie was 8 jaar geleden. Er kan immers geen onderzoek meer worden gedaan.

ed
door edwin1210 Apr 28, 2016 om 14:17
1 Antwoorden / Vragen

Wat is 'logisch' tegenwoordig, dat Jan en alleman zich ergens mee moet bemoeien zonder kennis van zaken te hebben?...

Sjak stapt gewoon naar het UWV en vraagt, en krijgt, een herziening.

Ik heb mij  hooguit drie dagen geleden aangemeld hier, en ben het nu al zat. Zat over de bemoeienis, het rechtlijnige denken, het schandalige gedrag van bepaalde mensen. Kortom, hier stopt het voor mij.

Cookies
door Cookies May 6, 2016 om 12:04
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Je begrijpt iets helemaal niet: Sjak wil een herziening op het besluit van een jaar of 8 geleden. Dat kan niet. Een herziening voor nu kan natuurlijk altijd worden aangevraagd.

hu
door huubk68 - May 6, 2016 om 11:58
20 Antwoorden / 5 Vragen

het is heel simpel de uwv heeft gewoon schijt aan je ze kijken naar het soort werk en niet wat de mens mankeer dus gewoon de omgekeerde wereld letterlijk en figuurlijk

ro
door ronny530 May 6, 2016 om 12:32
2773 Antwoorden / 41 Vragen

Schoppen tegen instanties is zo makkelijk maar heeft zonder onderbouwing van de situatie geen enkele zin.

hu
door huubk68 May 10, 2016 om 21:20
20 Antwoorden / 5 Vragen

dat zeggen ze ja dat dit makkelijk is maar niemand wil je helpen ja in eerste instatnatie tot je eigen bijdrage hebt betaald en dan weten ze niks heb nu zaak lopen advocaat doet zelf niks ben je klaar mee

Sjak Janssen
door Sjak Janssen May 11, 2016 om 11:51
Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben een jaar na het ongeval door het UWV gekeurd en kon nog bijna niets. Toch was ik blij dat ik toen voor 80 % goed gekeurd werd omdat ik toch terug wilde naar de oude ik. Nu, terugkijkend, weet ik dat dat niet haalbaar is. Maar ik weet dat die eerste keuring veel te vroeg is gekomen. Als ze me gekeurd hadden op het moment dat ik mijn eigen grenzen zou kennen, een drietal jaren later, was dit nooit gebeurd. Ik heb er veel financiele problemen aan overgehouden en het simpel werk dat ik nu doe, kost me al veel kracht en energie. Werk ik een halve dag kost me dat niet zo veel energie die volledige werkweek erop heeft zitten.
Om de keuring te herzien heb ik eerder een advocaat van het FNV ingeschakeld. Echter zij zag geen mogelijkheid om de keuring te herzien zodat ik toch recht zou hebben op een goed pensioen. Ik zie dus ook geen mogelijkheid meer hoe ik dit probleem moet aanpakken.

ma
door maarten heest - May 11, 2016 om 10:09
463 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Sjak, er heerst spraakverwarring over 'herziening' en 'herbeoordeling'. Herziening van een eerdere beoordeling is niet mogelijk. Bezwaar aantekenen tegen een beoordeling kan wel maar dat moet dan wel binnen 6 weken na die beoordeling gebeuren. Daarvoor is het nu te laat.

U kunt wel een herbeoordeling aanvragen als uw situatie veranderd is. Als het percentage arbeidsongeschiktheid van 65-80 % volgens u niet meer overeenstemt met uw gezondheidstoestand op dit moment dan kunt u zo'n nieuwe beoordeling aanvragen.
Het UWV stelt dat u aan de bel moet trekken als er een verandering in uw situatie is. Dat moet u dan wel aantonen middels bevindingen van artsen en deskundigen.
Als u dit traject ingaat dan zou ik dat nooit zonder deskundige begeleiding doen. Zoek hulp bij een vakbond of op een andere manier.

Sterkte en succes.

Sjak Janssen
door Sjak Janssen May 11, 2016 om 11:59
Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Maarten, bedankt voor je aanwijziging. Ik ben in 2013 voor 65 - 80 % arbeidsongeschikt bevonden en heb een eind vorig jaar een herbeoordeling aangevraagd. Ik moet eerst 2 jaar ziek zijn voordat er een herbeoordeling kan plaatsvinden.

Maar is het ook mogelijk dat ik een herbeoordeling aanvraag voor de keuring van 1999?
Al eerder heb ik hulp gezocht bij een advocaar van het FNV. Zij zag echter geen manier om deze deur te openen.

ma
door maarten heest May 12, 2016 om 16:53
463 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Sjak, zoals van verschillende kanten aangegeven kan dat niet. Probeer het uit uw hoofd te zetten en ga verder met het hier en nu. Groeten.

Cookies
door Cookies - May 11, 2016 om 12:02
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Dat is al een paar keer geschreven (en ook van je advocaat heb je dat vernomen). Nee, een herziening van je beoordeling in 1999 is NIET mogelijk.

DOOR SJAK JANSSEN 11 MAY 2016 OM 11:59
ANTWOORDEN / 1 VRAGEN

Maar is het ook mogelijk dat ik een herbeoordeling aanvraag voor de keuring van 1999?

marita5
door marita5 - May 11, 2016 om 12:07
11507 Antwoorden / 15 Vragen

@sjak Janssen ,

Wat gebeurd er als ik zelf een herbeoordeling aanvraag ?

Alleen als uw medische situatie is gewijzigd, kunt u eventueel eerder een herbeoordeling krijgen. Geef wijzigingen in uw situatie door met het formulier Wijzigingen doorgeven op uwv.nl. Wij bekijken dan of het nodig is dat wij uw situatie eerder gaan beoordelen.

Ook als wij u eerder beoordelen, gaan wij vaststellen of u nu of in de toekomst arbeidsvermogen heeft. Als u volgens UWV kunt werken, dan verlagen wij uw uitkering vanaf 1 januari 2018 van 75% naar 70%. Kunt u niet werken? Dan gaat uw uitkering niet omlaag.

Is uw situatie veranderd? Bent u bijvoorbeeld gaan werken of juist gestopt met werken? Of is uw gezondheid verslechterd? Dan kan dat gevolgen hebben voor uw recht op een Wajong-uitkering

Bron : uwv.nl

ma
door madelief - May 18, 2016 om 13:22
25 Antwoorden / 8 Vragen

U zou contact op kunnen nemen me stichting  wao beraad die kunnen u kosteloos adves geven.Maar zoals gezegd zal het moeijk worden want je moet binnen zes weken reageren als u het er niet mee eens bent.