Pi
door Pierre Smulders Feb 9, 2016 om 13:48
Geldzaken & recht

Abonnement voor half jaar aangegaan. Mag dat automatisch worden verlengd?

Geachte mevrouw of heer,

Mijn kleindochter gaf ik voor haar verjaardag een abonnement op de Tina voor een half jaar. Tot mijn verrassing bleek zij dat blad na 10 maanden nog steeds ontvangt en dat er gewoon € 70,85 van mijn rekening is afgeschreven. Informerend naar deze niet gewenste voorzetting stelde de medewerkster dat bij het welkomsbericht werd vermeld dat het abonnement doorgaat tot aan het moment van opzegging. Daarmee ben ik geheel oneens. Zulke onbedoelde voortzetting vat ik op als oplichterij.
Ik bestel iets voor een half jaar en vervolgens zit ik er, wanneer daarop niet allert, tot in de eeuwigheid. Dat kan toch niet? Of wel?
Is het van belang of het welkomsbericht aan het adres van mijn kleindochter of aan mijn adres is gestuurd?

Met dank voor uw reactie verblijf ik met vriendelijke groeten,
Pierre Smulders

8445 8 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 9, 2016 om 13:58
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Ja dat mag maar alleen als dat vooraf ook is aangegeven. Bij bladen zoals u noemt is het meestal zo dat in de voorwaarden staat dat tenzij er vooraf wordt opgezegd automatische verlenging plaats vindt. Vaak in de kleine letters. De meldung vann Tina zal dus correct zijn, helaas voor u.
De remedie: nu opzeggen binnen de geldende voorwaarden dus letterlijk stellen: binnen de korst mogelijke termijn.

edrick3
door edrick3 - Feb 9, 2016 om 14:07
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Sanoma kent twee soorten abonnementen.

  • Aflopende abonnementen - dit zijn abonnementen die automatisch stoppen na de vooraf afgesproken periode.
  • Abonnementen tot wederopzegging – dit zijn abonnementen waarbij u zich abonneert tenminste voor het aantal aangegeven nummers en totdat u zelf opzegt. Het abonnement wordt automatisch verlengd. Na uw eerste abonnementstermijn is uw abonnement per maand opzegbaar.
U kunt hierover meer lezen in de abonnementsvoorwaarden.

Ook voor cadeauabonnementen geldt dat er een abonnement afgesloten kan zijn dat automatisch stopt of een abonnement dat u aangegaan bent totdat u zelf aangeeft dat het abonnement beëindigd moet worden.
Houd u rekening met de abonnementsvorm. Als u een abonnement cadeau geeft tot wederopzegging en u wilt niet dat het abonnement doorloopt na de eerste periode, zorg dan dat u de opzegging op tijd doorgeeft.
(Bron)

tenormin
door tenormin - Feb 9, 2016 om 14:14
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Beste Pierre Smulders, het is absoluut geen oplichting. Heb zojuist de site bezocht en daar staat heel duidelijk vermeld dat, bij een abonnement, of dit nu een half jaar of een jaar is, U een maand voor de periode is afgelopen, had moeten opzeggen. Dat geldt voor alle tijdschriften en andere abonnementen. U heeft gewoon verzuimd om op tijd op te zeggen. Maar uw kleindochter heeft er wel fijn, lang(er) plezier van gehad, dat is toch ook wat waard, toch?

uwjurist
door uwjurist - Feb 9, 2016 om 14:28
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is geen oplichting. U hebt niet opgezegd, maar kunt dit alsnog doen, met een opzegtermijn van een maand.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

di
door dirkamig - Feb 10, 2016 om 14:10
2 Antwoorden / 0 Vragen

Mevr,
kijkt U eens of het abonnementsgeld nog hetzelfde is.
Als dit nl. veranderd is kunt U het afgeschreven bedrag storneren en het abonnement per direct opzeggen!
De voorwaarden zijn dan nl. veranderd.
Dirk

mo
door mof - Feb 10, 2016 om 16:50
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Dat is vrij normaal. U kunt wel na de automatische verlinging op elk gewenst noment opzeggen.

audb
door audb - Feb 10, 2016 om 17:02
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Staat het in de kleine lettertjes? dan mag u gewoon opzeggen het moet namelijk direct duidelijk vermeld worden bij het afsluiten.

Ook een verwijzing naar de algemene voorwaarden is niet toegestaan bij abonementen

ed
door ednielaba - Feb 11, 2016 om 11:15
2 Antwoorden / Vragen

Hallo Pierre,

Volgens mij moet U het abonnement 4 weken voor afloop opzeggen,dit kan telefonisch 088 5500147.
U kunt daarna per maand opzeggen,wel ook hier 4 weken van te voren opzeggen.

mvg.

Ed.