St
door Steve Nikkel Aug 18, 2016 om 10:28
Geldzaken & recht

Afstand doen van woning

Dag,

Mijn vriendin heeft samen met haar ex een huis. Haar ex is inmiddels getrouwd. Mijn vraag is of het nu mogelijk is dat mijn vriendin afstand kan doen van het huis?

5870 9 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Aug 18, 2016 om 11:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat zullen ze dan samen bij de bank, want ik neem aan dat er een hypotheek op zit, moeten regelen. Na toestemming van de geldgever, naar de notaris.

Dus het is geen simpele kwestie van ik hoef niets meer.

St
door Steve Nikkel - Aug 18, 2016 om 11:37
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de link. Wat ik weet is dat als hij alleenstaand was, het niet geaccepteerd zou worden. Nui hij getrouwd is kunnen ze beide de hyptheek dragen. Maar word dit uberhaupt nog wel gedaan door banken? Of is het eerst verkopen, en dan weer terug kopen?

sjjoppy
door sjjoppy Aug 18, 2016 om 13:22
7187 Antwoorden / 3 Vragen

Graag gedaan en het vervolg zou best wel eens kunnen zijn zoals u denkt maar dit kunt u beter aan de betreffende bank vragen. Succes.

tijger1
door tijger1 - Aug 18, 2016 om 13:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Alleenstand of getrouwd heeft er helemaal niets mee te maken. Het gaat om zijn inkomen en of de hypotheek niet onder water staat.

Natuurlijk is er geen sprake van verkopen en dan weer terugkopen.

Die ex zal deels een nieuwe hypotheek moeten afsluiten en uw vriendin zal haar deel van de eventuele onderwaarde moeten ophoesten.

Allemaal ter beoordeling van de bank.

marita5
door marita5 - Aug 18, 2016 om 13:46
11512 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Steve Nikkel ,

Misschien heeft u hier iets aan ( klik ook benedenaan op , naar het online seminair ) klik op de rode regel .

https://www.eigenhuis.nl/woonsituatie/privesituatie-verandert/uit-elkaar

mo
door mof - Aug 19, 2016 om 13:43
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Nee, niet zomaar. Tenminste niet als ze medeeigenaar is. Ze zal op zijn minst iemand moeten vinden die haar deel wilovernemen.

1paul
door 1paul - Aug 19, 2016 om 16:38
3143 Antwoorden / 0 Vragen

niet in haar eentje, als de hypotheek onder water staat moet ze zelfs dit deel betalen of de ex moet dit op zich nemen, huis moet getaxeerd worden dus. dan naar de bank met taxatie en kijken of de ex met nieuwe partner dit kan lenen, als ie al wil kopen, wil ie niets, dan moet het huis aan derden verkocht worden en de schuld die overblijft moet dan gedeeld worden door beidde exen...

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 19, 2016 om 16:53
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Van belang is of u (nog) mede eigenaar bent en ook of, als daar sprake van is, u mede hypotheeknemer bent. Zo dat het geval is kunt u rechtens 'goed dwarsliggen' en uw deel op vragen. Zo er ook nog sprake is van hypotheek ook op uw naam bent en blijft u voor de hypotheekgever mede aansprakelijk.
Zeer ongewenst voor u lijkt mij.

tijger1
door tijger1 Aug 19, 2016 om 17:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gerritaltena: Als je samen een huis hebt, ben je dus mede eigenaar. De bank is de hypotheeknemer en niet de hypotheekgever.

En als die hypotheek onder water staat, moet de vriendin van de Ts dokken.

koekeloer
door koekeloer - Aug 20, 2016 om 11:16
562 Antwoorden / 18 Vragen

Dit valt dan wel (voor haar deel van de overwaarde) onder de schenkingen en er zal dus belasting moeten worden betaald