To
door Tommy123 Feb 22, 2017 om 15:26
Geldzaken & recht

Afval verkeerd scheiden/verwerken

Ik heb zojuist 4 (!) boetes gehad voor het verkeerd deponeren van afval voor één voorval. 2 voor mij en 2 voor mijn huisgenoot terwijl het gaat om dezelfde overtreding (2 dozen oud papier naast de daarvoorbedoelde afvalbak).

Ik heb hier een aantal vragen over:
1) Kan de gemeente uberhaupt boetes uitschrijven op post die zij gevonden hebben - er is geen bewijs wie deze overtreding heeft begaan en dus is lijkt het me onvoldoende om op de afzender af te gaan.

2) Mocht dit wel zo zijn, kan de gemeente dan meerdere boetes uitschrijven voor één overtreding?

Ik ben benieuwd naar de antwoorden!

14891 31 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Feb 22, 2017 om 15:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar hebben u en uw huisgenoot twee dozen oud papier naast de bak gezet? En kreeg u dan per doos een bon?

fa
door familyman - Feb 22, 2017 om 15:38
888 Antwoorden / 1 Vragen

Ik neem even aan dat u en de huisgenoot papier NAAST de container hebben gezet wat ER IN hoorde, dat is overtreding nummer 1 en 2, nummer 3 en 4 is duidelijk, iemand anders heeft niet die post, uw post met uw naw gegevens, dus het is logisch dat u en of uw huisgenoot dit gedaan hebben. Dus het verhaal klopt.

getty
door getty - Feb 22, 2017 om 15:44
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ga in bezwaar als u het er niet mee eens bent.

En ja de boete houdt stand als dit is opgelegd nav het doorzoeken van het afval en daar iets van uw naam is aangetroffen.

ja
door jackyh - Feb 22, 2017 om 15:45
953 Antwoorden / 4 Vragen

Daarom haal ik alle adresgegevens weg als ik een doos naast de ondergrondse containet zet. Ook de streepjescode. Zowel van de geadresseerde als de afzender.

fa
door familyman Feb 22, 2017 om 15:48
888 Antwoorden / 1 Vragen

Papier versnipperaar!

getty
door getty Feb 22, 2017 om 15:49
4179 Antwoorden / 10 Vragen

goeie tip

Cookies
door Cookies Feb 22, 2017 om 16:11
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Vlg mij horen er geen dozen NAAST de containers worden gezet.

tenormin
door tenormin Feb 22, 2017 om 16:18
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Aso om dozen naast de container te plaatsen en nog meer aso om bewust naam/adres en barcodes te verwijderen. Dit is bedoelt voor @jackyh.

ja
door jackyh Feb 22, 2017 om 17:03
953 Antwoorden / 4 Vragen

Sommige dozen krijg je niet kapot gescheurd. Ben niet de enige aso in de flat want de kerstbomen staan er ook naast. Ondergrondse containers zijn misschien wel mooi maar iets groots past er niet in. De Gemeente weet dat blijkbaar want er worden bij flats geen boetes uitgeschreven en per week komt men enige keren langs. Weghalen van de gegevens is voor de zekerheid.

tenormin
door tenormin Feb 22, 2017 om 17:14
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Alle karton kan je loskrijgen en vouwen. Als dat niet lukt leg je het maar even in wat water, krijg je het in model wat wel past in de daarvoor aangewezen container. Kerstbomen is logisch, die worden of gewoon opgehaald of, wat veel Gemeenten doen: kinderen per boom €0,50 geven, die ze naar een depot kunnen brengen. Ja, ik ben een zeikerd qua straatvervuiling door mensen die alles er maar naast gooien/zetten.

Cookies
door Cookies Feb 22, 2017 om 17:18
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Er bestaan grote messen die je prima kunt gebruiken voor het in stukken snijden van grote kartonnen dozen. Net als @tenormin vind ik het ronduit aso om rommel NAAST de containers te dumpen. Dat anderen het ook doen, vind ik altijd een slap excuus.

zoekster1
door zoekster1 Feb 23, 2017 om 15:34
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Nogal vreemd om het aso te vinden dat iemand zijn naam en barcode verwijderd. Zou ik ook doen als ik een boete riskeerde, nogal roomser dan de Paus om dan je naam erbij te zetten, lijkt mij zo. Hier zitten regelmatig die papierbakken propvol, dan moet je wel je karton buiten de bak laten staan. O ja, dan zorg ik wel dat mij naam er niet op staat.  Zal wel aso zijn.

ja
door jackyh Feb 23, 2017 om 17:55
953 Antwoorden / 4 Vragen

Zoekster maak je niet druk want in dit forum zitten mensen die heiliger dan de Paus zijn en alles beter weten. Men heeft er een handje van iemand voor leugenaar uit te maken en dan heb ik het nog niet eens over het aanvallen van een vraagsteller. Die is al gauw dom, lui enz.

ma
door manwijf Feb 24, 2017 om 12:29
574 Antwoorden / 1 Vragen

@Jackyh Fatsoonlijk zijn heeft alleen niets te maken met 'roomser zijn dan de Paus'. Overal in iedere gemeente kun je papier kwijt in speciale bakken. Er zijn daarnaast talloze verenigingen die papier sparen en veel gemeentes delen kliko's ervoor uit en komen het bij je ophalen.
Grof vuil waartoe een kerstboom behoort, kun je laten ophalen, maar je kunt 'm natuurlijk ook een kopje kleiner maken. Zo moeilijk kan dat toch niet zijn. Er is nooit een reden om asociaal te zijn. Steun zoeken bij andere asocialen is ook de weg  niet. Het verwijderen van je n.a.w.-gegevens geeft al aan dat je best weet dat je fout zit.

Cookies
door Cookies Feb 24, 2017 om 13:46
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@jackyh: te gek voor woorden om iemand die NIET mee doet aan opzettelijke straatvervuiling heiliger dan de Paus te noemen. Het is een kleine moeite om karton klein te snijden en @zoekster: hoezo dan MOET je wel het karton buiten de bak laten staan. Je kunt bij volle containers ook even te wachten totdat ze geleegd zijn. Bovendien weet iedereen ook wel dat vlak voor het legen van containers, ze overvol zitten.

duif2
door duif2 Feb 24, 2017 om 15:55
371 Antwoorden / 116 Vragen

Behoorlijk asociaal. Ik hoop echt dat je een keer een adres over het hoofd ziet en een vette boete krijgt

ou
door oudewouter Feb 24, 2017 om 16:23
52 Antwoorden / Vragen

Inderdaad aardig wat asociale figuren hier, die het heel normaal vinden om hun rotzooi naast de containers te zetten. Meestal zijn er meerder containers beschikbaar die echt niet allemaal vol zijn. Zo wel:  dan neem je de rommel weer mee naar huis!
De figuren die alles maar klakkeloos dumpen zijn de oorzaak van zoveel rommel op straat.
Het schandaligste vind ik dan ook daarnaast dat ze het "lef" hebben om mensen , die commentaar geven , Roomser dan de Paus te noemen.
Een gore belediging van hen die zich niet asociaal gedragen.

ja
door jackyh Feb 24, 2017 om 16:59
953 Antwoorden / 4 Vragen

De heilige boontjes hebben elkaar gevonden en dat om een doos.

Cookies
door Cookies Feb 24, 2017 om 17:55
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Knap van je jackyh (niet echt knap natuurlijk) om de rollen even om te draaien. Bekende truc van mensen die asociaal gedrag vertonen! Tip: plak je nummerbord af, kan je stiekem door rood rijden zonder bekeuring. En weet je wat: ik ben toch heel wat liever een heilig boontje dan een figuur met asociaal gedrag. Papiertjes, lege zakjes, peukjes enz. kun je ook rustig op de grond gooien, hoor, iedereen doet dat toch? Dus wat maakt dat ene lege zakje van jou dan nog uit, hè?

ja
door jackyh Feb 24, 2017 om 18:52
953 Antwoorden / 4 Vragen

Je slaat door. Het parkje bij mij in de buurt hou ik schoon, elke dag weer. Gooi nooit iets op straat. Ongeveer 3x per jaar zet ik een doos bij de ondergrondse container.

tenormin
door tenormin Feb 24, 2017 om 19:28
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Dat is dan 3 keer teveel @jackyh, dacht je dat ik het plezierig vind om, als de container vol is, die zak weer mee terug naar boven te sjouwen? Ja, het barst dan al van de troep rond de containers maar, niet heiliger dan de paus, ik wil gewoon voor mezelf weten dat ik in ieder geval niet bij wil dragen aan extra rommel. En nu houd je het parkje schoon, elke dag nog wel: ben je ook in staat om karton klein te krijgen. Minder werk dan barcodes, adressen e.d af te pulken. Kortom: jij hebt dubbele bodem: "je lijkt goed te doen met opruimen" (mensen zullen zeggen: kijk eens wat zij doet, goed hé); aan de andere kant: huppekee, op straat zetten!

diumenge
door diumenge Feb 24, 2017 om 19:38
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Even los van het asociale gedrag van vuilnis/oud papier/rotzooi/etc. niet juist aanbieden is het sowieso altijd verstandig om je NAW-gegevens te verwijderen/onleesbaar te maken. Simpelweg om eventueel misbruik te voorkomen.

Cookies
door Cookies Feb 24, 2017 om 19:49
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@Diumenge, dat ben ik helemaal met je eens. Dergelijke privacy gevoelige post gooi ik altijd door/in de papierversnipperaar.

ja
door jackyh Feb 24, 2017 om 20:13
953 Antwoorden / 4 Vragen

Het idee dat ik het onderhoud doe omdat de mensen zullen zeggen, moet je haar eens zien wat een goed mens heeft me zo geraakt, omdat ik zo helemaal niet ben, dat ik nu stop en misschien wel voor altijd. Deze opmerking heeft me erg gekwetst.

hansje klein
door hansje klein - Feb 22, 2017 om 15:50
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Afhankelijk van het plaatselijke beleid ...

In Amsterdam deed iemand ànders (onbekend wie) een gepersonificeerde reclamebrief die uit mijn brievenbus gevist moet zijn of verkeerd was bezorgd bij het naast de container door iemand geplaatse afval ... het resultaat was een BOETE voor mij en daar doe je niets tegen, behalve uiteindelijk dan toch maar betalen!

Of je per doos of zak een boete krijgt en dan nogeens per bewoner op hetzelfde woonadres is m.i. helemaal het toppunt, maar u heeft het afval tenminste nog zèlf tegen de regels neergezet ... en dus heeft u in beginsel wèl zelf schuld aan deze ellende.

TIP: Vraag naast een klacht over teveel boetes het bewijsmateriaal op, misschien zijn de foto's niet gemaakt, niet meer te vinden, onleesbare adressen of misschien mislukt.

fa
door familyman Feb 22, 2017 om 16:47
888 Antwoorden / 1 Vragen

Nou, die foto's hebben ze echt wel gemaakt en in het dossier gedaan.

tenormin
door tenormin - Feb 22, 2017 om 16:23
16828 Antwoorden / 108 Vragen

De boetes zijn gewoon terecht. Voor zover ik weet hebben de meeste Gemeentes speciale bakken voor oud papier en karton. In de meeste containers, die bestemd zijn voor huishoudelijk afval daar mag geen papier en karton in. De Gemeente handhavers hebben gewoon hun werk gedaan, gezocht en gevonden. Er is dus wel bewijs: 2 aparte dozen, met gevonden namen. Wie ze daar heeft neergezet is niet eens relevant: als er twee namen gevonden zijn dan 2 maal een boete.

gerbera
door gerbera - Feb 22, 2017 om 16:51
7361 Antwoorden / 14 Vragen

Even heel grof gezegd,
U gedraagd zich asociaal en durft dan hier te klagen over de boete.
Die afvalbakken zijn er niet voor niets neer gezet, afval hoort daarin en niet er naast.
U wordt afgerekend per doos en per persoon en dat zou in mijn gemeent € 280,- zijn.
Het zijn 2 dozen door 2 personen geplaatst, zo simpel is dat. En zij mogen wel degelijk op het daarin gevonden adres een boete uitschrijven. Aan u dan het bewijs dat het niet van u afkomstig is.
Uw aanhef klopt dus niet het is verkeerd plaatsen en niet verwerken/scheiden.

aurora1
door aurora1 - Feb 22, 2017 om 17:03
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ja, natuurlijk kan dat. Daarvoor zijn inspecteurs met speciale bevoegdheden die door de straten rijden om te controleren of er geen afval gedumpt is waar het niet hoort. En gelukkig maar anders gaat het er net zo uitzien als bijv. vaak in Napels.
Uw onderwerp is onjuist, want het is niet verkeerd scheiden/verwerken, maar het op straat dumpen, niet netjes opruimen en bij de afval doen.
U schrijft het zelf al: de dozen naast de daarvoor bedoelde afvalbak.
Post van de dumper is voldoende om de overtreder op te sporen. Dat doen ze niet alleen in Nederland zo.
Ik vind het wel een goede les.
Overigens staat vast wel op de website van de gemeente of van de afvaldienst te lezen hoe de regels zijn m.b.t. het aanbieden van huisvuil.

diumenge
door diumenge - Feb 22, 2017 om 17:15
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Hoewel oud papier naast de afvalbak deponeren asociaal is en terecht wordt beboet lijkt vier boetes mij niet correct.

Er stonden twee dozen, dus er zijn twee overtredingen, dus twee boetes.

Eén van jullie heeft die dozen daar verkeerd neergezet en die krijgt terecht twee boetes, de andere krijgt ze dan onterecht. Tenzij jullie beide één doos verkeerd hebben neergezet, dan zouden jullie beide één boete moeten krijgen.

Dus... laat diegene die de overtreding heeft begaan schuld bekennen en ga in bezwaar tegen twee van de boetes. De grond van bezwaar is dan dat de overtreding niet kan zijn begaan, omdat inmiddels de schuldige (de andere huisgenoot) bekend is.

fa
door familyman Feb 22, 2017 om 17:24
888 Antwoorden / 1 Vragen

Er stonden twee dozen, dus er zijn twee overtredingen, dus twee boetes, voor elke 'dader' van het illegaal / fout aanbieden, = 4 boetes.

diumenge
door diumenge Feb 22, 2017 om 17:45
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Onzin. Als ze de overtreding hadden waargenomen, dan was ook alleen de overtreder beboet. Nu weten ze niet wie het is, dus doen ze een gok op basis van de aangetroffen post. De boete is niet omdat de post er tussen zit, maar omdat het papier verkeerd is aangeboden. Als er dus een schuldige bekend is, dan is de andere automatisch onschuldig.

fa
door familyman Feb 22, 2017 om 18:08
888 Antwoorden / 1 Vragen

  • Boete's:
  • € 60,= onder meer voor het niet juist aanbieden (= een overtreding)
  • € 90.= voor het storten van huisafval in straatafvalbakjes tot
  • 150 voor het achterlaten van afval op de bodem. (= tweede overtreding)

diumenge
door diumenge Feb 22, 2017 om 18:16
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ja, twee overtredingen, maar geen vier overtredingen. Als er enveloppen van nóg een huisgenoot in hadden gezeten waren het volgens jou zes overtredingen, of als er van 15 mensen naw-gegevens in zaten dan waren het 30 overtredingen?

Cookies
door Cookies Feb 22, 2017 om 18:24
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@diumenge: geef je die laatste tip van je niet door aan de gemeente? Je zou ze op gedachten kunnen brengen.;-)

diumenge
door diumenge Feb 22, 2017 om 18:35
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@carola.83, ze lezen vast mee ;-)

Cookies
door Cookies - Feb 22, 2017 om 18:28
13336 Antwoorden / 36 Vragen

1) Ja dat kan de gemeente inderdaad doen.

2) Net als @diumenge ben ik van mening dat het niet klopt dat 2 mensen voor hetzelfde 'delict' een boete krijgen.

fa
door familyman - Feb 22, 2017 om 18:52
888 Antwoorden / 1 Vragen

Welke boete's heeft u precies gekregen?

To
door Tommy123 - Feb 23, 2017 om 15:23
1 Antwoorden / 1 Vragen

Even voor de duidelijkheid, ik begrijp dat ik fout zit.

Maar de gang van zaken klopt volgens mij niet.

Ten eerste wordt iemand beboet die niet meer bij mij woont aangezien zijn naam terug te vinden is - dat lijkt me niet rechtsgeldig.

Ten tweede krijg je ook niet twee boetes als je geen voor- en achterlicht hebt, dus waarom zou je per doos beboet kunnen worden, naar mijn mening is het één overtreding als het op hetzelfde moment plaatsvindt.

fa
door familyman Feb 23, 2017 om 15:29
888 Antwoorden / 1 Vragen

Welke overtredingen zijn precies op de bekeuring gezet? Dat antwoord kunnen we verder mee. Bij de rest van uw laatste reactie zou Judge Judy zeggen: "I don't care". (U krijgt zomaar twee bekeuringen als u te hard en tegelijk door rood rijdt, en zelfs meer als u geen rijbewijs en of verzekering en of apk zou hebben en de gordel niet zou dragen, onder invloed zou het verhaal compleet maken)

diumenge
door diumenge Feb 23, 2017 om 19:17
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dus, dan is die huisgenoot kennelijk niet schuldig en heb jij die dozen fout gedeponeerd. Zo moeilijk is het niet.

Gr
door Grunn1 Feb 23, 2017 om 19:18
1427 Antwoorden / 18 Vragen

@familyman. In de auto kan je tegelijk meerdere boetes krijgen echter nooit 2 boetes voor dezelfde overtreding. Als je op een 80 km weg te hard rijd, eerst 95 daarna 105 en vervolgens 100 mogen ze je maar 1 bekeuring geven voor te hard rijden en de bijrijder kunnen ze niet bekeuren voor te hard rijden. Als ik 2, 3 of 4 dozen oud papier naast de container zet met adres gegevens van mij en mijn vrouw dan zou het zeer onterecht zijn om respectievelijk 4, 6 of 8 boetes te krijgen voor 1 en dezelfde overtreding. Oftewel als je 1 doos oud papier komende uit een groot studentenhuis naast de container zet met daarin adres gegevens van 10 personen dan kan je toch voor die ene doos geen 10 bekeuringen uitschrijven.
Heb het even niet over hoe aso het is maar het gaat om het principe.

diumenge
door diumenge Feb 23, 2017 om 19:20
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@epcot, inderdaad voor één doos kan je geen 10 bekeuringen uitschrijven, maar als je niet weet wie de overtreder is dan doe je dat wel. Er is één overtreder, als die schuld bekent dan gaan de andere 9 daarna vrijuit. Twee dozen zijn wel twee overtredingen.

fa
door familyman Feb 23, 2017 om 21:07
888 Antwoorden / 1 Vragen

Maar, nu voor de derde keer, wat staat er precies als omschrijving op uw bekeuring(en)? U blijft hameren op uw idee, maar als er bekend is WAARVOOR u allemaal bent bekeurd, wordt het verhaal duidelijker. Graag je reactie. O ja, als je om 10.00 85 rijdt om 10.02 95 en op 10.04 mogen ze je gewoon drie bekeuringen geven, het zijn drie verschillende tijdstippen, dus nieuwe overtredingen (mogen ze je maar 1 bekeuring geven voor te hard rijden).

lo
door lovewinnie - Feb 23, 2017 om 20:19
1210 Antwoorden / 1 Vragen

De boete is voor elk van wie ze adres gegevens vinden bij het papier. Waarom, omdat hun niet weten wie het heeft neergezet. Dus wat doen ze, bijde personen een boete geven. Er zat vast geen briefje bij wie het daadwerkelijk had neer gezet toch.

Wat u kunt doen is schuld bekende en hopen dat de andere boete ( ander moet in bezwaar)  niet betaald hoeft te worden

ph
door phpieterse - Feb 24, 2017 om 13:32
24 Antwoorden / 8 Vragen

Heel goed, uw rommel moet daar waar het hoort. Vind het nogal brutaal om hiertegen te reclameren.

re
door reg - Feb 24, 2017 om 15:26
12 Antwoorden / 0 Vragen

Wat een hoop onzin wordt hier verkondigd. Het feit dat jouw adres in welke vorm dan ook tussen het papier is aangetroffen is geen bewijs op grond waarvan je veroordeelt kunt worden. Als dit wel zo was zou je een envelop met het adres van iemand die je niet mag bij onjuist geplaatst papier of afval kunnen doen. Vervolgens krijg die persoon dan de bekeuring in de bus terwijl je zelf de dader bent.

Er is pas in een soortgelijke situatie iemand vrijgesproken door de kantonrechter. Je moet natuurlijk niet bekennen dat je het gedaan hebt.

Bezwaar maken bij de Officier van Justitie met verwijzing naar de uitspraak van de kantonrechter.

fa
door familyman Feb 24, 2017 om 15:29
888 Antwoorden / 1 Vragen

Je moet natuurlijk niet bekennen dat je het gedaan hebt.

Dat heeft de vraagsteller hier al gedaan ..........

diumenge
door diumenge Feb 24, 2017 om 16:38
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Doe ook even een linkje naar die uitspraak van de kantonrechter @reg.

re
door reg Feb 24, 2017 om 20:42
12 Antwoorden / 0 Vragen

Hierbij de link naar de rechterlijke uitspraak:https://www.rechtspraak.nl/Organisatie-en-contact/Organisatie/Rechtbanken/Rechtbank-Noord-Holland/Nieuws/Paginas/Op-de-rol-Of-die-plastic-zak-van-u-was-is-dus-niet-duidelijk.aspx

gerbera
door gerbera Feb 25, 2017 om 12:16
7361 Antwoorden / 14 Vragen

Deze link heeft niets met deze zaak van doen. Uw link gat er over dat door een ander plastic in de groenbak is gedumpt. En dat is heel wat anders dan het naast de afvalcontainer plaatsen.

re
door reg Feb 25, 2017 om 13:13
12 Antwoorden / 0 Vragen

Het gaat over de bewijst last. Of er nu papier langs de container wordt gezet of plastic in een groencontainer wordt aangetroffen dat is voor de bewijslast in principe hetzelfde.

ka
door katkabaal Feb 25, 2017 om 23:05
2 Antwoorden / 0 Vragen

Dat is zeer zeker niet hetzelfde!

Wanneer een groenbak ongeattendeerd op de openbare weg staat en er iets in aan is getroffen wat er niet in thuishoort, kan een BOA inderdaad niet zomaar aannemen dat de eigenaar van de groenbak die betreffende overtreding heeft begaan. Ze zouden óf vingerafdrukken op het plastic moeten afnemen, óf de persoon op heterdaad moeten betrappen. Anders is er in het geheel geen link naar de 'dader'.

In de wet wordt geadresseerde post echter Te Allen Tijde aangenomen aan te komen bij de geadresseerde (tevens reden waarom je bij de belastingdienst geen bezwaar kan maken op grond van niet ontvangen) Indien aan jou geadresseerde post dus in illegaal gedumpt vuil wordt aangetroffen, is de bewijslast wettelijk al geregeld.

Velen hebben reeds getracht hier bezwaar tegen te maken, maar zonder positief resultaat. Je bent gewoon een aso als je je vuil dumpt. Of dat nou recht naast de bak is of er 50 meter vanaf. Er staan genoeg bakken, dus je kan rustig een stukje verder lopen of rijden.

En ook die 4 boetes zijn correct! Iedereen van wie een adres wordt aangetroffen, wordt als schuldig geacht. Het was jouw post, dus jouw verantwoordelijkheid. Door één iemand schuld laten bekennen neemt de schuld van de ander niet weg. 2 adressen in 2 dozen = dus 4x boete.

re
door reg Feb 26, 2017 om 13:21
12 Antwoorden / 0 Vragen

Wat een onzin wordt hievoor verkondigd.
Voorbeeld 1: bij mij in de buurt gaat de bezoringing van post nog al eens mis. Vorige week nog een afrekening van de bank van de buren in de bus. Stel dat ik de buren een loer wil draaien dan dump ik afval of biedt papier aan naast een container doe er vervolgens de verkeerd bezorgde post bij en mijn buurman krijgt een boete voor iets waar hij part nog deel aan heeft. Voorbeeld 2: Iemand haalt post weg uit de tas van de bezorger, die dikwijls onbeheerd ergens staan, doet die vervolgens verspreiden in gedumpd afval of verkeert geplaatst papier en vervolgens krijgt iedereen waarvan het poststuk is weggehaald een boete in de bus.
Natuurlijk ben ik er ook voorstander van dat ieder zij afval e.d aanbiedt zoals het hoort. Maar daar gaat deze vraag niet over.

tijger1
door tijger1 - Feb 24, 2017 om 15:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus als ik het goed begrijp zet u papier met daarin ook de naam van uw voormalige huisgenoot naast de bak?

sinypots
door sinypots - Feb 24, 2017 om 15:54
55 Antwoorden / 1 Vragen

Niet handig, maar waarom zet u de vuilnis er naast?

1paul
door 1paul - Feb 24, 2017 om 16:06
3141 Antwoorden / 0 Vragen

4 dozen zijn 4 delicten, volgende keer gewoon de dozen in de container doen...

gerbera
door gerbera Feb 24, 2017 om 16:30
7361 Antwoorden / 14 Vragen

het waren 2 dozen en 2 personen.

diumenge
door diumenge Feb 24, 2017 om 16:36
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Volgende keer beter lezen.

re
door reg Feb 24, 2017 om 16:40
12 Antwoorden / 0 Vragen

Vier dozen vier delicten is een loze kreet die nergens op gebaseerd is.

1paul
door 1paul Feb 25, 2017 om 08:25
3141 Antwoorden / 0 Vragen

dan snappen jullie allebei niet hoe dit werkt, uit coulance kan 1 boete gegeven worden en heel vaak gebeurt dit ook echter in dit geval niet...

ieder zet 2 dozen neer, als ik het goed begrijp, dan krijgt ieder 2 boete's hiervoor, voor elke doos een...

als het zo is dat ieder 1 doos neerzet dan in bezwaar gaan bij de gemeente...

diumenge
door diumenge Feb 25, 2017 om 10:20
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ieder zet twee dozen neer? Dus twee dozen worden op magische wijze ineens vier dozen? Of heeft TS soms de dozen neergezet, daarna weggehaald en toen heeft zijn huisgenoot de dozen wéér neergezet. Dat klinkt logisch!  Kortom, nee  je begrijpt het niet goed.

ka
door katkabaal Feb 25, 2017 om 23:13
2 Antwoorden / 0 Vragen

Er bestaat reeds jurisprudentie over de schulduitsluiting. In het geval van meerdere geadresseerden, zullen meerdere mensen roepen dat zij niet degene waren die de doos naast de bak heeft gedumpt. Omdat het in zo'n situatie natte vingerwerk zou zijn een schuldige aan te wijzen, heeft de rechter besloten dat eenieder schuldig en verantwoordelijk is. De post is immers aan jou gericht en derhalve jouw verantwoordelijkheid.

Als er dus 2 dozen neergezet worden en in beider dozen zitten twee namen, krijgen beiden een boete voor iedere doos. Zou er in één doos nog meerdere namen en adressen van andere bewoners zitten, krijgen ook zij terecht allen een boete.

Soms is een BOA inderdaad coulant en schrijft deze maar één boete uit. Ik vind vier boetes echter meer dan terecht en ben het compleet eens met deze ambtenaar. De stad staat vol met containers. Waarschijnlijk al 50 tot 100 meter verder. Maar deze mensen zijn lui en dumpen het ernaast. Misschien wordt de bak een week niet geleegd en dwarrelt alles straks over straat.. Dit is een duidelijke les dat het onacceptabel is om lui om te gaan met je afval!

1paul
door 1paul Feb 26, 2017 om 08:57
3141 Antwoorden / 0 Vragen

meesten snappen niet hoe dit werkt en vinden alles maar onzin zoals uit de antwoorden blijkt, de rechter denkt hier inderdaad geheel anders over en toetst dit soort dingen aan de wet en dus krijg je meerdere boete's, kan zijn voor 4 dozen maar inderdaad ook voor 2 waar meerdere namen inzitten...

mooi dat ook jij dit nog even verduidelijkt Katkabaal, hoop dat men nu inderdaad snapt waar het afval thuis hoort, niet op straat in ieder geval waar het alle kanten op kan waaien waarna men weer kan gaan mekkeren over al die troep op straat!!!

ro
door roel sannes - Feb 24, 2017 om 16:59
4 Antwoorden / 0 Vragen

Het is al jaren mèèr dan duidelijk dat er geen afval,en dat geldt dus ook voor oud papier,naast een container gezet mag worden. En als deze vol is en dat is meestal weer een smoes om er onder uit te komen mag dit òòk niet. Als er handhavers langskomen zoeken ze alles na. Als er post bij zit van iemand gaan ze er direct van uit dat dat degene is die de troep daar heeft gedumpt. En dat is meestal ook zo. Dit is zuiver onverschilligheid en ongeinteresseerdheid. Je kan dit dus verwachten. Zouden dit nu dubbele boetes kunnen zijn omdat er misschien mèèr handhavers zijn langsgekomen dan is bezwaar maken mogelijk omdat dit bekend is bij de gemeente. Maar anders is het duidelijk eigen schuld.

ka
door katkabaal Feb 25, 2017 om 23:17
2 Antwoorden / 0 Vragen

Er wordt een boete uitgedeeld aan iedereen van wie post wordt aangetroffen. Het is jouw post. De wet heeft al bepaald dat er zonder uitzondering van mag worden uitgegaan dat het jou bereikt heeft. Als het dus in jouw bezit is, ben jij verantwoordelijk voor het illegaal dumpen ervan. Heb jij het niet gedaan, moet je dat in een civiele procedure uitvechten met je huisgenoot. De overheid maakt daar geen onderscheid in. Bezwaar en beroep op deze grond is reeds geprobeerd en niet vruchtbaar gebleken.

aurora1
door aurora1 - Feb 24, 2017 om 20:13
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Zoals al gezegd, u kunt de zaken over handhaving m.b.t. aanbieden van huisvuil op de website van uw gemeente lezen of op de pagina van de betreffende GAD.
Waarom geeft u geen antwoord op gestelde vragen?
Als u zo overtuigd bent van uw gelijk dan gaat u toch bezwaar aantekenen? Het is een vrij zinloze bezigheid om hier met reageerders alsmaar in discussie te gaan omdat u gelijk wilt krijgen.

fa
door familyman Feb 24, 2017 om 21:50
888 Antwoorden / 1 Vragen

Aurora1, Ik begin het gevoel te krijgen dat de vraagsteller alleen maar zijn gelijk wil halen en niet de boete's wil noemen omdat hij anders ongelijk krijgt. Pas op een later moment meldt hij dat de andere bewoner daar niet meer woont, dus hij heeft twee dozen met ???? weggezet, terwijl die ene doos niet van hem was? ,Wat verteld hij nog meer niet?

mo
door mof - Feb 24, 2017 om 20:40
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Nee, meersere boetes voor 1 overtreding mag niet. U kunt maar 1 maal voor hetzelfde feit worden veroordeeld.
wat wel kan is dat ze de boete aan u en uw huisgenoot uitdelen omdat u beide van het feit wordt schuldig bevonden.
Bij een overval wordt tenslotte ook iedereen veroordeeld die ermee te maken heeft en niet alleen de hoofddader.

kunnen ze op grond van een brief een voete uitdelen? Ja, dat mag, eant het betreft geen strafrecht maar civielrecht en daar is omgekeerde bewijslast toegestaan. Zij hebbeb een brief met uw adres gevonden in het huisvuil, u moet aantonen dat u niet
degene bent die die brief daarin heeft achtergelaten. Dat mag.

re
door reg - Feb 24, 2017 om 20:50
12 Antwoorden / 0 Vragen
ha
door halex Feb 24, 2017 om 23:26
1374 Antwoorden / 4 Vragen

.

ka
door kama - Feb 24, 2017 om 21:22
161 Antwoorden / 19 Vragen

Ik geloof dat het steeds erger wordt met meningen in de antwoorden in plaats van feiten. Ik moest het even kwijt, sorry.

Ik heb geen verstand van de jurisdictie, mijn rechtvaardigeheidsgevoel zegt me: 1 boete. Misschien wel hoger dan de boete voor één doos. Maar vier boetes voor twee dozen uit dezelfde bron lijkt me aanvechtbaar. (Dit is dus ook een mening :-) ).

ha
door halex - Feb 24, 2017 om 23:26
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Gaat hier niet op. In de zaak die u linkt was er sprake van een naar de verdachte herleidbare container met 'anoniem' plastic afval. In deze zaak is sprake van afval waarop de naam van de verdachten staat in een doos die wellicht niet herlijdbaar naar iemand is. U kunt niet beboet worden als er verkeerd afval in uw container zit, tenzij er sprake is van een heterdaadje. U kunt wel, terecht, beboet worden als u uw afval, voorzien van naw-gegevens, onjuist aanbiedt.

re
door reg - 24 feb. 2017 om 20:50
12 Antwoorden / 0 Vragen

Hierbij de link naar de rechterlijke uitspraak waar ik in een eerdere reactie naar verwees: https://www.rechtspraak.nl/Organisatie-en-contact/Organisatie/Rechtbanken/Rechtbank-Noord-Holland/Nieuws/Paginas/Op-de-rol-Of-die-plastic-zak-van-u-was-is-dus-niet-duidelijk.aspx

re
door reg Feb 25, 2017 om 17:26
12 Antwoorden / 0 Vragen

Dus als ik afval dump met de naw-gegevens van mijn buurman dan wordt mijn buurman beboet?
Het simpele feit dat naw-gegevens bij een hoop afval ligt is geen wettig en overtuigend bewijs dat het afval door die persoon gedumpt is.

fa
door familyman Feb 25, 2017 om 23:45
888 Antwoorden / 1 Vragen

Reg, hoe komt u aan geadresseerde post van uw buurman? Op legale manier bedoel ik dan.

ge
door gerrit250 - Feb 24, 2017 om 23:41
37 Antwoorden / 4 Vragen

4 boetes voor dezelfde overtreding lijkt mij niet kunnen. Die dozen lagen dus bij u vuilnisbak. Vraag is wie de bewijslast moet leveren: U dat ze niet van u zijn of de gemeente dat ze wel van u zijn.
Aan wie zijn die boetes gericht, afzonderlijka an u en aan u huisgenoot

holstein
door holstein - Feb 25, 2017 om 09:04
922 Antwoorden / 16 Vragen

Zet het daar maar neer, ben jij het lekker kwijt, wat vind je er zelf nou eigenlijk van?

vr1944
door vr1944 - Feb 25, 2017 om 14:45
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Vreemde zaak ,dus als je betrapt met het dumpen van 100 tegels krijg je voor iedere tegel een boete terwijl je maar 1 delict pleegt en dat is afval dumpen ??
Ik zou bezwaar tegen 3 bekeuringen aantekenen .

ha
door halex Feb 25, 2017 om 19:54
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Het gaat niet om dumpen, het gaat om onjuist aanbieden. Als u elke week een tegel onjuist aanbiedt, wordt u daar elke week op aangesproken. Als u twee dozen met tegels onjuist aanbiedt, twee keer. Als u honderd dozen met een tegel verkeerd aanbiedt, honderd keer. Het gaat niet om het aantal, het gaat om het vergrijp. En dat is 'afval onjuist aanbieden'.

ha
door halex - Feb 25, 2017 om 19:51
1374 Antwoorden / 4 Vragen

U moet het niet steeds ridiculiseren. Als u de naw-gegevens van uw buurman op een briefje schrijft en bij uw afval doet, heeft uw buurman niets te vrezen. Maar als er 'officiële' geadresseerde post aan het adres van uw buurman bij het afval zit, kan uw buurman daar inderdaad op aangesproken worden. A contrario kan je dat stellen met behulp van de uitspraak die u zelf gevonden hebt.
En gaat u nu aub niet een weerwoord voeren met het feit dat uw postbode stelselmatig post van uw buurman in uw brievenbus gooit. Dat is zoeken naar excuses. Feit is dat Tommy stout geweest is, zijn billen heeft gebrand, maar nu niet op de blaren wil zitten.

re
door reg 25 feb. 2017 om 17:26
12 Antwoorden / 0 Vragen

Dus als ik afval dump met de naw-gegevens van mijn buurman dan wordt mijn buurman beboet?
Het simpele feit dat naw-gegevens bij een hoop afval ligt is geen wettig en overtuigend bewijs dat het afval door die persoon gedumpt is.

fa
door familyman Feb 25, 2017 om 23:09
888 Antwoorden / 1 Vragen

Dan moet je dat als beschuldigde maar bewijzen dat jij het niet hebt gedaan.

sl
door slempie - Feb 25, 2017 om 22:39
58 Antwoorden / 2 Vragen

Ik weet niet in welke plaats TS woont, en ook van de reageerders weet ik dit dus niet.
Wanneer ik op mijn eigen ervaringen (in Amsterdam) afga, dan gebeurt het regelmatig dat afvalcontainers zó bomvol zitten dat er niets meer bij kan, m.n. oud papier en restafval.
Daar sta je dan met je zware doos oud papier of vuilniszak, je kunt het gewoon niet kwijt.
Dit gebeurt zó vaak dat ik me afvraag of bewoners bekeurd moeten worden wanneer ze hun afval niet kwijt kunnen; de gemeente zou bekeurd moeten worden omdat de frekwentie van het legen van afvalcontainers dan kennelijk te laag is.
Maar nee, de gemeente gaat altijd vrijuit........

fa
door familyman Feb 25, 2017 om 23:08
888 Antwoorden / 1 Vragen

Bij mijn gemeente wordt geschreven: Als de containers vol zijn, ga naar de dichtstbijzijnde, ernaast zetten mag niet en kan u een bekeuring kosten.

ha
door halex Feb 25, 2017 om 23:10
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Als u gewoon aanbiedt wat meer belasting te betalen, kan de gemeente sneller legen. Overigens heeft het reinigingsbedrijf een telefoonnummer waar je volle containers kunt melden. En ja, het is vervelend om de boel dan mee terug te nemen, maar u wilt toch niet de straat bevuilen?

ka
door katkabaal - Feb 25, 2017 om 23:24
2 Antwoorden / 0 Vragen

In de wet is reeds bepaald dat aan u gezonden post, te allen tijde aankomt. Als er dus aan u gerichte post wordt aangetroffen in illegaal gedumpt vuil, is de conclusie direct dat u dit zelf gedaan heeft of op zijn minst verantwoordelijk bent voor wat er met uw afval gebeurt. Om te voorkomen dat er met de vinger gewezen wordt naar andere huisgenoten, wordt iedereen zelf verantwoordelijk gehouden. Als er dus in 1 zak of doos 5 namen en adressen worden aangetroffen, krijgen 5 personen een boete. Indien u meent dat het niet uw schuld was, zult u dit in een civiele procedure moeten uitvechten. Bij de overheid is dit reeds geprobeerd en niet vruchtbaar gebleken.

Overigens vind ik dit een dure maar wijze les! Heeft u er bij stilgestaan hoe lang dit afval blijft staan? Goede windhoos (of een paar nieuwsgierige kinderen) eroverheen en alles ligt verspreid op straat. Het is de bedoeling dat we onze straten schoonhouden. En NEE dat is niet de taak van de schoonmakers. Die worden betaald van de gemeentelijke belastingen. Hoe meer u illegaal dumpt, hoe meer mensen ze in moeten zetten en hoe duurder die belasting wordt.

Even 50 tot 100 meter verder lopen of rijden en uw portemonnee was een stuk voller geweest.

ha
door halex Feb 26, 2017 om 00:23
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Hebt u een link naar dat wetsartikel? Want dan kan ik een hoop geld besparen door nooit meer aangetekend te versturen.

diumenge
door diumenge Feb 26, 2017 om 01:08
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@Halex +10, en we moeten PostNL ook maar even inlichten over die wet ;-)

vr1944
door vr1944 Feb 26, 2017 om 09:58
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Heeft u er bij stilgestaan hoe lang dit afval blijft staan? Goede windhoos (of een paar nieuwsgierige kinderen) eroverheen en alles ligt verspreid op straat. Het is de bedoeling dat we onze straten schoonhouden.

Dus voor de gemeente de taak ,om de papiercontainers regelmatig te leggen voor ze vol zijn.Ze krijgen nb geld voor dat oud papier.Ik gooi mijn oud papier na paar vergeefse pogingen om het in een papiercontainer te dumpen weer bij het restafval.

fa
door familyman - Feb 26, 2017 om 13:29
888 Antwoorden / 1 Vragen

Voorlopig reageerd Tommy123 niet (meer). Geeft dus ook op de door verschillende antwoorders gestelde vragen geen antwoord (meer). Hij is kennelijk druk bezig nog een paar dozen naast de container te zetten ..........