DM
door DM May 22, 2016 om 10:40
Geldzaken & recht

Automaat geeft verkeerde biljetten.Geld teruggeven?

Bij een pinautomaat krijg je verkeerde biljetten. 50 euro ipv 20 euro. Van je rekening wordt gewoon het bedrag van de transactie (3x20 euro) afgeschreven. Ben je dan verplicht het teveel ontvangen geld in dit geval 90 euro terug te geven aan de bankinstelling van de pinautomaat.

16930 48 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - May 22, 2016 om 10:46
27632 Antwoorden / 85 Vragen
edrick3
door edrick3 - May 22, 2016 om 10:49
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Lees ook het artikel in AD; lees hier.

ro
door ronny530 - May 22, 2016 om 10:53
2771 Antwoorden / 41 Vragen

Bij de Jumbo toevallig? zoja dan heeft u nog even de tijd om het onrechtmatig verkregen geld teug te geven want daarna gaat de Jumbo aangifte tegen u doen. U weet eigenlijk ook wel dat het om een domme fout van een medewerker gaat maar u zou er voor kunnen kiezen het bedrag niet terug te betalen want dan gaat de rechter er zich over buigen en dan komt er vanzelf een uitspraak.

marita5
door marita5 - May 22, 2016 om 11:01
11505 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Dm ,

Teveel of te weinig ontvangen ,

Het kan voorkomen dat een geldautomaat niet goed werkt. Daardoor kan er een onjuist bedrag worden uitgekeerd (te veel, te weinig of niets). In zo'n geval dient contact te worden opgenomen met de bank die de pas heeft uitgegeven. De bank neemt contact op met de eigenaar van de geldautomaat en verzoekt een technisch onderzoek. Indien er geen aantoonbare storing is geweest en/of een kasverschil is, ligt de bewijslast bij de cliënt .

Bron : wikipedia.org

Voor mij is dit een overbodige vraag , er bestaat ook nog eerlijkheid , u heeft dit geld onrechtmatig verkregen dus teruggeven .
Heeft dit te maken met de Jumbo , lees dan de vorige reacties dan weet u wat u moet doen .
Afwachten met alle gevolgen vandien / of teruggeven .

Lees ook dit , klik op de rode regel .

http://www.gelderlander.nl/regio/betuwe/lingewaard/pinautomaat-jumbo-bemmel-spuugde-5-000-euro-te-veel-uit-1.6034773

me
door mein33 - May 22, 2016 om 11:05
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@DM,

Stel de volgende vraag aan u zelf en u zult het juiste antwoord op de door u hier gestelde vraag hebben gevonden.

Bij een pinautomaat krijgt u verkeerde biljetten € 20,00 i.p.v. € 50,00.
Van uw rekening wordt gewoon het bedrag van de transactie nl. € 50,00 afgeschreven en u heeft dus € 30,00 te weinig gekregen.
Is de bankinstelling dan verplicht het te weinig verstrekte geld alsnog uit te betalen ??

Heeft u het antwoord al gevonden ???

ja
door jackyh - May 22, 2016 om 11:07
953 Antwoorden / 4 Vragen

Het is fraude wanneer u had kunnen weten dat er een fout gemaakt was. In dit geval dus, JA.

ho
door holy53 - May 22, 2016 om 11:11
68 Antwoorden / 1 Vragen

En dan 3x pinnen? Dat is toch bewust (frauduleus?)handelen. Laat het maar niet tot een procedure komen.

ja
door janf43 May 22, 2016 om 16:54
733 Antwoorden / 0 Vragen

Er zijn automaten, waar je kan aangeven welke biljetten je wil hebben. Dus bij €60 kan je aangeven dat je 3 X 20 wilt. Als je dan 3 X 50 krijgt is dat nog geen fraude.

ho
door holy53 May 23, 2016 om 16:57
68 Antwoorden / 1 Vragen

Ze heeft 3x gepind!!!! Is iets anders dan wat u zegt.

pe
door pebk May 25, 2016 om 14:38
580 Antwoorden / 0 Vragen

De vraag is niet eenduidig gesteld. Het woord 'transactie' is als enkelvoud gespeld.

ph
door philip36 - May 22, 2016 om 11:44
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Ik weet niet of de bank of Jumbo kan bewijzen of u briefjes van €50 uit de pinautomaat hebt gekregen i.p.v. €20.
Heb zelf nog nooit in een winkel uit geldautomaat geld gepind maar bij een pinautomaat bij een bank kun je kiezen welke biljetten je voor het gepinde bedrag wilt hebben.
U kunt dus, als dat bij die pinautomaat mogelijk is, voor die €60 gekozen kunnen hebben voor 6 briefjes van €10, en of dat te controleren is?
Het lijkt me, wat er nu in de krant staat, allemaal bangmakerij zodat veel pinners maar snel het teveel uitgekeerde bedrag gaan terugbrengen.
Misschien hebben ze geen ander middel om het geld terug te krijgen.
Als u het teveel gekregen geld niet terug geeft, besteedt het dan in ieder geval bij de Jumbo.

pi
door pieterwolters May 22, 2016 om 12:13
3610 Antwoorden / 0 Vragen

De balans klopt niet, en als dit onderzocht wordt kan je vrij makkelijk concluderen dat er 2 cassettes verkeerd zijn gevuld. In de machine wordt gelogd wat er wordt uitgegeven (aantal biljetten). Met een simpele rekensom kan je dan bewijzen dat er verkeerde biljetten zijn uitgegeven.

ph
door philip36 May 22, 2016 om 12:17
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Dat er teveel is uitgegeven is wel duidelijk maar of er geregistreerd wordt welke soort bankbiljetten iemand gekozen heeft voor het pinbedrag weet ik niet.

ma
door manwijf May 26, 2016 om 13:13
574 Antwoorden / 1 Vragen

Geloof helemaal niet, dat het zo makkelijk te concluderen valt, dat als de cassettes al verkeerd gevuld zijn, welke biljetten er dan in gezeten hebben. Dat zou nl betekenen, dat ze stuk voor stuk gescand worden. Als dat zo zou zijn, hoefden ze ook niet apart in cassettes, maar kon alles bij elkaar in een cassette.

Cookies
door Cookies - May 22, 2016 om 11:45
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ach, daar hebben we een Jumbo klant. Jee, ook toevallig dat je nou net 3 x 20,- euro nodig had en niet gewoon 1 x 50,- euro. Was zeker erg druk bij de pinautomaat? Tja, je moet er wat voor over hebben om zomaar wat extra geld te krijgen.

Ja, je bent verplicht het geld terug te geven. Het zegt ook wel wat van het moraal van al die opgetrommelde pinners, bah.

Iemand die heel bewust ineens 3x (of meer, maar dat durfde je blijkbaar niet) is gewoon een ordinaire dief. Van mij mogen ze van al die pinners een foto online zetten.

Ik lees dat 80% van het geld al terug is, die konden blijkbaar toch niet meer rustig slapen. Je gezicht bij Jumbo laten zien, durf je natuurlijk ook niet meer. Misschien straks even 3 weesgegroetjes om je geweten in slaap te sussen?

frtits22
door frtits22 May 22, 2016 om 12:31
46 Antwoorden / Vragen

Niestvermoedend maak ik gebruik van een pin-automaat en vervolgens word ik met foto en al online afgebeeld alsware ik een crimineel. Dat vind Carola83 normaal?
Je draait de zaak om: de fout is gemaakt door de beheerder van de pin-automaat, niet door de klanten die er geld pinden.

Cookies
door Cookies May 22, 2016 om 12:34
13336 Antwoorden / 36 Vragen

1x 20,- euro pinnen en 50,- euro krijgen, is NIETS vermoedend. 3x 20,- euro pinnen is HEEL bewust! Zo iemand vind ik een ordinaire dief.

ph
door philip36 May 22, 2016 om 12:48
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Carola.83 is waarschijnlijk alleenstaande dat ze aan €20 genoeg heeft.
Verder vindt ik uw antwoord waar u de TS uitmaakt voor ordinaire dief niet kunnen. Waarom reageert u zo fel?

Cookies
door Cookies May 22, 2016 om 13:01
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Jij hebt jouw mening, ik de mijne. En nee, ik heb zeker niet genoeg aan 20,- euro. Dus als iemand het hard nodig heeft, is het moreel niet verwerpelijk?

ja
door jackyh May 22, 2016 om 13:06
953 Antwoorden / 4 Vragen

Deze persoon plaatst wel vaker onbehoorlijke opmerkingen. Een paar dagen geleden heeft de redactie nog ingegrepen.

emcede
door emcede May 22, 2016 om 14:11
959 Antwoorden / 4 Vragen

Je wordt pas online afgebeeld als je niet netjes het geld op tijd terug komt brengen. Dus....

Trouwens, wie zegt dat TS 3x gepind heeft? Kan toch best 1 transactie van € 60 zijn met 3 briefjes van € 20,00 die 3 briefjes van € 50,00 bleken te zijn?

Antwoord op je vraag: ja, je moet het geld teruggeven. Simpeler kunnen we het niet maken....

tpol
door tpol May 23, 2016 om 13:19
34 Antwoorden / 0 Vragen

Er staat heel duidelijk dat de vraagsteller 1 x 50 euro wilde pinnen en vervolgens 3 briefjes van 20 kreeg. Dus waar Carola83 het vandaan haalt dat de vraagsteller 3 x gepind heeft is mij geheel onduidelijk. Misschien moet Catola83 even adem pauze nemen en goed lezen.

Cookies
door Cookies May 23, 2016 om 13:22
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.....Er staat heel duidelijk dat de vraagsteller 1 x 50 euro wilde pinnen en vervolgens 3 briefjes van 20 kreeg..... Lijkt mij dat JIJ even adempauze moet nemen, want je leest iets wat er NIET staat.

pe
door pebk May 25, 2016 om 14:32
580 Antwoorden / 0 Vragen

Sorry, Carola83; De TS schrijft nergens dat er twee of drie keer gepind is. Ook niet dat er 50 euro gepind werd en de automaat 60 euro wilde geven, maar 150 euro gaf. Ik lees het als "Ik wilde zestig euro pinnen in briefjes van 20 Euro. Wie schetst mijn verbazing; er komt 150 Euro uit. In plaats van drie briefjes van 20 Euro zijn het drie briefjes van 50 Euro. Ben ik een boef als ik het stil houd en de 90 Euro voor mij houd."
Het antwoord daarop is 'ja, dan bent u in overtreding.'

In principe betaal ik altijd met pin. Als ik cash op neem, pin ik bijna altijd 6 of 7 tientjes. Ik houd niet van die 50 en 20 euro biljetten. Je moet ze altijd weer zien te wisselen en krijgt een hoop briefjes en muntjes terug. Dus, als de bank bij mij in plaats van 10 Euro daar 100 Euro biljetten in had gedaan, zou ik 600 of 700 Euro hebben gekregen.

getty
door getty - May 22, 2016 om 11:52
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Dat u dit nog durft te vragen.  Zsm teruggeven dus dat geld. Onrechtmatig verkregen.

pe
door pebk May 25, 2016 om 14:37
580 Antwoorden / 0 Vragen

Het is toch prima om te vragen wat uw rechten en plichten zijn, als iemand dat niet weet?

Het staat los van het moreel.

tijger1
door tijger1 - May 22, 2016 om 11:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Logisch gesproken moet u het gewoon teruggeven.

Vraag me af wat Jumbo/de bank zou zeggen als het andersom was. U pint voor drie briefjes van € 20 en krijgt er drie van € 5. :-)) Ook stukken in de krant?  En kunt u dan aangifte doen als de bank of Jumbo het niet herstelt?

Ma
door Mat Matheij May 23, 2016 om 18:35
986 Antwoorden / 3 Vragen

Hoewel u in deze gelijk heeft komen er geen briefjes van vijf uit een betaalautomaat. De bewijslast is wel overeenkomstig en toon naar aan dat u te weinig heeft ontvangen. Dat heeft -zie mijn reactie- enig camera niet geregistreerd. Het verhaal is simpel. Een Euroscanner en dan is ELKE vergissing te volgen of denk ik teveel na.

tijger1
door tijger1 May 23, 2016 om 18:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hoe komt u op het idee dat een flappentapper geen briefjes van vijf kan geven?

pi
door pieterwolters - May 22, 2016 om 12:15
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals met zoveel van dit soort gevallen van menselijke fouten: hoe zou je zelf behandeld willen worden als je zo'n fout begaat? Het lijkt me dat je het dan op z'n minst waardeert als mensen eerlijk zijn.

frtits22
door frtits22 - May 22, 2016 om 12:20
46 Antwoorden / Vragen

Biljetten van 20 zijn kleiner dan biljetten van 50 euro.
Bij een goed ontworpen automaat zou het dus helemaal niet mogelijk moeten zijn biljetten van 50 euro in de lade van 20 euro te doen, ook niet op vrijdag de 13-de.
Juist bij een supermarkt staat op de helft van de verpakkingen wel xx% gratis. Ik zou ervan uitgaan dat zo'n actie nu ook van toepassing is bij de pin-automaat :-)  Aangezien er achterhaald kan worden wie er precies te veel heeft ontvangen zou ik afwachten tot men mij netjes vraagt het te veel te retourneren. Hun fout, doen ze ook maar enige moeite het netjes terug te vragen. Om meteen met strafrechtelijke aangiftes te dreigen is ridicuul. Misschien ging ik er wel vanuit dat er zou worden afgeschreven wat ik had ontvangen en is het voorval me daarna ontschoten. Aangezien ik dacht minimaal 50 euro nodig te hebben is het ook helemaal niet zo gek dat ik daarna nog 2x 20 euro extra heb gepind. Ik weet op dat moment toch niet wat er zou worden afgeschreven.

tijger1
door tijger1 - May 22, 2016 om 12:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen
tenormin
door tenormin May 22, 2016 om 12:28
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@tijger1, er staat € 50  bij @frtits22, ;-)

frtits22
door frtits22 May 22, 2016 om 12:49
46 Antwoorden / Vragen

Ik kan toch best opeens besluiten dat ik meer geld nodig heb dan 20 euro?
Overkomt me wel vaker. Pin ik eerst 50 euri en bedenk me dan opeens dat de whiskey bijna op was en dan pin ik meteen weer 50 euro erbij. Dat mag voor anderen overkomen als een verstrooid persoon, maar het is niet verboden verstrooid te zijn en het is ook niet verboden 3x achter elkaar te pinnen. Daarmee bega je nog geen misdaad (er wordt gedreigd met strafrechtelijke vervolging).
Jullie beiden staan op deze website bekend als top-experts op het gebied van geldzaken & recht, vreemd om dan zo te reageren.
Het feit dat ik 3x achter elkaar pin is nog geen spoor van strafrechtelijk bewijs waarbij de misdaad,  anders dan in een civiele zaak, wel onomstotelijk bewezen dient te worden.
Zet je onderbuik gevoelens aan de kant en gebruik je verstand als je advies geeft.

tenormin
door tenormin - May 22, 2016 om 12:26
16823 Antwoorden / 108 Vragen

"Bij een pinautomaat". Nu lezen de meeste mensen ook een krant, dus het was bij een Jumbo pinautomaat, die gekscherend "fruitmachine" werd genoemd. Er gingen mensen soms wel 3 maal hun "geluk beproeven". Maar 80% is boven water van het geld, de andere 20%, lees mensen, krijgen nog 2 weken de tijd om het niet rechtmatig verkregen geld alsnog in te leveren. Dus meneer of mevrouw DM, ja, u bent verplicht om het teveel ontvangen geld terug te geven. Of natuurlijk riskeren dat u een rechtszaak aan de broek krijgt. Fijne Zondag....

frtits22
door frtits22 May 22, 2016 om 12:58
46 Antwoorden / Vragen

Ik lees nooit dode bomen.
Het is heel simpel: er is exact bekend wie er te veel heeft ontvangen. Geef aan dat er een fout is gemaakt en vraag die mensen gewoon netjes het te veel ontvangen bedrag te retourneren.
Ga niet meteen dreigen met strafrechtelijke procedures als mensen niet uit zichzelf naar jou toe komen. Misschien hebben die mensen het zelf helemaal niet eens door gehad en lagen ze 6 uur later voor 4 weken op het strand in Benidorm.

En dan rijst nog de vraag: zaten er misschien ook briefjes van 20 tussen die biljetten van 50 euro?
Het kan ook nog zo zijn dat slechts een deel van de pinners 50 i.p.v. 20 euro heeft ontvangen en een ander deel niet.

zoekster1
door zoekster1 - May 22, 2016 om 12:33
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Welnee, zodra ze weten dat je een van de 'daders' bent, krijg je gewoon een brief, echt niet meteen een rechtszaak aan je broek.

Ik geef overigens tijger1 gelijk dat als het andersom is dat je hemel en aarde moet bewegen om wat terug te krijgen van de bank. We hebben hier genoeg vragen gehad over mensen die pinden waarbij er niets kwam uit de automaat en dat bij natelling het allemaal prima bleek te kloppen en dat de bank 'geen zin had' om naar beelden die gemaakt waren bij de pinautomaat te kijken.

Het geld moet gewoon terug, daar gaat het niet om, maar het zou ook wel eens fijn zijn als de bank net zo assertief zou reageren als ze voordeel hebben bij pintransactie.

tijger1
door tijger1 - May 22, 2016 om 12:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Op die telrol zal ook gewoon staan dat iemand dus briefjes van € 20 heeft gehad. Nu zal de bank toch eerst onomstotelijk moeten bewijzen dat er in de lade van twingtigjes vijftigjes zaten.

Net als dat je zelf moet  bewijzen dat je niets of te weinig gekregen hebt.

zoekster1
door zoekster1 - May 22, 2016 om 12:48
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Het verbaast me overigens dat een medewerker van de Jumbo die bakken bijvult en dat dit door 1 persoon wordt gedaan zonder supervisie. Ik dacht altijd dat het door die figuren in hun blauwe geldwagens werd gedaan. Het lokt zo wel wat uit, lijkt me.

Cookies
door Cookies May 22, 2016 om 13:03
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ben het met je eens dat het bepaald niet bijdehand is, om het bijvullen over te laten aan 1 persoon. Doe je zoiets met 2 personen, is het ten 1e veiliger en ten 2e zou deze fout dan zeer waarschijnlijk niet gebeurd zijn.

Cookies
door Cookies - May 22, 2016 om 12:52
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@zoekster1 en tijger1: die pinautomaat is NIET van een bank en wordt ook gevuld door een medewerker van de supermarkt. Het is ook het filiaal zelf die met de schade zit, niet de bank.

ja
door jackyh May 22, 2016 om 13:09
953 Antwoorden / 4 Vragen

Dus het is een pinautomaat van de Jumbo die alle pinpassen accepteert?

zoekster1
door zoekster1 May 22, 2016 om 13:12
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Lijkt mij ook sterk.

Cookies
door Cookies May 22, 2016 om 13:34
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Dan kijken jullie toch zelf of het klopt wat ik zeg?

frtits22
door frtits22 May 22, 2016 om 14:35
46 Antwoorden / Vragen

De Jumbo accepteert aan de kassa toch ook alle pinpassen? Deze automaat staat gewoon op precies hetzelfde systeem aangesloten als de kassa's. Eerlijk gezegd een goed initiatief van de Jumbo, daar waar veel bankfilialen en pin-automaten verdwijnen is het een mooie service waarvoor ik de Jumbo alleen maar kan prijzen.

zoekster1
door zoekster1 - May 22, 2016 om 13:12
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Is het dan geld van de Jumbo dat in de pin-automaat gaat? Speelt die dan voor bank? Dan komt het er op neer dat Jumbo eerst geld van de bank 'leent' om dat vervolgens in de machines te stoppen??

Vreemd, bij mijn AH zie ik regelmatig de blauwe geldwagen voor staan.

Cookies
door Cookies May 22, 2016 om 13:14
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Da's niet vreemd, AH heeft een pinautomaat van de bank.

frtits22
door frtits22 May 22, 2016 om 14:40
46 Antwoorden / Vragen

Je kunt aan de kassa toch ook vaak extra pinnen? Deze Jumbo levert een super-service met zo'n automaat, je kunt immers pinnen zonder eerst een aankoop te hoeven doen. AH heeft geen pin-automaat van de bank, de bank heeft een pin-automaat geplaatst in hetzelfde gebouw waar de AH zit.

Gerry1969
door Gerry1969 - May 22, 2016 om 13:14
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Echt? De vraag is serieus?
Diewilik

Ma
door Mat Matheij May 22, 2016 om 19:01
986 Antwoorden / 3 Vragen

Welke vraag. Weinig zinvolle 'verhalen' als u het al niet meer kan volgen wie dan wel. Zie mijn eindconclusie. Niet zelf bedacht. Hoeft soms ook niet. Compilatie DWDD. Of zo. In het algemeen goede bijdrage vind ik. Van U dus maar kon het ook niet meer 'bijbenen'.  Mvrgr.

Cookies
door Cookies - May 22, 2016 om 13:27
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@zoekster1: Ja, het geld is van het Jumbo filiaal, die vult de geldautomaat. Deze Jumbo (en misschien wel alle Jumbo filialen) heeft een automaat van YourCash.

Stukje info (weliswaar van ander filiaal, maar ook YourCash) https://www.yourcash.com/casestudy-jumbo-huissen/?lang=nl

Ondernemers die een geldautomaat van YourCash hebben staan, maken vooraf afspraken over het minimale bedrag dat iedere maand wordt gepind vanuit de automaat. Dit bedrag is gebaseerd op het (geschatte) aantal gebruikers en de bedragen die er worden opgenomen. Voor de meeste geldautomaten geldt dat de hoeveelheid geld die wordt omgezet in de winkel (of andere plek waar de geldautomaat staat) voldoende is om de automaat mee te vullen.

zoekster1
door zoekster1 - May 22, 2016 om 13:35
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Oké, weer wat geleerd. Had ik geen idee van.

tijger1
door tijger1 - May 22, 2016 om 14:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik had geen idee dat er ook nog andere flappentappen waren dan die van de banken. Misschien is dat wel om te voorkomen dat men bij de kassa extra pint?

Maar dat doet verder ook niet ter zake. Onverantwoordelijk dat één medewerker die vult. Want dat ding zal dan wel gevuld worden met geld wat die winkel binnenkomt. En wie zegt dan dat de rest wel goed gecontroleerd wordt?

ph
door philip36 - May 22, 2016 om 14:37
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Hoe jumbo reageert als er te weinig uit de pinautomaat komt.
https://www.klacht.nl/50-euro-te-weinig-ontvangen-bij-pinautomaat/

frtits22
door frtits22 May 22, 2016 om 14:48
46 Antwoorden / Vragen

Ook dit is heel moeilijk te bewijzen. Ik heb het idee dat deze pin-automaten niet 100% idiot-proof zijn.

Cookies
door Cookies May 22, 2016 om 15:54
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Dit is niet de reactie van Jumbo, maar van Jumbo Roserije. Zowel Roserije als Bemmel zijn franchisers. De ene franchisenemer is de andere niet.

me
door meesters - May 22, 2016 om 14:37
1 Antwoorden / Vragen

Ja, we gaan niet proletarisch winkelen. Een vorm van beschaving is welvan belang!!

tijger1
door tijger1 - May 22, 2016 om 14:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@Philip36

Dat moeten die klanten, die "teveel" gehad hebben eens lezen. Kunnen ze € 50 sturen naar die persoon.

Is alles weer glad.

hansje klein
door hansje klein - May 22, 2016 om 14:49
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Samenvattend........

De automaatvuller is een stommeling......
en de vraagsteller een dief, wanneer hem/haar inmiddels duidelijk is dat het om een menselijke fout gaat en hij/zij de vraag nog steeds blijft stellen of dit geld eigenlijk wel teruggeven zou moeten worden!

frtits22
door frtits22 May 22, 2016 om 17:05
46 Antwoorden / Vragen

TS stelt een hypothetische vraag. Nergens staat dat dit TS zelf is overkomen.
Het is dus nogal voorbarig om TS een dief te noemen op basis van een hypothetisch gestelde vraag.
Mijn advies: onderbuik-gevoelens negeren en reageren met je verstand.

Ma
door Mat Matheij May 22, 2016 om 17:23
986 Antwoorden / 3 Vragen

Hoezo hypothetisch waar staat dat dan.

Ma
door Mat Matheij May 22, 2016 om 17:28
986 Antwoorden / 3 Vragen

Wij bennen niet klein maar groots. Het enige juiste antwoord. U heeft het bovendien hoewel al langer op dit forum over 'vraagsteller' en niet Ts. Hulde dus.

frtits22
door frtits22 May 22, 2016 om 18:52
46 Antwoorden / Vragen

De vraag staat helemaal bovenaan deze pagina met een gele achtergrond.
Een dergelijke vraag noemen we hypothetisch. TS=Topic Starter staat gelijk aan vraagsteller.

tijger1
door tijger1 - May 22, 2016 om 15:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik vraag me af of de banken wel de adressen mogen verstrekken aan Jumbo van de klanten die daar gepind hebben?

Cookies
door Cookies May 22, 2016 om 16:28
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik denk ook niet dat banken dat gaan doen. En waarschijnlijk ook niet eens nodig, want Bemmel is een klein gehucht en zijn vaste klanten zal hij sowieso wel kennen. Ik lees dat hij veel klanten persoonlijk heeft benaderd om het geld terug te geven. 80% is daarmee al terug.

frtits22
door frtits22 May 22, 2016 om 16:52
46 Antwoorden / Vragen

Ik geloof best dat de Jumbo veel van haar klanten kent. Ik vraag me af of de Jumbo ook rekeningnummers aan die klanten kan koppelen, want veel meer informatie dan rekeningnummers zal de Jumbo niet hebben. Misschien camera-beelden?
Persoonlijk zou ik ook niet moeilijk doen als de Jumbo het netjes vraagt. Ik zou mijn hakken in het zand zetten als de Jumbo meteen dreigt mij als crimineel te laten vervolgen.

Cookies
door Cookies May 22, 2016 om 16:59
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Er schijnen 6 camera's bij de ingang te hangen.

frtits22
door frtits22 May 22, 2016 om 17:15
46 Antwoorden / Vragen

Heeft u de beelden gezien? Ik niet. Het is maar de vraag of de beelden voldoende uitsluitsel geven over het uitgekeerde bedrag en of de mensen die dat bedrag hebben gepind voldoende herkenbaar zijn. De meeste pin-automaten hebben een camera ingebouwd in de automaat zelf. Dat bepaalde mensen de ingang zijn gepasseerd zegt toch niet zoveel?

Cookies
door Cookies May 22, 2016 om 17:39
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Je vraagt naar de bekende weg: nee, natuurlijk heb ik die beelden niet gezien! Aangezien 80% al terug is gegeven en ik er vanuit mag gaan dat mensen GEEN geld terug geven wat zij NIET hebben ontvangen, zullen de beelden duidelijk genoeg zijn geweest.

frtits22
door frtits22 May 22, 2016 om 18:58
46 Antwoorden / Vragen

Wie zegt dat die mensen op basis van de camerabeelden geld hebben terug gegeven? Ik ga er vanuit dat de meeste mensen wel eerlijk zijn en dat zonder bewijs van camera's ook wel doen. Je insinueert van alles ... daar hoeft de duidelijkheid van de beelden niets mee van doen te hebben.

tijger1
door tijger1 - May 22, 2016 om 16:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar wat is eigenlijk het verschil met bijvoorbeeld het geval dat je per abuis iets naar een verkeerde rekening overmaakt. Ook een vergissing of foutje. Dan schijn je na verloop van tijd, als de ontvanger het niet zelf terugstort, het adres van de ontvanger te krijgen, zodat je zelf een poging kunt doen.

Dan begint de politie toch ook niet een strafrechterlijk onderzoek? Dan zeggen ze het is een civiele zaak en ga zelf maar naar de rechter.

Nu krijg per abuis teveel geld uit die flappentap, je hebt hem niet gekraakt, waarom gaat de politie dat onderzoeken!

frtits22
door frtits22 May 22, 2016 om 16:59
46 Antwoorden / Vragen

Het verschil is dat bij een verkeerde overboeking vast ligt dat bedrag X van rekening A naar rekening B is gegaan.
In dit geval ligt bedrag X niet vast. Overal staat 20 euro geboekt terwijl er feitelijk 50 euro is uitgekeerd. Ga maar eens aantonen dat er tussen die briefjes van 50 geen briefjes van 20 hebben gezeten. Als je een stapeltje briefjes van 50 euri in een geldlade bestemd voor 20 euro biljetten kunt stoppen, dan kun je toch ook een gemengd stapeltje biljetten in die lade doen, toch?

Cookies
door Cookies May 22, 2016 om 17:03
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Een onbetrouwbare medewerker zou inderdaad een stapeltje om kunnen ruilen. Of een onbetrouwbare filiaalmanager. Als klant moet je er dan maar op vertrouwen dat dit niet gebeurd. Nog nooit gepind bij een Jumbo, maar ga het ook zeker nooit doen.

tijger1
door tijger1 May 22, 2016 om 17:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het gaat me er ook niet om of er ja dan nee briefjes van vijftig in die la van twintig gezeten zouden hebben, maar waarom de politie zich er mee zou bemoeien.

Je zou dan eerder verwachten dat de politie zich hard maakt bij een foute overboeking. :-))

frtits22
door frtits22 May 22, 2016 om 17:37
46 Antwoorden / Vragen

Ik heb al eerder aangegeven dat ik het een prachtige service vind van de Jumbo. Daar waar in veel dorpen bankfilialen en pin-automaten verdwijnen is het zeker voor oudere mensen een zegen dat ze in de buurt kunnen pinnen. De Jumbo moet alleen niet zo panisch reageren als er een fout wordt gemaakt, dreigen met strafrechtelijke maatregelen etc. Dan zouden bij mij de hakken in het zand gaan en wil ik nog wel eens zien of ze die dreigementen kunnen waarmaken. Als ze nu gewoon een aanplakbiljetje in de winkel zouden maken en mensen zouden vragen even contact op te nemen met de kassiëre of de filiaalleider, dan zou dat in een dorp veel beter werken. Daarbij mag je best enige druk uitoefenen (er staan camera's en alle transacties zijn natuurlijk geregistreerd). Nou, dan geef je de eerlijke melders nog een gratis doosje aardbeien of zo, iedereen blij.

Cookies
door Cookies May 22, 2016 om 17:44
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.....Daarbij mag je best enige druk uitoefenen (er staan camera's en alle transacties zijn natuurlijk geregistreerd).....
Goh, vreemd, want je zit net aan mij te vragen of die beelden wel duidelijk genoeg zijn om uitsluitsel te geven. Maar nu dus weer wel???? Ik ben er klaar mee iig.

frtits22
door frtits22 May 22, 2016 om 19:16
46 Antwoorden / Vragen

Druk uitoefenen is iets anders dan keihard bewijs leveren voor een gerechtelijke procedure.
Je kunt mensen best duidelijk maken dat de rekeningnummers bekend zijn, dat er camera-beelden zijn en dat er zo mogelijk nog een onderzoek loopt. Toch kun je vriendelijk vragen of mensen zich vrijwillig willen melden zonder meteen te dreigen met strafrechtelijke procedures.
Carola83, je moet onderscheid maken tussen evt. onderzoeken die je hebt lopen en de manier waarop je klanten moet benaderen. Als bij een specifieke klant blijkt dat deze inderdaad te veel heeft ontvangen, dan kun je die civiel-rechtelijk dwingen het te veel ontvangen bedrag terug te betalen. In veel gevallen zal dat niet gemakkelijk aan te tonen zijn, dan ben je aangewezen op de eerlijkheid van mensen, maar mag je wel aangeven dat er wel iets bekend is en ze onderdeel van onderzoek zijn.
Dat heet diplomatie. En reken maar dat er in dat dorp flink over wordt geluld, de sociale druk in een dorp is veel groter dan anoniem 3 hoog achter in een grote stad.

Po
door Pomeon May 22, 2016 om 20:35
16 Antwoorden / Vragen

Een aantal users komt aanzetten met het nieuwsbericht in het Algemeen Dagblad als bewijs dat je -ongeacht de situatie-verplicht bent het geld terug te brengen.
Ik had liever een wat betere onderbouwing gezien dan alleen een dreigement dat verder nergens op gebaseerd is.

Dat je direct na het pinnen niet meteen het overige bedrag bij een medewerker van de Jumbo moet inleveren lijkt me logisch. Je weet immers nog niet welk bedrag er daadwerkelijk van je rekening is afgeschreven (het ingevoerde bedrag of het uitgekeerde bedrag). Ik kan me ook voorstellen dat sommige mensen het bij bepaalde bedragen niet direct door hebben dat er een te groot bedrag is uitgekeerd. Niet iedereen controleert namelijk wat ze hebben gepind en stoppen het meteen weg.

Verder ben ik het wel met Frtits22 eens over de reactie van de Jumbo en hoe ze dat misschien beter hadden kunnen aanpakken.

Ma
door Mat Matheij - May 22, 2016 om 17:19
986 Antwoorden / 3 Vragen

Zonder deze te hoeven lezen blijkt toch dat U -en dat had uw  geweten kunnen zeggen- volkomen fout zit. HET GELD IS NIET VAN U. Met refereren aan de eerste reactie van Edrick3 waarop ik NIET behoefde te reageren omdat hierin alles verwoord was. Hij voegde hieraan zelf nog iets toe maar dat is gewoon overbodig. JA betekent dat U dat geld niet mag houden. Behoorlijk stom ook om dit hier te komen 'melden'.

ph
door philip36 May 22, 2016 om 17:35
2275 Antwoorden / 4 Vragen

TS zal bedoelen of ze je op de een of andere manier kunnen dwingen om het teveel ontvangen geld terug te betalen.

Iedereen begrijpt wel en ook de TS dat je het te veel ontvangen geld behoort terug te geven.

tijger1
door tijger1 May 22, 2016 om 17:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@mat matheij

Waarom vermeldt u iedere keer dat u iets niet gelezen hebt?

Ma
door Mat Matheij May 22, 2016 om 18:07
986 Antwoorden / 3 Vragen

Beste tijger1 op sommige vragen komen letterlijk meters tekst bold superbold enz. Heb geen zin erin omdat alles voornamelijk draait om onderlinge meningsverschillen en niet het beantwoorden van enige vraag.  Ook de vraagsteller staat niet voorop de discussie wel. Daar doe IK niet aan mee.

Ma
door Mat Matheij - May 22, 2016 om 18:01
986 Antwoorden / 3 Vragen

@PHILIP36 Hier is nu eens geen sprake van een mantel der liefde. Daar doet U normaliter niet aan mee. Waarom nu wel. En bovendien waarom reageert U op een Compilatie van want dat is hetgeen ik schrijf. Niets meer alsook minder de eerste twee reacties waren afdoende maar 'plus' die van Hansje Klein. Die omschrijft werkelijk alles. Wat een -vorm van levensbeschouwing- volstrekt kloppend antwoord in de weer overvloedige 'mist'.

Ma
door Mat Matheij - May 22, 2016 om 18:17
986 Antwoorden / 3 Vragen

@Tijger1 LEES Mijn antwoord onder uw reactie. Kort en begrijpelijk. Geen kritiek of zo. Zou niet durven. Leeuw1

tijger1
door tijger1 May 22, 2016 om 19:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Aan de soorten tekst kunnen de reageerders niets doen. Dat ligt aan de site.

En soms roepen reacties weer vragen op, heeft niets met onderlinge meningsverschillen te maken.

Ma
door Mat Matheij May 22, 2016 om 19:24
986 Antwoorden / 3 Vragen

Ja hoor kijk eens op deze meterslange discussie. Enig realisme is op de plaats. Met overigens voor het overige respect. U reageert met een Samsung Octacore en wanneer antwoord geen zin heeft met een snedige opmerking maar wordt ook -terecht- soms afgebrand. Maakt niet uit. 7 tot 9 van tien of zo blijft een goede score. Daarvoor zit IK niet op dit forum. Hoef niet te scoren.

Ma
door Mat Matheij - May 22, 2016 om 19:15
986 Antwoorden / 3 Vragen

@FRITS22  HOEZO topic starter en wie bent U dan met 26 beantwoorde vragen. Ik wist niets van deze onzin en ga me daar ook niet aan konformeren. Genoeg Amerikaans gezwets. Doelpunt en geen goal. Zie goalkeeper een product van Holland Signaal. Voormalige Philips divisie. Als we dan toch met enige bil blootgesteld moeten worden. Ik heb het over vraagsteller en interesseer me niet om zinloze kreten. Uw bijdrage lijkt vooral te komen uit de ICT branche en dat is een welkome aanvulling.

frtits22
door frtits22 May 22, 2016 om 19:36
46 Antwoorden / Vragen

U schrijft in raadsels en aan iedereen persoonlijk wijdt u een bericht.
Waar u Holland Signaal opeens vandaan haalt? Toevallig heeft wijlen mijn vader bijna zijn gehele leven voor Hollandsche Signaal Apparaten in Hengelo gewerkt, ook nog voor deze werden overgenomen door Philips (inmiddels lang geleden door het franse Thales overgenomen).
Als u waar dan ook op het web aan een forum deelneemt zult u zich enigzins moeten verdiepen in de terminologie. TS is een wijd verbreide afkorting voor Topic Starter die ook op dit forum veelvuldig wordt gebruikt. Als u de term niet begrijpt is men op elk forum bereid u uit te leggen waar het voor staat. Het staat u vrij om de term 'vraagsteller' te gebruiken, dan is het ook voor iedereen duidelijk, zolang u maar begrijpt wat anderen met TS bedoelen.

Ma
door Mat Matheij May 22, 2016 om 19:46
986 Antwoorden / 3 Vragen

Ik konformeer mij niet aan enige 'standaard'  en blijf erbij dat -onnodig- formats (A) worden overgenomen. Dat is mijn mening en daar heb ik alle recht toe. Mooi dat met Holland Signaal. Weet U ook dat ik NIET uit mijn nek klets doch eigenlijk te weinig zeg. Het komt uiteindelijk wel. Mvrgr.

frtits22
door frtits22 May 22, 2016 om 21:35
46 Antwoorden / Vragen

Jawel, en die goalkeeper ken ik ook. Wist u dat vroeger de radar-systemen van HSA (Hollandsche Signaal Apparaten) op biljartballen draaiden? Die werden dan aangeschaft en door Signaal nog extra goed rond gemaakt. Wij hadden wat van die afgekeurde biljartballen thuis en daarmee heb ik als kind leren biljarten. Mijn moeder ontvangt nog steeds een weduwen-pensioen van het Philips Pensioenfonds dat wijlen mijn vader bij Signaal heeft opgebouwd. Wijlen mijn vader was ooit eens beheerder bij de auto-hobby-club van Signaal, gewoon omdat we daar dichtbij woonden. Die was destijds achter de mobiel-garage vlak bij de spoorweg-overgang tussen groot-Driene en klein-Driene. Vraag me maar wat over Signaal, ik zat er altijd te vissen in het Twentekanaal. Mijn vader verslond uierzalf die je in de Signaal-winkel kon kopen. Ik hou wel van mensen die zich niet conformeren, dat doe ik zelf ook niet. Maar ja, soms moet je wel eens iets leren om het te kunnen begrijpen. Onthoudt gewoon wat TS betekent en gebruik zelf lekker de term 'vraagsteller'.

Ma
door Mat Matheij May 23, 2016 om 16:34
986 Antwoorden / 3 Vragen

Leuk toch dan kom je to the point leert iets over een achtergrond. Die wel aanslaat. En ja ik gebruik onafhankelijk van het 'gebruikelijke' nog steeds het woord vraagsteller en hoef mij nergens in te verdiepen. Immers de terminologie wordt niet verplicht gesteld en ELKE afwijking van het gebruikelijke definieert een -afwijkende- persoonlijkheid. Die evenmin anderen laat opleggen wat te doen. Vind hierop hoewel beperkt enige navolging. Biljart ze.

ha
door halex - May 22, 2016 om 19:22
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Iemand koopt een briefje van € 50 terwijl deze daar slechts € 20 voor betaalt. Tenzij er boven de automaat stond 'vandaag gratis geld', kan de koper er geen rechten aan ontlenen. Sterker nog, de koper betaalt willens en wetens te weinig. Alleen zou ik zo niet weten onder welke strafbaarstelling dit valt. Als je spullen uit de winkel meeneemt zonder af te rekenen, kan je het verduistering noemen. Maar in dit geval weet ik dat zo niet.
Ik denk dat het hooguit een onverschuldigde betaling kan zijn. Eigenlijk hetzelfde als teveel wisselgeld teruggeven. Ontvanger heeft er geen recht op, maar is strafrechtelijk niet aan te spreken. Uiteindelijk is de 'pinautomaat' ook een soort van wisselautomaat: het wisselt voor de Jumbo chartaal geld om in giraal geld en voor de klant net andersom. Jumbo hoeft minder cash af te storten, klanten hoeven geen afstanden af te leggen om bij een bank geld te halen.

In ieder geval zal de winkelier de bewuste klanten vragen om het terug te geven. En voor zover hij de klanten zelf niet bereikt, doet hij een beroep op de buurt om te helpen. Door foto's of filmopnamen van de bewuste klanten online te zetten. Zodat anderen de klant die zich van geen kwaad bewust was even kunnen attenderen op de vergissing.

Ma
door Mat Matheij May 22, 2016 om 19:40
986 Antwoorden / 3 Vragen

Beste Halex daar heeft U een punt onder welke 'strafbaarstelling' valt dat dan. Begin nu beter te lezen als voormalige kassa analfabeet. Lees zelfs 'tussen de regels door'. Prima bijdrage/toevoeging. Mvrgr.

frtits22
door frtits22 May 22, 2016 om 19:42
46 Antwoorden / Vragen

Het is niet toegestaan foto- of filmopnamen zonder toestemming online te zetten. Al helemaal niet zonder sluitend bewijs.

ha
door halex May 22, 2016 om 20:55
1374 Antwoorden / 4 Vragen

@Frits22 Want? Als u bij mij thuis komt en daar draait een camera mag ik zelf weten wat ik met de beelden doe. Mits ik u vooraf heb gewaarschuwd dat er opnamen gemaakt worden. Idem voor de supermarkt. De enige begrenzing die er is, is dat je niet zomaar iemand valselijk mag beschuldigen of zwart maken. Dan kan de opgenomene zich beroepen op laster en smaad. Maar ja, als iemand zich ten onrechte € 30 toegeëigend heeft, zal een aanklacht van laster en smaad weinig kans maken.

ha
door halex May 22, 2016 om 20:56
1374 Antwoorden / 4 Vragen

@Mat Matheij Dank!

frtits22
door frtits22 May 22, 2016 om 21:51
46 Antwoorden / Vragen

@Halex: nee, dat mag u niet zondermeer doen. Mij opnemen en dan beelden openbaar maken. Maak ik gebruik van het toilet en staat mijn joekeloris opeens op het web omdat u daar ook een camera heeft geïnstalleerd. Aanvullende vragen: heeft de supermarkt voldoende kenbaar gemaakt dat er opnames werden gemaakt en deze openbaar zouden worden gezet? Kan de supermarkt bewijzen dat er 30 euro te veel is uitbetaald? Niemand heeft zich 30 euro te veel toegeeigend, sommige mensen hebben 20 euro gepind met de bedoeling 20 euro te pinnen en soms schijnt er een briefje van 50 uit de automaat te zijn gekomen, tenminste, dat beweert een supermarkt. Hoe gaat de supermarkt dat bewijzen? Is het mijn fout dat als ik 20 euri wil pinnen die automaat een verkeerd briefje geeft? Hoe weet ik op dat moment wat er van mijn rekening wordt afgeschreven? Nou, geef eens een eensluidend antwoord op al deze vragen en dan discussiëren we verder of strafrechtelijke vervolging of het openbaar maken van persoonsbeelden al dan niet terecht is.

ha
door halex May 22, 2016 om 22:40
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Dan moet mijn camera wel behoorlijk kunnen inzoomen wil dat gebeuren... Nogmaals, waarom mag ik beelden opgenomen in mijn privédomein niet openbaar maken? Zolang ik u niet ten onrechte ergens van beschuldig of beschadig, is er niets aan de hand. Voor het overige: ja de supermarkt kan dit bewijzen, zo stond in diverse media te lezen. Het is niet uw fout dat er verkeerde coupures uit de automaat komen. U hebt uzelf wel onrechtmatig verrijkt als u daar geen melding van maakt. Ik voel niet echt de behoefte om met een leek te discussiëren over juridische consequenties van handelen of nalaten.

frtits22
door frtits22 May 22, 2016 om 23:14
46 Antwoorden / Vragen

U mag beelden opgenomen in uw privé-domein niet openbaar maken omdat uw privé-domein ophoudt privé-domein te zijn als u het openbaar maakt. Dan is het opeens openbaar domein geworden. Zolang iedereen het daarmee eens is, is dat geen probleem, maar als iemand het daar niet mee eens is, dan is het wel een probleem.
Ik heb de media gelezen, maar ik ben nergens tegen gekomen dat er een sluitend bewijs is geleverd door de supermarkt. Dat iets in een krant staat is op zich natuurlijk ook geen bewijs. Ik heb 20 euro gepind en er kwam een biljet van 20 euro uit de automaat. Bewijs het tegendeel maar eens. U stond er niet naast en al stond u er wel naast en zag u wel dat er een biljet van 50 euro uit de automaat kwam, dan blijft het nog uw woord tegen het mijne. Nog steeds geen bewijs. U heeft geen behoefte met een leek te discussiëren? Bedoelt u daarmee te zeggen dat u juridisch beter onderlegd bent? Ik heb zo mijn twijfels. Ik volg zoals ik gewend ben mijn gezond verstand. Dat hoeft niet altijd met wetgeving overeen te komen, maar sommige wetgeving verdient misschien ook wel eens een frisse update.

audb
door audb - May 23, 2016 om 11:52
1668 Antwoorden / 5 Vragen

U hoeft niets te doen maar zet het geld wat u teveel hebt gekregen wel op de bank en dan mag u wachten tot ze het terug gaan vragen.

Wees niet bang dat ze aangifte tegen u gaan doen dat kunnen ze namelijk niet wel als u weigerd om het terug te storten.

koekeloer
door koekeloer - May 23, 2016 om 11:58
562 Antwoorden / 18 Vragen

Wat zou je doen als het andersom was? Dus 50 pinnen en je krijgt 1 biljet van 20 ?

HJAH
door HJAH - May 23, 2016 om 12:16
2 Antwoorden / Vragen

Nou wat denk je zelf.....
Lijkt me wel zo fatsoenlijk om dat even bij de desbetreffende bank te melden toch.

ja
door jank - May 23, 2016 om 12:19
168 Antwoorden / 8 Vragen

Hoewel de vraagstelling mogelijk anders doet vermoeden, maar wie zegt dat de vraagsteller:
A: zelf heeft gepind?
B: tot 3X toe heeft gepind?

Niet dat ik de vraagsteller op voorhand ondersteun, maar er worden wel heel snel (on)juiste conclusies getrokken.
Wat mij wel enigszins verbaast, is er niet meteen door de eerste pinner bij de automaat alarm geslagen? Ik zou meteen de infobalie hebben geinformeerd.

who cares
door who cares - May 23, 2016 om 12:30
146 Antwoorden / 9 Vragen

Draai het nu eens andersom , ik krijg te weinig uit de pin automaat ,ik eis het verschil terug ,dat zal een lange strijd worden.

mo
door mof - May 23, 2016 om 12:49
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja.
En als u het niet doet, dan zit er in de pin machines een mechanisme/electronica dat registreert onafhankelijk van je bankrekening welke biljetten er uitgegeven zijn bij welke transactie. Dan loop u het risico dat de bank ergens in de toekomst plostsklap 90 EUR van uw rekening terugboekt.
Dat doen ze ook als het u niet uitkomt, gewoon ongevraagd.

tpol
door tpol - May 23, 2016 om 13:11
34 Antwoorden / 0 Vragen

Het gebeurd ook vaak genoeg anderom, dan worden mensen ook niet gecompenseerd, dus het lijkt mij niet dat er een verplichting is.

ri
door rikro - May 23, 2016 om 14:08
9 Antwoorden / 0 Vragen

Natuurlijk terug brengen.Als U te weinig krijgt gaat U toch ook terug  Ik zou dit zeker niet houden want als er een fout is bij een pin apparaat kunnen ze volgens mij altijd zien vanaf welke tijdstip het mis ging.En kunnen ze vanaf die tijd alle transacties nazien En hebben ze alle gegevens van de pinner En het is maar zo Eerlijk duurt het langst..

ro
door roelfien 65 - May 23, 2016 om 14:19
29 Antwoorden / 0 Vragen

Ja natuurlijk,U weet dat nl zelf ook wel,als u te weinig had gekregen was U toch ook terug gegaan.

Al
door AllesWeter90 - May 23, 2016 om 14:34
36 Antwoorden / 8 Vragen

Helaas wel ja =)

Ma
door Mat Matheij May 23, 2016 om 18:39
986 Antwoorden / 3 Vragen

In dat geval was het enorm moeilijk geweest om aan te tonen dat er 'te weinig' was ontvangen.

Ma
door Mat Matheij - May 23, 2016 om 18:18
986 Antwoorden / 3 Vragen

Iedere betaalautomaat heeft een camera. Die is niet bedoeld voor dit soort -ongebruikelijke- zaken doch het aantonen van misbruik pas/gebruiker bij diefstal ervan. De automaat signaleert niet of er verkeerde  biljetten uitkomen. Vind het tevens onwaarschijnlijk dat Jumbo medewerkers een door anderen beheerd systeem (Bank) zouden bijvullen. Ook dan is het zeker niet aan Jumbo of wie dan ook foto's  op Sociale Media te zetten.

so
door solbeamer - May 25, 2016 om 21:34
30 Antwoorden / 3 Vragen

Afgezien van het kwartje van Kok wat we nog terug moeten krijgen...
(3 generaties weten inmiddels al niet eens meer wat een kwartje is :P)
Volgens de wet mag men ongevraagd opgestuurde goederen houden.
Ik zou de wet eens hanteren :) (die heeft voorrang boven huisregels :P)

so
door solbeamer - May 25, 2016 om 21:47
30 Antwoorden / 3 Vragen

Oud vrouwtje loopt 4 dagen later trillend naar de winkel met 30,-
''Ik weet het niet meer, Meneer. Ik weet het echt niet meer, maar ik wil niet naar de gevangenis!''

En alleen OerAl weet dat de arme ziel gewoon 20,- gehad heeft en net haar laatste geld voor de komende 3 maanden doneerde.

Bange mensen doneren graag sneller en meer. Dat weten steegjesboeven, deurwaarders en banken.
En die laatsten zitten in 1 categorie. Met die Jumbo er gratis bij.
Neem gewoon je verlies, ipv dat iedereen je winkel gaat mijden als de er-nu-heersende-builenpest.
Als je dat uitgedeelde geld had laten uitgedeeld had je 2000 extra klanten erbij gehad voor de komende 3 maanden. Met alleen maar glimlachende en blije mensen in je shop. Had je zonder gezichtsverlies (het tegendeel zelfs) dat geld OOK al weer terug gehad!! En binnen de 3 weken!
Op arme ouwe vrouwtjes jagen kunnen we allemaal.

''We hebben camerabeelden dat we geld uitdeelden, en gaan overmorgen naar de politie voor je eerste strafblad!''

'Nuff Said. Tijd voor de concurrent....