Mi
door Mickex May 23, 2016 om 17:06
Geldzaken & recht

Beeindiging lidmaatschap

Mijn zoon is lid van de Nederlandse Wing Chun Federatie. Maar hij wil niet meer dus heb ik opgezegd. Van de trainer kreeg ik een folder met daarin o.a. informatie over hoe ik op kon zeggen. Hierin staat dat de lidmaatschapovereenkomst wordt aangegaan voor een periode van 6 maanden en wordt behoudens opzegging telkens stilzwijgend met zes maanden verlengd. Het is nu mei en wij zitten dus tot 31 oktober aan de NWCF vast. Had ik dit in maart geweten dan had dat ons 180 euro gescheeld. Ik vraag me af of dit wel zomaar mag. Een opzegtermijn van een maand is normaal. En ik kan me voorstellen dat de eerste termijn idd voor een periode van een jaar of een half jaar wordt aangegaan. Maar mijn zoon zit er al anderhalf jaar op. Mag dit wel zomaar?

2474 12 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - May 23, 2016 om 17:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik neem aan dat dat een vereniging is, en daar gelden andere regels voor.

ja
door jackyh - May 23, 2016 om 17:12
953 Antwoorden / 4 Vragen

U heeft er voor getekend dus wat wilt u nu. Zeg op dan bent u op tijd. Je kunt je eigen fouten toch niet afwentelen op een ander.

Cookies
door Cookies - May 23, 2016 om 17:29
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Hoezo als je dat in maart had geweten? Toen wilde je zoon blijkbaar nog niet stoppen. Een opzegtermijn van 1 maand, vind jij normaal, maar dat betekent niet dat het ook normaal is. In dit geval is de opzegtermijn dus 6 maanden. En dat mag.

Ma
door Mat Matheij - May 23, 2016 om 17:46
986 Antwoorden / 3 Vragen

Ook dit is een juridische kwestie. Vroeger kon een abonnement op een dagblad bij het ontbreken van opzegging twee maanden vooraf zomaar met een jaar verlengd worden. Bij sportverenigingen oF centra zijn jaarcontracten te doen gebruikelijk. Ook dan moet U bijtijds opzeggen. Het kan uiteraard niet zo zijn dat wanneer uw zoon -onverstandig- er 'geen zin meer in heeft' de vereniging daar de dupe van wordt. Leer uw zoon dat dat consequenties met zich meebrengt en kort op zakgeld. Hij kan en zal dat traject dan WEL afmaken. Dat heet 'opvoeden'.

uwjurist
door uwjurist - May 23, 2016 om 17:49
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Beste vraagsteller,

Hier geldt niet de zogenaamde Wet van Dam inzake stilzwijgende verlenging/niet tijdig opzeggen (voor consumenten), maar het verenigingsrecht. Dus dit mag. Wel is er een nieuwe regel voor verenigingen: zij moeten op hun site / in hun ledenblad op een opvallende en duidelijke manier vermelden hoe men kan opzeggen. Zo zou het voor leden eenvoudiger moeten worden om hun lidmaatschap te beëindigen.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

marita5
door marita5 May 23, 2016 om 17:52
11494 Antwoorden / 15 Vragen

Daar zit juist een probleem , ik kan op hun site niks vinden over opzeggen .

edrick3
door edrick3 May 23, 2016 om 17:56
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@marita5   die info staat in de ledenfolder zoals TS aangeeft.

uwjurist
door uwjurist May 23, 2016 om 18:06
1043 Antwoorden / 0 Vragen

@Edrick, dat is niet voldoende. Zie mijn antwoord hieronder.

marita5
door marita5 May 23, 2016 om 18:06
11494 Antwoorden / 15 Vragen

@edrick3 , dat begrijp ik , maar ik kan ze niet vinden op hun site lijkt mij toch dat dit daar ook vermeld moet worden .

uwjurist
door uwjurist May 23, 2016 om 18:10
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Juist Marita, daar moet het ook vermeld worden net als in hun blad (als ze dat hebben).

marita5
door marita5 May 23, 2016 om 18:14
11494 Antwoorden / 15 Vragen

Volgens Ts staat het wel in de folder , maar op de site zie ik niks alleen contact gegevens

uwjurist
door uwjurist - May 23, 2016 om 18:03
1043 Antwoorden / 0 Vragen

door marita5 23 mei 2016 om 17:52: Daar zit juist een probleem , ik kan op hun site niks vinden over opzeggen.

Oh, dat is een slechte zaak (misschien). De wet bepaalt immers het volgende. .

Artikel 2:36 lid 6 BW: De vereniging draagt er zorg voor dat leden de voor opzegging van het lidmaatschap noodzakelijke informatie eenvoudig kunnen raadplegen. De informatie wordt in ieder geval opvallend vermeld op de hoofdpagina van de website en op bladzijde 1, 2 of 3 van het ledenblad, indien een vereniging gebruik maakt van deze communicatiemiddelen.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

edrick3
door edrick3 May 23, 2016 om 18:04
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@uwjurist       Vandaar het genoemde ledenblad neem ik aan; op de site staat inderdaad niets hierover.

uwjurist
door uwjurist May 23, 2016 om 18:07
1043 Antwoorden / 0 Vragen

En dat is dus niet voldoende.

Cookies
door Cookies May 23, 2016 om 18:10
13336 Antwoorden / 36 Vragen

uwjurist = geen uwjurist meer, kijk maar eens goed.

uwjurist
door uwjurist May 23, 2016 om 18:11
1043 Antwoorden / 0 Vragen

?

Cookies
door Cookies May 23, 2016 om 18:16
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Je gebruikersnaam is weg. En nee, ik heb je naam niet geblokkeerd;-)

Cookies
door Cookies May 23, 2016 om 18:17
13336 Antwoorden / 36 Vragen

DOOR 23 MEI 2016 OM 18:11
732 ANTWOORDEN / 0 VRAGEN

?

uwjurist
door uwjurist May 23, 2016 om 18:21
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Grappig, ik zie hem gewoon. Ik ga maar eens uitloggen etc. Misschien zie ik het dan ook (niet).

Cookies
door Cookies May 23, 2016 om 18:23
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@Edrick: zie jij de gebruikersnaam van uwjurist staan? Alle andere gebruikersnamen staan er iig wel bij mij.

marita5
door marita5 May 23, 2016 om 18:36
11494 Antwoorden / 15 Vragen

@carola.83 , ik zie de gebruikersnaam van @uwjurist staan .

uwjurist
door uwjurist May 23, 2016 om 18:53
1043 Antwoorden / 0 Vragen

ik zie m zelf ook nog steeds. Geen idee wat er aan de hand is.

Cookies
door Cookies May 23, 2016 om 18:55
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Wat raar dan dat ik van iedereen wel de naam zie, maar die ene dan net niet? Zijn er hogere machten bezig of zo?

marita5
door marita5 May 23, 2016 om 18:59
11494 Antwoorden / 15 Vragen

Nee , de ene is welkom en de andere niet ;-) , daarom hebben ze mijn account marita567 geblokkeerd .

uwjurist
door uwjurist May 23, 2016 om 19:03
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Huh? Geblokkeerd? Nu je het zegt valt het me nu pas op dat je naam korter is geworden. Waarom geblokkeerd?

marita5
door marita5 May 23, 2016 om 19:08
11494 Antwoorden / 15 Vragen

Is al een tijdje , account marita567 werkte voor geen meter ik kreeg iedere keer 500 server foutmelding en kon niks meer op de site .
Tijdelijk account marita5 aangemaakt en het andere account zou hersteld worden , was hersteld maar ik kreeg geen notificaties meer , dus maar gebleven bij marita5 dat werkte wel , ik zag gisteren pas dat het andere account was geblokkeerd wist ik niet .

Cookies
door Cookies May 23, 2016 om 20:19
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Nou, ik heb zelf even uit- en ingelogd, maakt niks uit, naam is en blijft foetsie. Blijft vreemd.

uwjurist
door uwjurist May 23, 2016 om 20:23
1043 Antwoorden / 0 Vragen

gek hoor

pi
door pieterwolters May 24, 2016 om 17:42
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Even terug on-topic: best wel vreemd dat de overheid zich bemoeit met wat er op een website moet staan.

uwjurist
door uwjurist May 25, 2016 om 08:50
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Dat is helemaal niet vreemd en in het belang van de bezoekers van een website. De overheid bepaalt daarom ook (terecht) dat een bedrijf op zijn website Kamer van Koophandelnummer, adres, telefoonnummer enz. moet vermelden.

edrick3
door edrick3 - May 23, 2016 om 18:03
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Wilt u meer informatie over het opzeggen en verlengen van lidmaatschappen bij verenigingen?

Voor het opzeggen en verlengen van lidmaatschappen bij verenigingen gelden andere regels. Voor dit soort lidmaatschappen gelden de regels van het verenigingsrecht. Neem voor meer informatie over verenigingsrecht contact op met het Juridisch Loket.

(Bron)

uwjurist
door uwjurist May 23, 2016 om 18:07
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Slechte nietszeggende informatie van het JL.

marita5
door marita5 May 23, 2016 om 18:09
11494 Antwoorden / 15 Vragen

@edrick3 , dit had ik ook gezien , maar moet je voor het opzeggen naar het juridisch loket  om te weten wat het verenigingsrecht is ? Vind ik dan wel erg overtrokken . .

uwjurist
door uwjurist May 23, 2016 om 18:14
1043 Antwoorden / 0 Vragen

slechte info dus van het JL :-)

zoekster1
door zoekster1 - May 23, 2016 om 18:11
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Is er wel een algemeen bestuur en een algemene ledenvergadering en zijn er statuten?
Anders is het geen echte verenging. En dan gelden de regels van de wet Van Dam waarbij u na de eerste termijn op ieder moment mag opzeggen met een maximale opzegtermijn van een maand.

uwjurist
door uwjurist - May 23, 2016 om 18:18
1043 Antwoorden / 0 Vragen

@zoekster, ze staan ingescheven bij de kamer van koophandel en het is een vereniging. Ik heb een uittreksel gedownload.
http://www.kvk.nl/orderstraat/product-kiezen/?kvknummer=40413591&origq=Nederlandse+Wing+Chun+Federatie Uittreksel

KvK-nummer 40413591

Rechtspersoon

RSIN

Rechtsvorm

Vereniging met volledige rechtsbevoegdheid

Statutaire naam

NEDERLANDSE WING CHUN FEDERATIE

Statutaire zetel

's-Gravenhage

Bezoekadres

Baarsveen 577, 3205BK Spijkenisse

Postadres

Postbus 91051, 3007MB Rotterdam

zoekster1
door zoekster1 - May 23, 2016 om 21:56
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Het gaat overigens om art 2:35 lid 6 BW

Ik vraag me af of het nalaten van de noodzakelijke informatie op de site voldoende is om de opzegging nu al te laten ingaan.

marita5
door marita5 - May 23, 2016 om 22:25
11494 Antwoorden / 15 Vragen

Opzeggen of stilzwijgend verlengen van lidmaatschap

Voor het opzeggen of stilzwijgend verlengen van lidmaatschappen bij verenigingen geldt een andere wetgeving, namelijk de regels van het verenigingsrecht. De regels over het opzeggen of stilzwijgend verlengen zijn terug te vinden in de statuten van een vereniging. De statuten worden door de vereniging zelf bepaald.

bron : juridisch loket.nl

Aan de andere kant zoontje van Ts is al 1 ½ jaar lid van deze vereniging , maar heeft nooit de lidmaatschapovereenkomst opgevraagd komt er nu pas achter.

uwjurist
door uwjurist - May 24, 2016 om 07:48
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Sorry voor de typefout. Het is inderdaad 2:35, niet 2:36. De wet verbindt (nog) geen sanctie aan het niet naleven van de verplichting uit lid 6. Vraagsteller kan er dus weinig tot niets mee. Als het op de site had gestaan, was vraagsteller ook te laat geweest.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik