ed
door edwin pot Mar 25, 2017 om 20:22
Geldzaken & recht

Belasting Wajong en bijstand

Ik heb een bijstand uitkering en mijn partner een Wajong.
Nu moet ik inkomstenbelasting opgeven en heb dit ook gedaan, nu keek ik bij mijn partner en die heeft er ineens een uitkering erbij waardoor zijn jaarbedrag dus toeneemt. Ik werd al gekort op mijn bijstand en dan krijgt mijn partner het erbij??????  Dit is toch raar en hoe lossen we dit op ?????

Hoop dat er iemand is die hier antwoord op heeft.

9893 17 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Mar 25, 2017 om 20:27
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Hoe bedoel je 'ineens een uitkering erbij'?

ne
door neodutchio - Mar 25, 2017 om 20:32
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Heeft uw partner recht op een extra iets? Als dat zo is wordt u gekort idd.

wi
door willems123 - Mar 25, 2017 om 20:48
117 Antwoorden / 16 Vragen

Als jullie samenwonen, krijgen jullie Je samen 100% van het minimumloon. Dat betekent dat als je de Wajong uitkering van je partner even hoog (of hoger) is als het minimumloon, je heeft geen recht meer heeft op een WWB-uitkering. Is de Wajong uitkering lager, dan kunnen jullie een aanvullende WWB-uitkering krijgen.

tijger1
door tijger1 - Mar 25, 2017 om 20:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u samenwoont en recht hebt op een bijstand uitkering, is de helft van die bijstand voor u en de andere helft voor uw partner.

U zult van de sociale dienst ook twee jaaropgaven hebben ontvangen.

U moet uw eigen deel opgeven en uw partner moet aangeven wat op zijn of haar naam staat.

getty
door getty - Mar 25, 2017 om 21:13
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Dit klopt gewoon.

totaal zal jullie inkomen bij elkaar opgeteld ongeveer €19000 moeten zijn.

ed
door edwin pot - Mar 25, 2017 om 21:59
4 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn partner heeft een Wajong en dus al minimale inkomen, omdat we samenwonen en ik zelf een bijstandsuitkering heb staat er ook ineens op zijn inkomstenbelasting die bijstand erbij terwijl we het geld niet hebben ontvangen.
Mijn partner heeft een totaal inkomen van 14.000 op jaar basis en de bijstand doet daar even 3.000 bij terwijl we dat geld niet hebben ontvangen.
Mijn partner heeft daardoor ineens een inkomen van 17.000 terwijl we dit niet hebben ontvangen. Dit zit toch raar in elkaar

tijger1
door tijger1 - Mar 25, 2017 om 22:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En hoeveel bijstand hebt u dan op jaarbasis?

ed
door edwin pot - Mar 25, 2017 om 22:19
4 Antwoorden / 1 Vragen

ik heb zelf maar 2.000 aan inkomsten van bijstand rare wereld toch

getty
door getty Mar 26, 2017 om 09:12
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Dan klopt het totale gezinsinkomen dus precies op jaarbasis!

diumenge
door diumenge Mar 26, 2017 om 16:07
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Gezamenlijk ontvangen jullie dus 19.000 euro, dus een hele mooie wereld lijkt mij. Althans in Nederland, de landen waar je dit niet zou krijgen zijn veruit in de meerderheid.

tijger1
door tijger1 - Mar 25, 2017 om 22:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als uw partner, volgens de belastingdienst een inkomen heeft van € 17.000 en u € 2.000, heeft u samen in ieder geval volgens de belastingdienst het juiste inkomen.

U kunt wel zeggen dat hij of zij niets gekregen heeft, maar de bijstand wordt vaak op een bankrekening uitbetaald, terwijl het eigenlijk twee uitkeringen zijn.

En uw bruto en netto bedrag klopt met de opgave van de belastingdienst en sociale dienst?

sw
door swat1500 - Mar 25, 2017 om 22:31
3774 Antwoorden / 0 Vragen

U doet kennelijk aangifte met een voor ingevulde aangifte. U dient dan zelf te controleren of de ingevulde gegeven juist zijn en anders corrigeren. Is uw WWB uitkering wellicht over uw beiden verdeeld? Als de voledige uitkering bij u staat vermeld moet uw partner het deel dat bij hem vermeld staat verwijderen.
Zowiezo bellen met de sociale dienst en hen op de fout wijzen.

ed
door edwin pot - Mar 25, 2017 om 22:38
4 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn partner heeft geen bedragen van de Sociale dienst gestort gekegen de bijstandsuitkering wordt op mijn rekening gestort dus raar dat mijn partner het er bij krijgt

tijger1
door tijger1 - Mar 25, 2017 om 23:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat is dus helemaal niet raar. U hebt toch een jaaropgave gekregen van de sociale dienst en ongetwijfeld uw partner ook.

Dat het op één bankrekeningnummer gestort wordt, zegt helemaal niets. Die uitkering wordt gesplitst.

ha
door halex - Mar 26, 2017 om 00:48
1374 Antwoorden / 4 Vragen

De totale uitkering van u beiden wordt als één betaling maandelijks gestort. Aangezien dit soort gegevens tegenwoordig betrouwbaar aangeleverd worden aan de Belastingdienst, kunt u er wel vanuit gaan dat de vooringevulde gegevens van u en uw partner in de aangifte inkomstenbelasting juist zijn. 'We' hoeven dus niets op te lossen.

lo
door lovewinnie - Mar 26, 2017 om 09:59
1210 Antwoorden / 1 Vragen

De uitkering wordt bij samenwonen gesplitst. Op papier dan. Kwa uitbetalen kan het prima op een rekening gestort worden. Dit maakt voor de belasting niks uit.

Totaal bedrag zal ongeveer op 19.000 uitkomen per jaar. Bij de aangifte wordt het automatisch gesplitst.  Heeft u geen jaar opgave gehad van de belastingdienst? Kijk anders in mijnoverheid.nl daar zou de jaaropgave in moeten staan

tijger1
door tijger1 Mar 26, 2017 om 11:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het wordt niet alleen op papier gesplitst, het zijn echt twee uitkeringen, maar er wordt van te voren gevraagd of het op één bankrekeningnummer gestort moet worden.

Ook worden er twee jaaropgaven verstrekt, uiteraard door de sociale dienst en niet door de belastingdienst.

aurora1
door aurora1 - Mar 26, 2017 om 16:03
15645 Antwoorden / 6 Vragen

"we" hoeven niets op te lossen want het klopt allemaal prima. Mooi toch?

panter22
door panter22 - Mar 26, 2017 om 21:49
6599 Antwoorden / Vragen

Zijn jullie in de loop van 2016 samen gaan wonen?
In de eerste maanden kreeg je een volledige bijstandsuitkering en toen jullie samen gingen wonen een aanvullende bijstandsuitkering?
Dan zal op jouw jaaropgave de uitkering staan over de periode dat je alleen woonde.
Op de jaaropgave van je partner staat dan de aanvullende bijstand voor de rest.van het jaar.
Zo ook bij de belastingdienst voor de inkomstenbelasting.
Je kunt met de gemeente bellen voor uitleg over de jaaropgave, dan weet je het zeker.

tijger1
door tijger1 Mar 26, 2017 om 22:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waar leest u dat allemaal? Bijstand voor voor de helft aan beiden toegekend. De Ts heeft blijkbaar geen jaaropgaven. Kan hij natuurlijk wel zo inzien door in te loggen.

panter22
door panter22 Mar 27, 2017 om 12:55
6599 Antwoorden / Vragen

Ik doe een suggestie.

fi
door fisbel - Mar 26, 2017 om 22:44
851 Antwoorden / 3 Vragen

Zoals Tijger1 in zijn reacties stelt:
De WWB-uitkering (aanvullend tot minimuminkomen partners) wordt verdeeld tussen de partners in de verhouding 50/50.
Partner A moet de Wajonguitkering opgeven + 50% van de aanvullende bijstand. Partner B geeft 50% van de aanvullende bijstand op in de belastingaangifte.