mi
door miepjemol Feb 2, 2016 om 20:46
Geldzaken & recht

Belastingaangifte 2015 aan huis invullen zonder internet en zonder app, hoe?

Goedenavond,

Namens een welzijnsorganisatie voor ouderen in mijn gemeente vul ik, samen met mijn collega vrijwilligers, voor een groep van deze ouderen hun belastingaangifte in, dat doe ik bij hen aan huis.
Tot voor kort kon dat vrij eenvoudig: aangifteprogramma downloaden, installeren op mijn laptop, laptop meenemen naar de klanten, ter plaatse de aangifte invullen, opslaan en thuis gekomen versturen, want deze mensen hebben geen internetverbinding.
Helaas, die te downloaden programma's zijn t/m de aangifte van 2014 te gebruiken, ze zijn niet doorontwikkeld, vertelde de medewerkster van de Belastingdienst me net, ik moet dan online werken (lukt niet, want er is geen internetverbinding) of de aangifte-app installeren. Dit laatste gaat ook niet lukken, want volgens mij werkt zo'n app niet in Windows 7 en al helemaal niet op mijn Window XP laptopje (wordt niet online-gebruikt, voordat men daar over gaat ‘vallen’). Een tablet heb ik niet.

Volgens de medewerkster kan ik dan de papieren versie gebruiken voor de aangifte. Nu breekt mijn klomp, eerst digitaliseren en nu terug naar de papieren versie? Het moet toch niet gekker worden, wèl gemakkelijker.

Wie heeft er een suggestie? Want alle papieren van de mensen mee naar huis nemen om daar in te gaan vullen zie ik niet zitten, die paperassen wil ik niet in huis hebben.

11811 31 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Feb 2, 2016 om 20:49
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Mobiel internet? Via meeste moderne smartphones kan je je mobiele internet delen via wifi (tethering).

mi
door miepjemol - Feb 2, 2016 om 20:58
7 Antwoorden / 2 Vragen

Excuus, uiteraard bedoel ik Belastingaangifte 2015

mi
door miepjemol - Feb 2, 2016 om 21:06
7 Antwoorden / 2 Vragen

Daar had ik niet bij stilgestaan om te vermelden: Geen mobiel internet, misschien wat ouderwets, maar ik doe niet aan internet op mijn mobiel, gebruik 'm alleen waar hij in eerste instantie voor gemaakt is: bellen en sms-en. Mogelijk iets voor de toekomst, maar voorlopig kan ik geen extra kosten maken, zeker niet voor iets wat maar 1x per jaar dient te gebeuren.

pi
door pieterwolters Feb 2, 2016 om 23:16
3610 Antwoorden / 0 Vragen

En wat is het probleem om wel mobiel internet te gaan gebruiken? Je gaat toch ook niet met de hondenkar naar die mensen toe?

reflecs
door reflecs Feb 3, 2016 om 15:12
1859 Antwoorden / 4 Vragen

@pieterwolters, Dat schrijft ze toch?-------------------------
@miepjemol, Ik wil ook geen extra geld uitgeven voor internet op de smartphone; ik betaal immers al voor mijn aansluiting thuis.
Dus, zoals diumenge hieronder schrijft, maak ik alleen gebruik van wifispots. Ook als u het niet voor de belastingaangifte gaat gebruiken is het misschien aardig om eens te bekijken. Voor Ziggo: https://www.ziggo.nl/klantenservice/internet/wifispots/veiligheid/

diumenge
door diumenge - Feb 2, 2016 om 21:26
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Als je thuis internet hebt van Ziggo of KPN kan je mogelijk gebruik maken van hun wifi-spots. Als er tenminste gebruikers van die provider in de buurt aanwezig zijn.

tenormin
door tenormin - Feb 2, 2016 om 21:39
16829 Antwoorden / 108 Vragen

@diumengo, als je thuis internet hebt van Ziggo.... enz. Ziggo ligt er weer eens uit, niet zo kort ook. Heleboel klachten op Internet Ziggo site, inclusief de mijne. Want ik zie die 'gebroken klomp' van @miepjemol wel voor me: eerst alles digitaal en dan weer de papieren versie. Ik zelf zie de papieren versie nog wel zitten maar als zij dit voor een welzijnsorganistatie doet: krijgt ze toch een enorme papier stapel op haar bordje, lees tafel!

diumenge
door diumenge Feb 2, 2016 om 22:36
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ziggo ligt er bij mij helemaal niet uit. Verder zie ik ook niet hoe het relevant is dat Ziggo er nu (even) uit ligt. Tenzij TS vandaag aangiftes wilde gaan doen bij de mensen thuis...

tijger1
door tijger1 Feb 2, 2016 om 22:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En hoe kunt u dan op het forum zitten als internet er uit ligt? Zit u nu bij de buren?

tenormin
door tenormin Feb 3, 2016 om 00:12
16829 Antwoorden / 108 Vragen

@diumenge, "even" is relatief. 10 uur vind ik veel, en vind regelmatig plaats.

diumenge
door diumenge Feb 3, 2016 om 06:34
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Omdat ik wel een reactie op 'even' had verwacht stond het al tussen haakjes. Maar hoe dan ook maakt een storing, en volgens de berichtgeving ging het om het gebruik van e-mail en niet over het internet zelf, de opmerking nog niet relevant. Ik draag een mogelijke oplossing via wifi-spots aan via Ziggo of KPN, waarom dan beginnen over een storing bij Ziggo die toevallig op dat moment speelt?

tijger1
door tijger1 - Feb 2, 2016 om 22:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Is toch heel simpel. Koop bij Elsevier de belasting cd-rom, installeer die op uw computer en u kunt aan huis de aangifte off-line doen en bij u thuis insturen.

Is ook wel zo handig, want dan kunt u ook meteen opgeven of men nog toeslagen nabetaald krijgt, of eventueel terug moet betalen.

Gebruik dat programma al jaren voor mijn omgeving waar ik de aangifte voor doe.

grrdd1945
door grrdd1945 Feb 4, 2016 om 18:10
1 Antwoorden / 4 Vragen

Goed voorstel, maar ik zou willen dat de pjl ouderen en vakbonden dat regelen voor de invullers Het gaat niet alleen op de wijze van aangeven, maar ook om het hulpmiddel dat het programma was. De hardwerkende vrijwilliger wordt in de steek gelaten door de onwil van de Belastingdienst en de pjl bonden die dit laten gebeuren

tijger1
door tijger1 - Feb 2, 2016 om 22:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En als uw Windows XP laptopje niet online gebruikt wordt, hoe stuurde u dan verleden jaar de aangifte in?

ha
door halex - Feb 2, 2016 om 23:14
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Uit uw vraag maak ik op dat u eigenlijk alleen maar het oude programma terug wilt. En dat gaat niet gebeuren. Dus of u moet veranderen, of de ouderen veranderen van belastinghulp. Als u niet 'online' wilt, kunt u de ouderen helpen om een afspraak te maken bij een ouderen- of vakbond. Die helpen hun leden met het doen van belastingaangifte. Zijn ze geen lid van zo'n bond, dan kunt u voor hen de BelastingTelefoon bellen en een afspraak op het Belastingkantoor maken. Eventueel kunt u ze ook helpen om daar te komen (tegenwoordig is het niet meer vanzelfsprekend dat zo'n kantoor in de buurt zit). Helpen met invullen zit er dan niet meer in, maar op een andere manier kunt u nog net zo behulpzaam zijn.

tenormin
door tenormin Feb 3, 2016 om 00:18
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Dat klopt als de bekende bus. Ouderen, ik dus, vragen dan hulp bij de Belastingdienst. Men krijgt dan een code brief, maakt een afspraak en de Belastingdienst doet de rest, met natuurlijk alle jaaropgaves die men bij zich dient te hebben. Doe dit al jaren zo, heb ook hulp nodig met vervoer, maar de meeste Gemeensten hebben ook een vrijwilligersondersteuning, dan word men gebracht, wacht met 2 uur en word je weer thuisgebracht. Kosten zijn eigenlijk te verwaarlozen. Vind het een prima "tweede keus".

grrdd1945
door grrdd1945 Feb 4, 2016 om 18:14
1 Antwoorden / 4 Vragen

U vergeet dat de cursussen voor de vrijwilligers bij de opgaven ernsti gehinderd worden door het ingewikkeld verslag doen van uitwerkingen! ik wil graag hulp bieden en er tijd in stoppen, maar ik verdom het om extra onnuttig werk te doen tijdens de cursus!

tijger1
door tijger1 Feb 4, 2016 om 21:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Niemand verplicht u iets.

mi
door miepjemol - Feb 3, 2016 om 00:29
7 Antwoorden / 2 Vragen

Tiger,

Uw antwoord v.w.b. Elsevier is een praktische, waarvoor dank. Ik zal het voorleggen aan de organisatie voor wie ik het vrijwilligerswerk doe. Jammer dat ik het zelf niet bedacht heb.

Hoe ik verleden jaar de aangifte online verzond? Niet met mij XP-laptopje, maar hoe dan wel? Dat is heel simpel: Men (ik in dit geval) slaat het IBD-bestand (als men dat weet te vinden uiteraard) op een fysiek medium op, bijvoorbeeld een USB-stick, steekt die USB stick in een computer waarmee men wel online gaat en waar ook het aangifteprogramma op geïnstalleerd is, opent de aangifte en verzendt die vervolgens. Waarschijnlijk wist u dat al en wilt u even checken of ik ècht wel een andere computer gebruik voor de verzending. Of u dat gelooft is uw zaak, maar ik weet in ieder geval wel hoe dat moet en hoe 'simpel' het is.
Als ik geld had om een betere laptop, een tablet of een smartphone met bijbehorende internetbundel te kopen, dan zou ik dat doen, maar nu moet ik me behelpen.

Halex,

Het liefst zou ik dat 'oude programma' terug hebben, maar ik realiseer me dat dat niet gaat gebeuren, vandaar dat ik om suggesties vroeg. Soms zijn de oplossingen zo voor de hand liggend (Elsevier) dat ik ze niet zie of er nog niet mee te maken heb gehad, zoals mobiel internet delen via wifi (maar dat moet dan wel beveiligd wifi zijn), ik vraag me af hoevelen hiervan op de hoogte zijn. Ik verander mee, met beperkte (financiële) middelen, maar voldoende om de doelgroep te kunnen bedienen. Dank voor uw suggesties. Dat is het mooie van een forum als dit, er zijn anderen die meer verstand van dit soort zaken hebben, daar leer ik weer van en ik denk ook menig ander.

Algemeen:
Mijn klanten zijn in feite klanten van Welzijn Ouderen (65+), dat een vangnet is voor diegenen die geen lid zijn van een vak- of ouderenbond of familie/vrienden hebben die de aangifte voor ze kunnen doen. Zij zijn niet altijd zo mobiel dat ze naar de Belastingdienst kunnen en zijn erg blij dat iemand bij ze thuis komt. Mijn collega's en ik zijn (nog) niet op de hoogte van alle mogelijkheden en ik probeer te anticiperen op de komende belastingaangifteronde door te informeren hoe we het het beste kunnen doen.
Ik geef deze uitleg om te laten zien dat niet alles op de manier gaat zoals die mogelijk voor 'normaal' gehouden wordt. Niet iedereen werkt op een manier die voor een ander logisch is. Wat voor de één heel simpel of logisch is, is dat nog niet voor de ander.

Bedankt allemaal.

edrick3
door edrick3 Feb 3, 2016 om 12:22
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Wil graag m'n waardering uitspreken voor vrijwilligers zoals u!
Hoop dat het ook dit jaar weer allemaal gaat lukken!

Cookies
door Cookies - Feb 3, 2016 om 12:02
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Weet niet hoeveel vrijwilligers er rond lopen, maar houd je er rekening mee dat de Elsevier cd rom maar op 1 p.c. geïnstalleerd mag worden? De organisatie zal dus meerdere versies moeten kopen.

tijger1
door tijger1 - Feb 3, 2016 om 12:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar er kunnen wel 20 aangiften met de Elsevier cd gedaan worden en als ze klaar zijn, kunnen ze ook verwijderd worden, kan men weer verder gaan.

@miepjemol

Nee, ik controleerde niet of u een andere computer gebruikt voor verzending. Maar u downloadde toch het programma op de laptop, zoals u zelf al schreef. Ik vroeg me gewoon af hoe u dat dan deed. Geen idee dat u thuis nog een computer had.

Cookies
door Cookies Feb 3, 2016 om 13:02
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Dat kan wel, die 20 aangiften, maar als er 10 vrijwilligers met eigen laptop rondlopen, zullen ze toch 10x moeten aanschaffen. Overigens bezopen dat vrijwilligers daarvoor hun eigen laptop daarvoor moeten gebruiken.

tijger1
door tijger1 Feb 3, 2016 om 14:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar Elsevier controleert dat niet hoor, maar dat mag ik natuurlijk niet zeggen.

Cookies
door Cookies Feb 3, 2016 om 16:27
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Nee, maar blokkeert ongetwijfeld meerdere installaties. Anders zou heel Nederland aan 1 cd genoeg hebben.

tijger1
door tijger1 Feb 3, 2016 om 16:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik roep niet op tot fraude, maar blokkeren is niet het geval.

simon55
door simon55 - Feb 3, 2016 om 12:54
1556 Antwoorden / 5 Vragen

De slogan gaat binnenkort veranderen " We maken t gezelliger en irritanter "

go
door godefridusg - Feb 3, 2016 om 13:03
3 Antwoorden / 2 Vragen

Upgrade gewoon naar windows 10 dan kan die aangifte-app wel.
Elke windows 7 machine kan gewoon gratis geupgraded worden.

er
door erky - Feb 3, 2016 om 13:25
243 Antwoorden / 2 Vragen

Beste Miepjemol,

Ah, eigenlijk moeten alle belastingplichtigen aangifte gaan doen op PAPIER. Waarom? Wel, dat creëert werkgelegenheid. Meer belastingambtenaren en zo. Wordt er toch bezuinigd op de belastingen, dan moeten ze zo'n klantonvriendelijke beslissing maar terug draaien en wel per direct.

Bovendien: Waar vind je zo'n papieren formulier???

Groet,
Erky

edrick3
door edrick3 Feb 3, 2016 om 13:39
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Zo'n papieren formulier kun je aanvragen via de Belastingtelefoon.

Cookies
door Cookies Feb 3, 2016 om 14:13
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Helemaal GRATIS!:-)

ha
door halex Feb 3, 2016 om 17:46
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Papier creëert nauwelijks directe werkgelegenheid. Alles gaat automatisch: van het openmaken van de envelop, het scannen van de formulieren tot het invoeren van de gegevens in de systemen. Alleen levert papier veel meer fouten op. Getallen die onjuist worden gescand (een 8 ipv een 0, een 1 ipv een 7), waardoor de uiteindelijke belastingaanslag anders uitpakt. Waardoor je een wijziging in moet dienen (die ook geautomatiseerd verwerkt wordt).
Pas als wijzigen niet lukt en je dan bezwaar moet maken dan pas levert het werkgelegenheid op. Omdat het bezwaar behandeld moet worden.
Maar bovenal levert dit zeer veel irritatie op bij degene die gewoon zijn belastinggeld terug wil. Om nog maar niet te spreken over de extra tijd die het duurt om je geld te krijgen.

tolsma1945
door tolsma1945 - Feb 3, 2016 om 13:51
229 Antwoorden / 6 Vragen

Heel lullig natuurlijk,maar ik denk dat u beter kunt stoppen met het invullen van deze formulieren,als u niet meer over de juiste spullen beschikt.U zult echt met u tijd mee moeten gaan.
Leuker kan ik het voor u niet maken.

hi
door hipppo - Feb 3, 2016 om 13:59
303 Antwoorden / 2 Vragen

Wat is het bezwaar tegen die 'paperassen'?
Ik doe al jaren de belastingaangifte voor mijn schoonmoeder, op papier. Een paar A-viertjes waar ik kopieën van maak en bewaar.

ge
door gerritgjj - Feb 3, 2016 om 14:14
4 Antwoorden / 0 Vragen

U kunt vanaf medio februari nog steeds een papieren aangifte formulier aanvragen. Daarvoor heeft u per formulier het BSN  van de belastingplichtige nodig.
Dat had die medewerkster van de belastingdienst u ook kunnen vertellen, maar mocht ze blijkbaar niet van haar baas.
Omdat u een aantal formulieren nodig hebt, kunt u beter beter drukken op een knop voor "overige vragen", meer kans dat men u dan verder helpt.
Als u ze niet krijgt, direct melden aan de Nationale Ombudsman.
Succes!

diumenge
door diumenge Feb 3, 2016 om 19:03
11969 Antwoorden / 15 Vragen

"Dat had die medewerkster van de belastingdienst u ook kunnen vertellen, maar mocht ze blijkbaar niet van haar baas."

Onzin! Als je de vraag had gelezen had je dat ook geweten:

"Volgens de medewerkster kan ik dan de papieren versie gebruiken voor de aangifte."

mo
door mof - Feb 3, 2016 om 14:35
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Dat is hoe het tegenwoordig werkt. Iedereen heeft toch (!!) een smartphone? En iedereen toch internet(!!), althans, volgens de belastingdienst?
en als je dat niet hebt dan zit er niets anders op dan de papieren versie in te vullen, net zoals vroeger.
als je geen apps kunt installeren en je kunt niet over het internet werken, dan ben je digitaal niet bereikbaar.

dan hoor je er niet meer echt bij!

mo
door mof - Feb 3, 2016 om 14:38
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Trouwens, ik weiger zo lang als mogelijk om een zg digitale berichtenbox aan te maken. Ik heb al een digid waarmee ik in moet loggen. Verder heb ik gewoon een emailadres.
alleen daarmee kan de belastingdienst niet controleren of je je berichten leest en waar je dat doet.
want daar gaat het om. Controle, waar zit het geld en waar de mensen achter het geld.

met veiligheid heeft het niets van doen

tijger1
door tijger1 - Feb 3, 2016 om 14:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@mof

Als ik dan u was, zou ik maar niet op een forum gaan zitten, want deze reacties worden ook nog gelezen door de NSA, FBI, KGB en AIVD.

Weten ze meteen waar het geld zit. Oh nee, dat moeten de banken sowieso al opgeven aan de belastingdienst.

newmikey
door newmikey - Feb 3, 2016 om 15:39
830 Antwoorden / 0 Vragen

Het lijkt mij inderdaad beter dat u niet de kans krijgt aangifte te doen voor derden zeker gezien het feit dat u blijkbaar nog WinXP gebruikt. Hoe verzint iemand het?

reflecs
door reflecs Feb 3, 2016 om 16:20
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Vraag gelezen? : " Window XP laptopje (wordt niet online-gebruikt, voordat men daar over gaat ‘vallen’)."
___________________________________________________________________________________________________ Maar inderdaad een ouder OS offline gebruiken omdat het nog prima functioneert; het moet niet gekker worden!

ga
door garfield01 - Feb 3, 2016 om 16:24
5 Antwoorden / 2 Vragen

Het is van de zotte dat de Belastingdienst die van ' LEUKER KUNNEN WIJ HET NIET MAKEN MAAR WEL MAKKELIJKER" aan een ieder de verplichting oplegt om digitaal de aangifte te regelen. Wordt vanuit de belastingdienst ook aan een ieder een PC verstrekt zodat de belastingdienst dan zijn zin krijgt. Het lijkt mij toe dat je niet zomaar kunt besluiten vanaf heden digitaal en je zoekt zelf maar uit hoe. Me3n legt de verplichting bij de aangever neer en men vraagt zich niet af hoe men dat kan regelen.
A Sociaal gedrag van de overheid.Maar ja er zis zoveel a sociaal gedrag van de overheid.

tijger1
door tijger1 Feb 3, 2016 om 16:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar u bent nu toch ook digitaal? :-) Maar u kunt nog steeds een papieren biljet krijgen hoor.

ha
door halex Feb 3, 2016 om 17:49
1374 Antwoorden / 4 Vragen

@Garfield01: Nou moet je geen onzin gaan verkopen. De Belastingdienst verplicht niemand om het digitaal te doen. Er blijft nog steeds een alternatief. Wellicht bent u in de war met onze volksvertegenwoordigers die de wet Elektronisch Berichtenverkeer Belastingdienst hebben aangenomen, waardoor sommige beschikkingen van Toeslagen alleen nog maar digitaal via de berichtenbox te krijgen zijn. Maar in die situatie voert de Belastingdienst de wet uit. Dus feitelijk is het de wetgever die u die verplichting oplegt.

grrdd1945
door grrdd1945 - Feb 3, 2016 om 18:48
1 Antwoorden / 4 Vragen

Heb hierover ook al geklaagd bij projectleiding vak en ouderenbonden. Hun protest wordt niet gehoord De cursussen kunnen zonder de oude aangifteprogrammatuur onwerkbaar worden. Dat gaat vrijwilligers kosten. Bij Nat Ombudsman geklaagd, die vroeg mij een klacht in te dienen bij de Belastingdienst! Uitermate stompzinnig beleid! Na UWV en SVB ook de belastingdienst in troubelen !
n

fi
door fisbel - Feb 3, 2016 om 19:54
851 Antwoorden / 3 Vragen

Vaak zullen het hier eenvoudige aangiften betreffen. Ouderenbonden werken vaak zo of gaan zo werken:

Naar de klant gaan en gegevens (schriftelijk) noteren: persoonlijke gegevens, jaaropgaven, ziektekosten. Veel meer is het meestal niet. Daarna thuis de Vooringevulde Gegevens van de klant downloaden met de machtigingscode. Jaaropgaven controleren, ziektekosten toevoegen, print maken. De print persoonlijk afgeven of per post opsturen.

Ook is het mogelijk (vanaf 1 maart) om de Vooringevulde Aangifte met de machtigingscode thuis te downloaden. Er is een machtigingscode of die moet worden aangevraagd. Print van de VIA maken. Met de print naar de klant toe gaan, gegevens controleren en aanvullen, zoals ziektekosten. Thuis de aanvullende gegevens toevoegen en de aangifte versturen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 3, 2016 om 20:00
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Ja. Gemakkelijker kunnen ze het niet maken en zou je dus, zoals tijger1@ (terecht ) adviseert een cd rol moeten kopen. Ik zal proberen uit te vinden hoe de gelicenceerde belastinginvullers van de ouderenbonden dat nu doen.

fi
door fisbel - Feb 3, 2016 om 21:38
851 Antwoorden / 3 Vragen

@Hippo:
De aangifte op papier zal m.i.bv. belastingjaar 2017 niet meer mogelijk zijn. Eenvoudig omdat het P-biljet niet meer zal worden verstrekt. Ik weet van een invuller ouderenbonden die tot nu toe 100 aangiften per jaar op papier indient (.....) En daar nog trots op is ook.

Hoe het dan moet met belastingplichtigen die nu nog verplicht de aangifte op papier moeten doen zoals partners van wie 1 van de partners in het belastingjaar is overleden? Er moet hier een P-formulier (voor de in leven zijnde partner) en een F-formulier (voor de overledene) worden ingediend. Noot: als er Digid is kan of kon er in deze situatie soms nog gezamenlijk aangifte worden gedaan mét versturingsmogelijkheid vai Digid. Hoewel de Digid van de overledene in principe direct na overlijden afgesloten wordt.

De toekomst zal uitwijzen hoe dit soort papieren aangiften in 2017 gaat gebeuren. Zo ook de M-aangifte die nog steeds op papier moet worden ingediend. Hoewel er allang digitale programmatuur is (Elsevier), ook voor dit soort aangiften van emigratie en immigratie.

@gerrit altena:
U hoeft niet uit te zoeken hoe de belastinginvuller bij de ouderenbonden te werk gaat. Ik ben er zelf 1. Elk jaar een ElsevierROM van € 56,61 bestellen is uiteraard mogelijk, maar wordt niet door de ouderenbonden vergoed. Vrijwel niemand van de invullers ouderenbonden maakt gebruik van deze CD-rom. Ook het gebruik van een dongel is incidenteel. 90% en meer werkt op de manier zoals ik hierboven beschreef. Met een voorkeur voor de volgorde: Eerst thuis met de machtigingscode de VIA downloaden. Daarna de VIA printen en met deze VIA naar de klant gaan. Dit is de manier van werken, hoewel andere werkwijzen ook best mogelijk zijn. Er is 1 hoofdregel: als er gebruik wordt gemaakt van de autorisatie moet er verplicht met de machtigingscode worden gewerkt.

Wat nu als er Digid + computer bij de klant ouderenbonden voorhanden is. Versturing van de aangifte bij de klant via Digid is niet de bedoeling. Deze aangifte wordt immers niet geregistreerd als zijnde een aangifte van de ouderenbond. En hoewel de ouderenbonden geen landelijke subsidie meer krijgen, hecht men er aan dat het aantal aangiften van zo'n 120.000 per jaar gehandhaafd blijft. De 'gratis' aangifte is immers een lokmiddel om lid te worden of te blijven van een ouderenbond.

Er is een pilot-project in Flevoland dat gebruik gaat maken van Fiscaal Gemak inclusief VIA. Dit programma bestaat al langer, maar tot nu toe kon geen gebruik gemaakt worden van de Vooringevulde Gegevens. Vanaf aangifte 2015 kan dat wel. Het programma is veel en veel gebruikersvriendelijker dan de online-aangifte, is overzichtelijker en aangiften bij bijvoorbeeld overlijden zijn ook digitaal mogelijk. Er wordt gebruik gemaakt van de machtigingscode. Maar.......ook hier geldt dat er internet beschikbaar moet zijn. Fiscaal Gemak als programma opslaan op de computer is niet mogelijk. Dus voor miepjemol ook geen oplossing van haar probleem.

Vrijwilligerorganisaties en ook Sociale Raadslieden maken om van het hele gedoe van machtigingen af te zijn gebruik van Digid klant. Een Digid voor de klant aanvragen is binnen een week geregeld, versturing via de laptop computer van de vrijwilliger is eenvoudig, maar heeft zo zijn haken en ogen.Want dit betekent dat de vrijwilliger de beschikking heeft over de Digid-gegevens klant. En is er niet jarenlang op gehamerd je Digid-gegevens niet uit handen te geven?

tijger1
door tijger1 - Feb 4, 2016 om 12:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@fisbel

Een cd van Elsevier kost niet meer dan ca. € 35,00. En samen met de almanak € 50,00.

Cookies
door Cookies Feb 4, 2016 om 13:37
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ten 1e is het natuurlijk belachelijk dat het alleen op cd aangeleverd wordt. Meeste laptops hebben niet eens meer een dvd speler. Waarom niet via download of op usb aanleveren. Ten 2e zou ik als vrijwilliger echt geen 35,- euro uit gaan geven. Zeker niet als vrijwilliger voor 1 of andere ouderenbond, die met die 'gratis' service de nodige klanten binnen harkt.

tijger1
door tijger1 Feb 4, 2016 om 14:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat was mijn punt niet. Fisbel noemt een prijs tot op de cent precies en die klopt niet.

Ik vind zeker niet dat die vrijwilliger dat moet bekostigen. Nog afgezien daarvan, zie ik niet in waarom het invullen van de aangifte "gratis" zou moeten zijn. Net alsof elk lid van een ouderenbond "armpie af" is. Ben daar overigens zelf geen lid van.

Koop zelf de cd plus almanak al jaren voor mijn eigen genoegen. ;-)

Cookies
door Cookies Feb 4, 2016 om 14:40
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Nou, ik vind 35,- een hoop geld. In ieder geval voor zo'n programma. Kan ik dat ook nog eens optellen bij de rest wat ik al moet betalen. Of is het aftrekbaar als 'beroepskosten'?:-)

tijger1
door tijger1 Feb 4, 2016 om 14:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u hem beroepsmatig koopt zeker, maar ik heb geen beroep en koop hem voor mijn plezier.

Je kunt er ook een ondernemersaangifte mee doen, maar niet insturen, en dan kan je simpel heen en weer goochelen ook met de gegevens van de partner. Tot 2015 konden die niet samen aangifte doen. Is voor 2015 wel gewijzigd.

Ik doe één ondernemersaangifte, maar dat is uiteraard liefdewerk/oud papier. ;-)

Wat ik ook prettig vind, is dat ik mijn "klantjes" meteen kan vertellen: "je krijgt nog zoveel toeslag van dit of dat". Iedereen happy. ;-)

Cookies
door Cookies Feb 4, 2016 om 21:29
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Of mijn 'klanten' nog toeslag krijgen, vertel ik ze ook meteen. Kan ook prima zonder dat aangifte programma. Nee, ga er geen 35,- euro aan uitgeven, doe het wel gewoon via online aangifte. Ik vind het echt een belachelijk duur pakketje.

pintje
door pintje - Feb 4, 2016 om 12:55
48 Antwoorden / 25 Vragen

Hallo MiepjeMol,

Indien u een dongel koopt eventueel prepaid, dan kunt altijd op het internet komen bij de ouderen thuis.
U kant dan downloaden vanaf de belastingdienst, U kontroleert of vult het programma in, en verstuurd het naar de belastingdienst.
Als u ook nog een kleine printer meeneemt dan is alles in 1 keer geregeld. (bewijs van versturen) (en bewijs voor ouderen wat er verstuurd is).
U blij, de ouderen en jongeren ook blij, en geen nawerk.

Met vriendelijke groet,
Pintje.

tijger1
door tijger1 - Feb 4, 2016 om 14:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@pintje

Met een laptop draaiend op XP op internet gaan? En dacht u dat een dongel met prepaid internet gratis is?

tijger1
door tijger1 - Feb 4, 2016 om 18:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

tijger1
DOOR  GRRDD1945 04 FEB 2016 OM 18:10
0 ANTWOORDEN / 0 VRAGEN

Goed voorstel, maar ik zou willen dat de pjl ouderen en vakbonden dat regelen voor de invullers Het gaat niet alleen op de wijze van aangeven, maar ook om het hulpmiddel dat het programma was. De hardwerkende vrijwilliger wordt in de steek gelaten door de onwil van de Belastingdienst en de pjl bonden die dit laten gebeuren

Geen idee wat pjl is, maar persoonlijk zie ik niet in waarom het invullen van de aangifte door wat voor organisatie dan ook "gratis" moet worden aangeboden. Verder ben ik een tegenstander van vrijwilligerswerk.

zw
door zwaardvis - Mar 1, 2016 om 20:04
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Smartphone of Tablet is natuurlijk geen optie. Daar kun je alleen maar de vooringevulde gegevens mee accorderen, niets wijzigen of aanvullen. En er zal best wel iemand bijzitten met ziektekostenaftrek of zo. Dan heb je toch echt een PC met internetverbinding nodig. En die is er niet. Het beste alternatief is dus een offline programma van een commerciele partij die afspraken met de BD gemaakt heeft, zoals Elsevier. Leuker kunnen we het niet maken, wel duurder en lastiger.

pi
door pieterwolters Mar 1, 2016 om 20:28
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Voor die internetverbinding kan je dan weer prima die smartphone gebruiken. Werkt met iedere laptop.