Ma
door MaaikeB Oct 21, 2016 om 11:46
Geldzaken & recht

Ben je verplicht om te betalen bij een mondelinge overeenkomst via de telefoon?

Een maand geleden is een kennis opgebeld door Cadeaubon Cashback (Nr1Voordeelsite). Door een manipulatief verkooppraatje hebben ze hem een account aangeboden. Indien hij dit account niet wil moest hij binnen 14 dagen de brief inclusief kortingsbonnen terug sturen. Aangezien hij een maand op vakantie was heeft hij dit niet kunnen doen. De heer kan moeilijk voor zichzelf opkomen en werd overrompeld tijdens het telefoongesprek.
Ik heb het bedrijf gebeld en zij geven aan dat dhr zelf heeft toegezegd en te laat was met terugsturen. Er wordt nu via een automatische incasso, geld van zijn rekening geschreven. Mag dit zomaar en is een mondelinge overeenkomst op deze manier geldig?

Ik heb de bandopname opgestuurd gekregen en hierop is duidelijk te horen dat de mevrouw heel onduidelijk, snel praat en op zo een manier de vragen stelt dat de heer daar van in de war raakte. Zij vraagt enkel of de gegevens kloppen en of de heer akkoort gaat, maar zij vragen net letterlijk of de heer akkoord gaat met de kosten. Dit wordt tussen neus en lippen door gezegt.

Ik begrijp dat veel mensen nu zullen denken: "Wie geeft dan ook zomaar zijn rekeningnummer?" Meneer geeft aan dat hij dit niet heeft gedaan en dat zij het nummer al hadden, dit is ook te lezen in andere berichten over cashback sites.

Ik wil graag advies over deze kwestie zodat ik hopelijk kan zorgen dat meneer het bedrag niet hoeft te betalen. Tevens hoop ik dat ik hier iets mee kan zodat deze oplichters geen misbruik meer kunnen maken van andere onschuldige mensen.



2230 6 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Oct 21, 2016 om 12:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen
13

Dat geïncasseerde geld per omgaande (laten) storneren. Blokkeer ook dat bankrekeningnummer.

Zo'n overeenkomst is pas geldig als die schriftelijk is bevestigd, door mijnheer. En dat is niet gebeurd. 

Stuur die club een mail en schrijf daarin dat er geen overeenkomst is, dat u dus het ten onrechte geïncasseerde bedrag hebt gestorneerd en dat u niet gaat betalen. ( uiteraard uit de naam van die mijnheer). Mocht u een brief willen sturen, dan niet ondertekenen, ook niet aangetekend is zondegeld.

Adviseer die mijnheer zulke telefoontjes direct af te kappen en nooit meer gegevens te verstrekken, ook niet aan de deur of op straat. Dat voorkomt gedoe.

Gerry1969
door Gerry1969 Oct 21, 2016 om 23:21
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Is toch schriftelijk bevestigd! Ts schrijft dat "de brief inclusief de kortingsbonnen"  retour zijn gestuurd. 
Lijkt mij schriftelijk genoeg. 
Diewilik

tijger1
door tijger1 Oct 21, 2016 om 23:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@diewilik. Zit u niet bij een verkeerd topic?

diumenge
door diumenge - Oct 21, 2016 om 23:47
11969 Antwoorden / 15 Vragen
0
newmikey
door newmikey - Oct 21, 2016 om 23:51
830 Antwoorden / 0 Vragen
0

300 pagina's over dit en soortgelijke belscams en nòg voelen mensen zich geroepen hun probleem tot probleem van de dag te maken. Gebruik de zoekfunctie eens...

hansje klein
door hansje klein - Oct 21, 2016 om 23:51
3037 Antwoorden / 62 Vragen
1

Dezelfde strekking zoals @Tijger1 heeft aangevoerd, maar nu van Consuwijzer, waar u in geval van twijfel kunt opbellen of mee kunt mailen, waarna u telefonisch een persoonlijk advies krijgt wanneer u er niet uitkomt. Zoals u aan andere antwoorden en ervaringen merkt, zijn velen u al voorgegaan en zal het nog lang een heikele kwestie blijven met dit soort van telemarketing-parasieten.

Het standpunt van de Consumentenbond: Consumenten kunnen de ten onrechte afgeschreven bedragen storneren. Binnen 56 dagen nadat het bedrag is afgeschreven, kan dat via internetbankieren. Daarna kan storneren tot 13 maanden na afschrijving via de bank met een MOI-procedure (Melding Onrechtmatige Incasso). De Consumentenbond raadt consumenten die hebben gestorneerd aan om zich niet te laten intimideren door de dreiging met een incassoprocedure. Omdat het om een onrechtmatige overeenkomst en afschrijving gaat, is er geen enkele betalingsverplichting.


Consuwijzer en telemarketing






aurora1
door aurora1 - Oct 22, 2016 om 01:24
15645 Antwoorden / 6 Vragen
1

Misschien is het ook een idee dat de kennis zich bij het Bel Me Niet Register aanmeldt (of dat u dat voor hem doet)? Dan wordt mogelijk de kans kleiner dat hij voor dergelijke zaken lastig gevallen wordt.

pi
door pieterwolters - Oct 22, 2016 om 09:01
3610 Antwoorden / 0 Vragen
0

Je kunt toch manipulatief de verbinding verbreken als je gebeld wordt voor dit soort onzin???? Of werd die kennis "verblind" door de woorden "KORTING" of "GRATIS"?

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Ha
Hans Wijtman - Apr 19, 2024 om 19:46
Geldzaken & recht
Ik ben via internet opgelicht. Hoe krijg ik mijn geld terug?

Ik ben via internet opgelicht. Hoe krijg ik mijn geld terug?

Op 25 maart j.l. kreeg ik een sms-je van iemand die zich voordeed als medewerker van ICS (International Card Service) met een noodnummer. Er was geprobeerd €899 van mijn rekening te halen. Ik belde dit nummer en was even later €1794 kwijt. Ik heb aangifte gedaan bij de politie en heb mijn rechtbijstandsverzekering ingelicht. Hoe krijg ik mijn geld terug? Lees meer

Le
Leny van der Plas - Apr 19, 2024 om 19:46
Geldzaken & recht

Klarna, aanmaning niet besteld artikel

Op 6 februari krijg ik een pakket toegestuurd (door de brievenbus) enkel met mijn naam en adres zonder kenmerk door wie het is verstuurd. In het pakket zit een trainingsbroek zonder verzendbrief o.i.d. ik kon het dus ook niet terugsturen aangezien verzender niet bekend was.

Op 3 april krijg ik een brief toegestuurd van Klarna met de kosten van de broek met  aanmaningskosten.
Direc ... Lees meer

j
j jonker - Apr 17, 2024 om 20:12
Elektronica & tv

Contract youfone ontbinden

sins begin maart heb ik youfone wekelijks gebeld gemailt omdat mijn tv steeds vastliep telefoon niet doet internet slecht.
je mag voor €100 per maand toch wel iets goed verwachten? dus kan ik hierdoor van mijn contract af Lees meer