Si
door Silva81 Sep 27, 2016 om 16:43
Geldzaken & recht

Beschuldigd van diefstal

Mijn moeder is ziek. Zij werd spontaan opgenomen, ik kreeg haar pinpas en inloggegevens 'in mijn handen geduwd' en heb een jaar of twee al haar zaken geregeld. Rekeningen betaald, boodschappen gedaan, nieuwe hypotheekrente onderhandeld. De lijst is lang. Er zijn veel bedragen tussen onze rekeningen heen en weer geboekt. Ik moest nml. talloze keren spontaan geld voor mijn thuiswonende, verslaafde broertje pinnen. Dit deed ik dan met mijn pinpas om het later thuis (waar al mijn moeders spullen lagen) te verrekenen.

Nu is er een ruzietje ontstaan over iets totaal anders. Ik heb haar spullen geretourneerd en u voelt 'm al aankomen: ineens ben ik een dief die honderden euro's heeft gepikt.

Wat moet ik hiermee aan? Er wordt gedreigd met aangifte en ik word zwartgemaakt op social media. Maar ik heb niets misdaan. Ik wil niet gestraft worden voor het helpen van een 'junkie'. Graag advies.

871 6 Rapporteer

ha
door hamburger - Sep 27, 2016 om 16:46
84 Antwoorden / Vragen

Bewaar alle bewijzen van beide rekeningen, dat geeft zo wie zo duidelijkheid.

tijger1
door tijger1 - Sep 27, 2016 om 16:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat u hiermee aan moet? Helemaal niets. Als uw moeder of wie dan ook aangifte wil doen, dan houdt u dat toch niet tegen. En dat zwartmaken zou ik maar negeren.

U bent al gestraft voor uw goedheid haar zaken waar te nemen, maar waarom voor een verslaafde gaan pinnen?

Dit zit zo in de familiesfeer, daar helpt niets tegen.

me
door mein33 - Sep 27, 2016 om 18:17
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@Silvia81,

U heeft een fout(je) gemaakt door uw eigen rekening en die van uw moeder niet gescheiden te houden.
Heen en weer boeken tussen twee of meer rekenigen is op voorhand vragen om problemen aangezien het correcte overzicht van de inkomsten en uitgaven daardoor veel onduidelijker wordt, zeker voor iemand die niet boekhoudkundig onderlegd is, zoals in dit geval uw moeder.
Jammer dat u alles al heeft overgedragen anders was de bewijsvoering dat u alles correct heeft afgehandeld nog voorhanden geweest.
Probeer (alsnog) een gesprek met uw moeder aan te gaan en tracht, met de afschriften op tafel, uitleg te geven hetgeen u met haar gelden heeft gedaan.
Lukt dit niet en wordt er werkelijk aangifte tegen u gedaan en er komt een "zaak" van, hetgeen eigenlijk niet mag worden verwacht, dan zal uw moeder alsnog met alle bewijzen (bankafschriften) op tafel moeten komen.
Als u echt correct hebt gehandeld dan heeft u verder niets te vrezen.

Even afhankelijk van wat er allemaal precies op social media over u wordt geschreven, is het mogelijk om van bijv. smaad aangifte te doen. Of dat ook echt zin heeft is een tweede, meestal stop dit soort vuilspuiterij wel na een poosje.
Of de familieband nog te herstellen is, daarover kan een buitenstaander geen uitspraak doen, dat zal de tijd u leren.

zoekster1
door zoekster1 - Sep 27, 2016 om 18:46
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Dit komt op mij over als een trollenverhaal.

tenormin
door tenormin Sep 27, 2016 om 19:48
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Zou kunnen enerzijds, omdat ze vandaag aangemeld is, aan de andere kant: het kan zomaar waar zijn. (Lees teveel slechte dingen). ;-)

tenormin
door tenormin - Sep 27, 2016 om 18:54
16816 Antwoorden / 108 Vragen

De vaste norm is, hoe hard ook, je nooit een familielid moet steunen in de verslaving want daardoor houd je iets in stand. Los daarvan: ik heb haar spullen geretourneerd. Leeft uw moeder nu nog, of, zoals ik het eigenlijk lees, is zij degene die u een dief noemt? Is natuurlijk helemaal niet handig gedaan: voorschieten en later aan jezelf terugbetalen. Maar dat is nakaarten: het is zo gelopen. En wie dreigt met aangifte?

Si
door Silva81 - Sep 27, 2016 om 19:44
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zou mijn broertje zelf ook niets hebben gegeven. Echter was dit wat mijn moeder wilde. Zij lag lange tijd in het ziekenhuis en hij zat in haar huis. Ze had de fout gemaakt hem daar in te schrijven. Hij dreigde met het slopen van spullen e.d. Dus zie het maar als een soort afkoping van hem door mijn moeder, met mij als doorgeefluik.

Wat betreft het verrekenen achteraf: dit heeft dus meerdere jaren gespeeld. Heb het aanvankelijk goed bijgehouden, maar op een gegeven moment verslofte dat. is dat dom? Ja, achteraf gezien wel. Maar we hebben het dus over een opeenstapeling van tientjes. Lullige bezoekjes aan de supermarkt om 4 pakjes peuken voor meneer te kopen, om maar iets te noemen. Betaald van mijn rekening en vervolgens teruggeboekt van die van haar. Zij is overigens degene die nu dreigt met aangifte. Zij was het merendeel van de jaren slechts half aanwezig (doodziek, daarna depressief) en meent nu, gestuwd door een ruzietje over iets anders, dat ik verkeerd gehandeld heb.