Ja
door Javee-12.nl Apr 27, 2016 om 14:33
Geldzaken & recht

Betaakvonnis na 13 jaar doorsturen incassobureau

Bij de finatabank heb ik een lening lopen in de jaren 90. Door priveomstandigheden heb ik deze nooit voldaan. In het jaar 2000 is daar een betaalvonnis voor uitgesproken. Echter in september 2013 ontvang is het eerste excploot hierover. Het oorspronkelijk uitstaand bedrag was € 13.000,--. Er is nu meer  dan € 20.000,-- aan rente bijgekomen. Ik weet dat het vonnis 20 jaar geldig blijft, maar mag de Finatabank er zolang over doen alvorens zij het vonnis doen uitvoeren of zijn zij gehouden aan bepaalde spelregels?

2075 8 Rapporteer

getty
door getty - Apr 27, 2016 om 14:46
4179 Antwoorden / 10 Vragen

U had zelf natuurlijk gewoon alvast kunnen beginnen met betalen.
En ja, dit mag dus. Geldige invorderingstitel.

ro
door ronny530 - Apr 27, 2016 om 14:56
2777 Antwoorden / 41 Vragen

Als er door de kantonrechter een vonnis is geweest dan gaat de deurwaarder en niet Finata dat vonnis ten uitvoer leggen want Finata is door het uit handen geven geen partij meer. In het vonnis is ook de wettelijke rente opgenomen die oploopt totdat de vordering is voldaan. Waarschijnlijk bent u als onvindbaar in het dossier terecht gekomen want normaliter zal een deurwaarder er alles aan doen om u tot betalen te dwingen. Sec gezien heeft u 13 jaar lang de hoofdvordering open laten staan en die vordering wordt nu met de opslag van de wettelijke rente opeisbaar. U ontving het eerste exploot in september 2013 en nu april 2016 gaat het toch knagen mag ik daar uit opmaken dat u nog steeds niet heeft betaald omdat Finata in uw optiek te laat was?.

getty
door getty Apr 27, 2016 om 14:59
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Finata blijft in principe gewoon de opdrachtgever van de deurwaarder en schuldeiser van to.

ro
door ronny530 Apr 27, 2016 om 15:25
2777 Antwoorden / 41 Vragen

Finata is wel de opdrachtgever maar door het vonnis afhankelijk is geworden van de deurwaarder want enkel een deurwaarder mag een vonnis ten uitvoer leggen. Finata kan de deurwaarder vragen om geen verdere actie te ondernemen maar dat kost de Finata een bom geld want de deurwaarder legt de gemaakte kosten op het bordje van Finata neer. Het vonnis is nog niet verjaard en blijft inclusief rente opeisbaar.

pi
door pieterwolters - Apr 27, 2016 om 15:58
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Of het wettelijk mag of niet laat ik even in het midden maar eigenlijk zou je je ogen uit je kop moeten schamen door zelfs maar te overwegen om onder deze schuld uit te komen. Als jij jouw schuld niet terugbetaalt komt dat uiteindelijk op het bord terecht van klanten die wel gewoon hun verplichtingen nakomen.

uwjurist
door uwjurist - Apr 27, 2016 om 16:28
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Getty heeft gelijk. De schuldeiser mag dit doen.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

marita5
door marita5 - Apr 27, 2016 om 16:42
11510 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Javee-12nl ,

Voor een vordering die is vastgesteld in een vonnis geldt ongeacht de verjaringstermijn in de wet, een termijn van 20 jaar. Maar die termijn geldt niet voor een renteschuld, die naast de veroordeling tot betaling van de hoofdsom is uitgesproken
Het vonnis kan 20 jaar tenenuitvoer worden gelegd. Voor de te betalen rente geldt echter gewoon de 5 jaar termijn. Wordt het vonnis dus pas na 10 jaar tenuitvoer gelegd, en heeft geen stuiting plaatsgevonden, dan is de rente over de eerste 5 jaar verjaard

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .

http://www.advocaten.nl/wanneer-verjaart-een-vordering-de-verjaringstermijn/

zoekster1
door zoekster1 Apr 28, 2016 om 00:02
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Goed gevonden!

marita5
door marita5 Apr 28, 2016 om 00:17
11510 Antwoorden / 15 Vragen

dank u , het spreekwoord zegt die zoekt die vind .

tenormin
door tenormin Apr 28, 2016 om 02:42
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Knap hoor, @marita. En je bent een bezig bijtje. Heerlijk, toch?

marita5
door marita5 Apr 28, 2016 om 08:27
11510 Antwoorden / 15 Vragen

ik doe het met plezier .

Ja
door Javee-12.nl Apr 29, 2016 om 14:41
Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben een nederlands staatsburger, altijd ingescchreven gestaan bij burgerzaken en altijd in loondienst vanaf 1969. Dus de vordering kan nimmer zijn gestuit. In het verleden helaas nog twee maal met een deurwaarder te maken gehad en hebben mij op mijn woonadres aangeschreven. Ik wist uiteraard dat de vordering bestond maar ging er na al die jaren vanuit dat deze was afgeboekt door de Finatabank. Zelf heb ik zelf meer dan 30 jaar in het invassowezen wekzaam geweest.Vandaar mijn verbazing dat ik na 13 jaar aslnog het exploot ontving.
Sinds die tijd ben ik de deurwaarder aan het bewerken met uuitspraken van de hoge raad waarbij op andere schuldenaren dezelfde ervaring hebben als ik met de rechtsverwerking. Veelal oordeelt de Hoge raad dat redelijk en billikheid wordt bevolen met de lengte van de rentejaren. (dus 5 jaar).
Mijn volgende vraag is: moet de Finatabank worden eengeschreven door mij als schuldenaar of moet een advocaat dat doen?
Nog een opmerking, het kan zijn dat de vordering eerst  via een incassobureau is opgekocht en dat de vordering is gecedeerd.
Voor de goede orde deel ik mede tussen september 2013 en septemer 2016 meer dan € 20.000,- heb voldaan.

marita5
door marita5 - Apr 29, 2016 om 14:53
11510 Antwoorden / 15 Vragen

@javee-12nl

Ik heb uw reactie hier geplaatst :

DOOR JAVEE-12.NL 29 APR 2016 OM 14:41
ANTWOORDEN / 1 VRAGEN

Ik ben een nederlands staatsburger, altijd ingescchreven gestaan bij burgerzaken en altijd in loondienst vanaf 1969. Dus de vordering kan nimmer zijn gestuit. In het verleden helaas nog twee maal met een deurwaarder te maken gehad en hebben mij op mijn woonadres aangeschreven. Ik wist uiteraard dat de vordering bestond maar ging er na al die jaren vanuit dat deze was afgeboekt door de Finatabank. Zelf heb ik zelf meer dan 30 jaar in het invassowezen wekzaam geweest.Vandaar mijn verbazing dat ik na 13 jaar aslnog het exploot ontving.Sinds die tijd ben ik de deurwaarder aan het bewerken met uuitspraken van de hoge raad waarbij op andere schuldenaren dezelfde ervaring hebben als ik met de rechtsverwerking. Veelal oordeelt de Hoge raad dat redelijk en billikheid wordt bevolen met de lengte van de rentejaren. (dus 5 jaar).Mijn volgende vraag is: moet de Finatabank worden eengeschreven door mij als schuldenaar of moet een advocaat dat doen?Nog een opmerking, het kan zijn dat de vordering eerst  via een incassobureau is opgekocht en dat de vordering is gecedeerd. Voor de goede orde deel ik mede tussen september 2013 en septemer 2016 meer dan € 20.000,- heb voldaan

costnix
door costnix - Apr 29, 2016 om 15:16
2874 Antwoorden / 1 Vragen

U zit gewoon met de door u zelf gebakken peren.

tijger1
door tijger1 - Apr 29, 2016 om 15:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Op het bedrag dat u "al" hebt voldaan, worden uiteraard eerst de kosten en de rente afgeboekt.

Er is dus geen sprake zijn van het verjaren van oude rente. En ook verdere rente is gewoon invorderbaar.

Onbegrijpelijk dat u hier die vraag stelt, terwijl u schrijft dat u meer dan 30 jaar in het incassowezen hebt gewerkt. Dan moet u toch van de hoed en de rand weten.

Nog wonderlijker is uw veronderstelling dat de Finata die vordering zou hebben afgeboekt.