na
door natasja baegen May 25, 2017 om 12:16
Geldzaken & recht

Bewindvoering en rechten mbt vakantiegeld

Hoi hoi,

Ik sta onder Bewindvoering nu wil ik een deel van mijn vakantiegeld graag ontvangen om een keer wat dagjes leuke dingen te doen met mijn zoontje van 4jaar en ook heeft hij echt nieuwe zomerkleding nodig.
Toch zegt mijn bewindvoerder dat ik niks staan krijg mag en kan dat ?

In de mail schrijft hij het volgende :

Ik heb het verder bekeken.

Op dit moment staat er 2300 euro op je rekening.
Van dit bedrag staat ongeveer 500 euro gereserveerd ter aflossing van de schuldeisers.
Daarbij is de bijdrage CAK voor je huidige verblijf nog niet vastgesteld, maar wanneer de eigenbijdrage op hetzelfde neerkomt als bij je vorige verblijf,  dan moet je nog eens rekening houden met 550euro dat over vorige maand betaald moet worden.
Je reserves komen dan uit op iets meer dan 1000 en dat is ruim onder gezond niveau. Daarbij kan het zijn dat een gedeelte van het vakantiegeld ook nog moet worden afgedragen aan de schuldeisers, dus op dit moment kan ik niets toezeggen.

15773 11 Rapporteer

getty
door getty - May 25, 2017 om 12:21
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ja dat mag, dit is zijn taak om jouw financiën te bewaken. Je hebt niet voor niets een bewindvoerder.

ha
door halex - May 25, 2017 om 12:26
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Ja dat mag. Daarom hebt u ook een bewindvoerder, omdat die in de gaten kan houden wat er inkomt en uitgaat. U kunt vragen aan de bewindvoerder of het op een later moment nog wel mogelijk is. De bewindvoerder geeft aan dat hij nog rekeningen verwacht en mogelijk nog af moet lossen. Zodra de rekening van het CAK en de (mogelijke) aflossing bekend is, is er misschien wel wat over.

edrick3
door edrick3 - May 25, 2017 om 12:33
27632 Antwoorden / 85 Vragen

mag en kan dat ?
Ja. Hoe vervelend dat ook voor je is. Je staat niet voor niets onder bewindvoering.
Als je zoontje echt nieuwe kleren nodig heeft zul je andere uitgaven moeten minderen.

Cookies
door Cookies - May 25, 2017 om 12:43
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Kleding kun je kopen van de 200 euro kinderbijslag​ die je per kwartaal krijgt. Een 4 jarige maakt zich niet druk om merkkleding, dan is 70 euro p.m. meer dan voldoende, zeker voor zomerkleding.

Strand, bos, park, speeltuin​ is allemaal gratis en vindt een 4 jarige heerlijk.

aurora1
door aurora1 - May 25, 2017 om 14:00
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ja, natuurlijk mag dat. Heel verstandig van de bewindvoerder. Vindt u het geen prettig idee om eerder van uw schulden af te zijn doordat vakantiegeld daarvoor aangewend wordt. Het zou toch ook niet kloppen als schuldeisers langer op hun geld zouden moeten wachten omdat u geld dat u ontvangt niet aan die schulden wilt besteden maar voor flauwekul zoals dagjes uit?
Zie ook de andere reacties met de tips van @carola.83.
Voor leuke kleding die vrijwel niets kost kunt u bij kringloopwinkels en in winkels van het Leger des Heils shoppen. Dat doet zeker half studerend Nederland en doen vele anderen, of ze nu meer of minder geld te besteden hebben.
Had u zich nog niet afgevraagd waarom u onder bewindvoering staat? Is er geen vader die alimentatie voor het kind betaalt waarmee u eventueel ook kleding e.d.zou kunnen betalen?

na
door natasja baegen May 25, 2017 om 14:59
Antwoorden / 1 Vragen

Natuurlijk snap ik wel waarom ik onder Bewindvoering sta !!!
Maar vind dat ik en mijn kind ook recht hebben op 1 of 2 leuke dagjes erop uit zoals een dierentuin ik heb het niet over een vakantie naar het buitenland voor 10dgn ofzo.
En nee er is geen vader in beeld die alimentatie betaald.
En ik bezit ook geen auto en of rijbewijs en zit in een beschermdwonen traject dus kan ook niet even naar een leger des heils toe om kleding te halen maar ook 2e hands kost geld dus heb dan toch extra geld nodig.

En naar mijn weten heb je sowieso recht op een deel van het vakantiegeld andere hebben het ook gewoon een deel gekregen ondanks bewindvoering hier in hethuis.

tijger1
door tijger1 May 25, 2017 om 15:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@natasja. U hebt dus niet sowieso recht op een deel, dat hangt van veel factoren af. En wellicht hebben anderen geen of veel minder schulden dan u. Dus u kunt zich niet met anderen vergelijken. En u zult toch kinderbijslag krijgen? Ruim voldoende voor een 4 jarige.

ja
door janf43 May 25, 2017 om 15:53
733 Antwoorden / 0 Vragen

U kunt uw rechten pas claimen als u aan uw verplichtingen hebt voldaan.

aurora1
door aurora1 May 25, 2017 om 19:02
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Tut tut, u blaast wel hoog van de toren en met die extra en overbodige uitroeptekens. Ik heb uw schulden niet gemaakt, dat zult u toch echt zelf gedaan hebben. Extra geld nodig voor bijvoorbeeld T-shirtjes van 50 cent of een speelbroekje of rokje van 1-2 euro van een kringloper of Leger des Heils nodig, nog bovenop de kinderbijslag?
Het is al gezegd, een kinderboerderij hoeft niets te kosten, of een speeltuin. Waarom wilt u juist dingen doen en dingen kopen die geld kosten als u dat niet heeft, en ook gratis dit alles kunt doen of voor een heel gering bedrag kleding kunt kopen? Meent u nu dat een kind van 4 bijv. dure kleding leuker vindt dan iets van de Kringloper of het Leger des Heils? Daar is overigens ook vaak merkkleding te vinden en nieuw of vrijwel nieuw.
Een (gratis) kinderboerderij waar ze bij de beesten mogen komen en ze aanraken is voor zo'n kind toch veel leuker dan een dure dierentuin? Wandelen in een park(je) en een bal meenemen kan ook, evenals ergens eenden voeren.
Recht heeft u pas als u aan uw verplichtingen heeft voldaan, zoals al is gezegd. Intussen kunt u met of zonder vindingrijkheid het heel leuk maken met en voor uw kind. Het is maar wat je zelf ervan maken wilt, en of u uw onterechte verontwaardiging opzij kunt zetten. Dat u zo gemakkelijk over geld uitgeven dat u niet heeft praat zou u aan het denken moeten zetten.

ha
door halex - May 25, 2017 om 15:49
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Dan maar stoppen met de bewindvoering, kunt u zelf bepalen hoe u uw geld besteed.
Niemand heeft recht op dagjes uit. Er zijn door 't hele land heen wel stichtingen die uitjes organiseren voor kinderen van ouder(s) die dat niet kunnen betalen. Informeert u eens in uw gemeente of er zoiets is.

na
door natasja baegen 25 mei 2017 om 14:59
Antwoorden / 1 Vragen
Natuurlijk snap ik wel waarom ik onder Bewindvoering sta !!!
Maar vind dat ik en mijn kind ook recht hebben op 1 of 2 leuke dagjes erop uit zoals een dierentuin ik heb het niet over een vakantie naar het buitenland voor 10dgn ofzo. [...]

bultn
door bultn May 26, 2017 om 11:11
54 Antwoorden / 9 Vragen

iedereen heeft recht op dagjes uit hoor. anders was er niet iets zoals het minimabeleid. ik krijg per jaar 100 euro van de gemeente + nog eens 100 euro van de gemeente vanwege vrijwilligerswerk wat ik verricht binnen de gemeente om leuke dingen mee te doen als bv festivals, bios, sporten, evenementen etc. en voor mijn dochter krijg ik 300 euro per jaar dus zij zit op dansles en heeft een jaarkaart bij de 'ballorig' achtig iets in het dorp en een tien rittenkaart voor het veel te dure zwembad hier. en wat overblijft moet terug worden betaald. en volgend jaar gaat alles op aan zwemles, maar dan nog blijven er voldoende potjes over hoor. ik ken iemand dat een fiets kreeg uit zon potje omdat t kind geen fiets had maar wel naar school moest (kind is 5). en dit is ook geld wat een eventele bewindvoerder niet mag weigeren als er om gevraagd word voor een uitje. maar mevrouw zal wel voldoende inkomen hebben want anders had ze dit al lang geweten

tijger1
door tijger1 - May 25, 2017 om 16:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Kijk of er een kinderboerderij in de buurt is. Leuker voor een 4 jarige dan een dierentuin en aanzienlijk goedkoper want meestal gratis.

Po
door Pontiac - May 25, 2017 om 17:28
131 Antwoorden / 5 Vragen

Natasja, er is een reden dat je onder bewindvoering staat en dat is maar goed ook gezien je huidige (re)aktie , je moet je wel realiseren dat als je onder dit bewind weg bent de belastingbetaler heeft mee betaald aan het oplossen van jouw reden dat je dus onder bewind staat .
Dan maar geen leuke dagjes en je kan ook voor kleding naar de kledingbank gaan of naar een tweedehands kleding zaak ,wat je ook kan doen is met het geld wat je wel hebt naar de KIK , Takko , Primarkt of Zeeman gaan loop ie jongen van 4 jaar ook in het nieuw voor weinig euri's ! En zoals voorganger al neerpende : U kunt uw rechten pas claimen als u aan uw verplichtingen hebt voldaan. Dus handel dan ook hiernaar een hele plezierige dag verder want de zon schijnd en dat is GRATIS.

zoekster1
door zoekster1 - May 25, 2017 om 17:49
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Als ik u was zou ik hierover contact opnemen met het juridisch loket. Wij zijn hier niet in gespecialiseerd en geven een antwoord van wat we denken dat juist is, maar zonder echte juridische onderbouwing. Ik vond nog wel een antwoord op eenzelfde soort vraag van iemand die ook in zo'n situatie zat en het had uitgeplozen.
Dit was het antwoord:

Beschermbewind is bewind waar je zelf voor gekozen hebt door omstandigheden ivm financiële situatie of ziekte. Ze beheren wel jou inkomsten en uitgaven, maar je hebt wel degelijk recht op (een gedeelte)vakantiegeld, tenzij er beslag op gelegd is door een deurwaarder! Ook als je in de schuldhulp of wsnp zit heb je daar recht op, tenzij je schulden te hoog zijn en het niet toelaatbaar/haalbaar is. Ik heb zelf ook beschermbewind en wsnp en heb hier uitgebreid navraag over gedaan bij zowel mijn beschermbewind en wsnp bewindvoerdster!
(zie klik HIER)

Daarom raad ik u aan om dit bij het juridisch loket na te vragen. Dan kunt u ook alle papieren overleggen die met uw situatie te maken hebben.

De tips zijn wel goed. Kinderboerderij is vaak erg leuk en de bekende attracties peperduur. Ik zou niet meteen kringloop kleding aanschaffen, in mijn ogen is het verwassen bagger. Maar bij Zeeman, Wibra en Bristol kun je goedkoop aan kinderkleding komen.

Overigens krijg ik de indruk dat uw bewindvoerder u niet helemaal afketst en nog wel een beetje ruimte overlaat voor een eventueel extraatje.

boppe1943
door boppe1943 - May 25, 2017 om 20:09
1129 Antwoorden / 98 Vragen

In aansluiting op wat @carola83 u al heeft geadviseerd, kijk eens op al deze gratis uitjes: klik http://www.uitmetkinderen.nl/zoeken/Gratis-uitjes.php

boppe1943
door boppe1943 - May 25, 2017 om 20:15
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Kijk ook nog even hier: https://kidseropuit.nl/10-low-budget-uitjes-met-kinderen/

http://www.gezinsleven.com/gratis-en-low-budget-uitjes/