ma
door manus59 Jul 30, 2016 om 12:13
Geldzaken & recht

Bezwaarschrift indienen tegen evenement

Is een bezwaarschrift van 2 bewoners ( echtpaar ) tegen een evenement georganiseerd door de Gemeente op het buitenplein voor de woning rechtsgeldig?
Met andere woorden: Wordt 1 bezwaarschrift eerlijk behandeld? Of moeten er meerdere bezwaren geschreven worden?
Er zijn ook wel een paar andere bewoners die er bezwaar tegen hebben, maar liever hun mond houden.
Wat is uw mening of weet iemand het zeker of het wel of geen effect heeft?

Met vriendelijke groet.

6786 15 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jul 30, 2016 om 12:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waarom zou een bezwaarschrift van een echtpaar niet rechtsgeldig zijn? Wordt mijns inziens wel als één bezwaarschrift gezien.

Uiteraard wordt ook één bezwaarschrift behandeld, maar daar zijn ze gauw klaar mee. En de mening van mensen die hun mond houden, telt logisch gesproken niet mee.

Maar wat is het probleem van dat evenement? Herrie of zo?

zoekster1
door zoekster1 - Jul 30, 2016 om 12:25
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Het zal afhangen van uw argumenten. Als ze echt steekhoudend zijn, dan zal de gemeente uw bezwaar zeker serieus nemen. Vooral als bijv. de veiligheid in het geding is. Geen enkele gemeente heeft zin in een verwijt achteraf als er vooraf al voor was gewaarschuwd.

theo van veen
door theo van veen - Jul 30, 2016 om 13:03
3 Antwoorden / Vragen

Om een evenement tegen te houden is echt wel meer nodig dan een "bezwaarschrift" van 2 personen.
Als het op gemeentegrond gebeurd  (en zo lees ik het bericht) dan heeft het bezwaarschrift volgens mij erg weinig kans van slagen.

De procedure van een bezwaarschrift  duurt vaak zodanig lang dat het weinig zin heeft om in te dienen.
TENZIJ er zeer zwaarwegende redenen zijn voor het indienen van het bezwaarschrift.

Maar daarvan blijkt weinig uit het bericht geplaatst door de poster.

Cookies
door Cookies - Jul 30, 2016 om 13:09
13336 Antwoorden / 36 Vragen
da
door datzoekikop - Jul 30, 2016 om 13:10
251 Antwoorden / Vragen

Als de gemeente het altijd en iedereen naar de zin wil maken, zonder voor een willekeurig persoon/personen een keer wat overlast te geven, lukt eenvoudigweg niet en nooit niet. Denk als voorbeeld even aan de generatiekloof. U zult dus een keer enige (over)last moeten accepteren. Verder bestaat er zoiets als democratie in NL, oftewel, de meerderheid beslist. En daar heeft zeker de gemeente rekening mee te houden. Zij kunnen niet voor twee personen een evenement voor duizenden zomaar even afblazen. Leven en laten leven is één, daarnaast als u er niet van houdt/niet tegen kan, ga een avondje/nachtje gezellig uit. Heeft u er ook geen last van.

Cookies
door Cookies - Jul 30, 2016 om 13:10
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ook deze nog maar een keer (handig die dubbelposts):

Bezwaar indienen kan altijd, maar zal weinig tot geen indruk maken. Enkel en alleen omdat 1 huishouden er bezwaar tegen maakt, wordt natuurlijk geen evenement afgeblazen.

reflecs
door reflecs - Jul 30, 2016 om 14:03
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Nog een antwoord uit de inmiddels door de redactie gesloten dubbelpost:

door mein33 - 30 jul. 2016 om 13:19
2527 Antwoorden / 15 Vragen
@manus59,

Tegen een evenenment waarvoor door de Gemeente een vergunning is afgegeven kan uiteraard bezwaar worden gemaakt.
U kunt alleen of met meerderen dit bezwaar indienen.
In de afgegeven vergunning staat exact omschreven waaraan de organisatie van het evenement zich dient te houden zoals o.a. de activiteiten op het evenement, het maximaal toegestane geluidsniveau, de duur (dagen) waarop het evenement plaats heeft, de tijden waartussen het evenement mag plaatsvinden, de data waarop het evenenment plaatsvindt en vanaf wanneer er (eventueel) mag worden opgebouwd en wanneer het plein weer moet zijn ontruimd.
Meestentijds zal de Gemeente bezwaren tegen zaken welke zijn omschreven in de afgegeven vergunning beoordelen en daar waar het (bij nader inzien) noodzakelijk wordt geacht deze aanpassen.
Als u een bezwaar maakt tegen het gehele evenement dan is de kans op acceptatie van uw bezwaar zo goed als nihil. Met bezwaar tegen het houden van individuele onderdelen op het evenenment maakt u, als er een goede onderbouwing is van de argumenten, een redelijke kans op succes.
En anders blijft u niets anders dan maar proberen te genieten van het evenement, wie weet valt het allemaal wel reuze mee.  ;-))                                                                                                                                                                                                                       P.S. Het verzoek van de redactie is geplaatst terwijl ik met mijn reactie bezig was.

aurora1
door aurora1 - Jul 30, 2016 om 14:45
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Er is al antwoord op uw vraag gegeven.
Kunt u tijdens zo'n evenement als u op uw balkon wilt zitten dan niet op het balkon aan de andere kant gaan zitten? Als u het daar te warm vindt (een andere vraag van u) kunt u dat wat tegengaan met parasols en/of een dekzijl voor de balustrade bevestigen als dat een versie met spijlen is.
Verder is er de mogelijkheid van oordopjes indoen of een niet aangesloten koptelefoon opzetten zoals ook met kinderen gedaan wordt op de kermis en bij evenementen.

gr
door groffenjn - Aug 3, 2016 om 12:27
1 Antwoorden / 3 Vragen

Neem contact op met de ombudsman !

tr
door trofaiac - Aug 3, 2016 om 12:41
57 Antwoorden / 4 Vragen

Hoe lang duurt dat evenement... één dag, avond of weekend? Even verdragen en ben je er voor de rest van het jaar vanaf.

costnix
door costnix - Aug 3, 2016 om 17:53
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Als bij mij een evenement in de buurt is, ga ik gewoon ergens anders naar toe waar geen lawaai is. Ik woon heel dicht bij het centrum en er is altijd wel een evenement in het weekend.

tijger1
door tijger1 Aug 7, 2016 om 13:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nooit thuis in het weekend dus? :-))

costnix
door costnix Aug 7, 2016 om 17:40
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@tijger1: In het weekend verzamel ik wandelkilometers en thuis, heel laat, aangekomen val ik in mijn bed in een hele diepe slaap tot de volgende morgen :-)

Em
door Emmap - Aug 4, 2016 om 20:18
162 Antwoorden / 8 Vragen

De vraag is of er tegen het evenement bezwaar gemaakt kan worden, m.a.w. hoe is de procedure daarvoor? Staat er bij de bekendmaking van de vergunning dat er bezwaar ingediend kan worden? Zo ja, dan kunt u dat doen, als het binnen de gestelde termijn binnen is en de zaak waarvoor vergunning is gevraagd betreft, is het rechtsgeldig lijkt mij. De gemeente moet uw bezwaar behandelen en de belangen van de evenementhouders en u tegen elkaar afwegen. De behandeling zal waarschijnlijk gebeuren door ambtenaren van een afdeling vergunningverlening, handhaving en toezicht. (In grote gemeenten zijn die afdelingen soms apart van elkaar, dat werkt soms langs elkaar). Soms heeft een gemeente dit soort werkzaamheden ondergebracht / onder moeten brengen bij een regionale of provinciale milieudienst. Er zit wel wat in, dat als meerdere mensen bezwaar indienen, dit anders 'voelt' voor de gemeente, maar het is niet een een-op-een verhouding: 2 bezwaren worden niet 2 keer zo serieus genomen als één... en met 10 bezwaren sta je niet 10 keer zo sterk als met één bezwaar. Eén bezwaarde wordt soms minder serieus genomen, maar dat is toch niet de bedoeling - heeft u naar uw mening een sterke zaak, aarzel dan niet bij een onbevredigend resultaat te kijken wat event. een volgende stap kan zijn. Waar richt uw bezwaar zich op? Wilt u het hele evenement niet, of wilt u geen overlast door bv. (muziek)geluid na een bepaalde tijd? Maak uw bezwaar concreet, dan kan de gemeente met de voorwaarden die gesteld gaan worden event. rekening houden met uw kant van de zaak. Gaat het om een eenmalig iets, wordt er verder nóóit iets georganiseerd, dan is de kans weer wat groter dat men zegt: 'eens per jaar moet zoiets kunnen". Is er vele keren per jaar iets, en is dit het zoveelste evenement, dan is de kans op regulering groter - de overlast, ook van alle evenementen samen, mag niet onevenredig groot zijn. Maar wat is overlast? Als het u om geluid gaat, vraag hoe er gehandhaafd en gemeten wordt. Stelt de gemeente normen voor geluid, vraag ze op. Misschien kan er apart een norm voor basgeluid worden opgenomen in de voorwaarden?  Ga niet zelf meten met een app'je op de telefoon, die kunnen echt enorm afwijken van wat er met een professionele, geijkte meter wordt gemeten. Wordt er tijdens het evenement permanent gemeten, een opname gemaakt via de geluidmeter die achteraf beoordeeld kan worden, wordt er steekproefsgewijs gemeten, hanteert men het zgn. 'piepsysteem' - alleen bij klachten komt men in actie? Wie doet de handhaving als het de spuigaten uitloopt, wordt het evenement stilgelegd en zo ja door wie? Wordt er een tijdklok op de stroom van de versterkers gezet en ligt het aan de organisatie zelf of ze netjes op tijd weten te stoppen of 'plotseling' de versterker uitvalt? Krijgt de evenementenorganisator achteraf een boete, of niet weer een vergunning voor een volgende keer? Misschien is de evenementenorganisator wel zó gedreven het door te kunnen laten gaan, dat ze u een hotelovernachting willen vergoeden? Iedereen blij: u heeft geen overlast, zij kunnen hun evenement door laten gaan. Niet bij wet voorgeschreven, wel een praktische oplossing in sommige gevallen. Misschien is de gemeente genegen de resultaten achteraf met u en de evenementorganisatie te evalueren? In gesprek blijven is altijd het beste, probeer er samen uit te komen, heb begrip voor de andere kant van de zaak, dan krijgt u het vast ook voor uw kant van de zaak. Succes!

ma
door manus59 - Aug 4, 2016 om 20:46
59 Antwoorden / 34 Vragen

Stoppen maar, ik weet niet hoe dat werkt.
Dank voor ieder zijn/haar bijdrage

mo
door mof - Aug 7, 2016 om 13:08
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Heeft niet zoveel met rechtsgeldig te maken. U kunt bezwaar maken, ws wordt het eerlijk behandeld maar veel kans maakt op voorhand niet, er wordt altijd een belangenafweging gemaakt, veel mensen een feestje tegen twee die ertegen zijn, ... Tja, zo werkt in essentie democratie

hansje klein
door hansje klein - Aug 7, 2016 om 13:24
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Houd het eenvoudig.......het is helemaal niet moeilijk

en ga met z'n tweeën (op afspraak) naar de Gemeente en laat uw mondelige bezwaar door een medewerker protokoleren/meeschrijven. Uw bezwaar zal/moet in behandeling genomen worden en u krijgt daarover een bericht/mededeling zoals u het had verwacht.

Uw standpunt/uitgangspunt moet zijn, dat u een mondige inwoner van de Gemeente bent en niet geschoten is op voorhand altijd mis.

Doen!

jo
door jorisw Aug 8, 2016 om 12:16
4340 Antwoorden / 1 Vragen

En dan lekker naar een maatschappij waar geen fuck meer te doen is omdat een paar zeikerd overal tegen gaan protesteren. Bejaardenhuis Nederland.