ma
door marjan kornet May 22, 2016 om 22:45
Geldzaken & recht

Bij ING kunnen gemachtigden saldo zien

Mijn zoon is mijn gemachtigde bij ING. Sinds kort kan hij als hij internetbankieren opent buiten zijn eigen saldo ook direct mijn saldo zien. Op zich heb ik geen geheimen voor mijn zoon en ik vertrouw hem voor 100% maar hij vind het zelf niet prettig en ziet er ook geen toegevoegde waarde in. Ik heb bij ING geinformeerd of het niet zo kan zijn dat als je het saldo van degene voor wie je gemachtigd bent wilt zien je dit alleen kan doen door bijvoorbeeld een muisklik waarna je de vraag krijgt of dit de bedoeling is of iets dergelijks. Ik heb hierover ING gebeld en zij vertelden mij dat dit niet mogelijk is. Als ik niet wil dat iemand mijn saldo op de betaalrekening of spaarrekening ziet dat moest ik maar geen gemachtigde hebben maar dat is als je alleen bent natuurlijk ook niet aan te raden.
Toen ik dit onderwerp bij diverse kennissen aansneed merkte ik dat sommige anderen dit ook niet fijn vonden.

20420 22 Rapporteer

Topantwoord

sw
door swat1500 - May 22, 2016 om 22:51
3763 Antwoorden / 0 Vragen

Wat is nu uw vraag?
De bedoeling van een gemachtigde is dat deze ook toegang heeft tot de rekening waarvoor hij/zij gemachtigde is. Het heeft anders weinig zin om gemachtigde te zijn.
ING kan moeilijk in de door haar gebruikte software met elke individuele wens rekening gaan houden.

ja
door jackyh - May 22, 2016 om 23:06
953 Antwoorden / 4 Vragen

Dat zal bij alle Banken wel zo zijn. Als gemachtigde is het toch nodig om het saldo te weten zodat je niet ongelimiteerd betalingen uitschrijft o.i.d.

tijger1
door tijger1 - May 22, 2016 om 23:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar u hebt uw zoon gemachtigd dus wat is het probleem? Dan kunt u misschien beter uw pincode aan uw zoon geven als hij geld voor u moet halen, dan kan hij dus uw saldo niet zien en niet internetbankieren.

akkerdistel
door akkerdistel May 23, 2016 om 11:47
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Dat saldo kun je ook bij de pinautomaat zien ;-).

costnix
door costnix May 23, 2016 om 15:21
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Met de pas en de pincode, kan je alle bankzaken en aankopen via internet doen!

Cookies
door Cookies May 23, 2016 om 15:26
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@costnix: Als je je kind al niet meer kan vertrouwen, dan zijn we wel heel diep gezonken. Overigens: met alleen pas en pincode kun je niet inloggen in MijnING. Wel leuk shoppen natuurlijk.

tijger1
door tijger1 May 23, 2016 om 15:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ costnix
Voor ING heb je geen pas en pincode nodig om aankopen via internet te doen, maar je mobieltje moet geregistreerd staan en je krijgt een Tan-code om te kunnen betalen.

@akkerdistel

Maar niet van de spaarrekening.

Cookies
door Cookies - May 22, 2016 om 23:15
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Informatie over wat een gemachtigde wel / niet mag, had je op de ING site kunnen lezen. Daar staat o.a.:

Als uw gemachtigde gebruik maakt van Mijn ING, wordt uw rekening daaraan toegevoegd. Uw gemachtigde krijgt inzage in de af- en bijschrijvingen op uw rekening, en kan digitaal overboekingen doen van uw rekening.

Alle informatie over dit onderwerp vind je hier https://www.ing.nl/particulier/klantenservice/gegevens-wijzigen/beheer-bankzaken/machtigen.html

tenormin
door tenormin May 22, 2016 om 23:17
16816 Antwoorden / 108 Vragen

3 antwoorden, zelfde tijd, zelfde strekking. Jij uiteraard met onderbouwing. ;-)

ja
door jackyh May 23, 2016 om 11:43
953 Antwoorden / 4 Vragen

Ook ik vind de antwoorden van Carola83 vaak zo vermoeiend daar de vraagsteller graag een kort en bondig antwoord wil ontvangen en niet steeds doorverwezen wil worden naar allerlei website's. Maar 1 ding is zeker, ze heeft een zinvolle hobby.

tijger1
door tijger1 May 23, 2016 om 13:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@jackyh

Wat is dat voor onfatsoenlijke opmerking? Mensen zijn beter geholpen met advies waar antwoord te vinden op hun vraag, dan een kort en bondig antwoord voorgekauwd te krijgen.

En ik kan u uit Tenormins naam verzekeren dat zij de antwoorden van Carola.83 zeker niet vermoeiend vindt.

tenormin
door tenormin May 23, 2016 om 13:43
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Tjeetje, @jackyh, zie dit nu pas. En @tijger1 heeft volkomen gelijk: ik heb nooit geschreven dat ik de antwoorden van @carola.83 vermoeiend vind. Integendeel. En nog iets: niet @carola.83 verwijst frequent door naar sites: dat is iemand anders. Maar ook dat geeft niet.

tenormin
door tenormin - May 22, 2016 om 23:15
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Sluit me volledig aan bij het commentaar van @swatt1500. Kan beslist niet anders. Uw zoon is gemachtigd, dus.... Voor internetbankieren bestond kon hij dus al de afschriften inzien, dus saldo was al geen 'geheim'.

ha
door halex - May 22, 2016 om 23:30
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Als ik uw verhaal zo lees, hebt u uw zoon alleen maar gemachtigd zodat hij uw zaken kan behartigen als u iets overkomt. Bijvoorbeeld een opnamen in het ziekenhuis waardoor u even uw eigen zaken niet meer kunt regelen.
Eigenlijk zou u dan niet een gemachtigde moeten hebben, maar zou u iemand moeten kunnen aanwijzen die 'in case of emergency' bij de bank bekend is om direct zonder gedoe uw zaken af te handelen. U kunt dat informeel zelf regelen door uw zoon uw inloggegevens, tan-codes en pin te geven, maar volgens de bankvoorwaarden is dat niet toegestaan.
Eigenlijk zou de bank zo'n mogelijkheid moeten bieden, een naaste die direct uw zaken overneemt als het nodig is, zonder altijd uw zaken te kunnen controleren. Maar zoiets kennen banken nog niet. Maar misschien kunt u het als idee bij de ING neerleggen. De ING heeft een behoorlijke reorganisatie ondergaan en is nu veel meer ingericht om klantbehoeftes te onderzoeken en implementeren. Probeer hiermee uw voordeel te doen en leg uw behoefte neer bij ING.
Zie: http://www.nrc.nl/handelsblad/2016/05/04/snelle-squads-voor-de-ing-klant-1615008 en https://www.ing.jobs/Nederland/Over-ING/Wat-ING-biedt/Agile-werken.htm.

tijger1
door tijger1 - May 22, 2016 om 23:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u alleen zou willen, dat uw zoon uw zaken kan behartigen bij uw ontstentenis van wat voor aard dan ook, zou u een notariele volmacht op kunnen laten stellen. Die als het geval dan voordoet in werking gezet kan worden.

Gerry1969
door Gerry1969 May 23, 2016 om 00:23
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Die vervalt wel bij overlijden, dan kan de zoon zonder verklaring van erfrecht en executeleaten niet meer aan de rekening.
Diewilik

tijger1
door tijger1 - May 23, 2016 om 08:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@diewilik

Een machtiging vervalt ook bij overlijden.

Gerry1969
door Gerry1969 May 23, 2016 om 13:17
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ja dat weet ik, dus waarom een dure notariële volmacht. Enige voordeel is dat zoon van ts dan ook andere niet financieel gerelateerde beslissingen mag maken.
Mvg
Diewilik

tijger1
door tijger1 May 23, 2016 om 13:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Je kunt in een notariële volmacht opnemen wat je wil. Dus wat zoon mag, bepaalt moeder. Maar blijkbaar hoeft zoon nu nog niets financieels voor moeder te doen, dus die machtiging zal afgegeven zijn voor noodgevallen. Dus bijvoorbeeld ziekte, en dan werkt een notariële volmacht perfect, en houd je voordien alles in eigen beheer.

reflecs
door reflecs - May 23, 2016 om 09:51
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Op het forum van ING wordt er ook over geklaagd:

..Sinds kort zien we de gemachtigde rekeningen in ons overzicht.

Bij de app kan het heel makkelijk op verbergen gezet worden.

Waar kan ik dit ook zo instellen bij mijn.ing.nl ?..
(dat kan dus niet)
https://community.ing.nl/t5/Internetbankieren/Gemachtigde-rekeningen-verbergen/m-p/19983#M1351

Via de site is er geen e-mailformulier meer, u zou uw klacht eventueel nog kunnen melden via ing@ing.nl. Dit is een oud adres, weet niet zeker of dit nog actief is. Of ook via het forum. Als er maar genoeg klanten klagen moet er toch wel een lichtje gaan branden :)

ma
door marjan kornet - May 23, 2016 om 11:14
1 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn vraag is eigenlijk of het mogelijk is dat bij openen van internetbankieren het saldo van de gemachtigde op 'verbergen' gezet wordt zodat dit alleen bekeken kan worden als daar behoefte aan is. Mijn zoon vind het nl geen prettig idee om telekens mijn saldo te zien. Hij vind het zelf niet nodig en vind dat het ook geen oegevoegde waarde heeft. Voor de goede orde ik heb er geen moeite mee dat hij mijn saldo weet maar hij vind het zelf niet prettig daarom zou het fijn zijn dat het saldo 'verborgen' zit en te zien is nadat er een handeling met een muisklik o.i.d. is gedaan.

Ja
door Jannie1952 May 23, 2016 om 12:13
1 Antwoorden / Vragen

U hebt gelijk. Zolang u uw zaken zelf ook nog goed kan regelen hoeft u zoon uw saldo niet elke keer te zien.
bij de RABO bank kan je zelf regelen wat je in het beginscherm ziet. Dus kan je de rekening verbergen.
Dus hopelijk gaat de ING bank dit ook doen.

ha
door halex May 24, 2016 om 20:14
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Zoals ik al aangaf: vraag de ING of ze dit als gebruikerswens kunnen oppakken.

tijger1
door tijger1 - May 23, 2016 om 11:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Verbergen is niet mogelijk.

Cookies
door Cookies May 23, 2016 om 11:21
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Handig dat links even worden gelezen;-)

Cookies
door Cookies - May 23, 2016 om 11:21
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Als je even op de betreffende link had geklikt, had je kunnen lezen dat dit NIET mogelijk is. Andere mogelijkheden, behalve machtigen, zijn al gegeven.

DOOR MARJAN KORNET - 23 MEI 2016 OM 11:14
ANTWOORDEN / 1 VRAGEN

Mijn vraag is eigenlijk of het mogelijk is dat bij openen van internetbankieren het saldo van de gemachtigde op 'verbergen' gezet wordt zodat dit alleen bekeken kan worden als daar behoefte aan is. Mijn zoon vind het nl geen prettig idee om telekens mijn saldo te zien. Hij vind het zelf niet nodig en vind dat het ook geen oegevoegde waarde heeft. Voor de goede orde ik heb er geen moeite mee dat hij mijn saldo weet maar hij vind het zelf niet prettig daarom zou het fijn zijn dat het saldo 'verborgen' zit en te zien is nadat er een handeling met een muisklik o.i.d. is gedaan.

tijger1
door tijger1 May 23, 2016 om 11:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Men machtigt iemand, en die zou dan een keer extra moeten klikken om alles te zien. Heel nuttig.:-((

jo
door jorisw - May 23, 2016 om 11:56
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Als je dit al zou willen wordt het alleen maar nodeloos ingewikkeld. Iedereen heeft zo zijn eigen voorkeuren en wat voor de 1 perfect werkt is voor de anderen waardeloos. ING zou natuurlijk een volledig customizable interface kunnen bouwen met widgets en zo, wat weer zo complex wordt dat veel klanten er geen wijs uit worden (en een klacht op dit forum zetten omdat het zo ingewikkeld gemaakt is).

Ja
door Jannie1952 - May 23, 2016 om 12:08
1 Antwoorden / Vragen

Het zou inderdaad fijn zijn dat je niet meteen het saldo ziet bij openen. Bij de Rabo App kan je namelijk wel een keuze maken met wat je in het beginscherm ziet via de app. Alle rekeningen of alleen die ene die je zien wilt.
Waarom zou dat bij de ING dan niet kunnen.

tijger1
door tijger1 - May 23, 2016 om 12:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En dat kan dus bij de app van Ing ook.

astamb
door astamb - May 23, 2016 om 12:39
4 Antwoorden / 0 Vragen

op de banksite van de Ing heb je rechts onder in het rijtje "beheer intrekken" dan kan hij het saldo niet zien, wel is zo dat de Ing het ineens weer activeert, dus elke dag even kijken, ik heb hetzelfde probleem, hij is dan gewoon nog gemachtigde

mo
door mof - May 23, 2016 om 12:58
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Topantwoord van swat1500? Bullshit. Natuurlijk is het technisch gewoon mogelijk de twee accounts afzonderlijk in te laten zien. Dit zou standaard moeten zijn.
Al is het maar om verwarring en daarmee vergissingen te voorkomen.

Toegang tot de rekening kan ook na een muisklik zodat je niet meteen als je inlogt op je eigen rekening die van een ander te zien krijgt.

pi
door pieterwolters May 23, 2016 om 13:05
3610 Antwoorden / 0 Vragen

En hoeveel geld heb jij er voor over om die extra functionaliteit in te gaan bouwen? Als het jouw bedrijf was, zou je er geld in investeren?

reflecs
door reflecs May 23, 2016 om 13:18
1859 Antwoorden / 4 Vragen

@pieterwolters, voorheen was de situatie dus anders, maar ING heeft ervoor gekozen "een verbetering" in te voeren.

pa
door pampie - May 23, 2016 om 15:36
23 Antwoorden / 2 Vragen

Je moet een machtiging kunnen regelen zonder dat er direct gebruik van hoeft worden gemaakt. Ook ik heb dat uit voorzorg gedaan met de gedachte dat het te laat is als mij iets onverwachts overkomt.
Wat @Marjan Kornet voorstelt lijkt mij een goed idee. Het is absurd dat het niet te regelen zou zijn in deze tijd van digitalisering.
Deze regeling is niet ter sprake gekomen toen ik besloot een machtiging aan te vragen. Wie wordt hier nu beter van. Er wordt zoals gebruikelijk weer iets door onze strot geduwd waar we niet om gevraagd hebben. Big Brother is watching you!

opaplop
door opaplop - May 23, 2016 om 15:54
76 Antwoorden / 12 Vragen

Marian.

Je maakt je veel te druk om niets,je zoon vindt het niet heel erg dat hij dat ziet. Maar denk eens aan de voordelen,ik zal je een voorbeeld geven. Mijn schoonzus is overleden en mijn vrouw heeft alle bankzaken voor haar geregeld,ondanks dat ze twee zoons heeft. waarvan een gemachtig was, maar na haar overlijden heeft mijn vrouw wel alles met internet bankieren kunnen regelen,want zolang de bank niet gehoord heeft dat iemand overleden is,kun je veel zaken nog regelen natuurlijk,daar zou jij en je zoon eens over moeten denken.En mijn vrouw heeft alles wat ze gedaan heeft voor haar zus,de kinderen laten zien,tot de laatste cent toe. Dus doe je je voordeel mee.

tolsma1945
door tolsma1945 - May 23, 2016 om 18:47
229 Antwoorden / 6 Vragen

ING vragen de rekeningen te ontkoppelen,en dat doen ze,dit hebben vrienden zo geregeld,het schijnt een foutje te zijn.

er
door erdani - May 25, 2016 om 13:18
5 Antwoorden / 3 Vragen

Hoi Marjan,Mijn dochter zei mij precies het zelfde.maar ik vind dit ook dit ook niet prettig,want ik kan ook wel eens iets bestellen wat een verrassing voor haar moet zijn.Wij zijn van plan de machtiging weer in te trekken. Want in tijd van nood kan ze altijd mijn betaalkaart gebruiken.
succes, gr. Erdanie.

Ke
door Keesje39 - May 29, 2016 om 15:08
24 Antwoorden / Vragen

Ik heb jaren geleden mijn partner gemachtigd, toen internetbankieren nog helemaal niet aan de orde was. Hij heeft nu een boze mail naar de ING gestuurd - inderdaad naar ing@ing.nl, dat werkt nog steeds!

Hierin o.m. het volgende:
De ING beweert dat 'de machtiginggever' op de hoogte is. Ik zou in januari een brief gekregen hebben, maar ik weet van niets!
De ING telt mijn saldo (machtiginggever) bij zijn saldo (gemachtigde). Ineens blijkt mijn partner's saldo dus veel hoger. Gaat hij straks vermogensbelasting betalen over het totaal? Of ik? Betalen mensen die elkaar gemachtigd hebben straks belasting over elkaars vermogen?

De ING heeft hier nog niet op gereageerd.

tijger1
door tijger1 Jun 30, 2016 om 18:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat een onzin. Degene op wiens naam de rekening staat, betaalt eventueel vermogensrendements heffing.

En bij een machtiging staat de rekening niet op naam van de gemachtigde.

Ke
door Keesje39 Oct 24, 2016 om 13:01
24 Antwoorden / Vragen

Het hangt er maar van af wat de bank straks aan de fiscus opgeeft.